AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #121 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er forskjell på å ha barnevernet innblandet og å miste barna sine! Stor forskjell! Har barnevernet inne nå for andre gang i livet. Jeg er en fagarbeider med middels dårlig lønn, dårlig oppvekst og alene med barna. Første gang var en hevnmelding og dette ble funnet ut av ganske kjapt, ingen tiltak satt inn. Andre gangen litt mer alvorlig, går på far og ikke på meg. Så å ha de innblandet kan være til hjelp og nytte, ikke for å miste barna sine. Anonymkode: 2d2e1...09c Hevnmeldinger bør anmeldes. Å melde en falsk bekymring til myndighetene bør være straffbart. Tenk så mye ressurser de bruker på en ikke- sak. Og det for å skade en familie. Anonymkode: 9effc...372
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #122 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Orker ikke å sitere mer, men du er jo åpenbart den samme som har opprettet uttallige tråder på forumet her om at dere ble "urettmessig behandlet" og at saken deres skal granskes osv. Ingen tvil om at barnevernet gjør feil. Men heller ingen tvil om at du lyver. Anonymkode: 8c520...cbf Det er stor forskjell på å gjøre «feil» og det å ikke være egnet i jobben sin. Nei jeg er ikke samme person som alle trådene her inne handler om. Jeg er ikke eneste her på forumet som har opplevd negativt med barnevernet. Jeg er også en ganske ny bruker her. Vært her en måneds tid. Javel, om du tror jeg lyver må du begrunne hva jeg lyver om.. er det helt utenkelig for deg at noen har opplevd barnevernet på denne måten? Vel, da rokker det nok ved din virkelighetsforståelse Anonymkode: 9effc...372
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #123 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjenner du gangen i hvordan barnevernet jobber? Noen må melde inn. En melding må vurderes, det gjøres gjerne i et team. Hvis saken skal undersøkes så innkalles foreldrene. Etter det avsluttes mange ikke-saker. Ser man det nødvendig så snakker man med barna, innhenter opplysninger fra skolen, lege, helsestasjon, politiet, osv. Skal det gjøres tiltak må det finnes vedtak. Må barnet akuttplasseres må det være et vedtak. Permanent plassering besluttes av en nemnd. Det gjøres først etter en hel haug av tiltak, vurderinger fra skolen, helsesøster, psykologer, leger, sakkyndige, og andre har uttalt seg. Når man leser på Facebook og kvinneguiden skulle man tro at hele landets barnevernstjenester ble styrt av noen få inkompetente kjerringer, som bare kan synse og mene hva som helst. Mens i mange barnevernssaker er det summen av fagfolks vurderinger som ligger til grunn. Det kan fort ha vært 15-20 mennesker involvert i en sak. Anonymkode: 83e99...7bb Joda dette er malen de skal jobbe etter, men hvordan det er i praksis er noe annet. Det er mye du ikke forstår der jeg. Du tror du vet. Anonymkode: 9effc...372
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #124 Skrevet 14. november 2025 Bacteria skrev (8 timer siden): Det er ikke helt det hun sier. Hun snakker om familier som har barnevernet innblandet. Tro det eller ei, men det er et ganske langt sprang fra å ha kontakt med barnevernet og å miste omsorgen til barn. Det skal mye til ja, det bør det. Men så er det veldig ulikt fra kommune til kommune. Selv om noen har god erfaring, kan andre ha grusomme erfaringer. Anonymkode: 9effc...372
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #125 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 22.03): Når det gjelder barnevern brukes loven hele tiden. Man kan gjerne si at alle kan gjøre feil. Men ofte handler det ikke om en feil, eller misforståelse, men om vilje eller uvilje. Når barnevernet unngår å svare på kritiske henvendelser (noe de er pliktig til i forvaltningssaker) er det lovbrudd. De liker ikke faglige spørsmål som utfordrer de. De unngår samarbeid med foreldre når det passer de, og de hører heller ikke på fagpersoner hvis de har bestemt seg i en sak. Når noen roper hurra for barnevernet lurer jeg på på hvilke grunnlag kan de heie på de om de ikke har hatt erfaring med de selv. Anonymkode: 9effc...372 Hva er det egentlig du forsøker å si her? Anonymkode: 620c4...d12 1
DesmondMiles Skrevet 14. november 2025 #126 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det egentlig du forsøker å si her? Anonymkode: 620c4...d12 Ble AB ved et uhell.
DesmondMiles Skrevet 14. november 2025 #127 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det kan fort ha vært 15-20 mennesker involvert i en sak. Anonymkode: 83e99...7bb Det fordrer jo en viss størrelse på tjenesten. Mange tjenester er jo færre enn 15 ansatte. Noen kommuner har kun en håndfull.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #128 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er det egentlig du forsøker å si her? Anonymkode: 620c4...d12 Det jeg skriver. Offentlige instanser er pliktig til å svare på henvendelser etter forvaltningsloven. Så da vet du det Anonymkode: 9effc...372
Fru Uperfekt Skrevet 14. november 2025 #129 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hva ble konsekvensene for skolen og helsesøster? Hvis de ikke får veiledning og etater snakker sammen så blir det ikke bedre. Det er mye fremmedfrykt, hvis man ikke går på fjellet med kvikk lunsj og Norrøna jakke så er man ikke norsk. jeg er borti mange ulike kulturer i jobben min, og de som nettopp har kommet til Norge trenger tid for å lande, lære og tilpasse seg våre tradisjoner og levesett. Det handler om respekt for andre kulturer. Hadde vi nordmenn blitt sendt til saudi arabia hadde vi ikke lært kulturen og språket og maten og alt på 1 år. Ka skje aldri. Men oss norske sitter på vår høye hest, naive med ilands problemer og forstår ikke verden i et større bilde. Sorry for at du måtte oppleve dette. Men tror heller at du har møtt feil lærer / rektor på denne skolen. De fleste folk er ikke slik Anonymkode: 9effc...372 Aner ikke hva som skjedde men håper bv ga de veilededning. Men antar skolen trodde jeg var uten noen form for ressurser siden jeg tross alt hadde mistet min norske ektemann, så ser litt hvorfor men de skulle tatt å snakket med meg ikke bare meldt og gjort meg hyper stresset
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #130 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 23.59): Barn og unge som gjør lovbrudd blir jo også koblet til barnevernet . Foreldrene trenger ikke å ha gjort noe . Anonymkode: f1dca...7d2 Foreldrene har jo definitivt «gjort noe» eller forsømt å «gjøre noe» når ungen er blitt rusmisbruker. Da er det noe riv ruskende galt i heimen Anonymkode: 5c07f...79c
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #131 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Foreldrene har jo definitivt «gjort noe» eller forsømt å «gjøre noe» når ungen er blitt rusmisbruker. Da er det noe riv ruskende galt i heimen Anonymkode: 5c07f...79c Skremmende at du har så lite kunnskap. Ved vonde opplevelser eller følelser kan ungdom ty til ulike metoder. Når ungdom ruser seg kan det være selvmedisinering etter vonde følelser. Eller de blir påvirket av venner som eksperimenterer med rus på fester. Noen selvskader seg. Andre får spiseforstyrrelser. Ungdommens vansker er ofte sammensatt. Mobbing og utenforskap, diagnoser, traumer og hormonelle påvirkninger. Mange sliter når foreldre skiller seg og det blir nye partnere og mine og dine. Noen har det vanskelig hjemme, andre har det vanskelig på skolen. når mobbetallene er stigende nasjonalt er det mange barn som har vondt i magen og gruer seg til skolen. Har man få venner eller blir utestengt i tillegg er det sårbart. Det er også økende tall i unge som tar slutt eget liv. Ofte kommer det som lyn fra klar himmel. Vi som jobber med barn vet at dette er svært sammensatt og det er ikke svart hvitt. Løsningene er heller ikke svart hvitt. Anonymkode: 9effc...372 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #132 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hevnmeldinger bør anmeldes. Å melde en falsk bekymring til myndighetene bør være straffbart. Tenk så mye ressurser de bruker på en ikke- sak. Og det for å skade en familie. Anonymkode: 9effc...372 Jeg valgte å få gjennomført en annen metode. Den skyldige måtte selv møte opp å forklare seg om løgnene sine og årsaker til egne valg. Anonymkode: 2d2e1...09c
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #133 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Skremmende at du har så lite kunnskap. Ved vonde opplevelser eller følelser kan ungdom ty til ulike metoder. Når ungdom ruser seg kan det være selvmedisinering etter vonde følelser. Eller de blir påvirket av venner som eksperimenterer med rus på fester. Noen selvskader seg. Andre får spiseforstyrrelser. Ungdommens vansker er ofte sammensatt. Mobbing og utenforskap, diagnoser, traumer og hormonelle påvirkninger. Mange sliter når foreldre skiller seg og det blir nye partnere og mine og dine. Noen har det vanskelig hjemme, andre har det vanskelig på skolen. når mobbetallene er stigende nasjonalt er det mange barn som har vondt i magen og gruer seg til skolen. Har man få venner eller blir utestengt i tillegg er det sårbart. Det er også økende tall i unge som tar slutt eget liv. Ofte kommer det som lyn fra klar himmel. Vi som jobber med barn vet at dette er svært sammensatt og det er ikke svart hvitt. Løsningene er heller ikke svart hvitt. Anonymkode: 9effc...372 Legge til at bak disse ungdommene står fortvilte foreldre som ofte har kjempet mot et system i lang tid. Stått på ventelister for å få hjelp, fått avslag, være kasteball mellom instansene. Kjempet lenge og er mest sannsynlig på felgen. Det er få foreldre som sitter tilbakelent å nyter sola når ens barn er kommet borti rus eller annen form for selvskading. Når denne tråden handler om barnevern er det også en instans som kommer på banen når ungdommen sliter på den måten. Å sende disse ungdommene på en institusjon der det er mer rus, eller kutte båndene til foreldrene, nettverket, ta fra de kontroll over eget liv vil det føre til økte vansker, ikke bedring. Dette er svært komplekse saker, og her gjør barnevernet mye feilvurderinger. Som kan ende fatalt for de det gjelder. Bv liker ikke innrømme feil når de først har tatt en slik beslutning. Da gjør de enda en ny feil. Anonymkode: 9effc...372
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #134 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg valgte å få gjennomført en annen metode. Den skyldige måtte selv møte opp å forklare seg om løgnene sine og årsaker til egne valg. Anonymkode: 2d2e1...09c Bra! Hvordan gikk det? Anonymkode: 9effc...372
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #135 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Legge til at bak disse ungdommene står fortvilte foreldre som ofte har kjempet mot et system i lang tid. Stått på ventelister for å få hjelp, fått avslag, være kasteball mellom instansene. Kjempet lenge og er mest sannsynlig på felgen. Det er få foreldre som sitter tilbakelent å nyter sola når ens barn er kommet borti rus eller annen form for selvskading. Når denne tråden handler om barnevern er det også en instans som kommer på banen når ungdommen sliter på den måten. Å sende disse ungdommene på en institusjon der det er mer rus, eller kutte båndene til foreldrene, nettverket, ta fra de kontroll over eget liv vil det føre til økte vansker, ikke bedring. Dette er svært komplekse saker, og her gjør barnevernet mye feilvurderinger. Som kan ende fatalt for de det gjelder. Bv liker ikke innrømme feil når de først har tatt en slik beslutning. Da gjør de enda en ny feil. Anonymkode: 9effc...372 det er så ironisk all den tid det er helt krise om foreldre ikke innrømmer feil. 😅 da burde man virkelig gå foran som et godt eksempel. Anonymkode: b02a1...28d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #136 Skrevet 14. november 2025 Denne tråden illustrerer hvorfor mange barn aldri blir fanget opp av systemet - fordi folk tror at man kan se det på foreldre om de utsetter barna sine for vold, overgrep og omsorgssvikt. At man ikke tror sånt om de med høy utdanning, fin bil og stor enebolig som fremstår velartikulerte på FAU møter. Man må tro det før man ser det.. Det er ingen tvil om at det er en skjevhet mtp sosioøkonomisk bakgrunn på de foreldrene vi treffer i barneverntjenesten - av mange årsaker. Det betyr ikke at det burde vært sånn. Noen av de verste sakene jeg har hatt, har vært med høyt utdannede foreldre med mye ressurser. Hvor denne fasaden har fungert utmerket som kamuflasje. Anonymkode: 8f80e...876 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #137 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Bra! Hvordan gikk det? Anonymkode: 9effc...372 Jeg er glad for at den/de som gjorde dette la ved fult navn. Hovedpersonen måtte lese gjennom punkt for punkt i sin bekymring fir meg å forklare hvordan noe av det kunne være sant. Enkelte ting kom via andre, til og med fra en som er kjent for å lyve for å skape drama. Jo mer hovedpersonen leste ble den mer og mer flau over egne handlinger. Bekymringen var rimelig grov, den type der de kommer på akuttbesøk. Heldigvis kunne jeg motbevise flere av beskyldningene ved sms blant annet. Hovedpersonen hadde sendt bekymringsmeldingen, men endte med at barnevernet sjekket ut den som forelder i stedet for meg. Så den ville jo avslutte dette og jeg sa at eneste måten er å gå gjennom punkt for punkt sammen med barnevernet å forklare deg. Deretter får vi jobbe med vår relasjon igjen. De var 3 stk sammen om dette. Ene personen løy da jeg konfronterte, så lot den relasjonen bli avsluttet. Da jeg og hovedperson kom inn døren til nummer 3 sammen, så endret det ansiktsuttrykket seg veldig! Den forsto da at den var fersket i sine grove løgner. Svarte surt og ufint på mine spørsmål og forsto ikke at vi ønsket av å avslutte kontakt med denne fremover. Hovedpersonen er min eks, forelder av felles barn. Vi har faktisk klart å få til et godt samarbeid i ettertid. Anonymkode: 2d2e1...09c
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #138 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er stor forskjell på å gjøre «feil» og det å ikke være egnet i jobben sin. Nei jeg er ikke samme person som alle trådene her inne handler om. Jeg er ikke eneste her på forumet som har opplevd negativt med barnevernet. Jeg er også en ganske ny bruker her. Vært her en måneds tid. Javel, om du tror jeg lyver må du begrunne hva jeg lyver om.. er det helt utenkelig for deg at noen har opplevd barnevernet på denne måten? Vel, da rokker det nok ved din virkelighetsforståelse Anonymkode: 9effc...372 Fordi du snakker bare tull og konspi uten å backe noe som helst. Og dette skrev jeg til deg i den forrige tråden også. Det er ekstremt stor forskjell på å vinne frem i sin sak og det at den andre parten har opptrådt og handlet urettmessig. Det er derfor grovt å påstå slike ting uten dokumentasjon. Men du forstår det jo ikke. Du har jo ikke evne til å reflektere i det hele tatt. Og det er nok noe av årsaken til at barnevernet og nemnda kom til den konklusjonen de kom til. Selv om tingretten kom til motsatt konklusjon. Anonymkode: 8c520...cbf 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #139 Skrevet 14. november 2025 Her er barnevernet inne for vi selv har bedt om det. Vi har gode jobber, fint hus, fin hage og alt på stell. Har 2 barn. Den eldste er ett prakt-eksemplar. Den yngste kaver. Vi har vært inne på BUP, han er henvist til PPT, vi har hatt inne psyko-sosialt team i hjemmet og på skolen. Ingen klarte å hjelpe oss. Ble da tipset om familie-teamet i BV. Dem er hjemme med oss for å gi veiledning og støtte i situasjonen vi står i. Her får vi veiledning i hvordan vi skal håndtere atferds-mønsteret hans blant annet, hvordan vi skal håndtere han og hvordan vi skal reagere. Anonymkode: 1eeb2...35a 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2025 #140 Skrevet 14. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi du snakker bare tull og konspi uten å backe noe som helst. Og dette skrev jeg til deg i den forrige tråden også. Det er ekstremt stor forskjell på å vinne frem i sin sak og det at den andre parten har opptrådt og handlet urettmessig. Det er derfor grovt å påstå slike ting uten dokumentasjon. Men du forstår det jo ikke. Du har jo ikke evne til å reflektere i det hele tatt. Og det er nok noe av årsaken til at barnevernet og nemnda kom til den konklusjonen de kom til. Selv om tingretten kom til motsatt konklusjon. Anonymkode: 8c520...cbf Det vet du ingenting om. Vi har veldig god dokumentasjon på at dette var urettmessig. Selv om jeg ikke legger ut dommen her. Barnevernet kunne anket om de mente de hadde rett, men det gjorde de ikke Anonymkode: 9effc...372
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå