Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debattanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesifikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Kongehuset. Diskusjoner rundt Marius Borg Høiby skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Aricia skrev (7 timer siden):

Mette-Marit er i NRK-intervjuet selv helt ærlig på at hun i tiden da hun hadde kontakt med Epstein var i en periode av livet da hun slet med rollen sin. Man ser også av flere eposter at hun allerede da, altså 2012-13, er begynt å slite med pusten, og samtidig flere ganger oppgir at hun tross dette røyker mye - noe jeg mener underbygger argumentet mitt om det selvdestruktive i epostene hennes til Epstein. Hun sier også i NRK-intervjuet at hun opplevde Epstein som en person hun kunne stole på i denne krevende perioden i livet sitt, og legger lakonisk til at der tok hun jo dessverre veldig feil. Hun er også den første til å ta selvkritikk for denne manglende kritiske sansen, og beskriver seg selv i intervjuet som "godtroende", mens hun legger til at Epstein øyensynlig visste å utnytte denne siden ved henne for alt den var verdt.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

Det ironiske og (i mine øyne) veldig vonde her er at Epstein på sin side så ut til å se gjennom Mette-Marits selvdestruktive vitsing på en mye klarere måte enn feks noen i denne debatten ser ut til å kunne. En god manipulator er også en god menneskekjenner, antar jeg. Han leser henne som en åpen bok.

6. januar 2013 avbryter han fleipingen og den ironiske nedsnakkingen hennes av seg selv med en lang epost i en oppriktig og alvorlig tone, der han kommer med råd (pålegg i grunnen) om trening, terapi og antidepressiva, og der han blant annet skriver dette:

https://www.vg.no/nyheter/i/Ar3wW5/mette-marit-og-epstein-slik-var-dialogen

"you are squadering the ability to the past/. I needlessly enjoy learning. I understand rebellion, and the only person you are rebeling against now is yourself. I will be any help i can , not merely throwing in suggstions from the sidelines. . I have seen this movie many times before. "

Mette-Marit bruker flere dager timer på å sende et berørt, beskjemmet og oppriktig svar der hun takker ham for at han "ser" henne, og der hun lister opp hvordan hun allerede har begynt å etterleve rådene hans (blant annet bestilt røykeslutt-kurs). Det er vondt å lese på så mange vis, for man ser hvordan hun åpenbart og trodde seg sett og ivaretatt av en hun trodde ville henne vel og brydde seg, og så var det så langt fra sannheten man kunne komme - Epstein bare spant nettverket sitt for egne formål.

Uten sammenlikning for øvrig ser jeg noen paralleller mellom denne delen av epost-utvekslingen mellom de to og det Epsteins tidligere assistent og offer Svetlana (VG oppgir ikke etternavn) sier om Epsteins manipulasjonsmetoder: https://www.vg.no/nyheter/i/e7MQ8R/paa-innsiden-av-epsteins-overgrepspyramide

"Svetlana beskriver hvordan Epstein fremsto som mentor og støttespiller i en periode da hun var veldig ensom.

Han fikk det til å virke som om han var den eneste som kunne løse et problem for deg, og på den måten ble du etter hvert avhengig. [...]

Etter hvert endret dynamikken seg.

– Når du først var avhengig, ble Epstein mer komfortabel med å gjøre deg ukomfortabel, forteller Svetlana."

Veldig godt innlegg, Aricia!

• Liker 9
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Virrum skrev (2 timer siden):

Er det bare meg, eller har hele mediedekningen siden Kong Harald døde blitt litt vel mye?

Ja. Må holde seg unna tv og avis nyheter.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet
lurker skrev (4 timer siden):

Mitt inntrykk er at mange ser det som at de kongelige i disse øyeblikkene er mer symboler enn at de er seg selv. Det er ikke personene som hedres, men hva de representerer. 

Men jeg er enig med deg.

Jeg synes det er umoderne at enkelte mennesker heves over andre og settes i et slags gullbur, der de mister friheter og vi andre får og tar en slags livslang rett til å ha en mening om hvordan de lever.

Det du sier der er helt riktig, dvs at det ikke er personene som hedres, men det de representerer. Men mitt inntrykk er at mange har mistet det poenget av synet. Men det er altså det høyeste embedet i landet de representerer, og det er det vi hedrer. Jeg synes de får det ganske godt frem i serien the Crown, og måten britene bruker uttrykket "kronen" på, som et uttrykk for statsmakten. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (8 timer siden):

Mette-Marit er i NRK-intervjuet selv helt ærlig på at hun i tiden da hun hadde kontakt med Epstein var i en periode av livet da hun slet med rollen sin. Man ser også av flere eposter at hun allerede da, altså 2012-13, er begynt å slite med pusten, og samtidig flere ganger oppgir at hun tross dette røyker mye - noe jeg mener underbygger argumentet mitt om det selvdestruktive i epostene hennes til Epstein. Hun sier også i NRK-intervjuet at hun opplevde Epstein som en person hun kunne stole på i denne krevende perioden i livet sitt, og legger lakonisk til at der tok hun jo dessverre veldig feil. Hun er også den første til å ta selvkritikk for denne manglende kritiske sansen, og beskriver seg selv i intervjuet som "godtroende", mens hun legger til at Epstein øyensynlig visste å utnytte denne siden ved henne for alt den var verdt.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsesse-mette-marit-om-epstein_-_-jeg-ble-manipulert-og-lurt-1.17817389

Det ironiske og (i mine øyne) veldig vonde her er at Epstein på sin side så ut til å se gjennom Mette-Marits selvdestruktive vitsing på en mye klarere måte enn feks noen i denne debatten ser ut til å kunne. En god manipulator er også en god menneskekjenner, antar jeg. Han leser henne som en åpen bok.

6. januar 2013 avbryter han fleipingen og den ironiske nedsnakkingen hennes av seg selv med en lang epost i en oppriktig og alvorlig tone, der han kommer med råd (pålegg i grunnen) om trening, terapi og antidepressiva, og der han blant annet skriver dette:

"you are squadering the ability to the past/. I needlessly enjoy learning. I understand rebellion, and the only person you are rebeling against now is yourself. I will be any help i can , not merely throwing in suggstions from the sidelines. . I have seen this movie many times before. "

Mette-Marit bruker flere dager timer på å sende et berørt, beskjemmet og oppriktig svar der hun takker ham for at han "ser" henne, og der hun lister opp hvordan hun allerede har begynt å etterleve rådene hans (blant annet bestilt røykeslutt-kurs). Det er vondt å lese på så mange vis, for man ser hvordan hun åpenbart og trodde seg sett og ivaretatt av en hun trodde ville henne vel og brydde seg, og så var det så langt fra sannheten man kunne komme - Epstein bare spant nettverket sitt for egne formål.

Uten sammenlikning for øvrig ser jeg noen paralleller mellom denne delen av epost-utvekslingen mellom de to og det Epsteins tidligere assistent og offer Svetlana (VG oppgir ikke etternavn) sier om Epsteins manipulasjonsmetoder: https://www.vg.no/nyheter/i/e7MQ8R/paa-innsiden-av-epsteins-overgrepspyramide

"Svetlana beskriver hvordan Epstein fremsto som mentor og støttespiller i en periode da hun var veldig ensom.

Han fikk det til å virke som om han var den eneste som kunne løse et problem for deg, og på den måten ble du etter hvert avhengig. [...]

– Når du først var avhengig, ble Epstein mer komfortabel med å gjøre deg ukomfortabel, forteller Svetlana."

Godt innlegg 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet
Gulline skrev (30 minutter siden):

I 2008 ble han dømt for hallikvirksomhet og kjøp av seksuelle tjenester fra en mindreårig. 

Det vet jeg. Hva vil du frem til?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

De har alltid vært "ordinære mennesker", men i en spesiell rolle.

Det er helt riktig at de verken er født bedre eller verre enn andre mennesker. De har dog en uendelig med tilgang til ressurser på en helt annen måte enn folk flest som gjør at det å kronisk skylde på «uheldige og dumme valg» blir fort oppbrukt, spesielt når disse «dumme valgene» er dårligere enn det den gjengse nordmann tar. Jeg forventer faktisk at Ola og Kari Dunk ville satt grenser til sin voldtekt og voldsdømte sønn, kanskje ikke gjort ham til en hovedaktør i de kommende familieselskapene, samtidig som de klarer å være glade i ham. Jeg forventer at Kari og Ola Dunk blir skeptisk om naboen forteller at han ble «lurt av noen barn» til å kjøpe sex og derfor unngår å bli bestevenn med vedkommende. Jeg forventer at Kari Dunk reagerer når hin går på besøk til sønnen og finner soveromsdøra smadret ihjel, eller at Ola Dunk blir genuint bekymra om eks svigermor ringer å forteller om vold utført av stesønnen.

Sånn det er nå forventer jeg overhodet ikke MER av kongefamilien, men mindre, enn hva jeg hadde forventa av folk flest. Folk som ikke lever med millioninntekt av å representere ett land. 

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet
Aricia skrev (8 timer siden):

Veldig bra sammendrag. Hun var også i boligen i palm beach pga en yogalærer som også var hennes veninde. Hum var nok i en prøv å bli bedre helse tid. Da hun også var på vandring i nepal bla, litt før dette. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Virrum skrev (3 timer siden):

Er det bare meg, eller har hele mediedekningen siden Kong Harald døde blitt litt vel mye?

Tror nok at mange synes det blir mye, spesielt pga borgfred osv, men jeg tror også at mange ønsker det og tar det for gitt at det skal være mye på nyhetene om de kongelige og alt som foregår akkurat nå.  Denne tråden heter visst Kongehuset, men her sitter de fast i Epsteinfilene og bryr seg ikke så mye om kongen og sorgen. At 46.000 mennesker har defilert foran kongens båre, er ikke av interesse for dem.

I dag forteller media om hvem som kommer til begravelsen, det danske kongeskipet, ting som vedrører publikum og om planleggingen av seremonien. Tronskiftet uten at det skal produseres mynter med vår nye konge, og hvilke reaksjoner som er på det. 

Når vi synes det blir mye i media, så skyldes jo det også at nyhetssendingene ruller hele tiden, så det er ikke alt nytt hver gang.

Endret av Perine
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (2 timer siden):

Dessuten står hun godt i kritikken, etter eget sigende. Hvorfor hun da skal framstilles som en sart person som må søke en havn i en mann som Epstein på grunn av veskekritikk, ser jeg ikke noe logikk i.

Hvorfor gjentar du det der? Hun har aldri sagt at hun står godt i all kritikk - hun sa at hun sto godt i kritikken for å IKKE ville  uttale seg om saken til sønnen. Kan du ikke vare være litt redelig? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
Krokenguri skrev (10 minutter siden):

Veldig bra sammendrag. Hun var også i boligen i palm beach pga en yogalærer som også var hennes veninde. Hum var nok i en prøv å bli bedre helse tid. Da hun også var på vandring i nepal bla, litt før dette. 

Det var Mette Marit som lånte villaen, ikke Kelley:

https://www.vg.no/nyheter/i/wrgqwM/sa-felles-venn-laante-epstein-hus-avtalte-selv-detaljene

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Aricia skrev (9 timer siden):

Svetlana beskriver hvordan Epstein fremsto som mentor og støttespiller i en periode da hun var veldig ensom.

Er dette samme Svetlana som rekrutterte unge jenter, var Epstein sin assistent og som i etterkant sier at hun også var et offer? Den samme Svetlana som i Epsteinfilene skriver til Epstein at Mette-Marit hadde kontaktet henne tidlig i 2019 for å være med i et kvinnenettverk? Og som ble mistenkt for å ha knytninger til russisk etterretning? Og som var en del av Rød-Larsen sakskomplekset? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet (endret)

Drammens tidende/Nettavisen idag om å tilgi Mette Marit:

"Kong Harald var i stand til å se hele mennesket, ikke bare feil. Hans menneskesyn er dypt forankret i den evangelisk-lutherske tro, der forsoning, nåde og tilgivelse er grunnleggende verdier. Å se hele mennesket, ikke bare feilen. 

(...)

Men hvis vi skal ta arven etter kong Harald på alvor, bør vi kanskje lære av hans evne til å møte mennesker som har feilet eller har en trøblete historie. Det handler ikke om å frikjenne eller bagatellisere, men om å vise forståelse og evne til tilgivelse. "

Endret av SusieDerkins
  • Liker 8
  • Hjerte 2
Skrevet

Er det ventet at Dronning Mette Marit klarer å delta på begravelsen i morgen?

• Liker 1
Skrevet
SusieDerkins skrev (2 minutter siden):

Drammens tidende/Nettavisen idag om å tilgi Mette Marit:

"Kong Harald var i stand til å se hele mennesket, ikke bare feil. Hans menneskesyn er dypt forankret i den evangelisk-lutherske tro, der forsoning, nåde og tilgivelse er grunnleggende verdier. Å se hele mennesket, ikke bare feilen. 

(...)

Men hvis vi skal ta arven etter kong Harald på alvor, bør vi kanskje lære av hans evne til å møte mennesker som har feilet eller har en trøblete historie. Det handler ikke om å frikjenne eller bagatellisere, men om å vise forståelse og evne til tilgivelse. "

Ja jeg har lest dette og synes det er helt feil å forsøke å hvitvaske først Mette også Marius. Meg bekjent var ikke kongen i fengsel og sa dette til verken voldtektsmenn, voldsmenn eller pedofile overgripere? Ser også at flere har trykket på «nei» i spørreundersøkelsen om «det er på tide å tilgi Mette Marit».. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Skal ikke hun og dronning Sonja sitte i bil bak båren? Eller har jeg drømt at jeg har lest det?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

Oppfatter det sånn. Det står at hun og Sonja ikke skal gå i prosesjonen men følge i bil rett bak Håkon, ML, IA og SM. Jeg antar de kjører til kirken med tanke på å gå inn i den. Men jeg lurer veldig på hvordan de skal håndtere smittevern ift MM. Antar hun blir med til AKershus og, men kanskje ikke mottagelsen etterpå? Er vel ikke så bra å drive og mingle på en mottagelse vil jeg tro.

• Liker 2
Skrevet
SusieDerkins skrev (8 minutter siden):

Oppfatter det sånn. Det står at hun og Sonja ikke skal gå i prosesjonen men følge i bil rett bak Håkon, ML, IA og SM. Jeg antar de kjører til kirken med tanke på å gå inn i den. Men jeg lurer veldig på hvordan de skal håndtere smittevern ift MM. Antar hun blir med til AKershus og, men kanskje ikke mottagelsen etterpå? Er vel ikke så bra å drive og mingle på en mottagelse vil jeg tro.

Kanskje hun faktisk må stå over Akershus? Høres ikke trygt ut, hun kan jo ikke ta folk i hendene ute engang fordi det er risiko.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan for øvrig legge til at slottet har fått mulighet til å gi tilsvar på Svetlana sin korrespondanse med Epstein, der hun hevder at Mette -Marit kontakte henne i 2019, de har valgt å ikke besvare spørsmålene om dette. Samme gjelder Epstein sitt Oslo besøk i 2012, som Svetlana var en del av. 

https://www.justice.gov/epstein/files/DataSet 9/EFTA01027660.pdf

https://www.vg.no/nyheter/i/d4R6qX/offer-satt-paa-hotellet-mens-epstein-og-kronprinsessen-gikk-tur-i-parken

• Liker 7
  • Nyttig 15
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Kanskje hun faktisk må stå over Akershus? Høres ikke trygt ut, hun kan jo ikke ta folk i hendene ute engang fordi det er risiko.

Akershus er vel bare med den nærmeste familien, men i domkirken er det jo 1000 personer.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...