AnonymBruker Skrevet 30. mars #121 Skrevet 30. mars Jeg skjønner ingenting, er serien flere bøker? Jeg kjente igjen første scenen i første episode (med bankranet), den boken har jeg lest. Men er hver episode en bok? Anonymkode: cb5a7...e25
AnonymBruker Skrevet 30. mars #122 Skrevet 30. mars Gliffy skrev (20 timer siden): Syns de fleste skuespillere var veldig bra, fy søren så ekkel han Tom Waaler var! men jeg detter litt ut av det når plutselig Atle Antonsen dukker opp, da blir det komitimen med en gang. Han bruktbutikk-fyren var jo som snytt ut av en team Antonsen sketsj. Og litt det samme da Thomas Seltzer plutselig dukka opp i luka på politistasjonen. Synes det var gøy, og antonsen passa perfekt i rollen. Det var vel meningen at han skulle være litt komisk. Anonymkode: 413b5...5e3 4
AnonymBruker Skrevet 30. mars #123 Skrevet 30. mars Miominoen skrev (På 26.3.2026 den 16.16): Den første boken i serien er Flaggermusmannen. Marekors mener jeg er nummer fem i rekken. Du trenger nødvendigvis ikke starte med første da det er nye forbrytelser i hver bok. Men Harry Holes privatliv er en vesentlig del av handlingen. Det samme med enkelte andre karakterer, så jeg ville startet med første bok. Da får du forståelse for hvorfor Harry Hole er som han er. Fantastiske bøker, så gleder meg stort til å kaste meg over serien. Jeg tror forøvrig Tobias Santelmann blir en bra Harry Hole. Ikke helt ulik hvordan jeg ser han for meg. Jeg hadde hatt mer troen på Trond Espen Seim i rollen. Han ser mer ut som en med den livsførselen. Tobias Santelmann ser mer klysete vestkantaktig ut. Litt usikker på hvem jeg ville hatt som Rakel. Litt enig i at Pia Tjelta ikke er førstevalget. Men hun er jo dyktig, så hvem vet. Anonymkode: ef5b6...fc2 5 1
Svett.svele Skrevet 30. mars #124 Skrevet 30. mars Noen som syns den startet kjedelig, men tok seg opp når man så flere episoder? Har sett første episode og det var trått for min del, men alle syns jo den er så bra 😅 Har ikke lest bøkene så har ingen relasjon til karakterene så er kanskje at jeg ikke umiddelbart fikk sansen for dem. Burde jeg likevel gi den en sjanse og se mer? Som referanse likte jeg Kastanjemann, Reservatet og Glasskuppelen veldig godt! Alle er Netflix serier. 6 3
AnonymBruker Skrevet 30. mars #125 Skrevet 30. mars Gliffy skrev (6 timer siden): Jeg syns det er kjempefint at de snakker sin orginale dialekt. Det blir mer mangfold enn sånn som det var før i tiden da alle nyhetsopplesere og skuespillere la om til østlandsdialekt. Poenget er jo at det blir ulogisk og feil når en person som er født i Oslo, snakker en annen dialekt. Da kunne jo like godt Kim Fairchild spilt Harry Hole hvis det er mangfold som er viktigst. Og ja, jeg er for mangfold, men ikke på bekostning av kunstnerisk og historisk korrekthet. Anonymkode: ef5b6...fc2 4 2
Chlypa Skrevet 30. mars #126 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Poenget er jo at det blir ulogisk og feil når en person som er født i Oslo, snakker en annen dialekt. Da kunne jo like godt Kim Fairchild spilt Harry Hole hvis det er mangfold som er viktigst. Og ja, jeg er for mangfold, men ikke på bekostning av kunstnerisk og historisk korrekthet. Anonymkode: ef5b6...fc2 Tobias Santelmann snakker nå egentlig sørlandsk han 5 1
Gulline Skrevet 30. mars #127 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg hadde hatt mer troen på Trond Espen Seim i rollen. Han ser mer ut som en med den livsførselen. Tobias Santelmann ser mer klysete vestkantaktig ut. Litt usikker på hvem jeg ville hatt som Rakel. Litt enig i at Pia Tjelta ikke er førstevalget. Men hun er jo dyktig, så hvem vet. Anonymkode: ef5b6...fc2 En gang har jeg hatt problemer med en hovedrolleinnhaver etter å ha lest bøkene og det var da Tom Cruise ble satt til å spille Jack Reacher - men til og med det klarte jeg å venne meg til. (såvidt) For meg var Harry Hole helt super med flotte skuespillere. 3 1
boblevann Skrevet 30. mars #128 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg hadde hatt mer troen på Trond Espen Seim i rollen. Han ser mer ut som en med den livsførselen. Tobias Santelmann ser mer klysete vestkantaktig ut. Litt usikker på hvem jeg ville hatt som Rakel. Litt enig i at Pia Tjelta ikke er førstevalget. Men hun er jo dyktig, så hvem vet. Anonymkode: ef5b6...fc2 DER sa du det!! Trond Espen Seim hadde vært 10 av 10 som Harry. Liker Santelmann veldig godt, men han er for "pen" for akkurat denne rollen. Seim har et røffere uttrykk. Jeg fikk fnatt da jeg så Tjelta som Rakel. Sa det faktisk til mannen (som ikke har lest bøkene) da vi så første scenen med henne: "neineineineinei det der bør ikke være Rakel!!" Men joda Det var skivebom, skikkelig skuffelse for meg alle fall. Synes også det blir rart med såå mange svensker, men kanskje oslopolitiet er halvt svensk - hva vet jeg. Aldri hatt noe med dem å gjøre 🤭 Men alt i alt en god serie syns jeg. Merkelig med så kjente skuespillere i alt av små biroller da (som Atle Antonsen feks) - men greit nok. 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #129 Skrevet 30. mars Chlypa skrev (37 minutter siden): Tobias Santelmann snakker nå egentlig sørlandsk han Jeg mener jo ikke at de må ha den spesifikke dialekten opprinnelig, men i filmen må de i hvert fall ha de karaktertrekkene som hører til rollen. Anonymkode: ef5b6...fc2 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars #130 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde hatt mer troen på Trond Espen Seim i rollen. Han ser mer ut som en med den livsførselen. Tobias Santelmann ser mer klysete vestkantaktig ut. Litt usikker på hvem jeg ville hatt som Rakel. Litt enig i at Pia Tjelta ikke er førstevalget. Men hun er jo dyktig, så hvem vet. Anonymkode: ef5b6...fc2 Er ikke Seim for gammel? Jeg er enig i at han hadde passet for 20 år siden. Jeg synes santelmann er veldig god på å variere utseende etter roller. Han ser jo ikke ut som i feks Exit her. Han er en type jeg ikke klarer å bestemme meg for om er kjekk eller mindre pen, for det varierer jo fra år til år 😅 gøy at han har fått en rolle i neste sesong av the white lotus, kjempe dyktig skuespiller. Og likte han godt som Harry Hole, selvom jeg er enig i at en yngre Seim hadde passet perfekt. Anonymkode: 413b5...5e3 6 3
Lady Lovelylocks Skrevet 30. mars #131 Skrevet 30. mars (endret) Svett.svele skrev (3 timer siden): Noen som syns den startet kjedelig, men tok seg opp når man så flere episoder? Har sett første episode og det var trått for min del, men alle syns jo den er så bra 😅 Har ikke lest bøkene så har ingen relasjon til karakterene så er kanskje at jeg ikke umiddelbart fikk sansen for dem. Burde jeg likevel gi den en sjanse og se mer? Som referanse likte jeg Kastanjemann, Reservatet og Glasskuppelen veldig godt! Alle er Netflix serier. Jeg syns de tre første episodene var «kjedelige», men har sett alt og er igrunn ganske fornøyd. Er det noen som vet hvor jeg kan finne alle lokasjonene de har spilt inn på? Jeg lurer på om stasjonshuset er der jeg tror 🤭 Endret 30. mars av Lady Lovelylocks 2 1
Jordbærogfløte Skrevet 30. mars #132 Skrevet 30. mars Jeg likte ikke den første episoden så godt, men FY søren som serien har tatt seg opp! Jeg er opptatt av å bevege meg en del hver dag, men de to siste dagene har jeg vært en skikkelig sofagris 🤪🤩🤓… 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #133 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skjønner ingenting, er serien flere bøker? Jeg kjente igjen første scenen i første episode (med bankranet), den boken har jeg lest. Men er hver episode en bok? Anonymkode: cb5a7...e25 Hva er det å ikke skjønne? Hver episode er jo så klart ikke en bok, det hadde jo aldri fungert. Det de kan ha gjort er å ha hentet et par ting fra de tidligere bøkene siden de startet på bok 5. som f.eks bankranet. Syns ikke Trond Espen Seim hadde passet som Harry. Tobias syns jeg gjør en veldig god Harry. Jeg har alltid bare sett for meg Jo Nesbø som Harry Hole 😂 ikke fordi han passer til rollen men ansiktet hans faller alltid inn i hodet mitt når jeg leser bøkene Anonymkode: bcb24...d8a 8
Macro Skrevet 30. mars #134 Skrevet 30. mars AnonymBruker skrev (På 28.3.2026 den 17.56): Ja det er det og nakenhet. Kom med skikkelige skuespillere,noe nytt og slutt å spille på sex. Kom med skikkelig innhold og handling! Anonymkode: a64cc...9cc Nå må du gi det. Det er virkelig ikke mye sex og nakenhet i Hole-serien. Skal vi kutte ut romantikk også da? Og vennskap også siden normale mennesklig relasjoner blir for mye for enkelte? Man må ha ulike faktorer med for å gi karakterene liv. Folk er så rare. Nesbø er kjent for å skildre veldig stygge drap, og så er det nakne damer folk er redd for å se... 13
Macro Skrevet 30. mars #135 Skrevet 30. mars Chlypa skrev (3 timer siden): Tobias Santelmann snakker nå egentlig sørlandsk han Nei nå tror jeg du blander med Pål Sverre Hagen..?🤔 Han som spilte William i Exit. 1
NedOpp Skrevet 30. mars #136 Skrevet 30. mars Macro skrev (7 minutter siden): Nei nå tror jeg du blander med Pål Sverre Hagen..?🤔 Han som spilte William i Exit. Oppvokst i Lindesnes, så Santelmann er også sørlending 7
Trubadur Skrevet 30. mars #137 Skrevet 30. mars Macro skrev (8 minutter siden): Nei nå tror jeg du blander med Pål Sverre Hagen..?🤔 Han som spilte William i Exit. Pål Sverre Hagen er fra Stavanger. Tobias Santelmann oppvokst på Sørlandet. 9
AnonymBruker Skrevet 30. mars #138 Skrevet 30. mars Macro skrev (12 minutter siden): Nei nå tror jeg du blander med Pål Sverre Hagen..?🤔 Han som spilte William i Exit. Anonymkode: 0fed6...c8b 4
Macro Skrevet 30. mars #139 Skrevet 30. mars NedOpp skrev (4 minutter siden): Oppvokst i Lindesnes, så Santelmann er også sørlending Trubadur skrev (3 minutter siden): Pål Sverre Hagen er fra Stavanger. Tobias Santelmann oppvokst på Sørlandet. Åja, den var ny for meg. Beklager!😅 1
AnonymBruker Skrevet 30. mars #140 Skrevet 30. mars Dialekter, har du flyttet i barndommen bytter du ikke alltid dialekt. Barna har et par i klassen som har flyttet hit mot slutten av barneskolen og de har ikke lagt om fra henholdsvis Bergen og nordnorsk dialekt. Nå brukes dialekter litt som man må ha alle hudfarger i alle serier, skal liksom ikke bety noe.. I politiet og helsevesen kan man forvente mye dialekter fra hele landet. Så mye svensk/dansk i politiet, vel tja. Så Mord i Sogn først og så denne og merket hvor mye mer påkostet denne er og koste meg med alle kjente skuespillere. Hivju klarte ikke alene løfte den førstnevnte. Anonymkode: c260c...59e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå