AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #21 Skrevet 11. november 2025 I de fleste tilfeller jeg vet om har det vært typiske «White trash» familier som har mistet ungene sine. Ingen utdannelse, ofte ingen jobb, dårlige boforhold, masse unger der «alle» har adhd eller lignende diagnoser, men foreldrene bare fortsetter å få barn. Pengene går til energidrikker, tatoveringer og snus. De klarer ikke å ta vare på ungene, krangler mye osv. Barna går i møkkete klær, fikk ikke skikkelig mat og fikk gjøre som de ville. I kun ett av tilfellene jeg kjenner til er det snakk om en høyt utdannet mor med doktorgrad innen sitt felt, men hun kjenner jeg fra barndommen og vet hun har vært psykisk syk nesten hele livet i tillegg til at hun har en annen sykdom. Anonymkode: 26a68...b14 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #22 Skrevet 11. november 2025 DesmondMiles skrev (5 timer siden): Stort sett så handler det absolutt om foreldrenes omsorgsevne. Det er ekstremt sjeldent at emosjonelt og materielt ressurssterke foreldre ikke klager å gi barnet den hjelpen det trenger på egenhånd, at det nesten ikke er verdt å se på som en mulighet på generelt grunnlag. Barn er barn frem til 18 år. Husk at barnevernet jobber ikke bare med barn fra 1-6 år. Det er mange ungdommer også. Det er mye rus blant ungdommer i dag. Fra 12-13 års alderen. Også psykiske vansker og adferdsvansker hos ungdom. Når ungdom er 16-17 år er det ikke lett for foreldre å hanskes alene når en ungdom har havnet i feil spor. etter barn er 16 år bestemmer de selv om de vil motta lege, psykolog osv. foreldre har ikke innsyn i det medisinske. Ved f eks spisevegring, selvskading, rus så må barnet selv ville motta hjelp. Hvis det ikke er så ille at de blir tvangsinnlagt. Barnevernet har myndighet til å hjelpe frem til de er 18. mange som ikke har kjennskap til dette, og tror barnevernet kun finnes for ubrukelige dårlige foreldre til små barn. Anonymkode: 9effc...372 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #23 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): I de fleste tilfeller jeg vet om har det vært typiske «White trash» familier som har mistet ungene sine. Ingen utdannelse, ofte ingen jobb, dårlige boforhold, masse unger der «alle» har adhd eller lignende diagnoser, men foreldrene bare fortsetter å få barn. Pengene går til energidrikker, tatoveringer og snus. De klarer ikke å ta vare på ungene, krangler mye osv. Barna går i møkkete klær, fikk ikke skikkelig mat og fikk gjøre som de ville. I kun ett av tilfellene jeg kjenner til er det snakk om en høyt utdannet mor med doktorgrad innen sitt felt, men hun kjenner jeg fra barndommen og vet hun har vært psykisk syk nesten hele livet i tillegg til at hun har en annen sykdom. Anonymkode: 26a68...b14 Kjenner ingen i den kategorien du beskriver. Mulig du har gjort deg opp en mening og er full av fordommer. jeg kjenner flere som har fått hjelp av barnevernet, de er bl a advokat, lærer, lege. Anonymkode: 9effc...372 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #24 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kjenner ingen i den kategorien du beskriver. Mulig du har gjort deg opp en mening og er full av fordommer. jeg kjenner flere som har fått hjelp av barnevernet, de er bl a advokat, lærer, lege. Anonymkode: 9effc...372 Jeg forteller bare hva jeg har sett. Nevner som du ser også en med solid utdannelse som ble fratatt barnet, men tror det hører til sjeldenhetene. Folk med utdanning av typen lærere, jurister og leger tror jeg ikke blir veiledet av barnevernet eller fratatt barna ofte. De har oftest noen helt andre verktøy og ressurser å ta i bruk når de får problemer enn det «White trash» typene har. Det er et stygt og nedsettende uttrykk ja. Men vet ikke hva som beskriver det bedre. Da tenker jeg på slike folk som er med i anti-barneverns grupper på Facebook, har gått «livets harde skole» og skriver utleverende på åpen profil om situasjonen sin. Mange klarer knapt skrive en setning uten skrivefeil og alle andre enn de selv skjønner veldig godt hvorfor de har blitt fratatt ungene sine. Anonymkode: 26a68...b14 1 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #25 Skrevet 11. november 2025 Jeg orker ikke grave frem kilder, men det finnes ikke omstridt at familier lavt på den sosioøkonomiske skalaen langt oftere er i kontakt med og får tiltak fra barnevernet enn mer klassisk ressurssterke familier, altså. Så kan det jo diskuteres det med høna og egget. Om det lettere meldes på disse eller om behovet reelt er større. Personlig tror jeg det er begge deler. Anonymkode: a66b4...4b9 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #26 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg forteller bare hva jeg har sett. Nevner som du ser også en med solid utdannelse som ble fratatt barnet, men tror det hører til sjeldenhetene. Folk med utdanning av typen lærere, jurister og leger tror jeg ikke blir veiledet av barnevernet eller fratatt barna ofte. De har oftest noen helt andre verktøy og ressurser å ta i bruk når de får problemer enn det «White trash» typene har. Det er et stygt og nedsettende uttrykk ja. Men vet ikke hva som beskriver det bedre. Da tenker jeg på slike folk som er med i anti-barneverns grupper på Facebook, har gått «livets harde skole» og skriver utleverende på åpen profil om situasjonen sin. Mange klarer knapt skrive en setning uten skrivefeil og alle andre enn de selv skjønner veldig godt hvorfor de har blitt fratatt ungene sine. Anonymkode: 26a68...b14 Det er nok ytterpunktene du snakker om. Anonymkode: 9effc...372
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #27 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg orker ikke grave frem kilder, men det finnes ikke omstridt at familier lavt på den sosioøkonomiske skalaen langt oftere er i kontakt med og får tiltak fra barnevernet enn mer klassisk ressurssterke familier, altså. Så kan det jo diskuteres det med høna og egget. Om det lettere meldes på disse eller om behovet reelt er større. Personlig tror jeg det er begge deler. Anonymkode: a66b4...4b9 Kan si det slik at de ressurssvake foreldrene blir langt oftere meldt til Bv enn de som virker ressurssterke med gode jobber. Jeg har jobbet med barn i 20 år, og vi har ofte dette tema oppe i vår jobb. Det er mange barn som vi ikke melder grunnet foreldrenes rolle i samfunnet. Men hadde meldt tvert om det var de andre foreldrene i andre enden. Det skjer vold og omsorgssvikt blant høyt utdannede med viktige jobber også.. Anonymkode: 9effc...372 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #28 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er nok ytterpunktene du snakker om. Anonymkode: 9effc...372 Det vet jeg ikke. Anonymkode: 26a68...b14
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #29 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ene venninnen min ble jevnlig "druknet" i suppeskåla (mor tok henne i håret og tvang ansiktet hennes ned i suppa til hun sluttet å sprelle), ble seksuelt misbrukt av begge foreldrene, ble bundet fast og pisket, brent med sigaretter etc. Høyt utdannet familie, enebolig med stor fin hage, alt tilsynelatende på stell, perleøredobber og kasjmir, nystrøkne duker og krystall, barna hadde gode karakterer på skolen og drev med idrett, mor i FAU... Ja, rike snobbete mennesker kan også mishandle barn, de er oftest bare mye bedre på å skjule det de driver med. Anonymkode: 6a59e...4b9 Håper virkelig ungen fikk hjelp og foreldrene straff så det holdt 😮🤬 Anonymkode: 2659f...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #30 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan si det slik at de ressurssvake foreldrene blir langt oftere meldt til Bv enn de som virker ressurssterke med gode jobber. Jeg har jobbet med barn i 20 år, og vi har ofte dette tema oppe i vår jobb. Det er mange barn som vi ikke melder grunnet foreldrenes rolle i samfunnet. Men hadde meldt tvert om det var de andre foreldrene i andre enden. Det skjer vold og omsorgssvikt blant høyt utdannede med viktige jobber også.. Anonymkode: 9effc...372 Ja, jeg vet det. Men inntrykket mitt er jo at de også oftere har utfordringer. Som jo er logisk. Også når det først blir barnevernssak, blir tiltakene gjerne mildere fordi mer ressurssterke familier ofte har et helt annet nettverk rundt seg som kan bidra. Anonymkode: a66b4...4b9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #31 Skrevet 11. november 2025 Hvorfor folk mister barna sine kan være så mangt. det er sjelden en enkel grunn. Noen går for permanent omsorgsovertakelse- sjelden. Noen beredskapshjem eller fosterhjem midlertidig. Det kan være barn med store hjelpebehov mer enn det foreldrene evner å stå i. Det kan være foreldre med rusproblemer, vold eller overgrep. Det kan være omsorgssvikt. Det kan være sykdom hos foreldre både fysisk og psykisk. Det kan være sammensatte årsaker. Svært syke foreldre klarer ofte ikke følge opp barna sine. Noen får avlastning en helg i mnd eller familie som kan bistå faste dager i uka. Eller det kan være ungdommer med så store utfordringer at de trenger mer tilsyn og oppfølging enn det foreldre kan gi. Det er ikke et svar med to strek under Anonymkode: 9effc...372 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #32 Skrevet 11. november 2025 Alt fra dårlige foreldre til helt uskyldige mennesker som er offer for narsissisme. Det finnes ikke èn gruppe mennesker innenfor denne kategorien. Som med alt annet. Anonymkode: 3befe...90a
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #33 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, jeg vet det. Men inntrykket mitt er jo at de også oftere har utfordringer. Som jo er logisk. Også når det først blir barnevernssak, blir tiltakene gjerne mildere fordi mer ressurssterke familier ofte har et helt annet nettverk rundt seg som kan bidra. Anonymkode: a66b4...4b9 Det stemmer ikke. Mange med høye utdanninger jobber i andre byer enn de kommer fra, og ikke har nettverk og familie i nærheten. De som bor på hjemstedet med foreldre i nabohuset er ikke de med de høyeste stillingene. Du aner ikke hvor mange høyt utdannende som kommer flyttende og tiltrer de høye jobbene sine. Ingen nettverk. Så får de barn. Anonymkode: 9effc...372 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #34 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Alt fra dårlige foreldre til helt uskyldige mennesker som er offer for narsissisme. Det finnes ikke èn gruppe mennesker innenfor denne kategorien. Som med alt annet. Anonymkode: 3befe...90a Nettopp! Det er mye fasade utad. Jo finere det ser utad jo mer skitt er det innad. Ser mye av det. Anonymkode: 9effc...372
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #35 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hjelpes så Mange familier som har barnevernet innblandet. Jeg vet om familier med god økonomi , fine barn , hyggelige voksne , ting virker veldig stabilt. Likevel kommer barnevernet. Mens min familie har litt dårlig økonomi, vi har utfordringer osv, men ingen barneverns innblanding. Hvorfor ? Kan ting være galt der hjemme når det ser så fint ut for andre ? Disse familiene jeg vet om er jo ansett som de «litt høyere på strå» og det er veldig hyggelige mennesker også. Anonymkode: efd81...45c Vel. For å være konkret så var det en slik familie her. Velutdannet far, mor med normalt arbeid. Begge godt likt i nabolaget og på skolen. «ingen kunne forstå» hvorfor barnevernet tok omsorgen over barna. Fordi mor og far jo selvsagt ikke fortalte venner, naboer og slekt at de brukte å torturere ungene sine på fritiden. (Vi snakker fullskala tortur med sigaretter og skumel kjeller og låse dem inne på små steder uten mat etc. Ting man forbinder med krig) Voksne som tar glede i å pine småunger, ts, har ingen interesse av å si det høyt. Og den absolutt enkleste måten å få tilgang på barn på er å få egne barn. Krever null bevis på at du ikke er en psykopat. Så når noen påstår for deg at de ikke har «gjort noe» for å miste omsorg? Husk at voksne som piner småunger er gode løgnere. Anonymkode: 9e9a3...ccb 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #36 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det stemmer ikke. Mange med høye utdanninger jobber i andre byer enn de kommer fra, og ikke har nettverk og familie i nærheten. De som bor på hjemstedet med foreldre i nabohuset er ikke de med de høyeste stillingene. Du aner ikke hvor mange høyt utdannende som kommer flyttende og tiltrer de høye jobbene sine. Ingen nettverk. Så får de barn. Anonymkode: 9effc...372 Hvordan vet du at det ikke stemmer? Det er som sagt mitt inntrykk. Jeg har mye sjeldnere måttet finne fosterhjem eksternt for barn fra familier et stykke opp på den sosioøkonomiske skalaen enn for barn fra lenger ned på samme skala, når det først kommer til det punktet. Det har vært langt enklere å finne ressurser i familie og nettverk. Med forbehold om at jeg bare har jobbet i Oslo, der innvandrerbefolkningen er stor og naturlig nok har mindre nettverk i Norge enn mange andre. De er også overrepresentert både hva gjelder barnefattigdom og barnevernssaker. Anonymkode: a66b4...4b9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #37 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hjelpes så Mange familier som har barnevernet innblandet. Jeg vet om familier med god økonomi , fine barn , hyggelige voksne , ting virker veldig stabilt. Likevel kommer barnevernet. Mens min familie har litt dårlig økonomi, vi har utfordringer osv, men ingen barneverns innblanding. Hvorfor ? Kan ting være galt der hjemme når det ser så fint ut for andre ? Disse familiene jeg vet om er jo ansett som de «litt høyere på strå» og det er veldig hyggelige mennesker også. Anonymkode: efd81...45c https://www.vg.no/nyheter/i/739pxw/granatangrepet-i-pilestredet-tillitsperson-klager-inn-barnevernet denne saken viser en annen side av bv og deres manglende oppfølging av egne barn de har tatt fra foreldre. Bra noen tar opp saken. Bv kommer seg alltid unna med feil de gjør og det er ikke rett. De bør og stilles til ansvar når de utfører omsorgssvikt og slik foreldre blir. Anonymkode: 96994...0a7
DesmondMiles Skrevet 11. november 2025 #38 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjenner kun personlig til en familie i nyere tid som har mistet barnet sitt og der var det mor og mor sin sjalusi og hevn mot far som drev frem omsorgsovertakelse. Far kunne muligens ha hindret dette men han var for lojal til mor når hun kom å søkte støtte hos han. Detaljer om andre vil jeg ikke legge ut her på nett men en liten fille sak som kun trengte litt veiledning eller et enkelt hjelpe tiltak ble til full omsorgsovertakelse da mor i dette tilfellet lot barne være i midten av sin sjalusi konflikt og manipulasjon. Utrolig synd og unødvendig trist sak men enkelte foreldre ser ikke egne feil og hvordan de påvirker egne barn. Begge foreldre mistet omsorgen selv om de ikke bodde sammen. Anonymkode: afd05...032 Om mor var mer opptatt av sjalusi, konflikt og manipulasjon, så er det ikke «bare» litt veiledning som skal til. Sannsynligvis er det snakk om en personlighetsforstyrrelse når folk er så ekstreme. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan være falske anklager hvor anklageren blir trodd Anonymkode: cf9b2...fd5 Det blir aldri omsorgsovertakelse på bakgrunn av falske anklager. Undersøkelse ja, men ikke omsorgsovertakelse. 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #39 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hjelpes så Mange familier som har barnevernet innblandet. Jeg vet om familier med god økonomi , fine barn , hyggelige voksne , ting virker veldig stabilt. Likevel kommer barnevernet. Mens min familie har litt dårlig økonomi, vi har utfordringer osv, men ingen barneverns innblanding. Hvorfor ? Kan ting være galt der hjemme når det ser så fint ut for andre ? Disse familiene jeg vet om er jo ansett som de «litt høyere på strå» og det er veldig hyggelige mennesker også. Anonymkode: efd81...45c Nettopp ordet er virker. Anonymkode: b3c4d...417 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #40 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jobber som lærer. Disse foreldrene er voldelige eller driver med rus. Anonymkode: 5bf6e...ba9 Hæ? Du er lærer og skriver sånt? Skrekk og gru. Er da ikke bare en forklaring på alt. Vi kontaktet barnevernet selv og ba om avlastning for et av barna. Barnevernet er da inne i vår familie, og det er vi glad for. Ingen omsorgsvikt her, men vi trengte hjelp, og barnet er hos avlastningsfamilie 2 ganger i måneden. Saken er jo, en vet jo ikke hvorfor familier har barnevernet i livet sitt. Hvis du er lærer og er så bastant, er det veldig skremmende. Anonymkode: 341bb...b6e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå