Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja virker jo sånn når du ikke klarer at det er blandinger av dialekter og språk i serien. 🙄

Anonymkode: bcb24...d8a

Apropos det, Santelmann er egentlig sørlending, fra Spangereid 😀 

https://www.facebook.com/share/r/1CcLkRivJa/ 

Anonymkode: 5e115...37b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datt ut etter manne dama. Fikk sett den ferdig. Bra musikk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja virker jo sånn når du ikke klarer at det er blandinger av dialekter og språk i serien. 🙄

Det er din tolkning og ikke det jeg skrev. Jeg skrev at det var krevende for ørene. At du velger å tolke det som noe det ikke er får du ta på egen kappe. 🙄

Anonymkode: be933...424

AnonymBruker
Skrevet

Syns første episode var kjedelig. Det tok seg litt opp. Men skjønte ikke helt hva denne kulten hadde å gjøre med seriedrapsmann? Ingen sammenheng uten at det var for å dra serien litt ut? Og vise at Kinnamann var skikkelig bad boy? Litt teit 

Anonymkode: 23b45...dcc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Margit777 skrev (8 timer siden):

Datt ut etter manne dama. Fikk sett den ferdig. Bra musikk

Mannedama? Hvem er det? Frank Kjosås?

Anonymkode: b491e...2a5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte serien god jeg, bedre enn mye annet som går av krim denne påsken. Jeg syns castingen av Santelmann var bra, det samme med de fleste andre karakterene. Men Tjelta og Kittelsen er oppbrukt, fullstendig oppbrukt, de må klare å finne noen andre kvinnelige skuespillere enn de to. Det er mange flinke folk som uten problem kunne gjort det bedre i de rollene, som hadde vært mer troverdig og passet bedre inn. 

Anonymkode: 48744...3c2

• Liker 6
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg likte serien veldig godt, selv om det ble litt andpustent og kaotisk på slutten. Musikken var fantastisk 🥰

Jeg synes dessverre ikke Kittelsen er så god skuespiller. Er hun ikke helt lik i alle rollene sine? Jeg håper hun ikke leser dette og blir lei seg, men for meg personlig blir det veldig stivt og opplest, med lite mimikk og alltid samme dialekt. 

Hovedrollene var derimot kjempebra 💫

Anonymkode: d49a1...cb0

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syns første episode var kjedelig. Det tok seg litt opp. Men skjønte ikke helt hva denne kulten hadde å gjøre med seriedrapsmann? Ingen sammenheng uten at det var for å dra serien litt ut? Og vise at Kinnamann var skikkelig bad boy? Litt teit 

Anonymkode: 23b45...dcc

Det hadde jo ikke noe med drapene å gjøre, de er koblet til våpensmuglingen og en korrupt politigjeng som Tom Waaler er en del av. Derfor Agnes Kittelsen sin karakterer drev å fisket om Tom hadde nevnt andre navn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.3.2026 den 18.27):

Jeg hadde hatt mer troen på Trond Espen Seim i rollen. Han ser mer ut som en med den livsførselen. Tobias Santelmann ser mer klysete vestkantaktig ut. Litt usikker på hvem jeg ville hatt som Rakel. Litt enig i at Pia Tjelta ikke er førstevalget. Men hun er jo dyktig, så hvem vet.

Anonymkode: ef5b6...fc2

Her må jeg si meg uenig. Trond Espen Seim er ikke i nærheten av hvordan jeg ser for meg Harry Hole etter beskrivelsen i bøkene. En høyreist og atletisk mann med arr i ansiktet. Han er vel midt i trettiårene i første boken.

Trond Espen Seim er for meg Varg Veum. Han er også for gammel og har et for rufsete ytre for "min Harry Hole".

Tobias Santelmann er for meg en strålende Harry Hole. Høyreist og atletisk. Markerte trekk og et uttrykksfullt ansikt. Som trekningen i kjevene når han skal holde beherskelsen  i samtalene med Tom Waaler.

Når det kommer til Pia Tjelta har jeg ingenting å utsette på henne som Rakel Fauke. Hun beskrives vel som varm og tålmodig i bøkene. Et av Harry Holes få faste holdepunkter i livet.

• Liker 13
Skrevet

Trond Espen Seim er jo Varg Veum, han kan jo ikke være Harry Hole da ☺️

Men hun leieboerne til moren til han Abinov, hva skjedde med henne? Skulle hun blitt femte offer? Hvor ble det av henne?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

og hvem var sykkelbudet?

• Liker 1
Skrevet
penelope skrev (3 timer siden):

og hvem var sykkelbudet?

Det var morderen, mannen til hun som lå i vannsengen

AnonymBruker
Skrevet

Følger ikke folk med når de ser serier? Så mye som blir spurt om her som ble forklart i serien 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Beste norske serien jeg har sett. 

• Liker 5
Skrevet

Dårligste serien jeg har sett på lenge. Holder meg til Eastenders. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Serien var helt fantastisk! Likte den svært godt! Og håper på mange mange fler!

Det eneste jeg har å sette fingeren på kritikkmessig (mulig jeg ikke fulgte godt med), men jeg trodde sykkelbudet i følge bildene var slank/tynn. Hadde vi sett sykkelbud i tettsittende klær slik som morderen (uten å nevne hvem det var), både høyde og vidde, så hadde vi jo skjønt det fort. Eller?!

Anonymkode: 2cde6...668

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Harry Hole serien er crap. Fokuserer for lite på å bygge opp serien til å være litt mystisk og skummel, slik jeg mener krimserier bør være. Regissør burde finpusse på sjanger og se hvordan dansker løser det.

I stedet er det mye rot og tull, og fokus på bla gjengene som skyter på hverandre her og der og uten mål og mening (kommer ikke frem). Waaler går rundt og slåss og dreper i oslos gater uten at noen ser ut til å fange det opp? Skjønte bl.a. ikke scenen der han går fra en hemmelig frimurerlosj aktig scene til å gå i gata med smoking og inn i en bakgård for å grisebanke folk?? Så når Waaler da går blodig derfra er det ingen som får det med seg?? Og hva faen var poenget liksom?

Harry Hole virker også tafatt i situasjoner, husker ikke det fra bøkene. Feks at han lar Waaler ta hånden hans på et lik og at han står utenfor sykehuset når gjengen som har drept to på sykehuset går rett forbi. Ila 5 episoder har han ikke akkurat fått til særlig mye, så hvorfor får han fortsette i tjenesten? Ikke begrunnet nok. Nå er det kanskje 15 år siden jeg leste boka, men de burde fokusert mer på drapene og mindre på alt det andre rælet de har blandet inn. Hva er greia med smart telefoner og Atle Antonsens bruktbutikk med gamle TVer? Skal serien være fra nåtiden eller tidlig 2000-tallet? Og alle andre kjendiser med små og dustete roller som bare tar bort essensen og får den til å fremstå useriøs? Skal det være krim eller hva prøver serien å få frem med skitne gater, gult lys, gammel interiør av og til, og dårlige oppbygd scener frem til drap utføres og åstedene oppdages. Ingen gåsehud på meg eller spenning legges igjen.  Det er bare et virr vart av mye rart. Eneste grunnen til at jeg ser på er fordi jeg elsker bøkene og har veldig lyst til å se de filmatisert på en bra måte. Forventninger er dog alt annet enn innfridd. Har ikke behov for å se ferdig etter 5 episoder..

Anonymkode: b2f91...074

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes det var et artig grep å ha blanding av 90-tallet og nå. Det var underholdende å se kræsjene mellom å snakke om AI og bruke smart-telefoner, og delvis gamle biler og «tykke» TVer. Makta gjorde noe av det samme, men der var det vel av økonomiske årsaker i utgangspunktet. 

Anonymkode: 753de...ed3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Helt grei serie,men noen "flaws" syns jeg.

Mopedgjengen ble bare teit,og hadde ikke trengt å være med i det hele tatt. Og hun som spilte Attila er jo alt for søt til slike roller.

Kittelsen,Baasmo og flere andre norske skuespillere er som flere påpeker oppbrukt,og man blir bare lei av å se de samme fjesene overalt.

Litt for mye som skjedde på en gang,kanskje lettere å følge med om man har lest bøkene? 

Skulle gjerne sett litt mer av kjærlighetshistorien til Harry og Rakel,men gjerne med en annen enn Tjelta. 

Ellers bra musikk,creepy Waaler og litt gøy med New York feelingen i Oslo! 

Og Santelmann er bra! 

Anonymkode: efd33...cc9

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.4.2026 den 9.29):

Men Tjelta og Kittelsen er oppbrukt, fullstendig oppbrukt, de må klare å finne noen andre kvinnelige skuespillere enn de to. Det er mange flinke folk som uten problem kunne gjort det bedre i de rollene, som hadde vært mer troverdig og passet bedre inn. 

Anonymkode: 48744...3c2

Enig, spesielt Tjelta og Dahl Torp. Samt halve hotel Cæsar og Exit..👎

Jeg liker ikke det lille jeg har lest av Nesbøs bøker og hadde ikke særlig tro på at denne serien var noe for meg. Men så og si alle jeg kjenner ser den nå, og er veldig begeistra. Så jeg ga den en sjanse. 2 episoder var mer enn nok.

Dette må da være det mest opphausa og oppskrytte på en stund?

Anonymkode: eceb5...bb1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...