Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ingen planer om å se den. Santelmann kan ikke spille. 

Anonymkode: 913ea...289

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Janzypants skrev (På 30.3.2026 den 1.16):

Men jeg fikk også litt fnatt av at han prata sånn lavmælt og monotont - nesten litt mumlete, og jeg klarte dessverre enkelte ganger å bare høre Trond Fausa Aurvåg sin karakter i "Jul i blodfjell"🤣  Legger ved en episode fra YT (se fra 2:32). Fant dessverre ikke noe kort klipp av det.. 

AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 8.55):

Savner Jon Øigarden i serien. Håper han dukker opp i neste!

Anonymkode: b7242...307

Jeg synes den mumlete stemmen til Harry Hole her også minner mye om hvordan nettopp Jon Øigarden snakker. Og han er vel nesten nødt til å dukke opp i senere sesonger. For det første en av få som ikke var med her 😛 og for det andre ekspert på å spille helt forferdelige typer.

Anonymkode: 8b18c...64c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten den morsomste scenen i serien må jo være når Kristoffer Joner spør om han ser ut som en kriminell 😆

• Liker 6
Skrevet (endret)

.

Endret av Sicktrip
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2026 den 18.31):

Poenget er jo at det blir ulogisk og feil når en person som er født i Oslo, snakker en annen dialekt. 

Da kunne jo like godt Kim Fairchild spilt Harry Hole hvis det er mangfold som er viktigst. 

Og ja, jeg er for mangfold, men ikke på bekostning av kunstnerisk og historisk korrekthet.

Anonymkode: ef5b6...fc2

Men det fremgår jo ikke at Rakel eller barndomsvennen er FØDT i Oslo. Man kan komme som 10 åring til Oslo og like fullt være barndomsvenn. 

Anonymkode: d2419...944

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.4.2026 den 7.02):

Ingen planer om å se den. Santelmann kan ikke spille. 

Anonymkode: 913ea...289

Passet bra i Exit, som sleezy vestkantgutt. Men feilcastet som HH. Skulle heller brukt Mads Ousdal, Trond Espen Seim eller en annen litt mer rufsete type.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 7.38):

Takk- endelig en som er enig med meg! Hadde de hatt samme kropp så hadde jeg og forstått at det skulle være samme mann, men det ga liksom ingen mening når de var så forskjellige🥵😅

Hadde de hatt samma kropp/utseende så hadde det vært åpenbart at ; 

Willy =sykkelbud=seriemorder

takk for mej

Anonymkode: 1e629...9ff

Ja, bildene av sykkelbudet hadde på ingen måte Willy-kropp! Derimot lignet kroppen på sykkelbud-bildene på den svenske psykopaten (som absolutt hadde åykkelbudkropp, dvs slank, veltrent, høy).

Anonymkode: 753de...ed3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vi har lest de aller fleste bøkene tidligere.

Har kun rukket å se første episode av serien. Vi satt og lo og ristet på hodet, og det var kanskje ikke produsentenes intensjon? Ble en orgie av klisjeer og tidvis kleine skuespillerprestasjoner – etter vår mening.

Anonymkode: ae6b1...f00

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hedvig88 skrev (På 9.4.2026 den 22.25):

Kanskje har det blitt svart tidligere, men var mange sider å bla gjennom. 

Hvilket årstall skal handlingen være i?

Hvorfor går sykepleierne på sykehuset i "sykepleier-kjole" ala 50-tallet? 

Hvorfor var det en hvit og rød ambulanse, men ved siden av en nyere politibil type hvit og gul? 

Hvorfor har de smarttelefon om dette skal være tidlig 2000? Som uansett ikke gir mening gitt ambulansen, og sykepleieruniformene?

I have so many questions 

Sånne "brister" må man prøve å ignorere.

Goofs, plot holes, anachronisms som de kalles på engelsk.

Noen ganger er de også lagt inn med vilje. Som et kunstnerisk uttrykk.

For det kan ødelegge opplevelsen hvis man ser filmer og serier med autismebryteren på max og får helt oppheng i slike ting.

Anonymkode: b24aa...3ce

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Forresten den morsomste scenen i serien må jo være når Kristoffer Joner spør om han ser ut som en kriminell 😆

Han ser jo ut som Agent Tørr.

Anonymkode: 56d73...f01

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, bildene av sykkelbudet hadde på ingen måte Willy-kropp! Derimot lignet kroppen på sykkelbud-bildene på den svenske psykopaten (som absolutt hadde åykkelbudkropp, dvs slank, veltrent, høy).

Willy var jo ballettdanser, og karakteren må jo da ha hatt ganske trente bein. Selv om man ikke nødvendigvis brukte skuespilleren Kjosås i de scenene.

Anonymkode: 56d73...f01

Gjest Hedvig88
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sånne "brister" må man prøve å ignorere.

Goofs, plot holes, anachronisms som de kalles på engelsk.

Noen ganger er de også lagt inn med vilje. Som et kunstnerisk uttrykk.

For det kan ødelegge opplevelsen hvis man ser filmer og serier med autismebryteren på max og får helt oppheng i slike ting.

Anonymkode: b24aa...3ce

Now this is funny. Fordi jeg er autist😂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.4.2026 den 21.49):

Passet bra i Exit, som sleezy vestkantgutt. Men feilcastet som HH. Skulle heller brukt Mads Ousdal, Trond Espen Seim eller en annen litt mer rufsete type.

Jeg synes han passet perfekt. Og han spilte bra, fikk frem nyansene i Harry ganske godt. 

Anonymkode: f4210...1a6

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Har sett den. Kommer ikke til å se flere Harry Hole seier om det skulle komme. Altfor mye og jævlig rå vold. For ikke å snakke om irriterende drittmusikk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

AnonymBruker skrev (På 12.4.2026 den 21.49):

Mads Ousdal hadde vært en bedre egnet figur som HH, helt enig. Troverdig. Hva er ikke troverdig? En lang gate med ghetto undergrunns lignende miljø, brennende tønner og det som er. Hvor i Oslo finnes det? Og hvor finnes taubanen som går nedover retning Sørenga?

Lyden på denne serien skjønner jeg mindre av. Kanskje også produsentens fravær av krav til diksjon på denne Santelmann. Makan til momling. Balansen mellom musikk og lydeffekter når det i tillegg finnes tale synes jeg også er ødeleggende.

Santelmann spilte for så vidt troverdig han selv om jeg ikke synes han var rett figur. Too much..  Joner spilte også godt. Kanskje jeg ikke hadde så store forventninger siden jeg har hatt han i vranga med så ufattelig mange nevrotiske skikkelser, og ikke helt troverdige heller. Enda jeg mistenker at han fremstår noe lignende i virkeligheten. Da burde en slik rolle lett kunne gjøres troverdig mener jeg. Hvis du nå er skuespiller altså. 

Dahl Torp synes jeg er verdt å trekke frem. Danielsen synes jeg har den samme fremtoningen støtt.

Personlig smak, men jeg synes tempoet som helhet er litt stressende. Mulig jeg bare er dust, men jeg fikk litt berg og dalbane over de raske vekslingene i etterforskningen. Selvsagt finnes det mengder med roligere scener med samtaler også for å få litt pusterom i filmen. Den tiden utnyttet jeg ved å hyle nedpå 500 gr fiskegrateng 

Lurer på hva Nesbø selv tenker om denne hybriden, svensker med norske navn, danske, og var det faktisk et par kinesere gjemt noe sted.??? Mange av scenene er fra Grünerløkka vet jeg. Jeg var kun halvfornøyd. Og dessverre så har serier som tidlig forbereder en sesong 2 ofte en tullete avslutning i sesong 1.

Og her synes jeg det, det var bare for plumpt. Jeg blir sittende igjen med en følelse av å ha blitt litt lurt for min oppmerksomhet.🥶

Endret av PITTY
AnonymBruker
Skrevet

Ousdal er for gammel og hadde ikke passet som Harry Hole, ikke litt en gang. Helt feil utseende, Tobias minner hvertfall litt om sånn Harry er beskrevet i bøkene. 

Anonymkode: bcb24...d8a

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (På 15.4.2026 den 16.21):

Har sett den. Kommer ikke til å se flere Harry Hole seier om det skulle komme. Altfor mye og jævlig rå vold. For ikke å snakke om irriterende drittmusikk.

Altså… har du lest bøkene? Det er langt verre vold i dem enn det er i denne serien, for å si det sånn. 
Men det er selvsagt helt greit at man har preferanser som gjør at man velger å ikke like/se en serie. Poenget mitt er vel at bøkene inneholder vold, og da ville det vært rart hvis serien ikke gjorde det. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så glad i masse vold og har derfor ikke lest bøkene. Jeg så serien sammen med mannen, og den var jo spennende synes jeg og veldig mye bra skuespillerprestasjoner. Men litt for rå vold for min del, så hadde det ikke vært for at vi var to som så sammen ville jeg nok ikke fullført. 

Anonymkode: 90aff...d12

AnonymBruker
Skrevet
Miominoen skrev (På 7.4.2026 den 11.01):

Karakteren til Linn Skåber kom opp som svar til en bruker som lurte på hvem "Manne damen" var. "Manne damen"  er et begrep som ble brukt av en person som beskrev hvorfor vedkommende ikke likte serien.

Jeg dro da frem karakteren til Linn Skåber som et alternativ til hvem jeg tror vedkommende referte til som "manne damen". Ingen dypere mening en det.

Tror du serien ble ødelagt for brukeren på grunn av denne karakteren? 

Anonymkode: 413b5...5e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde IKKE regnet med at willy var sykkelbudet, sykkelbudet virket jo litt smal, trent, litt tynn nesten? Willy var jo større og bredere over hele seg. Nei jeg skjønner ikke at det er samme. 

Ellers likte jeg serien, men har ikke lest marekors boken, men mange av de andre, og volden er langt verre i bøkene enn i denne serien, jeg var litt redd for hvor ille det skulle bli men var greit det. 

Anonymkode: aebc4...9bd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...