Gå til innhold

Hvorfor mister folk barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har ikke hørt om den konkrete saken dere diskuterer her. Men generelt er det vel bare sånn at der det er barn med atferdsproblemer og foreldrene er ressurssterke tenker man at det er barnet som er problemet. Og motsatt i ressurssvake hjem: foreldrene er problemet. Så ressurssterke foreldre møtes med med sympati og støtte, mens ressurssterke foreldre gjør det ikke, ihvertfall ikke til samme grad.

Anonymkode: 760d4...c4e

Aner ikke. Vi ble møtt med respekt, og vi er svært ressurssterke noe Bv selv har beskrevet. Men vi var for sterke. Vi stilte kritiske spørsmål og ba om faglige vurderinger og hvordan barnets stemme er vektlagt. Dette klarte de ikke svare på. 
I retten raknet alt for Bv. De tapte saken fullstendig og trakk inn årene. De kunne ha anket om de mente de hadde rett men det gjorde de ikke. 
Man vet ikke hva kynisk er før man møter kyniske folk. 

Anonymkode: 9effc...372

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger da ikke være rakettforsker for å skjønne at foreldre som knapt klarer å ta vare på seg selv oftere har problemer med å ta vare på barna sine?

Anonymkode: 3a4c3...be1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du trenger da ikke være rakettforsker for å skjønne at foreldre som knapt klarer å ta vare på seg selv oftere har problemer med å ta vare på barna sine?

Anonymkode: 3a4c3...be1

Barnevernet har kun en type saker og en type foreldre tenker du? 

• Nyttig 4
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (2 timer siden):

Antar at barnevernsinstitusjonen har kontaktet politiet direkte.

Dødsattesten er trolig signert en lege ved den lokale legevakten som hadde vakt den kvelden.

Liket kan ha blitt fraktet med ambulanse eller av et begravelsesbyrå. 

Ansatt på institusjonen voldtok jenta. Det har kommet frem. Det burde vært dobbelt straff når en forgriper seg på barn i en institusjon. Barn som sitter der uten noen rettigheter, uten stemme og helt overlatt til de ansatte. 
Burde vært endret hele systemet. Pr i dag har barn ingenting de skulle sagt, og det er skremmende. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (På 11.11.2025 den 10.52):

Barnevernet går ikke inn i saken hvis ikke barna har et særlig behov for til tiltak. Det er et vilkår i loven. Ergo har ikke barna hatt det bra hele tiden. Det er vel din venninne som har sagt at barna hadde det bra hele tiden, eller hva?

Om hun har bedt om hjelp kan hun ha fått forebyggende hjelp

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 14.31):

De mest opplagte grunnene er døde foreldre, foreldre i fengsel, vold, rus, seksuelle overgrep og tung psykiatri.

Men veldig mange faller ikke innunder den kategorien.

Vil si at veldig mange har dysfunksjonelle familieforhold, hvor det gjerne er en blanding av flere ting. 

Psykisk mishandling er vanskelig å dokumentere. 
Folk kan få vanvittige sinneutbrudd og raserianfall, uten å slå og uten å kaste ting i veggene. 
Det kan likevel være skadelig for barnet å oppleve det. 

Dårlig dømmekraft, dårlig impulskontroll, manglende grensesetting, hang til å mistro «systemet», hang til å tro på konspirasjonsteorier, og andre ting går ofte igjen.

Anonymkode: 83e99...7bb

Jupp HS på skolen meldte meg inn kun pga bf døde. Veldig kjekt å få den belastningen på toppen av alt... 

• Nyttig 1
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (34 minutter siden):

Jupp HS på skolen meldte meg inn kun pga bf døde. Veldig kjekt å få den belastningen på toppen av alt... 

Hva var begrunnelsen for bekymringen? At far døde? 

• Liker 1
Skrevet
DesmondMiles skrev (På 11.11.2025 den 10.52):

Barnevernet går ikke inn i saken hvis ikke barna har et særlig behov for til tiltak. Det er et vilkår i loven. Ergo har ikke barna hatt det bra hele tiden. Det er vel din venninne som har sagt at barna hadde det bra hele tiden, eller hva?

Barnevernet går stadig inn i en sak uten at det er vilkår i loven. De taper også rettssaker, og holder barn ulovlig borte fra familien. Barnevernet vet ikke alltid hvilke vilkår de holder på med. Det er mye galt som skjer i barnevernet. De svikter mange barn som de skal hjelpe, men hjelpen de tror de gir er ikke hjelp. Såg jo hvordan det gikk med lille tvillingene. Der fikk barnevernet mye tyn og alvorlig kritikk fra Statsforvalteren. Det må være ansatte med riktig utdanning indiske stillingene, personlig egnethet. 
Det siste nå var en Bv ansatt som tok kontakt med et barn etter barnet kom hjem til familien sin, etter Bv hadde plassert det ulovlig. Familien vant frem i retten. Bv ansatt kontakter barnet ute på en sosial sammenkomst og var tydelig beruset, og spurte barnet om barnet ville ha hjelp fra de. Man kan bli mørkredd på lyse dagen. Dette var vel i Valdres. 
ligger ute på nettet 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva var begrunnelsen for bekymringen? At far døde? 

Jupp, de henla den etter 1 møte ingen hjemmebesøk men bl anbefalt av bv å skifte skole. Bv hjalp meg flytte til ny bydel og skifte skole

Skrevet
Fru Uperfekt skrev (6 minutter siden):

Jupp, de henla den etter 1 møte ingen hjemmebesøk men bl anbefalt av bv å skifte skole. Bv hjalp meg flytte til ny bydel og skifte skole

Skolen har brutt taushetsplikten ved å melde om noe slikt. Ikke nok med at barnet har mistet en forelder, men de skal også sette barnet som er i sorg i en fryktelig stress situasjon der barnets trygghet blir truet. På toppen av alt må barnet skifte skole og starte i et nytt og ukjent miljø. Det er mange som jobber med barn som ikke vet hva barnets beste er. Det er når en tar masteren at man lærer seg hva barnets beste er. 

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Skolen har brutt taushetsplikten ved å melde om noe slikt. Ikke nok med at barnet har mistet en forelder, men de skal også sette barnet som er i sorg i en fryktelig stress situasjon der barnets trygghet blir truet. På toppen av alt må barnet skifte skole og starte i et nytt og ukjent miljø. Det er mange som jobber med barn som ikke vet hva barnets beste er. Det er når en tar masteren at man lærer seg hva barnets beste er. 

Ikke uenig, bv mente at jeg risikerte at skolen kom til å melde flere ganger unødvendig pga ting som kom frem når de hadde snakket med de før møte med meg.

De hadde visstnok hengt seg opp i ting som at de delte rom, matboksen var ikke norsk nok (jeg er utenlandsk), barna arvet klær (brukt har ikke alltid vært in) osv. 

Det fine var at neste sted hadde 2 mer soverom og bv fikset det så jeg fikk støtte av kommunen til husleie. 

Men ja det ga meg mye unødvendig stress oppi alt annet for meg og barna.

• Hjerte 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (32 minutter siden):

Ikke uenig, bv mente at jeg risikerte at skolen kom til å melde flere ganger unødvendig pga ting som kom frem når de hadde snakket med de før møte med meg.

De hadde visstnok hengt seg opp i ting som at de delte rom, matboksen var ikke norsk nok (jeg er utenlandsk), barna arvet klær (brukt har ikke alltid vært in) osv. 

Det fine var at neste sted hadde 2 mer soverom og bv fikset det så jeg fikk støtte av kommunen til husleie. 

Men ja det ga meg mye unødvendig stress oppi alt annet for meg og barna.

Dummeste jeg har hørt! Vi har mange barn på min arb plass som både har matbokser med brød og leverpostei, til varme retter, og de utenlandske har ofte retter de er vant med. Mat er mat, og er sikker på at maten er sunn og god. 
Å dele rom handler ikke om omsorgssvikt eller vold. 
arvet klær? Vel hva er galt med det? 

• Liker 1
Skrevet

Uff nå har jeg bitt meg fast i denne saken. Fant et bilde av Shada liggende på gulvet og der kan man tydelig se en sprøyte/kanyle som er stukket 90 gr inn rett under(?) kneet. 

Hadde hørt om denne sprøyten og tok det for gitt at det dreide seg om at helsepersonell prøvde å fixe venøs tilgang, men det gjøres da vitterlig ikke sånn. 
Rart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt! Vi har mange barn på min arb plass som både har matbokser med brød og leverpostei, til varme retter, og de utenlandske har ofte retter de er vant med. Mat er mat, og er sikker på at maten er sunn og god. 
Å dele rom handler ikke om omsorgssvikt eller vold. 
arvet klær? Vel hva er galt med det? 

Vel skolen hadde ikke reagert på det når min første mann levde, tror det nok hadde litt med at jeg ikke er norsk nok for alle.

Men jo bv lot det skinne godt igjennom at de ikke likte det skolen og helsesøster gjorde imot meg, fikk klar beskjed om at eneste grunnen til at de åpnet sak var pga det skjedde automatisk når off inst meldte. 

• Hjerte 1
Skrevet
Bacteria skrev (54 minutter siden):

Uff nå har jeg bitt meg fast i denne saken. Fant et bilde av Shada liggende på gulvet og der kan man tydelig se en sprøyte/kanyle som er stukket 90 gr inn rett under(?) kneet. 

Hadde hørt om denne sprøyten og tok det for gitt at det dreide seg om at helsepersonell prøvde å fixe venøs tilgang, men det gjøres da vitterlig ikke sånn. 
Rart. 

De forklarte dette i pressekonferansen. Husker ikke detaljene. Vi nordmenn er naive, vi tror det beste om alt og alle og stoler blindt på systemer og myndigheter. Det gjorde jeg også før. Det er først når en får kjennskap til- og erfaring på nært hold at tilliten brister. Det er mye syke folk. Her inne tror majoriteten at de med høy utdannelse er gode foreldre, og de med lav er dårlige. Dette sier mye om naiviteten og hvor lettlurte og enkle mange er. Mange henger seg opp i et bilde de har sett på fb av en Bv hater og tror at slik er det for alle som har dårlig erfaring. Enkelt. 

• Nyttig 2
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (53 minutter siden):

Vel skolen hadde ikke reagert på det når min første mann levde, tror det nok hadde litt med at jeg ikke er norsk nok for alle.

Men jo bv lot det skinne godt igjennom at de ikke likte det skolen og helsesøster gjorde imot meg, fikk klar beskjed om at eneste grunnen til at de åpnet sak var pga det skjedde automatisk når off inst meldte. 

Hva ble konsekvensene for skolen og helsesøster? Hvis de ikke får veiledning og etater snakker sammen så blir det ikke bedre. Det er mye fremmedfrykt, hvis man ikke går på fjellet med kvikk lunsj og Norrøna jakke så er man ikke norsk. 
jeg er borti mange ulike kulturer i jobben min, og de som nettopp har kommet til Norge trenger tid for å lande, lære og tilpasse seg våre tradisjoner og levesett. Det handler om respekt for andre kulturer. Hadde vi nordmenn blitt sendt til saudi arabia hadde vi ikke lært kulturen og språket og maten og alt på 1 år. Ka skje aldri. Men oss norske sitter på vår høye hest, naive med ilands problemer og forstår ikke verden i et større bilde. Sorry for at du måtte oppleve dette. Men tror heller at du har møtt feil lærer / rektor på denne skolen. De fleste folk er ikke slik 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De forklarte dette i pressekonferansen. Husker ikke detaljene. Vi nordmenn er naive, vi tror det beste om alt og alle og stoler blindt på systemer og myndigheter. Det gjorde jeg også før. Det er først når en får kjennskap til- og erfaring på nært hold at tilliten brister. Det er mye syke folk. Her inne tror majoriteten at de med høy utdannelse er gode foreldre, og de med lav er dårlige. Dette sier mye om naiviteten og hvor lettlurte og enkle mange er. Mange henger seg opp i et bilde de har sett på fb av en Bv hater og tror at slik er det for alle som har dårlig erfaring. Enkelt. 

Jeg er helt enig i det du sier om naivitet. Og at de med mye ressurser ikke behøver å være bedre foreldre enn de med mindre. 
Tror nok den forestillingen er dypt rotfestet, også blant mange ansatte i BV.

Vi nordmenn har en tendens til å tro at vi er best, vår måte er best. Det kan nok ramme familier som shadas. Om det foregår oppdragervold, er det selvsagt ikke bra. Men det er enda mindre bra å bli plassert i fremmed omsorg år etter år, bli flyttet, separert fra søsken… det er fryktelig arrogant. 
BV opererer med en del fremmedgjørende språk også, de liker ord som «mentalisering» ol. Kommer du fra Ramallah eller Somalia har du sikkert nok med å lære deg grunnleggende kultur og språk om du ikke skal «utsettes» for dette også. Sikkert en del nordmenn som er mer inne i det norske systemet og det offentlige språket som fint greier å lure BV trill rundt, der det kanskje er (mer)reell grunn til bekymring. 

Jeg er ofte snar med å kritisere islam, men det er noe fint også i den arabiske klankulturen. Noe med å stille opp for, og bry seg om hverandre i storfamilien. Det kan jeg kjenne meg igjen i, som vokst opp i en norsk storfamilie der det var litt… trøkk 

Blod er tykkere enn vann, og et hjem skal være ganske toksisk før det å bortplassere barn blir en bedre løsning. 

Et  (for meg) interessant poeng i saken, dog irrelevant, er etternavnet Barghouti. Det navnet har en spesiell klang i de palestinske områdene. 

Men apropos pressekonferansen, kom det noen fornuftig forklaring på det med sprøyta?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, det var helsepersonell som ankom institusjon. De brukte hjertestarter og satte en sprøyte rett i leggen. Ved livstruende hendelse ringer man helse og ikke politi. Det skal ikke være vanskelig å finne legen som var i saken den aktuelle dagen. Ambassaden reagerer også på den falske dødsattesten. 
Du må rett og slett høre podcasten eller pressekonferansen som ligger ute på YouTube for å forstå denne saken. 
Hun hadde sminke til titusenvis som lå delt utover et stort stuebord av dyre merker. Så man en jo undre seg over hvem hun har fått dette med, og hvorfor… det har vært en del overgrep der flere har vært involvert. Mulig hun har fått sminke i betaling? Godt gjort å henge seg i en gardinstang som tåler maks 16 kg mens jenta veide 63 kg. Hvorfor blod på gulvet og hvorfor hull og skade i bakhodet.. og enda verre - hvorfor er mistenkelig dødsfall er ferdig etterforsket og lukket 4 timer etter de fant henne. Og sykehuset kastet klærne hennes… 

Har sett intervjuet nå. 

På spørsmålet om hvorfor barna ble tatt ut av hjemmet:

«Jeg kom inn som lege, i det du kan kalle en drapssak, så det er en del ting jeg ikke har satt meg inn i, på grunn av prioriteringer»

Pussig å stille opp i en over times lang podcast, intervjuer og rigge en pressekonferanse for å snakke om saken, uten å ha lest det akutt-vedtaket, eller barnevernsnemndas konklusjon for en varig omsorgsovertakelse?

Dødsattesten kan godt være falsk, for det virker pussig å oppgi depresjon og PTSD som årsak til selvmordet.
Det ser også ut som å være printet ut et lavoppløselig utgave av de standarde dødsattestene. 

Han snakker om lekkede bilder som har vært postet i sosiale medier.

Utover så nevner han alle ryktene som har gått. Rykter man finner overalt.

Han påstår at han vet at hun har blitt voldtatt én, sannsynligvis flere ganger, i institusjonen.

Mannen som angivelig skal ha voldtatt henne heter Jarle.

Helsesøster ved skolen skal ha varslet om dette, det skal ha blitt tatt telefoner fram og tilbake, men ingenting skal ha skjedd, og jenta ble boende i institusjonen.

Så påstår han at jenta skal ha blitt utnyttet til prostitusjon, og menneskehandel.

Han antar at hun har måttet bruke et annet navn, fordi det har blitt funnet ting med en annens kvinnes navn. Mobillader, og andre ting.

At tingene kan ha vært stjålet faller ham ikke en gang inn.

Han ser det mer sannsynlig at det er et nettverk av forskjellige ansatte, i forskjellige profesjoner, som har sammensverget om et drap.

De store mengdene med sminke blir også sett på som suspekt.

Han skal ha lest dagboken hennes hvor hun skriver om alle overgrepene, men det skal ha gått politiet hus forbi?

Han påstår at jenta skal ha vært tøff og stått opp for seg, mot det som skjedde. Han sier at prostituerte som kan avsløre et traficking-nettverk ofte blir drept.

Han påstår at mye tyder på at hun har måttet lide for det.

Han påstår at jenta skal ha vært hardt skadet, med store hodeskader.

Han påstår at klærne til jenta skal ha blitt kastet fordi det tilfeldigvis kom en søppelbil forbi sykehuset.

Han påstår at passet til jenta skal ha blitt makulert rett foran øynene på både ham og på riksadvokaten.

Så forteller han om gråtende NRK-journalister som har måttet legge lokk på saken, og folk har fått munnkurv.

Han påstår videre om at han vet at ting styres fra «veldig høyt hold»

Han påstår at søsknene til jenta ikke fikk delta i begravelsen, at målet er å splitte familien.

Han påstår at statsadvokaten mer eller mindre lagt skylden på foreldrene for dødsfallet.

Så snakker han om barnevernet som omsetter for mange millioner, om Stendi som omsetter for mange millioner, rører sammen en hel masse i forhold til Arbeiderpartiet, og at Jonas Gahr Støre skal stilles for riksrett.

For å si det sånn. Jeg skjønner godt hvorfor verken VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, eller noen andre seriøse medier tar i den saken 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
Rødvinsfilosofen skrev (22 minutter siden):

Har sett intervjuet nå. 

På spørsmålet om hvorfor barna ble tatt ut av hjemmet:

«Jeg kom inn som lege, i det du kan kalle en drapssak, så det er en del ting jeg ikke har satt meg inn i, på grunn av prioriteringer»

Pussig å stille opp i en over times lang podcast, intervjuer og rigge en pressekonferanse for å snakke om saken, uten å ha lest det akutt-vedtaket, eller barnevernsnemndas konklusjon for en varig omsorgsovertakelse?

Dødsattesten kan godt være falsk, for det virker pussig å oppgi depresjon og PTSD som årsak til selvmordet.
Det ser også ut som å være printet ut et lavoppløselig utgave av de standarde dødsattestene. 

Han snakker om lekkede bilder som har vært postet i sosiale medier.

Utover så nevner han alle ryktene som har gått. Rykter man finner overalt.

Han påstår at han vet at hun har blitt voldtatt én, sannsynligvis flere ganger, i institusjonen.

Mannen som angivelig skal ha voldtatt henne heter Jarle.

Helsesøster ved skolen skal ha varslet om dette, det skal ha blitt tatt telefoner fram og tilbake, men ingenting skal ha skjedd, og jenta ble boende i institusjonen.

Så påstår han at jenta skal ha blitt utnyttet til prostitusjon, og menneskehandel.

Han antar at hun har måttet bruke et annet navn, fordi det har blitt funnet ting med en annens kvinnes navn. Mobillader, og andre ting.

At tingene kan ha vært stjålet faller ham ikke en gang inn.

Han ser det mer sannsynlig at det er et nettverk av forskjellige ansatte, i forskjellige profesjoner, som har sammensverget om et drap.

De store mengdene med sminke blir også sett på som suspekt.

Han skal ha lest dagboken hennes hvor hun skriver om alle overgrepene, men det skal ha gått politiet hus forbi?

Han påstår at jenta skal ha vært tøff og stått opp for seg, mot det som skjedde. Han sier at prostituerte som kan avsløre et traficking-nettverk ofte blir drept.

Han påstår at mye tyder på at hun har måttet lide for det.

Han påstår at jenta skal ha vært hardt skadet, med store hodeskader.

Han påstår at klærne til jenta skal ha blitt kastet fordi det tilfeldigvis kom en søppelbil forbi sykehuset.

Han påstår at passet til jenta skal ha blitt makulert rett foran øynene på både ham og på riksadvokaten.

Så forteller han om gråtende NRK-journalister som har måttet legge lokk på saken, og folk har fått munnkurv.

Han påstår videre om at han vet at ting styres fra «veldig høyt hold»

Han påstår at søsknene til jenta ikke fikk delta i begravelsen, at målet er å splitte familien.

Han påstår at statsadvokaten mer eller mindre lagt skylden på foreldrene for dødsfallet.

Så snakker han om barnevernet som omsetter for mange millioner, om Stendi som omsetter for mange millioner, rører sammen en hel masse i forhold til Arbeiderpartiet, og at Jonas Gahr Støre skal stilles for riksrett.

For å si det sånn. Jeg skjønner godt hvorfor verken VG, Dagbladet, Aftenposten, NRK, eller noen andre seriøse medier tar i den saken 

Det er her jeg detter av også. Enig med punktene dine. Når han begynner å trekke inn Støre og andre politikere blir det for dumt for meg. Har ingen tro på at barnevernsbarn blir brukt til sex-trafficking,  sorry. 
Hørte podden  og reagerte på at det var helt grunnleggende ting han ikke hadde satt seg inn i. Bakgrunn for at barna ble fjernet er sentral.

Jeg stiller meg likevel undrende særlig til det med dødsattesten, er den falsk er det kjempealvorlig. Likeså at Kripos ikke ble koblet inn (om det stemmer) at passet ble makulert (om det stemmer) og ikke minst den sprøyta i låret. 
At foreldrene ble informert om at klærne var kasta (ufølsomt og kan være bevismateriale) og ikke minst at saken ble avsluttet som suicid etter 4 timer (om det er sant da)

Men om Vinsrygg lyver her, så må jo noen komme på banen og dementere? Det tenker jeg er naturlig nå.

Endret av Bacteria
  • Liker 2
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Det er her jeg detter av også. Enig med punktene dine. Når han begynner å trekke inn Støre og andre politikere blir det for dumt for meg. Har ingen tro på at barnevernsbarn blir brukt til sec-trafficking,  sorry. 
Hørte podden  og reagerte på at det var helt grunnleggende ting han ikke hadde satt seg inn i. Bakgrunn for at barna ble fjernet er sentral.

Jeg stiller meg likevel undrende særlig til det med dødsattesten, er den falsk er det kjempealvorlig. Likeså at Kripos ikke ble koblet inn (om det stemmer) at passet ble makulert (om det stemmer) og ikke minst den sprøyta i låret. 
At foreldrene ble informert om at klærne var kasta (ufølsomt og kan være bevismateriale) og ikke minst at saken ble avsluttet som suicid etter 4 timer (om det er sant da)

Men om Vinsrygg lyver her, så må jo noen komme på banen og dementere? Det tenker jeg er naturlig nå.

Jeg er ikke noe data-geni, men jeg skulle ha klart å fabrikkere en falsk dødsattest. 

Her vises det til den dødsattesten som et tungtveiende bevis for en stor konspirasjon. 
For alt vi vet er det ikke den attesten som ligger ved den faktiske saken. 

At lærere, skolens helsesøster, flere ansatte i barnevernet, flere ansatte i barnevernsinstitusjonen hun bodde på, flere ansatte i politiet, flere ansatte i helsevesenet skal ha visst om et illegalt sex-trafficing-nettverk som opererte på en barnevernsinstitusjon, høres ut som oppspinn. 

Det minner mer om en Varg Veum-krim, «De døde har det godt». 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...