Gå til innhold

Hvorfor mister folk barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man kan si i mange sammenhenger at foreldre kan være dårlige foreldre. Når man snakker om barnevern er det mange som tror at det er pedagogiske engler som redder barn og gir de kjærlighet og alt de trenger som de ikke får hjemme. 
Senest i dag såg jeg pressekonferansen om shada saken. Hun ble voldtatt av nattevakta på Bv institusjon, trolig drept på institusjon. Der politi og myndigheter prøver dekke over. Dødsattesten skrevet av en person ingen kjenner. Mystisk. 
Mange barn dør under barnevernets omsorg, og mange får dype traumer. 
Hvis man tror barnevernet er en fin instans som hjelper kan kan gjerne spille russisk rulett. Man vet aldri 

Anonymkode: 9effc...372

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Barn er barn frem til 18 år. Husk at barnevernet jobber ikke bare med barn fra 1-6 år. Det er mange ungdommer også.  Det er mye rus blant ungdommer i dag. Fra 12-13 års alderen. Også psykiske vansker og adferdsvansker hos ungdom. Når ungdom er 16-17 år er det ikke lett for  foreldre å hanskes alene når en ungdom har havnet i feil spor. 

etter barn er 16 år bestemmer de selv om de vil motta lege, psykolog osv. foreldre har ikke innsyn i det medisinske. Ved f eks spisevegring, selvskading, rus så må barnet selv ville motta hjelp. Hvis det ikke er så ille at de blir tvangsinnlagt. Barnevernet har myndighet til å hjelpe frem til de er 18.  mange som ikke har kjennskap til dette, og tror barnevernet kun finnes for ubrukelige dårlige foreldre til små barn. 

Når det er snakk om barn med rus- og atferdsvansker, så skyldes dette stort sett forhold i hjemmet, spesielt om man tar vekk tilfellene der endringen ble utløst av overgrep fra noen utenfor kjernefamilien. 

Anonymkode: 620c4...d12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Når det er snakk om barn med rus- og atferdsvansker, så skyldes dette stort sett forhold i hjemmet, spesielt om man tar vekk tilfellene der endringen ble utløst av overgrep fra noen utenfor kjernefamilien. 

Tja. Ofte, joda, men gruppen med åpenbare nevroutviklingsforstyrrelser som ikke har blitt fulgt opp ordentlig i støtteapparatet f.eks, er rimelig diger.

Anonymkode: a66b4...4b9

• Liker 1
Skrevet

Og så har du de med høy eller svært høy inntekt som prioriterer dyre reiser, ny hest, ny bil, klær i øverste prisklasse og ny sofa- også i øverste prisklasse.

Strømregningen er ikke betalt, selv etter flere varsler, slik at strømmen stenges. Boligen går på tvangssalg etter gjentatte runder med nesten-tvangssalg. 

Inntektene er der men evnen/viljen  til å prioritere finnes ikke. Av og til kommer andre familiemedlemmer inn og redder situasjonen. 

Dette er jo svært uforutsigbart for barn. Noen av disse blir meldt til barnevernet, men jeg tipper at mange ikke blir meldt.

Anonymkode: 4e1f1...826

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 10.22):

Hjelpes så Mange familier som har barnevernet innblandet.  Jeg vet om familier med god økonomi , fine barn , hyggelige voksne , ting virker veldig stabilt.   Likevel kommer barnevernet. Mens min familie har litt dårlig økonomi,  vi har utfordringer osv, men ingen barneverns innblanding. Hvorfor ? Kan ting være galt der hjemme når det ser så fint ut for andre ? Disse familiene jeg vet om er jo ansett som de «litt høyere på strå» og det er veldig hyggelige mennesker også. 

Anonymkode: efd81...45c

Ting er ikke alltid som man tror og man skal ikke dømme en familie den ene eller andre veien basert på fasaden man ser. 

Og det er ikke MANGE som mister barna sine. Ser man på tallene er det en nedgående trend i tallet på omsorgsovertakelser til barnevernet. Hele 24% ned om man ser på tallene fra 2023 og 2016 f.eks. 

Av alle sakene barnevernet er inne i, i gangsetter tiltak i, ender ca 18% med midlertidig omsorgaovertakelse, og her igjen så overføres omsorgen tilbake til foreldrene i ca halvparten av tilfellene. 

Anonymkode: 43728...da5

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Veit om ei som har en lederstilling, som er høyt respektert, som er aktiv i politikken og bedriver mye idealisme på fritiden
- som har oppdratt barna sine ved bruk av trusler, slag i ansiktet, utsulting, mye såpe og belte. 

Man kan ha kashmirgenser, Chanel-veske og perfekt manikyr 
- og likevel være en forferdelig mor. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 10.22):

Hjelpes så Mange familier som har barnevernet innblandet.  Jeg vet om familier med god økonomi , fine barn , hyggelige voksne , ting virker veldig stabilt.   Likevel kommer barnevernet. Mens min familie har litt dårlig økonomi,  vi har utfordringer osv, men ingen barneverns innblanding. Hvorfor ? Kan ting være galt der hjemme når det ser så fint ut for andre ? Disse familiene jeg vet om er jo ansett som de «litt høyere på strå» og det er veldig hyggelige mennesker også. 

Anonymkode: efd81...45c

De jeg kjenner(jeg kjenner MANGE fosterbarn). 

Ene familien var en lavstatus familie som ikke klarte å ta vare på barna sine, var blant annet mye omsorgssvikt. Begge barna kom til fosterhjem.

Et annet hjem hadde mange barn. Far var alkoholisert.

en tredje familie var rusmisbrukere(begge to). Var ‘rene’ da de fikk nr.1, men siden de hadde vært harde rusmisbrukere var barnevernet innblandet fra dag 1. Da de fikk nr.2 fikk det galt. 

I en fjerde familie skilte mor og far lag. De hadde flere barn. Yngste ble igjen hos far, mens de andre barna kuttet kontakten helt med far. Yngste barn ble fysisk mishandlet og kom til en fosterfamilie, helt til mor tok over.

Vet også om en familie som hadde flere barn. Der var det grov fysisk, psykisk og seksuell mishandling.

Vet også om en familie der mor var 100% alene. Hun ble alvorlig syk og barnevernet ble innblandet og barna havnet hos fosterhjem. 

Var også en gutt et par klasser over meg som var fosterbarn, men vet ikke grunnen. 

Svært mange grunner til hvorfor barnevernet blir innblandet. Hipp hurra for barnevernet!

Anonymkode: 6eed2...bee

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ok? Har du noe kilde på det? Du vet at grov mobbing i skolen over tid kan føre til psykiske vansker hos barn og unge? Hva gjør barn som blir ekskludert og mobbet? Jo de søker ofte inn i miljøer de blir godtatt, eller de selvmedisinerer seg med rusmidler. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De jeg kjenner(jeg kjenner MANGE fosterbarn). 

Ene familien var en lavstatus familie som ikke klarte å ta vare på barna sine, var blant annet mye omsorgssvikt. Begge barna kom til fosterhjem.

Et annet hjem hadde mange barn. Far var alkoholisert.

en tredje familie var rusmisbrukere(begge to). Var ‘rene’ da de fikk nr.1, men siden de hadde vært harde rusmisbrukere var barnevernet innblandet fra dag 1. Da de fikk nr.2 fikk det galt. 

I en fjerde familie skilte mor og far lag. De hadde flere barn. Yngste ble igjen hos far, mens de andre barna kuttet kontakten helt med far. Yngste barn ble fysisk mishandlet og kom til en fosterfamilie, helt til mor tok over.

Vet også om en familie som hadde flere barn. Der var det grov fysisk, psykisk og seksuell mishandling.

Vet også om en familie der mor var 100% alene. Hun ble alvorlig syk og barnevernet ble innblandet og barna havnet hos fosterhjem. 

Var også en gutt et par klasser over meg som var fosterbarn, men vet ikke grunnen. 

Svært mange grunner til hvorfor barnevernet blir innblandet. Hipp hurra for barnevernet!

Hipp hurra for barnevernet som plasserer ungdom i institusjon der de møter narkotika for første gang og starter med rus. Og unge jenter som blir utsatt for overgrep på institusjoner. 
Ja det kan skje overgrep i hjemmet, men det skjer overgrep i institusjoner også. Det er flere som har blitt dømt og møtketallene er store. Barna er fratatt retten til familieliv, og deres stemmer blir ikke hørt. 
Det går ofte ikke bra med de som bor på slike steder. Så nei, ikke hurra for barnevernet som sender barn inn i et helvete. 
En kollega av meg hadde ungdommen sin på institusjon da han var ganske vilter og slet på skolen. Han var der i 4-5 mnd og kom hjem som narkoman. Aldri rørt rus før. Da var han 16 år. 
det er ikke gitt at barn kommer inn i en trygg og omsorgsfull atmosfære under Bv sin omsorg. Noen gjør men ikke alle. Det må vi erkjenne 

• Liker 1
Skrevet

De barna som det har vært omsorgsovertagelse av på min arbeidsplass (stor skole), enten midlertidig eller permanent, har alle utelukkende vært barn av familier som har foreldre med lav eller ingen utdanning, og der barna ofte har glemt lekser, skolemat, gymsaker, sovnet av mye etc etc. 

Det er svært sjelden at barn av foreldre med høyere utdanning og gode jobber ikke blir godt fulgt opp når det kommer til slike ting. Derfor tipper jeg at det er en av årsakene til at slike voksne går under radaren til barnevernet. 

• Liker 2
Skrevet
Gaia skrev (3 minutter siden):

De barna som det har vært omsorgsovertagelse av på min arbeidsplass (stor skole), enten midlertidig eller permanent, har alle utelukkende vært barn av familier som har foreldre med lav eller ingen utdanning, og der barna ofte har glemt lekser, skolemat, gymsaker, sovnet av mye etc etc. 

Det er svært sjelden at barn av foreldre med høyere utdanning og gode jobber ikke blir godt fulgt opp når det kommer til slike ting. Derfor tipper jeg at det er en av årsakene til at slike voksne går under radaren til barnevernet. 

Lav utdanning eller ingen utdanning er ikke årsak. Årsak er om foreldrene gir barna nok omsorg og oppfølging. Trygghet, grenser osv.

Det er mange som går under radaren fordi vi som jobber med barn har en holding om at de med høy utdannelse og flotte hjem er gode foreldre. Vi overser barnas utfordringer og tenker at ja ja, de har jo gode foreldre. 
Mens barn med samme problemer med foreldre i lav status tenker jo ofte umiddelbart at de har dårlige foreldre. Vi melder mer på de barna enn de vi tror er ressurssterke foreldre. 
Å ha en god jobb er ikke ensbetydende med at de gir god nok omsorg, eller ikke slår barna sine. 
Jeg har jobbet såpass lenge med barn og har sett mye 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Når det gjelder barnevern brukes loven hele tiden. Man kan gjerne si at alle kan gjøre feil. Men ofte handler det ikke om en feil, eller misforståelse, men om vilje eller uvilje. Når barnevernet unngår å svare på kritiske henvendelser (noe de er pliktig til i forvaltningssaker) er det lovbrudd. De liker ikke faglige spørsmål som utfordrer de. 
De unngår samarbeid med foreldre når det passer de, og de hører heller ikke på fagpersoner hvis de har bestemt seg i en sak. Når noen roper hurra for barnevernet lurer jeg på på hvilke grunnlag kan de heie på de om de ikke har hatt erfaring med de selv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hipp hurra for barnevernet som plasserer ungdom i institusjon der de møter narkotika for første gang og starter med rus. Og unge jenter som blir utsatt for overgrep på institusjoner. 
Ja det kan skje overgrep i hjemmet, men det skjer overgrep i institusjoner også. Det er flere som har blitt dømt og møtketallene er store. Barna er fratatt retten til familieliv, og deres stemmer blir ikke hørt. 
Det går ofte ikke bra med de som bor på slike steder. Så nei, ikke hurra for barnevernet som sender barn inn i et helvete. 
En kollega av meg hadde ungdommen sin på institusjon da han var ganske vilter og slet på skolen. Han var der i 4-5 mnd og kom hjem som narkoman. Aldri rørt rus før. Da var han 16 år. 
det er ikke gitt at barn kommer inn i en trygg og omsorgsfull atmosfære under Bv sin omsorg. Noen gjør men ikke alle. Det må vi erkjenne 

Hva faen. Hvor snakket jeg om institusjon? De kom til fosterfamilier som HJALP DEM til å få gode liv. Alle sammen har gode liv i dag. Skal barn heller leve med en far som ruser seg og/eller voldtar dem som noen av de jeg nevnte gjorde? Det er en liten sjanse for at ungdom starter med rus på institusjon. Det er 100% sikkert av livet er et helvete for dem i sine biologiske familier. Dette hatebarnevern-vrælet ditt kan du ta et annet sted. Flere av disse jeg nevnte har faktisk fått en fremtid på grunn av barnevernet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Min erfaring er at det er foreldre som er ressurssvake, sliter psykisk, dårlig økonomi og nettverk. Samt liten evne til å omstilla seg eller ta til seg veiledning over tid. Det er ikkje alltid rus i bildet.

Seie ikkje at det alltid er sånn, men det er min erfaring gjennom 17 år. 

Rekna med dei andre ikkje blir tatt i like stor grad. 

Anonymkode: 08151...ad7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva faen. Hvor snakket jeg om institusjon? De kom til fosterfamilier som HJALP DEM til å få gode liv. Alle sammen har gode liv i dag. Skal barn heller leve med en far som ruser seg og/eller voldtar dem som noen av de jeg nevnte gjorde? Det er en liten sjanse for at ungdom starter med rus på institusjon. Det er 100% sikkert av livet er et helvete for dem i sine biologiske familier. Dette hatebarnevern-vrælet ditt kan du ta et annet sted. Flere av disse jeg nevnte har faktisk fått en fremtid på grunn av barnevernet. 

Sitter du å synser her? Eller har du statistikk og tall å vise til? Jada det er 100% helt jævlig i hjemmene til de som bor i institusjon. Og ingen starter på rus der. For dette vet du med 100% sikkerhet. 
Har du jobbet på institusjon? Jeg har og jeg kan uttale meg om det. At du kjenner noen som har fått et bedre liv i fosterhjem tviler jeg ikke på. Mange får det. Men mange får det ikke. Det skal være 0% svik av barn under barnevernets omsorg. I dag er tallene høye. Saken om jenta som det var pressekonferanse om i går ble voldtatt på en Bv institusjon av en ansatt. Det er 9 ansatte pr i fjor som forgrep seg seksuelt på barn på institusjon. Sikkert flere mørketall. Barn i fosterhjem blir også misbrukt. Flere fosterforeldre er dømt. Leser dommer som er i fylket mitt. 
Men det er også de som får god hjelp. De som får det bedre. 
systemet er ikke godt nok når ett eller hundre barn blir sviktet under Bv omsorg. Et barn er ett for mye. 
Jeg vet også ei dame som var narkoman og hadde null omsorgsevne. Som fikk 4 barn og alle plassert i ulike fosterhjem. Hvordan barna har hatt det der vet jeg ikke, men de hadde ikke hatt noe godt liv med ei mor som hverken kunne gi omsorg og som bare ruset seg. Hun reiste fra babyen sin på fest. Så ja det finnes de ekstreme forholdene der. 
Jeg har høy utdanning og er lærer. Min mann ingeniør. Vi er en familie med flere barn. Likevel ble vår ungdom plassert på en instistujon. Vi tok saken til retten og vant. Bv valgte ikke anke saken. Hadde de ment de hadde rett hadde de anket. 
Igjen sitter en ungdom traumatisert etter det hen ble utsatt for. 
Aldri rørt rus, men der ble hen introdusert for alt mulig, grunnen til at hen ble plassert? Mobbing som førte til skolevegring. Satt bare inne. Hva fikk han på institusjonen? Ingen skoletilbud. Satt bare der. Så vel, snakk med noen som vet hva de snakker om. Jeg har også jobbet på en institusjon tidligere og det er ikke en plass for barn å være 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 19.51):

Man kan si i mange sammenhenger at foreldre kan være dårlige foreldre. Når man snakker om barnevern er det mange som tror at det er pedagogiske engler som redder barn og gir de kjærlighet og alt de trenger som de ikke får hjemme. 
Senest i dag såg jeg pressekonferansen om shada saken. Hun ble voldtatt av nattevakta på Bv institusjon, trolig drept på institusjon. Der politi og myndigheter prøver dekke over. Dødsattesten skrevet av en person ingen kjenner. Mystisk. 
Mange barn dør under barnevernets omsorg, og mange får dype traumer. 
Hvis man tror barnevernet er en fin instans som hjelper kan kan gjerne spille russisk rulett. Man vet aldri 

Hvis bare halvparten av påstandene i Shada-saken stemmer,er det helt utrolig ille. 
Hjelpes meg.

Kastet klærne hennes på sykehuset? Ukjent lege som har skrevet dødsattest, med samme fornavn som den som skal ha voldtatt henne?

Det siste går jo ikke an. Det kan ikke stemme. 

• Nyttig 2
Skrevet
Bacteria skrev (2 minutter siden):

Hvis bare halvparten av påstandene i Shada-saken stemmer,er det helt utrolig ille. 
Hjelpes meg.

Kastet klærne hennes på sykehuset? Ukjent lege som har skrevet dødsattest, med samme fornavn som den som skal ha voldtatt henne?

Det siste går jo ikke an. Det kan ikke stemme. 

Hele saken virker mystisk. Noen som prøver å skjule noe. Rart hun ble død rett før hun skulle hjem. Men en teori som ble sagt på konferansen kan være at hun er et sterkt vitne. Såg også intervjuet der Bv påsto far slo, hun sa nei, og de fortsatte bare. Veldig rystende. Mydighetene har bedt Rune Fardal slette denne videoen som han la ut. Tydelig at noen vil dysse ned dette. Det er mye politi og folket høyt oppe som er involvert i dette. De snakket om trafficing 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 17.39):

Kan si det slik at de ressurssvake foreldrene blir langt oftere meldt til Bv enn de som virker ressurssterke med gode jobber. 
Jeg har jobbet med barn i 20 år, og vi har ofte dette tema oppe i vår jobb. Det er mange barn som vi ikke melder grunnet foreldrenes rolle i samfunnet. Men hadde meldt tvert om det var de andre foreldrene i andre enden. 
Det skjer vold og omsorgssvikt blant høyt utdannede med viktige jobber også.. 

Hvorfor melder dere ikke? Har dere ikke meldeplikt?

Anonymkode: e0939...922

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hipp hurra for barnevernet som plasserer ungdom i institusjon der de møter narkotika for første gang og starter med rus.

Og unge jenter som blir utsatt for overgrep på institusjoner. 

Ja det kan skje overgrep i hjemmet, men det skjer overgrep i institusjoner også. Det er flere som har blitt dømt og møtketallene er store.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor melder dere ikke? Har dere ikke meldeplikt?

Anonymkode: e0939...922

Barna er fratatt retten til familieliv, og deres stemmer blir ikke hørt. 

De har både meldeplikt og i de fleste tilfeller plikt til å informere foreldrene.

Mange ender opp med å kvie seg for å melde når de vet hvilket helvete det kan kunne medføre.

Anonymkode: 83e99...7bb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hele saken virker mystisk. Noen som prøver å skjule noe. Rart hun ble død rett før hun skulle hjem. Men en teori som ble sagt på konferansen kan være at hun er et sterkt vitne. Såg også intervjuet der Bv påsto far slo, hun sa nei, og de fortsatte bare. Veldig rystende. Mydighetene har bedt Rune Fardal slette denne videoen som han la ut. Tydelig at noen vil dysse ned dette. Det er mye politi og folket høyt oppe som er involvert i dette. De snakket om trafficing 

Det intervjuet var ille ja. Ble jo ikke hørt i det hele tatt stakkar. 
At det kan foregå overgrep på barnevernsinstitusjoner er ikke noe nytt, sånn har det vært i alle år. 
De to tingene jeg sliter med å tro på er dette med trafficking og at en falsk lege skal ha skrevet dødsattesten. Men det er noe det må gå an å komme til bunns i, skulle man tro? 
Har ikke satt meg så grundig inn i saken, må lese litt mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...