Gå til innhold

Hvorfor mister folk barna?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hipp hurra for barnevernet som plasserer ungdom i institusjon der de møter narkotika for første gang og starter med rus. Og unge jenter som blir utsatt for overgrep på institusjoner. 
Ja det kan skje overgrep i hjemmet, men det skjer overgrep i institusjoner også. Det er flere som har blitt dømt og møtketallene er store. Barna er fratatt retten til familieliv, og deres stemmer blir ikke hørt. 
Det går ofte ikke bra med de som bor på slike steder. Så nei, ikke hurra for barnevernet som sender barn inn i et helvete. 
En kollega av meg hadde ungdommen sin på institusjon da han var ganske vilter og slet på skolen. Han var der i 4-5 mnd og kom hjem som narkoman. Aldri rørt rus før. Da var han 16 år. 
det er ikke gitt at barn kommer inn i en trygg og omsorgsfull atmosfære under Bv sin omsorg. Noen gjør men ikke alle. Det må vi erkjenne 

Anonymkode: 9effc...372

Ah, ja. 
Alle barn er helt problemfrie.

Alt oppstår i det sekundet de havner i institusjon. 

All angst, depresjon, ADHD, borderline, rusmisbruk osv. følger med som «en velkomstpakke». 

De hadde selvsagt aldri havnet i et rusmiljø hvis de bodde hjemme. 

For Snapchat, TikTok og Instagram er det bare Instukids som har.

Ritalin selges til andre på skolen, og til venners venner.
Jenter (og gutter) bytter seksuelle tjenester mot narkotika. 
Men slikt er det kun de i institusjoner som vet. Ingen andre. 

Hadde de bodd hjemme så hadde alt vært helt fint. 

Anonymkode: 83e99...7bb

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ah, ja. 
Alle barn er helt problemfrie.

Alt oppstår i det sekundet de havner i institusjon. 

All angst, depresjon, ADHD, borderline, rusmisbruk osv. følger med som «en velkomstpakke». 

De hadde selvsagt aldri havnet i et rusmiljø hvis de bodde hjemme. 

For Snapchat, TikTok og Instagram er det bare Instukids som har.

Ritalin selges til andre på skolen, og til venners venner.
Jenter (og gutter) bytter seksuelle tjenester mot narkotika. 
Men slikt er det kun de i institusjoner som vet. Ingen andre. 

Hadde de bodd hjemme så hadde alt vært helt fint. 

Barnevernet skal redde barn fra dårlige hjem eller dårlige miljø. De skal ikke sende barn inn i rusmiljø, der overgrep av ansatte skjer. Eller tenker du det er greit? Mange som havner på institusjon får plager de ikke har hatt før. 
Rus får man tak i overalt, men ofte møter de rus for første gang på slike steder. 
veldig mange barn sliter i dag, hvert femte barn har adhd, men kvalifiserer det til institusjon? Skal man løse mobbing ved å flytte mobbeoffer til institusjon? 

• Nyttig 1
Skrevet

Barn og unge som gjør lovbrudd blir jo også koblet til barnevernet . Foreldrene trenger ikke å ha gjort noe . 

Anonymkode: f1dca...7d2

• Liker 2
Skrevet

synes det er rart at den andre barnevernstråden ble fjernet. ser for meg at hvis det hadde vært rabiat anti-barnevernskritikk så hadde den fått stå som bevis for: se hvordan de oppfører seg ... 

Anonymkode: b02a1...28d

Skrevet

Gikk inn på den antibarnevern som dere kaller det. Endring i barnevernet var det jeg fikk opp da jeg søkte på fb. Dette møtte meg. Av 2 unge jenter som bor på institusjon. Anbefaler å lese 

Bak lukkede dører❤️‍🩹

Barnevernet.

Et system som skal hjelpe, men som så altfor ofte gjør det motsatte. De sier det handler om trygghet, omsorg og kjærlighet.

Men for mange av oss som faktisk har levd der inne, blir virkeligheten noe helt annet.

Det som skulle være redningen, ble stedet hvor man mistet seg selv.

Bak veggene på barnevernsinstitusjoner skjuler det seg historier som aldri blir fortalt.

Ungdom som mister håpet fordi ingen lytter.

Tårer som aldri blir sett.

Skrik som blir møtt med stillhet, eller verre, med kjeft. Mennesker som skulle vært der for oss, men som heller så på oss som «problemer» som må håndteres, ikke mennesker som trenger kjærlighet.

Det er så mange som tror barnevernet er trygt.

Men hva hjelper «trygghet» når du hver dag blir snakket til som om du er mindre verdt?

Når du må bytte voksne hele tiden, fordi ingen orker å bli? Når du aldri vet hvem som møter deg i døra neste dag, en som bryr seg, eller en som ser deg som en jobb de vil hjem fra?

Den manglende stabiliteten spiser deg opp innenfra. Du slutter å stole på folk. Du slutter å håpe. Og du lærer deg å late som du har det fint, bare for å slippe enda en samtale med noen som allerede har bestemt seg for hvem du er. Det sies at barnevernet skal gi barn og ungdom et bedre liv. Men altfor mange av oss ble sykere der inne. Angsten vokser, fordi du hele tiden går på tå hev. Du vet aldri når noen eksploderer, når noen tar fra deg mobilen, når noen bestemmer at du ikke får gå ut, ikke får se hesten din, ikke får møte familien din.

Du blir fratatt kontroll over ditt eget liv, og det ødelegger deg sakte, men sikkert.

Det er ikke omsorg, det er fengsel med fine ord og «tiltak» limt på døra. Jeg har sett hvordan systemet bryter mennesker.

Hvordan det tar varme, følsomme ungdommer, som egentlig bare trengte trygghet og kjærlighet og gjør dem harde, redde, sinte.

Hvordan man mister troen på seg selv, fordi de rundt deg ikke har troa. Hvordan man begynner å tro at man fortjener å ha det vondt. Og det verste? De kaller det «hjelp»

Jeg tenker ofte på hvor annerledes alt kunne vært om noen faktisk så oss. Om de hadde snakket med oss i stedet for til oss.

Om de hadde spurt hva vi trengte, i stedet for å bestemme alt for oss. For det finnes så mange som meg, som elsker dyr, som finner ro i stallen, som åpner seg for hester fordi mennesker ikke klarer å lytte. Floris, hesten min, forstår meg bedre enn de fleste voksne i systemet noen gang har gjort. Han dømmer ikke. Han lytter. Han gir trygghet uten å kreve noe tilbake. Kanskje fordi han vet hva ekte omsorg er❤️‍🩹

Barnevernet snakker om «tiltak» «planer» og «oppfølging» Men altfor sjelden om kjærlighet, respekt og menneskelighet. Det burde vært det viktigste. For vi er ikke prosjekter. Vi er ungdommer med hjerter som banker, med drømmer, frykt, håp, og en enorm vilje til å bli sett for den vi egentlig er. Mange av oss overlever, men vi bærer arrene resten av livet.

Angsten, mistilliten, ensomheten.

Den følelsen av at du alltid må forsvare deg, forklare deg, bevise at du ikke er slik de sa du var. Men jeg vet at vi er mange som nekter å tie. Vi som snakker høyt, ikke for å klage, men for å vise sannheten.

For å beskytte de neste som havner i systemet.

For at ingen flere skal miste seg selv der inne❤️‍🩹 Barnevernet kunne vært noe vakkert,  et sted hvor barn endelig får puste. Men i dag er det altfor ofte et sted hvor ungdom blir kvalt av regler, makt og likegyldighet. Og så lenge det fortsetter sånn, skal vi fortsette å snakke.

For sannheten fortjener å bli hørt, selv når den gjør vondt❤️‍🩹

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lav utdanning eller ingen utdanning er ikke årsak. Årsak er om foreldrene gir barna nok omsorg og oppfølging. Trygghet, grenser osv.

Det er mange som går under radaren fordi vi som jobber med barn har en holding om at de med høy utdannelse og flotte hjem er gode foreldre. Vi overser barnas utfordringer og tenker at ja ja, de har jo gode foreldre. 
Mens barn med samme problemer med foreldre i lav status tenker jo ofte umiddelbart at de har dårlige foreldre. Vi melder mer på de barna enn de vi tror er ressurssterke foreldre. 
Å ha en god jobb er ikke ensbetydende med at de gir god nok omsorg, eller ikke slår barna sine. 
Jeg har jobbet såpass lenge med barn og har sett mye 

Les gjerne innlegget mitt en gang til. Jeg mener det samme som deg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 10.22):

Hjelpes så Mange familier som har barnevernet innblandet.  Jeg vet om familier med god økonomi , fine barn , hyggelige voksne , ting virker veldig stabilt.   Likevel kommer barnevernet. Mens min familie har litt dårlig økonomi,  vi har utfordringer osv, men ingen barneverns innblanding. Hvorfor ? Kan ting være galt der hjemme når det ser så fint ut for andre ? Disse familiene jeg vet om er jo ansett som de «litt høyere på strå» og det er veldig hyggelige mennesker også. 

Anonymkode: efd81...45c

Jeg vet ikke om noen slike familier. De få tilfellene jeg vet om der noen "har mista" barna, er det åpenbart hvorfor. Absolutt ikke hjem der ting virker veldig stabilt, med god økonomi, der foreldre er ansett som høyt på strå og er veldig hyggelige. Barnevernet har ikke kommet til noen jeg har møtt eller hørt om i omgangskretsen der det er slik. Jeg vet om mange hjem med litt dårlig økonomi og som har utfordringer, ingen barnevernsinnblanding der heller. Men: selvfølgelig kan ting være "så galt der hjemme" selv om det "ser fint ut for andre". Omsorgssvikt er ikke alltid synlig for utenforstående. 

Anonymkode: 2147c...58d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om noen slike familier. De få tilfellene jeg vet om der noen "har mista" barna, er det åpenbart hvorfor. Absolutt ikke hjem der ting virker veldig stabilt, med god økonomi, der foreldre er ansett som høyt på strå og er veldig hyggelige. Barnevernet har ikke kommet til noen jeg har møtt eller hørt om i omgangskretsen der det er slik. Jeg vet om mange hjem med litt dårlig økonomi og som har utfordringer, ingen barnevernsinnblanding der heller. Men: selvfølgelig kan ting være "så galt der hjemme" selv om det "ser fint ut for andre". Omsorgssvikt er ikke alltid synlig for utenforstående. 

Anonymkode: 2147c...58d

Det som er skummelt. Overgripere skjer i alle yrker. Bare hør på nabovarsel mannen 

Skrevet

Det kan være alvorlige mangler og omsorgssvikt også i familier som er pent driftet utad. 

En del familier kommer også under lupen pga meldinger som er grunnløse eller bevisst falske grunnlag. F.eks en familie her som fikk full undersøkelsessak fordi nabo hadde meldt at ingen kom eller gikk fra huset og gresset vokste. Barnevernet kommer mens koffertene står i hallen og feriebilletter kan fremvises, men fikk full undersøkelsessak selv om meldingen åpenbart var basert på en misforståelse. Hevnmeldinger etter samlivsbrudd osv. 

Anonymkode: 6dc4d...3dd

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Barnevernet skal redde barn fra dårlige hjem eller dårlige miljø. De skal ikke sende barn inn i rusmiljø, der overgrep av ansatte skjer. Eller tenker du det er greit? Mange som havner på institusjon får plager de ikke har hatt før. 
Rus får man tak i overalt, men ofte møter de rus for første gang på slike steder. 
veldig mange barn sliter i dag, hvert femte barn har adhd, men kvalifiserer det til institusjon? Skal man løse mobbing ved å flytte mobbeoffer til institusjon? 

Mener selvsagt at seksuelle overgrep mot barn og ungdommer er helt greit. 🤪

Det gjør vel alle? ☺️

Årlig dømmes lærere, barnehageansatte, leger, barnevernsansansatte, trenere, frivillige, og andre for misbruk av stilling fordi de har hatt seksuell omgang med barn, ungdommer eller andre de har hatt ansvar for.

Vi slutter ikke å sende barna i barnehage, på skolen, til legen, eller på fotball av den grunn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mener selvsagt at seksuelle overgrep mot barn og ungdommer er helt greit. 🤪

Det gjør vel alle? ☺️

Årlig dømmes lærere, barnehageansatte, leger, barnevernsansansatte, trenere, frivillige, og andre for misbruk av stilling fordi de har hatt seksuell omgang med barn, ungdommer eller andre de har hatt ansvar for.

Vi slutter ikke å sende barna i barnehage, på skolen, til legen, eller på fotball av den grunn.

Det er stor forskjell på en fotballtrener, en lærer osv. enn de som jobber i barnevernet og skal ta vare på de mest sårbare barna som bor i fosterhjem og institusjon. Men klart, de bara er lette offer for overgripere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er stor forskjell på en fotballtrener, en lærer osv. enn de som jobber i barnevernet og skal ta vare på de mest sårbare barna som bor i fosterhjem og institusjon. Men klart, de bara er lette offer for overgripere 

Årlig dør det folk i trafikken som følge av fyllekjøring. 
Vi kan ikke slutte å kjøre bil og bedrive varetransport av den grunn. 

Årlig dør pasienter på norske sykehus. Vi legger ikke ned sykehus av den grunn.

Vi kan ikke legge ned alle barnevernsinstitusjoner for å forebygge seksuelle overgrep.

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Årlig dør det folk i trafikken som følge av fyllekjøring. 
Vi kan ikke slutte å kjøre bil og bedrive varetransport av den grunn. 

Årlig dør pasienter på norske sykehus. Vi legger ikke ned sykehus av den grunn.

Vi kan ikke legge ned alle barnevernsinstitusjoner for å forebygge seksuelle overgrep.

Jeg forstår poenget med at risiko alltid finnes, men det er viktig å skille mellom generell risiko og systemsvikt. Seksuelle overgrep i barnevernsinstitusjoner er et direkte svik mot barn som er helt avhengige av systemet for beskyttelse. Selv om risikoen er liten, er konsekvensene så alvorlige at vi må ha strenge rutiner, tilsyn og ansvarlighet – vi kan ikke normalisere overgrep på samme måte som trafikkulykker eller sykehusdødsfall

Skrevet (endret)

Hører podcast nå (snakk m Silje) om Shada-saken. Det jeg ikke forstår (blant andre ting) her er hvorfor man ikke greier å finne legen som skrev dødsattesten. 
Hun ble brakt til sykehus, og man må gå ut fra at en lege som var på jobb da skrev attesten. Man vet når, man vet hvor. 
Så hvorfor er det så himla vanskelig å finne denne legen x som var på jobb på spesifikt tidspunkt y? 
Det finnes vaktplaner, lister. Må da være noen andre ansatte som også husker at hun kom inn vil jeg tro, som husker hvilken/hvilke leger som var på arbeid?

:klo:

En annen ting som ikke henger på greip er at legevakten/AMK angivelig ikke fikk nødtelefon om hendelsen. Men det kan jo ikke stemme?

Vinsrygg sier videre at det har blitt sagt at to ambulanser kom til institusjonen. Så sier han at det aldri var ambulanser der. Hvordan har man greid å få ambulanse dit uten å ringe legevakt/113 forresten? Så hva er rett? Den stakkars døde jenta ble vel ikke fraktet bort i privatbil? Ambulansen skriver også journal, så alt dette burde være en enkel sak å nøste opp i.

Endret av Bacteria
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 10.22):

Hjelpes så Mange familier som har barnevernet innblandet.  Jeg vet om familier med god økonomi , fine barn , hyggelige voksne , ting virker veldig stabilt.   Likevel kommer barnevernet. Mens min familie har litt dårlig økonomi,  vi har utfordringer osv, men ingen barneverns innblanding. Hvorfor ? Kan ting være galt der hjemme når det ser så fint ut for andre ? Disse familiene jeg vet om er jo ansett som de «litt høyere på strå» og det er veldig hyggelige mennesker også. 

Anonymkode: efd81...45c

God økonomi, fine barn og hyggelige voksne betyr ikke at de voksne er gode foreldre. Vi hadde dårlig økonomi, og mamma var ekstremt hyggelig, men hu ruset seg og banket ungene sine

Skrevet
Bacteria skrev (1 time siden):

Hører podcast nå (snakk m Silje) om Shada-saken. Det jeg ikke forstår (blant andre ting) her er hvorfor man ikke greier å finne legen som skrev dødsattesten. 
Hun ble brakt til sykehus, og man må gå ut fra at en lege som var på jobb da skrev attesten. Man vet når, man vet hvor. 
Så hvorfor er det så himla vanskelig å finne denne legen x som var på jobb på spesifikt tidspunkt y? 
Det finnes vaktplaner, lister. Må da være noen andre ansatte som også husker at hun kom inn vil jeg tro, som husker hvilken/hvilke leger som var på arbeid?

:klo:

En annen ting som ikke henger på greip er at legevakten/AMK angivelig ikke fikk nødtelefon om hendelsen. Men det kan jo ikke stemme?

Vinsrygg sier videre at det har blitt sagt at to ambulanser kom til institusjonen. Så sier han at det aldri var ambulanser der. Hvordan har man greid å få ambulanse dit uten å ringe legevakt/113 forresten? Så hva er rett? Den stakkars døde jenta ble vel ikke fraktet bort i privatbil? Ambulansen skriver også journal, så alt dette burde være en enkel sak å nøste opp i.

Antar at barnevernsinstitusjonen har kontaktet politiet direkte.

Dødsattesten er trolig signert en lege ved den lokale legevakten som hadde vakt den kvelden.

Liket kan ha blitt fraktet med ambulanse eller av et begravelsesbyrå. 

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (47 minutter siden):

Dødsattesten er trolig signert en lege ved den lokale legevakten som hadde vakt den kvelden.

Nei, det var helsepersonell som ankom institusjon. De brukte hjertestarter og satte en sprøyte rett i leggen. Ved livstruende hendelse ringer man helse og ikke politi. Det skal ikke være vanskelig å finne legen som var i saken den aktuelle dagen. Ambassaden reagerer også på den falske dødsattesten. 
Du må rett og slett høre podcasten eller pressekonferansen som ligger ute på YouTube for å forstå denne saken. 
Hun hadde sminke til titusenvis som lå delt utover et stort stuebord av dyre merker. Så man en jo undre seg over hvem hun har fått dette med, og hvorfor… det har vært en del overgrep der flere har vært involvert. Mulig hun har fått sminke i betaling? Godt gjort å henge seg i en gardinstang som tåler maks 16 kg mens jenta veide 63 kg. Hvorfor blod på gulvet og hvorfor hull og skade i bakhodet.. og enda verre - hvorfor er mistenkelig dødsfall er ferdig etterforsket og lukket 4 timer etter de fant henne. Og sykehuset kastet klærne hennes… 

• Liker 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Ja, og det jeg ikke skjønner da er at det skal være så umulig å oppspore denne legen?

Det hadde i etterkant også vært naturlig at foreldrene til Shada hadde fått en skikkelig samtale, OGSÅ med helsepersonellet som hadde vært involvert. 
Ikke direkte sammenlignbart, men en ung person i min familie døde dessverre i en ulykke. Far fikk nærmest samme dag en prat med både lege og ambulansepersonell som hadde vært med.

Og det tror jeg var veldig viktig for prosessen. Nå vet jeg ikke hva som har skjedd her, det er mye rart og mye rart som også kommer fra Vinsrygg, men uansett hva som er sant og ikke virker det som familien har blitt skammelig dårlig ivaretatt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nei, det var helsepersonell som ankom institusjon. De brukte hjertestarter og satte en sprøyte rett i leggen. Ved livstruende hendelse ringer man helse og ikke politi. Det skal ikke være vanskelig å finne legen som var i saken den aktuelle dagen. Ambassaden reagerer også på den falske dødsattesten. 
Du må rett og slett høre podcasten eller pressekonferansen som ligger ute på YouTube for å forstå denne saken. 
Hun hadde sminke til titusenvis som lå delt utover et stort stuebord av dyre merker. Så man en jo undre seg over hvem hun har fått dette med, og hvorfor… det har vært en del overgrep der flere har vært involvert. Mulig hun har fått sminke i betaling? Godt gjort å henge seg i en gardinstang som tåler maks 16 kg mens jenta veide 63 kg. Hvorfor blod på gulvet og hvorfor hull og skade i bakhodet.. og enda verre - hvorfor er mistenkelig dødsfall er ferdig etterforsket og lukket 4 timer etter de fant henne. Og sykehuset kastet klærne hennes… 

At hun hadde masse sminke er ikke noe bevis på det som blir hevdet. Hørte at det ble påstått, og at hennes religion ble trukket inn. Mange unge jenter er veldig investert i sminke. Men ja, finansieringen av dette er jo rar hvis hun da ikke hadde en liten jobb elns. 
Den raske etterforskningstiden, og det at sykehuset kasta klærne hennes er tegn på inkompetanse på flere nivåer. Tenk å fortelle foreldrene at klærne er kasta.. bare det. 
Fikk ikke med meg hva som skjedde med bankkort og mobil?

Skrevet

Har ikke hørt om den konkrete saken dere diskuterer her. Men generelt er det vel bare sånn at der det er barn med atferdsproblemer og foreldrene er ressurssterke tenker man at det er barnet som er problemet. Og motsatt i ressurssvake hjem: foreldrene er problemet. Så ressurssterke foreldre møtes med med sympati og støtte, mens ressurssterke foreldre gjør det ikke, ihvertfall ikke til samme grad.

Anonymkode: 760d4...c4e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...