Anonym90059005 Skrevet tirsdag kl. 17:40 #181 Skrevet tirsdag kl. 17:40 (endret) Maleficenta skrev (1 time siden): De som setter opp vaktene kan jo gjøre det? Det er jo noen som har fordelt hvem som skal ta vakten når. Og flere hundre foreldre i samme klubben? Er det så mange? De som setter opp vaktene ja, morsom du. De frivillige stakkarene, ofte lagledere, som allerde har mer enn nok de gjør for hjelpe laget. Så forventer du at de skal ta på seg enda litt mer. Fascinerende hvor navlebeskuende egoister folk er altså, helt utrolig. Lagledere tar ansvar for å fordele vakter, så er det selvsagt da foreldrenes ansvar å enten a) stille på den vakta b) bytte vakt med noen til en dag som passer c) betale seg ut ved å finne en vikar for seg til å ta vakta. Vår klubb har en pool med ringe-vikarer man kan prøve å avtale med om å ta sin vakt, det er lur idé, men igjen, det er SELVSAGT den enkelte forelder sitt ansvar og få dekket SIN vakt. Endret tirsdag kl. 17:41 av Anonym90059005 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:51 #182 Skrevet tirsdag kl. 17:51 Orker ikke lese ti sider med syting. Må bare si at det er ikke gitt at man har bedre tid og muligheter om man er TO foreldre. Skiftarbeid og pendling finns f.eks.. Må bli slutt på at alenemødre syter så .. OG så er det slik at velger du og ha med barn på aktiviteter så går det faktisk ikke an å slippe unna dugnad! Tenk om ALLE fant en unnskyldning, da måtte hele aktiviteten legges ned da! Det er jo ikke slik det skal være at noen foreldre skal stille opp og redde rævva til noen unnasluntrere. Anonymkode: 9e14e...469 2 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:57 #183 Skrevet tirsdag kl. 17:57 Hvilke fjotter er det du snakker med? Dugnad er frivillig, noe annet kan du vise denne til 🖕 Anonymkode: e6a4f...fb0 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:58 #184 Skrevet tirsdag kl. 17:58 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Orker ikke lese ti sider med syting. Må bare si at det er ikke gitt at man har bedre tid og muligheter om man er TO foreldre. Skiftarbeid og pendling finns f.eks.. Må bli slutt på at alenemødre syter så .. OG så er det slik at velger du og ha med barn på aktiviteter så går det faktisk ikke an å slippe unna dugnad! Tenk om ALLE fant en unnskyldning, da måtte hele aktiviteten legges ned da! Det er jo ikke slik det skal være at noen foreldre skal stille opp og redde rævva til noen unnasluntrere. Anonymkode: 9e14e...469 Hvis det er så slitsomt å ta dugnader, så må du melde barna av idretten. Er ikke vanskeligere enn det. At du kan sitte der å diktere hva andre skal være med på av dugnader er virkelighetsfjernt. Gå til legen. Anonymkode: e6a4f...fb0 3 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:07 #185 Skrevet tirsdag kl. 18:07 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det jeg stusser over er at det kjøres hele vakter over 5 timer. Det blir mye lettere for alle dersom det deles opp i to mindre vakter. At småbarnsforeldre ikke kan sitte til kl 22 er veldig vanlig. Bare det at man kan spise middag med familien før man drar i hallen på "senvakt", bidrar mye til at flere vil stille på begge de to ulike vaktene. Jeg er ikke oppvokst med tilsynsvakt eller hallvakt på ukedag i noen av mine idretter som ung. Holder det ikke med at de voksne trenerne er tilstede? Når er dette vanlig, eller er det noe nytt? Var heller ikke så vanlig at foreldre var med på kamper, spesielt bortekamper. Og kan ikke si at det er noen av oss som mente det var nødvendig. Synes lista for hvor mye foreldre skal bidra har helt klart blitt mye høyere siden jeg var i lagidrett for 12-13 år siden. Er det et krav om at sekretariatet eller kioskvakt er over 18år nå? Vet dette var ting vi gjorde som ungdom. Anonymkode: 706fc...731 Alle har ikke den prioriteringen, noen vil bli ferdig og tar gladelig fem timer. Men hvis du vil dele vakten, er det neppe noen som nekter deg å ta initiativ og spørre noen om dere kan dele. Noen av dere er jo ekstremt tafatte og evneveike. Anonymkode: 128fe...559 4
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:11 #186 Skrevet tirsdag kl. 18:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men dette må ikke belastes foreldre. Da får man lage ordninger hvor man får tilskudd, kommunen betaler deler, og så videre. Ellers er det ikke liv laga. De fleste av oss har flere barn, full jobb og et hjem som skal gå rundt. Da har man ikke tid til å vase rundt i haller og på cuper i times- og dagevis. Eller så får man bare drite i ballaktiviteter. Det er tydeligvis fotball og håndball som lager alle disse problemene for foreldre. Anonymkode: aefa0...9dc Hvorfor skal kommunen/noen andre ta regninga for at ditt bsrn skal drive på med noe? Anonymkode: 128fe...559 2 6
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:15 #187 Skrevet tirsdag kl. 18:15 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hvis det er så slitsomt å ta dugnader, så må du melde barna av idretten. Er ikke vanskeligere enn det. At du kan sitte der å diktere hva andre skal være med på av dugnader er virkelighetsfjernt. Gå til legen. Anonymkode: e6a4f...fb0 I alle dager!? Jeg sier min ærlige mening bare. Anonymkode: 9e14e...469
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:29 #188 Skrevet tirsdag kl. 18:29 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor skal kommunen/noen andre ta regninga for at ditt bsrn skal drive på med noe? Anonymkode: 128fe...559 Fordi om kommunen har ansvaret for å sikre at barn og ungdom vokser opp trygt og godt, med godt miljø og ikke havne i feil miljø. Hvor mye tror du det koster for kommunen med et dårlig ungdomsmiljø? Anonymkode: eed34...491
kirstiJ Skrevet tirsdag kl. 20:38 #189 Skrevet tirsdag kl. 20:38 Tenk på de som er på dugnad som trenere, oppmenn, styremedlemmer og dugnadsansvarlige, de er der mange flere kvelder enn dine skarve 8 i halvåret. Da min sønn var 4-7 år, bonusdatteren min 9-12 år og samboeren jobba tredelt turnus satt jeg i styret i idrettslaget til sønnen min, var på dugnader for korpset til stedatteren min og var leder for rekrutteringsskolen til idrettslaget. De kveldene det ikke gikk rundt med oss to voksne (og de var det mange av), betalte vi barnevakt, fordi vi ikke hadde familie i nærheten. Null problem med å skjønne at barna ikke kan være alene hele kvelden, men barnevakt er faktisk en super løsning. Hun vi brukte kjente vi ikke fra før, men hun var en snill og pliktoppfyllende ungdomsskoleelev. Også hendte det titt og ofte at kveldsmaten ble inntatt i idrettshallen, tennene ble pussa i garderoben og natta startet på sofaen i styrerommet, om barnevakten ikke hadde mulighet. Man får det til å fungere om man vil! Husk at for de 8 kveldene du stiller opp for at dine og andres barn skal ha et godt tilbud, så er det noen som stiller opp mange ganger mer for at dine og andres barn skal ha et godt tilbud! 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:46 #190 Skrevet tirsdag kl. 20:46 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men dette må ikke belastes foreldre. Da får man lage ordninger hvor man får tilskudd, kommunen betaler deler, og så videre. Ellers er det ikke liv laga. De fleste av oss har flere barn, full jobb og et hjem som skal gå rundt. Da har man ikke tid til å vase rundt i haller og på cuper i times- og dagevis. Eller så får man bare drite i ballaktiviteter. Det er tydeligvis fotball og håndball som lager alle disse problemene for foreldre. Anonymkode: aefa0...9dc Med tanke på økonomien til kommunene rundt omkring og hvordan de prioriterer barn og unge så tror jeg du kan se langt etter det der. Drite i ballaktiviteter faktisk 😅 mange barn ønsker jo å delta på dette, for en kjip holdning. Hilsen (alene)mor til flere barn, og ja med jobb og hjem her også, men tatt min andel dugnad gitt. Absolutt liv laga om de fleste som kan deltar. Og joda, man kan delta selv om man har flere barn og er i full jobb.. Anonymkode: d44e0...b69 3
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:52 #191 Skrevet tirsdag kl. 20:52 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men dette må ikke belastes foreldre. Da får man lage ordninger hvor man får tilskudd, kommunen betaler deler, og så videre. Ellers er det ikke liv laga. De fleste av oss har flere barn, full jobb og et hjem som skal gå rundt. Da har man ikke tid til å vase rundt i haller og på cuper i times- og dagevis. Eller så får man bare drite i ballaktiviteter. Det er tydeligvis fotball og håndball som lager alle disse problemene for foreldre. Anonymkode: aefa0...9dc Slike aktiviteter er tufta på frivillighet . Hvis det må betales for så forsvinner det. Er det virkelig å " vase rundt" når man følger opp barn? Hvorfor får man barn når de ikke skal følges opp? Tenk på all frivillighet som gjøres rundt om! Norge stopper opp uten frivillighet. Anonymkode: 9e14e...469 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 23:50 #192 Skrevet tirsdag kl. 23:50 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nok en gang, her snakker vi om ts og andre som henne, som bidrar der de kan men ikke kan ta hva som helst pga en eller annen form for ressursmangel. De som bare ikke gidder er ikke tema her, de fleste er enig i at de kan skjerpe seg. Problemet er når de som ikke KAN stille på alt blir baktalt/presset ut av sporten pga overdrevent press på vakter o.l. med null fleksibilitet og når det ikke holder å bidra på andre områder. Da må man se litt på hvordan dugnadene er organisert, være fleksibel med å tilbedele oppgaver etter evne når noen kommer med en god grunn, muligheter til å kjøpe seg fri kanskje med en avtale om å leie inn eldre ungdom/klubbmedlemmer - rett og slett en jobb å gjøre for dugnadsansvarlig/styret utover det å bare fordele vakter flatt og så kjefte/shame på de om ikke kan og gjentatte ganger løpe seg helseløs når det blir for lite. Anonymkode: 61517...a8a Problemet er jo ikke de som av ulike grunner ikke kan, og gir beskjed om dette. Problemet er jo de som ignorerer beskjeder som blir lagt ut i Spond, og bare ikke gidder å stille opp, uten å si i fra. Anonymkode: da80e...ecc 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 07:04 #193 Skrevet onsdag kl. 07:04 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men dette må ikke belastes foreldre. Da får man lage ordninger hvor man får tilskudd, kommunen betaler deler, og så videre. Ellers er det ikke liv laga. De fleste av oss har flere barn, full jobb og et hjem som skal gå rundt. Da har man ikke tid til å vase rundt i haller og på cuper i times- og dagevis. Eller så får man bare drite i ballaktiviteter. Det er tydeligvis fotball og håndball som lager alle disse problemene for foreldre. Anonymkode: aefa0...9dc Hvor skal man ta penger fra til disse ordningene du mener skal lages? Eller hva skal kommunen droppe for å frigjøre penger for å dekke dine dugnader? DET er ikke liv laga. Klarer du ikke følge opp alt som barneidretten medfører må du dessverre finne på noe annet. Den regningen kan ikek andre ta for deg. Anonymkode: fc127...d56 2 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:20 #194 Skrevet onsdag kl. 08:20 Jeg har alltid jobbet masse dugnad i barneidretten: vært dommer, trener, sjåfør, reiseleder, kakebaker, riggperson og så videre. Tatt masse kurs/lisenser for å gjøre forskjellige dugnadsoppgaver som krever dette. Men det er én ting jeg nekter å være med på : salgsdugnad. Jeg har rett og slett ikke råd til det. Det har seg slik at jeg har null nettverk i form av familie eller venner, og har heller ikke det forholdet til kollegene at jeg kan mase på dem om å kjøpe overprisede, dårlige produkter for å støtte mine barns idrett. Jeg er derfor alltid i krangel med klubbledelsen om at jeg betaler det klubben hadde sittet igjen med etter salget av produktene (et overraskende lite beløp), men kjøper ingen produkter selv. Jeg har ingen bruk for x antall kakebokser, syntetiske sokker eller overpriset dopapir av dårlig kvalitet, og har heller ingen lyst til å støtte grådige bakmenn som tjener gode penger på at overarbeidede foreldre kjøper de dyre varene deres og jobber som gratis salgsagenter. Anonymkode: 1bb77...d5b 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:21 #195 Skrevet onsdag kl. 08:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor skal man ta penger fra til disse ordningene du mener skal lages? Eller hva skal kommunen droppe for å frigjøre penger for å dekke dine dugnader? DET er ikke liv laga. Klarer du ikke følge opp alt som barneidretten medfører må du dessverre finne på noe annet. Den regningen kan ikek andre ta for deg. Anonymkode: fc127...d56 Hun skrev jo det: tilskudd. Det finnes mange tilskuddsordninger, mange selskap sponser gjerne barneidretten. Hvorfor skal foreldre jobbe som gratis salgsagenter eller kjøpe inn masse ræl de ikke trenger og ikke får solgt? Anonymkode: 1bb77...d5b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:22 #196 Skrevet onsdag kl. 08:22 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Slike aktiviteter er tufta på frivillighet . Hvis det må betales for så forsvinner det. Er det virkelig å " vase rundt" når man følger opp barn? Hvorfor får man barn når de ikke skal følges opp? Tenk på all frivillighet som gjøres rundt om! Norge stopper opp uten frivillighet. Anonymkode: 9e14e...469 Det er urimelig å kreve at småbarnsforeldre jobber dugnad hver helg for å støtte det late, voksne A-laget. Anonymkode: 1bb77...d5b 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:24 #197 Skrevet onsdag kl. 08:24 kirstiJ skrev (11 timer siden): Tenk på de som er på dugnad som trenere, oppmenn, styremedlemmer og dugnadsansvarlige, de er der mange flere kvelder enn dine skarve 8 i halvåret. Da min sønn var 4-7 år, bonusdatteren min 9-12 år og samboeren jobba tredelt turnus satt jeg i styret i idrettslaget til sønnen min, var på dugnader for korpset til stedatteren min og var leder for rekrutteringsskolen til idrettslaget. De kveldene det ikke gikk rundt med oss to voksne (og de var det mange av), betalte vi barnevakt, fordi vi ikke hadde familie i nærheten. Null problem med å skjønne at barna ikke kan være alene hele kvelden, men barnevakt er faktisk en super løsning. Hun vi brukte kjente vi ikke fra før, men hun var en snill og pliktoppfyllende ungdomsskoleelev. Også hendte det titt og ofte at kveldsmaten ble inntatt i idrettshallen, tennene ble pussa i garderoben og natta startet på sofaen i styrerommet, om barnevakten ikke hadde mulighet. Man får det til å fungere om man vil! Husk at for de 8 kveldene du stiller opp for at dine og andres barn skal ha et godt tilbud, så er det noen som stiller opp mange ganger mer for at dine og andres barn skal ha et godt tilbud! Så kan du forestille deg hvordan det er for oss som er alene. Jeg må bestandig flekse, avspasere, sitte på natta og jobbe, fly rundt som en idiot med alt mulig, fordi jeg ikke har råd til å betale ekstern barnevakt og ikke har noen andre til å kjøre barna. Jeg nekter også å slutte å eksistere som egen person og KUN ha jobb og barn som eneste syssel i mange, mange år. Jeg har også lyst til å utvikle meg, trening er avgjørende for å beholde helsa nå i overgangsalderen, og så videre. Jeg er også trener, sitter i styre og dømmer kamper, men blir likevel ikke fritatt for de andre dugnadene, så de kommer på toppen av det andre. Anonymkode: 1bb77...d5b 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:29 #198 Skrevet onsdag kl. 08:29 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er urimelig å kreve at småbarnsforeldre jobber dugnad hver helg for å støtte det late, voksne A-laget. Anonymkode: 1bb77...d5b Jeg har ikke snakket om det. Jeg snakker om dugnad for barna. Anonymkode: 9e14e...469
Maleficenta Skrevet onsdag kl. 08:31 #199 Skrevet onsdag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så kan du forestille deg hvordan det er for oss som er alene. Jeg må bestandig flekse, avspasere, sitte på natta og jobbe, fly rundt som en idiot med alt mulig, fordi jeg ikke har råd til å betale ekstern barnevakt og ikke har noen andre til å kjøre barna. Jeg nekter også å slutte å eksistere som egen person og KUN ha jobb og barn som eneste syssel i mange, mange år. Jeg har også lyst til å utvikle meg, trening er avgjørende for å beholde helsa nå i overgangsalderen, og så videre. Jeg er også trener, sitter i styre og dømmer kamper, men blir likevel ikke fritatt for de andre dugnadene, så de kommer på toppen av det andre. Anonymkode: 1bb77...d5b Lønner seg å ikke ta på seg for mye. Er jo du selv som velger å være martyr. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:31 #200 Skrevet onsdag kl. 08:31 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fordi om kommunen har ansvaret for å sikre at barn og ungdom vokser opp trygt og godt, med godt miljø og ikke havne i feil miljø. Hvor mye tror du det koster for kommunen med et dårlig ungdomsmiljø? Anonymkode: eed34...491 Så det er kommunen sin jobb å oppdra ungene og ikke foreldrene med andre ord? Anonymkode: c0f20...8fb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå