Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kålrota skrev (7 minutter siden):

Det er jo dessverre slik det er å være på leiemarkedet. Mindre ansvar, men også mindre påvirkning. 

Jeg ville lett etter en utleiebolig hvor du ikke bor i samme hus som utleier. 

Og/eller under noen.
Enkelte folk støyer rett og slett mer enn andre. Noen går som om de veier 130 kg og tråkker hardt i gulvet, enkelte klarer rett og slett ikke å åpne/lukke dører normalt, så du kan ikke forandre utleier. Du må finne deg et sted hvor ikke naboenes aktiviteter vil forstyrre deg sånn.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler?

Anonymkode: 0241a...d0f

De bruker jo boenheten som normalt. 

Du bør se etter leilighet som er bedre lydisolert mellom boenhetene enn en vanlig enebolig.

Anonymkode: 86553...155

• Liker 7
Skrevet

Problemet er jo her at du er høysensitiv for sensoriske inntrykk - og da må du bruke ørepropper for å sove. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. 

Skjønner godt at du føler det er urettferdig men sånn er det, spesielt på leiemarkedet. De fleste av oss har vært i samme posisjon, om det er ikke er lyd så er det noe annet. Man betaler på andre sitt lån når man må leie, det er for jævlig. 

Når det er sagt så bor du i en leilighet der din husvert og bor og da har du ikke mye å komme med. Og det er faktisk slik at når vi bor et sted der det er flere boenheter så må man tåle normal lyd. At folk prater, mister ting, går på do og lukker dører er noe man må tåle når man bor i leilighet og ikke enebolig.

Det verste stedet man kan leie er et sted der eieren og bor. Se om du kan finne en leilighet som er i en blokk eller leie av firma så er det lettere å klage om det skulle vært uvanlig bråk. Men at folk lever i leiligheten sin på natten må tåles uansett.

Anonymkode: 1f255...269

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er utrolig provoserende, vet du hva jeg betaler for denne leiligheten? Jeg flyttet ikke inn i et kollektiv da jeg flyttet hit, men likevel må jeg høre på at de over snakker, tramper, mister ting i gulvet, romstrerer og krafser rundt til kl 2 om natta, selv om de ikke har fest, så er ikke dette noe bedre. Hvorfor er det jeg som må bryte opp alt og flytte, fordi de ikke følger vanlige og normale husregler? Jeg skjønner jo at jeg må flytte klart, men det er dritt urettferdig. Selvsagt fikk jeg høre hvor godt isolert det var når jeg var her på visning. 

Du må bryte opp og flytte fordi du ikke er huseier!  Du  leier og har ikke noen sak. Helt frivillig å leie i underetasjen hos noen. 

Anonymkode: 4f4ca...00f

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

De fleste utleieleiligheter / hybler i  privatbolig er ikke lydisolert på samme måte som en leilighet i blokk.  

Uansett hvor stille de over er så høres det, hvert steg over gulvet, barnelek / gråt og lyd av dører som åpnes og lukkes.

Bodde selv i en sokkelleilighet med familie over. Var ungdommer i familien som kom hjem sent kl 02, lagde mat og så på film, var som å være i samme rom. ( spesielle når en ikke får sove og lytter etter. )  De bråkte ikke, bare levde normalt liv, som er normalt. 

Var første og siste gang jeg leide hos noen privat selv om leia var veldig mye billigere.

Bruk ørepropper,  det du beskriver er mennesker som lever et ganske stille normalt liv.

Litt støy og lyder fra dem over må du regne med når du bor slik.  

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (1 time siden):

Det er jo dessverre slik det er å være på leiemarkedet. Mindre ansvar, men også mindre påvirkning. 

Jeg ville lett etter en utleiebolig hvor du ikke bor i samme hus som utleier. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres ut som du må finne deg et roligere sted å bo. 

Anonymkode: 7a3ae...126

Det er det verste, hvis de lyver om dette. Er du medlem i leieboerforeningen? Anbefaler alle som leier å melde seg inn. De kan hjelpe i visse situasjoner. 

Jeg bodde også en plass hvor de sa det ikke var lytt og at hundene var helt rolig. Det kunne ikke vært lenger fra sannheten. De hadde ofte fester hele natten og hadde hunder som bjeffet høyt hele dagen fra tidlig morgen. Mye bedre at de er ærlig, så er det lettere å finne en bedre match for begge parter! Utrolig frustrerende. Jeg flyttet ganske kjapt. Ville nok bare flyttet hadde jeg vært deg. Har nå fantastiske utleiere, så angrer ikke. Finn deg heller et sted du trives. 

Anonymkode: c6120...17f

Ikke meg du svarer. Ville bare si at jeg forstår deg veldig godt, selv om flere her påpeker at utleieren må få lov til å "leve" han også, så fremt det ikke er musikk og fest.

Joda, men forventningene dine ble ikke oppfylt i og med at du spurte på forhånd hvor godt isolert dette er.

For øvrig er både du og jeg blant de som er ufrivillig utenfor boligmarkedet og jeg kjenner at det ødelegger min livskvalitet og fremtid ganske så mye. Det å måtte betale mye i leie for en hybelleilighet som ikke en gang tilsvarer grei standard. 

Men hybelleiligheten jeg leier er ikke en del av "huset" hvor utleieren bor. Utleieren bor flere mil unna, og det er sånn jeg vil ha det. 

Siden du må flytte, så er det eneste tipset jeg har, er å unngå for all del å flytte "hos utleieren". Søk bare på leiligheter som er fullstendig separert fra der utleieren bor. Det er så mange patetiske, pervo-utleiere som bare sitter og ser inn i vinduet, eller låser seg inn når de ser at du ikke er hjemme. I verste fall, har de skjulte kameraer der også. 

Så bo helst et godt stykke unna utleieren. Han jeg leier oss, han bor flere mil unna som sagt i et stort hus og koser seg, mens jeg betaler blodpris for hybelleiligheten hans, men i det minste er vi flere mil unna hverandre. Så han kan ikke se når jeg går ut, når jeg er hjemme og han kan ikke kikke i vinduet mitt heller. 

Det andre tipset er å alltid sjekke hva slags naboer du får i den nye leiligheten. Se gjerne om området er rent og pent, og spør om det er mange bråkete småbarnsfamilier, for det ønsker du å unngå regner jeg med. 

Jeg måtte dessverre ignorere dette med hva slags naboer jeg har. Det er ikke de beste naboene, men i det minste holder jeg utleieren langt unna og trenger ikke se trynet hans mer enn en gang i året. 

Anonymkode: e3ea9...512

Skjønner godt at du føler det er urettferdig men sånn er det, spesielt på leiemarkedet. De fleste av oss har vært i samme posisjon, om det er ikke er lyd så er det noe annet. Man betaler på andre sitt lån når man må leie, det er for jævlig. 

Når det er sagt så bor du i en leilighet der din husvert og bor og da har du ikke mye å komme med. Og det er faktisk slik at når vi bor et sted der det er flere boenheter så må man tåle normal lyd. At folk prater, mister ting, går på do og lukker dører er noe man må tåle når man bor i leilighet og ikke enebolig.

Det verste stedet man kan leie er et sted der eieren og bor. Se om du kan finne en leilighet som er i en blokk eller leie av firma så er det lettere å klage om det skulle vært uvanlig bråk. Men at folk lever i leiligheten sin på natten må tåles uansett.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Du må bryte opp og flytte fordi du ikke er huseier!  Du  leier og har ikke noen sak. Helt frivillig å leie i underetasjen hos noen. 

Jeg skal flytte ja, ser etter noe bedre hver dag. Jeg flytta inn her fordi de lovet at det er så isolert og stille, det tok knapt en uke før jeg var i hus før det begynte å bråke og smelle, jeg følte meg skikkelig lurt rett og slett.

Hva kan leieboerforeningen hjelpe med her? Hvis de kan hjelpe med noe.. 

Hadde jeg leid ut under meg, og fått beskjed om at det er lytt (ja jeg har sagt det. At jeg hører alt), så hadde jeg blitt stresset, og ikke bare insistert på å leve som vanlig mens jeg drar inn nesten 10k hver måned og de under ikke får sove fordi jeg mister ting i gulvet kl 2 om natta. Da hadde jeg faen ikke leid ut. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bor i tillegg billig, husleie under 10' er godt under normalen 

Anonymkode: 6696b...6d4

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har da ikke sagt at huseier skal legge seg kl 23. 

det har ingeting med selveier å gjøre, hadde dette vært 2 selveierleiligheter måtte begge huseiere vise hensyn. Også om man leide en selveierleilighet  ville reglene vært gjeldene. Du kan ikke bo i blokk og gjøre hva du vil fordi du eier.  
denne boformen ts bor i er veldig skjev maktbalanse . Jeg har bodd i blokk hele livet , og er jo vant til å ta hensyn og bli tatt hensyn til. Etter salg etter brudd bor jeg nå likt som ts. Midlertidig . Det er veldig interessant at folk som eier enebolig har alternativ legge seg kl 23 eller ha et vanlig liv. I mellomtiden klarer folk i blokk å finne en mellomting. 

jeg er vant til å lukke dører forsiktig , ta av sko ved inngangsdøren og liste meg rundt etter kl 22. også når jeg kommer hjem fra kveldsvakt , beveget meg stille. Det blir vel sånn når man har bodd i blokk i 50 år, det er et vanlig liv med vanlige regler. 

ellers er jeg enig i at ts vil slite med å sette husregler for huseierne eller be om nattero, bare må flytte . 

Anonymkode: a6202...50b

Du lister deg rundt inni leiligheten som ligger under huseier's når klokka er 22?

Det trenger du ikke gjøre, og det virker bare overdrevent.

Anonymkode: e0f21...0f5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener seriøst at hvis man leier en underetasje så må man finne seg i alt mulig bråk? Da burde de ikke leie ut noe som helst. 

Dette er ikke «alt mulig bråk» det er helt vanlig å gå på do og gå over gulvet. 

Anonymkode: 8fb06...716

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skal flytte ja, ser etter noe bedre hver dag. Jeg flytta inn her fordi de lovet at det er så isolert og stille, det tok knapt en uke før jeg var i hus før det begynte å bråke og smelle, jeg følte meg skikkelig lurt rett og slett.

Hadde jeg leid ut under meg, og fått beskjed om at det er lytt (ja jeg har sagt det. At jeg hører alt), så hadde jeg blitt stresset, og ikke bare insistert på å leve som vanlig mens jeg drar inn nesten 10k hver måned og de under ikke får sove fordi jeg mister ting i gulvet kl 2 om natta. Da hadde jeg faen ikke leid ut. 

Men forskjellen på deg og meg og sikkert din utleier er jo at du er over gjennomsnittet sensitiv. Jeg blir ikke plaget av at noen mister noe eller at en motorsykkel står og suser utenfor mitt vindu på natten, jeg våkner ikke av slikt. Jeg våkner kun om mine barn lager lyd eller brannalarmen går. 

Tror ikke du skjønner her at folk kan ikke stoppe å leve normalt fordi et menneske som leier hos de sliter med at de er over snittet sensitiv og ikke tåler lyd på natten. 10000 i måneden er jo råbillig for en leilighet og alle som leier ut får leietaker uten unntak her i byen uten problem. Når man bor i et hus så er det jo som regel ikke like godt isolert som en blokk man hører mer. 

Husker jeg bodde hos en familie med små barn, jeg var over de og jeg fikk med meg ALT, Men for meg som ikke er sensitiv så klarte jeg å stenge det ute, jeg banket ikke på døra 0330 og ba de om å være stille for de måtte jo leve livet sitt som da var et familieliv. Eller om man leier et sted de de jobber turnus, da er det middag på natten og dusj og kanskje litt romstering, sånn er det når vi eksisterer tett på hverandre.

Jeg skjønner at du ikke har penger til å kjøpe noe nå men dette gir deg iallfall motivasjon til å spare til egenkapital og så kan du jo kanskje legge ut noe på finn om at du er på jakt etter en leilighet og du er stille og rolig og ønsker et stille sted å bo. Så får du leve med propper i ørene inntil du flyttet. 

Leieboerforeningen kan ikke hindre mennesker i å leve helt normalt i eget hus. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva kan leieboerforeningen hjelpe med her? 

Hva tenkte du at leieboerforeningen kunne hjelpe deg med? 

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du er så rask med å utelukke ørepropper når denne støyen knapt er levelig for deg. Virkelig?

Det finnes propper der ute, kan spesialtilpasses m.m, og som gjør at du får en nær total blokkering av lyd. Nei, skjønner ikke..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det sånn å leie. Tror du bare må prøve å finne ett annet sted. 

Anonymkode: 51dac...f96

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ganske mange som sier her at sokkelleiligheter ikke burde leies ut. 

Ja, ta dem også av markedet,sammen med alle de tusenvis av utleieboligene som forsvinner fra markedet nå. 

Hvor skal alle med dårlig råd, betalingsanmerkninger og studenter da bo? 

(Nei, kommunale boliger finnes nesten ikke, de ble også solgt unna for 30 år siden.)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hva tror du leieboerforeningen kan gjøre? Er du ikke fornøyd med hybelen, så må du flytte. Så lenge det ikke er fest osv om natta som påvirker naboer og noen ringer politiet, så kan ingen tvinge en huseier til å ikke dusje eller gå rundt etter kl 23.

Anonymkode: 0bec8...7f2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hva tenkte du at leieboerforeningen kunne hjelpe deg med? 

PITTY skrev (38 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor du er så rask med å utelukke ørepropper når denne støyen knapt er levelig for deg. Virkelig?

Det finnes propper der ute, kan spesialtilpasses m.m, og som gjør at du får en nær total blokkering av lyd. Nei, skjønner ikke..

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva tror du leieboerforeningen kan gjøre? Er du ikke fornøyd med hybelen, så må du flytte. Så lenge det ikke er fest osv om natta som påvirker naboer og noen ringer politiet, så kan ingen tvinge en huseier til å ikke dusje eller gå rundt etter kl 23.

Anonymkode: 0bec8...7f2

Noen foreslo leieboerforeningen, derfor spør jeg. 

Ørepropper hjelper ikke mot lyden i samme hus, fordi lyden går gjennom hele huset. Når jeg ligger i senga og de oppe mister telefonen i gulvet, så smeller det helt inn i meg. Ørepropper fjerner lyd, men ikke dunket. Ikke tro at jeg ikke har brukt ørepropper her, til jeg omtrent fikk blødende sår, de hjelper bare mot lyd og ikke strukturlyd pga elendig isolasjon 

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Er visst ikke bare vanskelig utleiere. 

Anonymkode: 6fb67...a64

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Selveier kan jo like gjerne være leilighet som enebolig, så det ga vel ikke mye mening? 

vi har jo lov om nattero etter kl 23 egentlig, men det virker som den ikke gjelder folk i egen enebolig. Hvis leietaker hadde begynt å bråke på natten , hadde vi hatt en lov da? 

Anonymkode: a6202...50b

Nattero gjelder "utilbørlig larm", ikke helt vanlige bolyder.

Trakking på gulv, bruk av toalett, vask og dusj osv er det ikke restriksjoner på. Ei heller prating eller TV på normalt volum. Eller vrælende baby med ørebetennelse for den del. 

Jeg skjønner det er kjipt å være lydsensitiv, men kanskje dette ikke er leiligheten for deg. Kanskje det går an å bestemme seg for å leve med det? Eller at du bruker ørepropper når det er på sitt verste? Det har jeg brukt i perioder grunnet snorkende partner. Da kan man virkelig snakke om utilbørlig larm som burde medføre reaksjoner fra myndighetene. Det er ikke ideelt, det merkes i ørene dagen etter. Men av og til må det bare brukes.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ts skriver jo at det er dunking og smelling med dørene! Det er da ikke normal atferd etter kl. 23. Helt vanvittige svar her synes jeg! Folk flest bør jo ts hensyn når man bor så tett. Både utleier og leietakere. Tror ikke utleiere hadde blitt så førnøyd hvis leietaker smalt med dørene hele natten og festet osv. Det må da være mulig å ta litt hensyn til hverandre. Da snakker jeg ikke om å være musestille. Hvor egoistiske går det an å bli?

Anonymkode: c6120...17f

• Liker 4
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...