Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men jeg synes det var dumt at de kvittet seg med Waaler i første sesong. I bøkene… spoiler alert…

Spoiler

I bøkene er han med i mange bøker før han endelig blir tatt, om jeg ikke husker helt feil? Lenge siden jeg har lest bøkene. Og det var litt av spenningen, at Harry måtte jobber under en sjef han visste var «bad». Han hadde et drapsoffer murt inn under verandaen sin. I serien var han vel også gift med to barn, og bodde i et fancy strøk? Han skjulte galskapen sin langt bedre enn i serien. 
Sorry om jeg husker feil, det er lenge siden jeg har lest bøkene. 

Men Waaler er en bra skurk, og da hadde det vært fint å beholde ham lengre i serien. 

Anonymkode: 753de...ed3

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.4.2026 den 10.12):

den eneste årsaken til at dette opplegget er såpass populært i Norge er selvfølgelig fordi den er basert på bøkene til en NORSK forfater (jo nesbø) og skuespillerne er selvfølgelig norske. 

dersom hele greia hadde vært utenlandsk, så ville det sikkert blitt stemplet som forbanna ræl i Norge - og det ville neppe vært ssærlig mange nordmenn som gidder å følge med...     

Anonymkode: 8dc3b...02d

Virker som den har slått rimelig greit an internasjonalt og. 

nå skal jo folk til Oslo for å se på stedene serien er spilt inn. Frognerparken osv greit, men lurer på om de blir litt skuffet ellers. Man jo lage en Harry tour med turistbuss og hive søppel ut i gatene før turistene kommer selvsagt. 
uansett, den ble laget for Netflix og internasjonal marked og har slått an utenfor Norge. 

Anonymkode: 413b5...5e3

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg synes det var dumt at de kvittet seg med Waaler i første sesong. I bøkene… spoiler alert…

Skjul innhold

I bøkene er han med i mange bøker før han endelig blir tatt, om jeg ikke husker helt feil? Lenge siden jeg har lest bøkene. Og det var litt av spenningen, at Harry måtte jobber under en sjef han visste var «bad». Han hadde et drapsoffer murt inn under verandaen sin. I serien var han vel også gift med to barn, og bodde i et fancy strøk? Han skjulte galskapen sin langt bedre enn i serien. 

Men Waaler er en bra skurk, og da hadde det vært fint å beholde ham lengre i serien. 

Dette er jo ikke Tom Waaler, men Michael Bellmann. Han blir introdusert i en senere bok (husker ikke nå akkurat hvilken, er så mange år siden jeg leste disse bøkene 😅) og er med i mange videre bøker helt frem til han blir avslørt.

Anonymkode: 61c5b...130

• Liker 7
Skrevet

Veldig bra serie! Likte den godt og slukte den! Glad for Baasmo hadde en litt mindre rolle. Pia Tjelta synes jeg er, som andre nevner, oppbrukt. Santelmann er veldig bra! 
Noe av de små rollene kunne med hell ha vært brukt av andre skuespillere, men skjønne de ikke sjanser også med erfaring og spilleegenskapene i en slik serie. Morsom twist å se Oslo tilbake til møkkete og rotete by. Synes den motorsykkelgjengen ble for dum selv, men samtidig underholdende. 
Altså, mer eller mindre alt det samme som andre har nevnt.

Og ja, jeg har ikke 🫣 lest bøkene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Trodde også dette, søkte opp skuespilleren da jeg ikke fikk bestemt meg for om jeg trodde det var en mann eller tidligere dame, nå mann. (Relativt feminine eller i alle fall androgyne trekk og fakter for å være mann)

Anonymkode: f9675...283

Han har jo alltid vært sånn.  
jeg tror og dere parter om ulike karakterer. Først trodde jeg det ble snakket om svensken som prostituerte seg med både damer og menn og brukte sminke på jobb. Så er det snakk om naboene vi så i 1 minutt ( hadde karakteren til Henriette et navn ? Hvis navnet kom fram og det var Frank er jeg enig i at det var trans , men oppfattet de bare som et lesbisk trekk ) så snakkes det om skuespiller Frank kjosås som er en feminin mann, og har sett lik ut i alle roller egentlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han har jo alltid vært sånn.  
jeg tror og dere parter om ulike karakterer. Først trodde jeg det ble snakket om svensken som prostituerte seg med både damer og menn og brukte sminke på jobb. Så er det snakk om naboene vi så i 1 minutt ( hadde karakteren til Henriette et navn ? Hvis navnet kom fram og det var Frank er jeg enig i at det var trans , men oppfattet de bare som et lesbisk trekk ) så snakkes det om skuespiller Frank kjosås som er en feminin mann, og har sett lik ut i alle roller egentlig. 

Linn Skåber sin karakter het vist Frank. Det betyr fortsatt ikke at karakteren er trans. Damer kan ha mannlige navn, men hvis det var ment å være en mann så betyr det bare at Linn spilte en mann, ikke at det var en trans karakter. Da legger man for mye i en liten sidekarakterer. 

Anonymkode: bcb24...d8a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Skjul innhold

Spoiler

Waaler var med i bok 3-5. Sesong 1 av serien er basert på bok 5, og det viktigste om Waaler fra bok 3 og 4, herunder drapet på Ellen og relasjonen til Beate, er med i TV-serien. Like greit å ta alt om Waaler i denne sesongen, en «trygg start» å ta Marekors først.

• Liker 5
Skrevet
Gulline skrev (5 timer siden):

Det finnes da mange filmer og serier med forskjellige skandinaviske skuespillere. Ser ingen problem med det.

Ja, ikke minst Mysteriet med det levende lik!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Savner Jon Øigarden i serien. Håper han dukker opp i neste!

Anonymkode: b7242...307

Bellmann? Valentin Gjertsen? Mye å ta av.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjul innhold

Det stemmer jo med bøkene, oppgjøret med Waaler ble tatt i Marekors - men det var noen bøker i serien før dette (så kan vi heller lure på hvorfor de valgte å begynne såpass langt uti bokserien!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var litt rart å starte med marekors, hvertfall siden forholdene mellom mange av karakterene på det tidspunktet er veldig godt etablert, vanskelig å få ting en viben på bare en sesong. Var jo tydelig at det var dårlig stemning mellom Hole og Waaler f.eks men bortsett fra ulykken i starten så fikk vi ikke mye bakgrunn. 

• Liker 1
Skrevet

Noe som irriterte meg voldsomt er feks at i en episode viser de solnedgangen mens en radio/tv stemme sier at klokken er 16.45. I en senere episode kommer de ut av et arrangement sent på kveld og det er fortsatt lyst. 

For ikke å nevne at det vises en fullmåne over byen hver eneste kveld!!! 

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (4 timer siden):

Det stemmer jo med bøkene, oppgjøret med Waaler ble tatt i Marekors - men det var noen bøker i serien før dette (så kan vi heller lure på hvorfor de valgte å begynne såpass langt uti bokserien!

Jeg synes ikke det er så rart. Jeg føler de første bøkene er veldig «enkle» med ganske banale plott. Spennende krimbøker, for all del, men jeg føler det var først med Marekors at Jo Nesbø virkelig fant den «elegante» formen, med uventede og overraskende twister og plott som jeg føler er mye av grunnen til at han er blitt så stor som han er, også ute i verden.

Jeg tipper det var et ønske fra ham selv å starte med Marekors og så heller prøve å inkorporere litt av bakgrunnshistorien fra de første bøkene inn i den første sesongen. Det er antakelig også noe av grunnen til at denne sesongen ble så lang, det var mye informasjon som «måtte» med 😅

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Linn Skåber sin karakter het vist Frank. Det betyr fortsatt ikke at karakteren er trans. Damer kan ha mannlige navn, men hvis det var ment å være en mann så betyr det bare at Linn spilte en mann, ikke at det var en trans karakter. Da legger man for mye i en liten sidekarakterer. 

Jeg tror jo ikke det var det den opprinnelige kommentaren handlet om. Hva skjedde med naboen som noen fikk med seg at het Frank? Må si jeg ikke har tenkt mye på det. Og heller ikke om personen er trans eller ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg tror jo ikke det var det den opprinnelige kommentaren handlet om. Hva skjedde med naboen som noen fikk med seg at het Frank? Må si jeg ikke har tenkt mye på det. Og heller ikke om personen er trans eller ikke. 

Det var jo Linn sin karakter noen mente var trans? Og det er hennes karakter som heter Frank. Men hvorfor det blir diskutert vet jeg ikke 

AnonymBruker
Skrevet

Elsket den. Veldig bra laget. Godt skytespill!

Heldigvis så lenge siden jeg leste boken at historien var ganske ny for meg. 

Anonymkode: 4e08d...d7f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes ikke det er så rart. Jeg føler de første bøkene er veldig «enkle» med ganske banale plott. Spennende krimbøker, for all del, men jeg føler det var først med Marekors at Jo Nesbø virkelig fant den «elegante» formen, med uventede og overraskende twister og plott som jeg føler er mye av grunnen til at han er blitt så stor som han er, også ute i verden.

Jeg tipper det var et ønske fra ham selv å starte med Marekors og så heller prøve å inkorporere litt av bakgrunnshistorien fra de første bøkene inn i den første sesongen. Det er antakelig også noe av grunnen til at denne sesongen ble så lang, det var mye informasjon som «måtte» med 😅

Jeg må nok si meg enig med deg i den betraktningen ja - enig i at Harry Hole-serien virkelig begynte med Marekors 🙂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 0.41):

Ikke røde tråder, løse tråder aka cliffhangers som er helt normalt 

Ikke løse tråder som i cliffhangers nei.

Røde tråder tilknyttet denne saken som ikke henger i hop med historien.

AnonymBruker
Skrevet
Gulline skrev (21 timer siden):

Det finnes da mange filmer og serier med forskjellige skandinaviske skuespillere. Ser ingen problem med det.

Joda, men følte ikke det fungerte i denne pga åpenbare feil.

Anonymkode: 13b2d...b9b

AnonymBruker
Skrevet
Mezzosoprena skrev (På 5.4.2026 den 23.36):

Og du tenker ikke at dette rett og slett bare hinter til videre sesonger? 🤦‍♀️

Så oppgitt over min kommentar at du må klaske deg i panna assa? 🤦🏼‍♀️

Jo jeg håper jo det! Men er det bekreftet? Nei. 
Hadde jeg visst at det kommer en sesong til, så hadde jeg aldri brydd meg om løse tråder og ubesvarte spørsmål. Da hadde det vært en selvfølge.

🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 1e629...9ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...