Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dugnad skal vel være frivillig arbeid, ikke tvangsarbeid. Jeg har også tilbudt meg å betale i stedet, men nei.

Er man aleneforelder har man også mer enn nok som det er med jobb, hus og barn om man ikke i tillegg skal bli belemret med gratis arbeid for barnas fritidsaktivitet. Tid og krefter strekker ikke til.

Kan heller ikke ha med småsøsken til langt på kveld. Mitt barn valgte å trekke seg fra idretten sin fordi han så hvor vanskelig det ble.

Anonymkode: 0535f...894

Som jeg og flere andre har skrevet over her, så kan du betale andre voksne/unge voksne til å ta dugnad i stedet for deg. Da stiller «du» på dugnad, og klubben slipper å måtte finne noen i ditt sted. 

(også har de aller fleste barn to foreldre, selv om foreldrene er skilt.. og da får en av de stille opp). 

Anonymkode: a550f...53b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg. Det er mulig å få hjelp til å betale kontigenter, men ikke å slippe dugnad hvis helsa er dårlig eller omsorgsbyrden er for stor. 

Synes det er fortvilende at mange barn ikke får være med venner på aktiviteter fordi foreldrene av ulike grunner ikke er i stand til å følge opp dugnadene. 

Jeg skjønner at det må være dugnad i mange idretter. Samtidig er det de ressurssterke (med vaskehjelp og barnevakt) som sitter der og bestemmer på kveldsmøter hva man trenger av innsats og penger.  Det er heller ikke alltid så lett å si fra når man vet man blir sablet ned hvis man på møtene antyder at man kanskje ikke trenger å legge nivået så høyt for barneidretten. 

Her er det bestemt at ungene skal reise på cup i et annet land. Og der skal de selvsagt bo på hotell, for det er «nødvendig». Klasseturen om et par år skal gå til  Sør-Europa, selv om en tredel av foreldrene heller ønsket seg en tur på en gratis luksushytte på fjellet. Jeg sitter gjerne i kafé en kveld for å samle inn penger til nye baller eller drakter, men lista legges dessverre altfor høyt på mange aktiviteter.

Anonymkode: cce5f...c0e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 17.07):

Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. 

Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. 

Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. 

Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. 

Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? 

Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. 

Anonymkode: b1da2...310

Det skal jo ikke være andres barn sitt problem at andre foreldre ikke kan stille, uavhengig av situasjonen hjemme om man er 1 eller 2. Skal man «straffes» for man er 2 stykk? Hva om den ene er helt låst på jobb? Kirurgen kan ikke gå hjem når hen har vakt, og partneren hjemme kan være ufør, kronisk syk, kan ikke stille som dørvakt.   Mange foreldre tar hele lasset på idrett barna går på en ene og alene. Har selv vært på kretssamling med ene nå i helgen som var. Skal laget få penger i kassa til fremtiden så tenger de jo folk i kiosken, ved døren og loddsalg type katta i sekken. Er man «heldig» kan man få i oppgave og ta med div til kiosksalg som en lager til hjemme. Men hvor heldig er man om man må legge ut for matvarer / ingredienser for 800kr? I tillegg betale for  inngang…. Har erfart ut med 1800kr til ting i kiosk før samling.
Du sier du ikke kan betale deg ut av dugnaden, på lokale grupper kjøp/ salg er der mange kommende russegrupper som flere år i forveien starter med å tjene penger.
Bruk de for alt det er verdt. 🙂 Hilsen mammaen som skal bruke russegruppe ved neste regionsamling. 😅 

Anonymkode: 691be...d07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå sitter jeg tilsynsvakt for fotballaget til sønnen min på 14. Har sittet her fra kl 17, og blir nok værende her til klokken 22. Har sendt melding til vakten etter meg med påminnelse om at de er tilsynsvakt i dag, men ikke fått noe svar...

Jeg er lagleder/assistenttrener for dette laget. Var hovedtrener fra de var 7 til de var 13 og startet med ungdomsfotball. Er med på alle kamper, og mange treninger. Har ansvar for sosiale aktiviteter med laget, organisere kjøring til og fra bortekamper(hovedtrener er 18 år og har ikke sertifikat).

Må takle foreldre som aldri følger opp noe som helst, og tilsvarende murring og klaging fra de foreldrene som aldri stiller opp. På laget er det mange ressurssvake foreldre, fl ere er flyktninger og forstår ikke norsk, andre jobber døgnet rundt og klarer ikke å følge opp aktivitetene til barna, og noen er rett og slett bare late og lar ungdommene styre på selv uten å forstå at de må bidra.

Så når man stiller opp så mye som jeg gjør, så er det ganske frustrerende å lese om at det er så sinnsykt vanskelig for folk å stille opp på en tilsynsvakt i ny og ne. Og nei, å være aleneforelder fordi man har skaffet seg barn med en mann som har null interesse av å stille opp er ingen unnskyldning.

Anonymkode: da80e...ecc

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat nå sitter jeg tilsynsvakt for fotballaget til sønnen min på 14. Har sittet her fra kl 17, og blir nok værende her til klokken 22. Har sendt melding til vakten etter meg med påminnelse om at de er tilsynsvakt i dag, men ikke fått noe svar...

Jeg er lagleder/assistenttrener for dette laget. Var hovedtrener fra de var 7 til de var 13 og startet med ungdomsfotball. Er med på alle kamper, og mange treninger. Har ansvar for sosiale aktiviteter med laget, organisere kjøring til og fra bortekamper(hovedtrener er 18 år og har ikke sertifikat).

Må takle foreldre som aldri følger opp noe som helst, og tilsvarende murring og klaging fra de foreldrene som aldri stiller opp. På laget er det mange ressurssvake foreldre, fl ere er flyktninger og forstår ikke norsk, andre jobber døgnet rundt og klarer ikke å følge opp aktivitetene til barna, og noen er rett og slett bare late og lar ungdommene styre på selv uten å forstå at de må bidra.

Så når man stiller opp så mye som jeg gjør, så er det ganske frustrerende å lese om at det er så sinnsykt vanskelig for folk å stille opp på en tilsynsvakt i ny og ne. Og nei, å være aleneforelder fordi man har skaffet seg barn med en mann som har null interesse av å stille opp er ingen unnskyldning.

• Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke mulig å drifte barneidretten nei. Dette har jeg lurt på. Skulle gjerne sett budsjettet. Hva vi betaler for aner jeg faktisk ikke. For det er jo 100% foreldredrevet i fotballen. Vi har gamle nedarvede drakter og ikke shorts og strømper følger med en gang. Ofte må treningen flyttes pga banekapasitet. I tillegg er det overorgsnisert i fht førtid. Det er foreldrekontakter og foreldremøter og masse greier i appen. Kioskvakter og dugnader. Så hvor pengene vi betaler for vår del vet jeg ikke hvor går, og jeg selv kunne lett driftet et lag for dette privat. Så hvor er det alle disse pengene vi betaler hvert år går til? Administrasjon? 

Anonymkode: 843b9...af7

Gå på årsmøtet så får de den informasjon. Evt send melding til styret. Bruker dere mye på baneleie? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner at det må være dugnad i mange idretter. Samtidig er det de ressurssterke (med vaskehjelp og barnevakt) som sitter der og bestemmer på kveldsmøter hva man trenger av innsats og penger.  Det er heller ikke alltid så lett å si fra når man vet man blir sablet ned hvis man på møtene antyder at man kanskje ikke trenger å legge nivået så høyt for barneidretten. 

Her er det bestemt at ungene skal reise på cup i et annet land. Og der skal de selvsagt bo på hotell, for det er «nødvendig». Klasseturen om et par år skal gå til  Sør-Europa, selv om en tredel av foreldrene heller ønsket seg en tur på en gratis luksushytte på fjellet. Jeg sitter gjerne i kafé en kveld for å samle inn penger til nye baller eller drakter, men lista legges dessverre altfor høyt på mange aktiviteter

Og her er vi ved kjernen av problemet. Grunnen til at det gikk bra for flere "i gamle dager" var at lista lå på et fornuftig nivå for barneidrett. Nå legges nivået alt for høyt i noen klubber, og folk slenger ut av seg sånne ting som i denne tråden: dette må man gjøre hvis man vil at idrettslaget skal bestå, man må regne med slikt når man velger å ha barna på idrett, da får man la være å ha barn på idrett, fin tanke men alle kan ikke bli med fordi det blir for mye for de som vil etc. 

Mens det egentlige problemet er at lista legges alt for høyt, for mange cuper, for mye fancy. De glemmer poenget med breddeidrett. 

Anonymkode: 61517...a8a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dugnad skal vel være frivillig arbeid, ikke tvangsarbeid. Jeg har også tilbudt meg å betale i stedet, men nei.

Er man aleneforelder har man også mer enn nok som det er med jobb, hus og barn om man ikke i tillegg skal bli belemret med gratis arbeid for barnas fritidsaktivitet. Tid og krefter strekker ikke til.

Kan heller ikke ha med småsøsken til langt på kveld. Mitt barn valgte å trekke seg fra idretten sin fordi han så hvor vanskelig det ble.

Anonymkode: 0535f...894

Jeg vokste opp med en alenefar og har aldri tenkt på det at jeg drev med idrett som en byrde for han. Bør jeg og søsknene mine ha dårlig samvittighet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og her er vi ved kjernen av problemet. Grunnen til at det gikk bra for flere "i gamle dager" var at lista lå på et fornuftig nivå for barneidrett. Nå legges nivået alt for høyt i noen klubber, og folk slenger ut av seg sånne ting som i denne tråden: dette må man gjøre hvis man vil at idrettslaget skal bestå, man må regne med slikt når man velger å ha barna på idrett, da får man la være å ha barn på idrett, fin tanke men alle kan ikke bli med fordi det blir for mye for de som vil etc. 

Mens det egentlige problemet er at lista legges alt for høyt, for mange cuper, for mye fancy. De glemmer poenget med breddeidrett. 

Som frivillig i idretten gjennom flere tiår vil jeg si at du har rett i at mange klubber lenger lista for høyt med fancy utlandsturer og sånn. MEN veldig mange breddeklubber sliter med at det blir færre og færre frivillige ildsjeler. Og det er flere og flere foreldre som av diverse (gode) grunner ikke bidrar. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobbet over 16 timer dugnad for noen helger siden pga foreldre som ikke gadd å ta seg bryet med å stille opp. Jeg har ikke engang barn innenfor idretten dette gjelder, men er engasjert innenfor den. Jeg skulle egentlig ha frihelg, men pga at noen alltid sniker seg unna så var det enten å brette opp armene eller å se arrangementet bli avlyst for 50-60 små håpefulle som hadde gledet seg! 

Det værste er at de som koste seg mest var barn av foreldre som aldri stiller opp! 

Jeg fatter ikke hvor samvittigheten til disse menneskene er henne? Om man ikke gidder å følge opp barna sine så får man heller finne noe annet de kan holde på med! Ikke belage seg på at noen frivillige alltid sier ja for å unngå at barna blir skadelidende for foreldrenes latskap!

Anonymkode: c0f20...8fb

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det værste er at de som koste seg mest var barn av foreldre som aldri stiller opp! 

Du mener det beste? 

Jeg skjønner meg ikke på folk som deg. Barn med ressurssvake foreldre skal straffes?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du mener det beste? 

Jeg skjønner meg ikke på folk som deg. Barn med ressurssvake foreldre skal straffes?

Min erfaring er at hun her ikke sikter til barn av ressurssvake foreldre. 

AnonymBruker
Skrevet
Gidavmeg skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at hun her ikke sikter til barn av ressurssvake foreldre. 

Denne tråden handler om foreldre som mangler ressurser for å stiller opp, som ts mtp manglende barnevaktressurser. 

Ingen er vel uenige i at de som bare ikke gidder burde skjerpe seg. Her er diskusjonen om påtvunget dugnad når man har en god grunn. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Holdninger som dette gjør garantert at folk ikke stiller på dugnad dersom det vises utad. Klubbene kan faktisk ikke late som om det er obligatorisk å stille på dugnad. Dugnad betyr jo nettopp frivillig arbeid, og det er ikke mye frivillig arbeid om man pålegges å være tilsynsvakt 16 ganger i året. 

Jeg ser det er en som foreslår å lage lister over alle dugnader som kommer i løpet av året også er det førstemann til mølla. Super ide, og er nok en del klubber som gjør det slik allerede. Tipper de møter mye mer velvilje enn de som bare sier at «torsdag klokken 18-22 skal du på dugnad». 

Jeg har for øvrig kjennskap til flere lag som har blitt lagt ned. Ikke fordi de ikke fikk nok inntekter gjennom dugnad, men fordi foreldrene tok barna ut av laget fordi det ble for mye dugnad. Da var de rett og slett ikke nok spillere igjen til å spille kamper. Jeg kjenner også til enkelte lag som har ekstremt mye dugnader, hvor store deler av inntektene går til A-laget. Da er det lite motiverende å være 2. klasseforelder og stille på dugnad annen hver helg. 

Anonymkode: 1f617...134

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du mener det beste? 

Så klart er det helt supert at barna koser seg masse, det er det som gjør at jeg fortsetter å bidra! Men syntes du det er rettferdig? At jeg som ikke engang har barn innenfor idretten skal jobbe 16 timer dugnad på en helg for at disse foreldrene ikke gidder å løfte en finger for å følge opp barna sine? Når det er disse barna som ofte trenger mest å ha foreldrene tilstede? For å heie på sidelinjen, støtte opp om aktiviteten og vise at de engasjerer seg i barnets liv?

Og de aller fleste kan faktisk bidra med noe! Vi har mange såkalte "ressurssvake" foreldre i idrettslaget og de fleste av disse er superflinke! En av dem som bidrar desidert mest er en mor med kreft og et barn med kraftige utfordringer hjemme! Hun sitter kanskje ikke i dommerboden eller løper rundt, men hjelpes hun bidrar som bare det på de arenaene hun har mulighet. Når hun klarer det da er det håp for alle - det er viljen det står på!

De som ofte ikke dukker opp og bare gir faen er nemlig ofte ikke de du kaller resurssvake. De er de som ikke bryr seg og de finnes i alle samfunnslag.

Anonymkode: c0f20...8fb

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Holdninger som dette gjør garantert at folk ikke stiller på dugnad dersom det vises utad. Klubbene kan faktisk ikke late som om det er obligatorisk å stille på dugnad. Dugnad betyr jo nettopp frivillig arbeid, og det er ikke mye frivillig arbeid om man pålegges å være tilsynsvakt 16 ganger i året. 

Jeg ser det er en som foreslår å lage lister over alle dugnader som kommer i løpet av året også er det førstemann til mølla. Super ide, og er nok en del klubber som gjør det slik allerede. Tipper de møter mye mer velvilje enn de som bare sier at «torsdag klokken 18-22 skal du på dugnad». 

Jeg har for øvrig kjennskap til flere lag som har blitt lagt ned. Ikke fordi de ikke fikk nok inntekter gjennom dugnad, men fordi foreldrene tok barna ut av laget fordi det ble for mye dugnad. Da var de rett og slett ikke nok spillere igjen til å spille kamper. Jeg kjenner også til enkelte lag som har ekstremt mye dugnader, hvor store deler av inntektene går til A-laget. Da er det lite motiverende å være 2. klasseforelder og stille på dugnad annen hver helg. 

Tilsynsvakt 16 ganger i året? Hvilken idrett er det som krever dette? På vårt lag er det forventning om at man kan sitte tilsynsvakt 1-2 ganger i året. Det burdr alle klare.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

For høyt ? Virkelig ikke 

Anonymkode: 52710...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 17.07):

Jeg er alenemor til to barn. Far er ikke i bilde og besteforeldre bor halve året borte. 

Alle tre idrettene krever at foreldre skal sitte vakt i gymsal/skole. Ene idretten krever 4 dager i halvåret, de to andre krever 2 dager. Altså 8 dager i halvåret fordelt på 4 uker. Dugnadene er fra kl. 17 til 22. 

Jeg har sagt at jeg ikke kan sitte så lenge. Jeg har barn som skal i seng og opp på skole neste dag. To slike dager i en uke så er ungene helt ødelagte, sure, trøtte og gretne. De må ta fri fra sine treninger disse dagene, for jeg kan ikke følge dem. 

Jeg har spurt om jeg kan betale meg ut av disse dugnadene, men det er vist ikke mulig, da det blir mer dugnad på de andre foreldrene om jeg ikke tar vaktene. 

Er det slik at dugnad ikke lengre er hva definisjonen på dugnad er? Altså frivillig ulønnet arbeid? 

Det handler ikke om at jeg ikke ønsker og vil, men mangelen på tid og ressurs. Det er jo veldig dumt om jeg må si nei til at barna kan gå på de idrettene de vil fordi "mamma ikke kan bruke kvelder på å sitte i gumsal", når jeg gladelig betaler istedenfor. 

Anonymkode: b1da2...310

Sikkert blitt skrevet av andre, men her blir det sendt ut liste med mulige vikarer (typisk eldre ungdom og unge voksne med tilknytning til klubben) man kan betale fast sum for å ta de tildelte vaktene man ikke har anledning til å ta selv. Den sendes ut sammen med vaktfordelingen. Mange bytter også vakter seg i mellom.

Anonymkode: df63d...896

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tilsynsvakt 16 ganger i året? Hvilken idrett er det som krever dette? På vårt lag er det forventning om at man kan sitte tilsynsvakt 1-2 ganger i året. Det burdr alle klare.

Klusset litt med hva TS skrev, hun skrev at hun hadde 8 vakter i halvåret, altså 16 vakter i året. Ser nå at det var fordelt på flere idretter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klusset litt med hva TS skrev, hun skrev at hun hadde 8 vakter i halvåret, altså 16 vakter i året. Ser nå at det var fordelt på flere idretter. 

Hun hadde 2 barn og 3 idretter. Er ikke en idrett som krever 8

Anonymkode: cd79d...f0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...