Gå til innhold

Ødeøagt genser-erstatte

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 21.38):

Jeg tenker at det er naturlig å benytte sjansen til å kreve at han vasker klærne sine selv, ja. Det burde han jo ha gjort allerede, men nå har du i allfall et godt argument.

Her vasker alle alles klær, men jeg har lagt ned forbud mot at noen andre vasker mine klær som jeg er redd for (bunadsskjorta mi). Blir den ødelagt i vask skal det i allfall ikke være noen andres feil enn min egen...

Det er også naturlig at han betaler litt for å bo hjemme når han har jobb, men ikke knytt det til denne genser-fadesen, det virker bare smålig. Du kan f.eks si at han må begynne å betale husleie ved nyttår.

Anonymkode: e1e97...90e

Støtter denne 100% 

Syns TS har håndtert situasjonen helt riktig. TS ødela en ting etter de forutsetningene som var (vasker sønnens klær). Det kan ikke sønnen straffes for (derfor må genser erstattes). 
Men det er en god anledning til å si «jeg vil ikke at dette skal skje igjen og du er voksen, derfor bør du ta ansvar for din egen klesvask fremover». 

Hvorvidt sønnen skal betale husleie eller ikke er en annen problemstilling urelatert til denne. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vasket klær fordi det gjorde meg ingenting. Genseren var i kurven med andre vanlige klær og det skjedde. Bilen ble skrapt for noen uker siden og det slå meg ikke engang at han betaler pga uhell skjer. Jeg tar ikke penger fra mine barn hvis de ødelegger eller knuser noe ved uhell. De vet godt at hvis de ødelegger andre sine ting eller motsatt at det er vanlig å erstatte det. 
Jeg betaler også esktra bilforsikring for at han kan kjøre og bli en god sjafør. Det er 400 kr i mnd. Helt greit. 

Da forventer jeg raushet og forståelse tilbake. Jeg prøvde virkelig å redde genseren og det var kjipt. Reaksjon hans var noe som satt meg ut. Det skal kompeseres NÅ. Eller bestill ny genser med en gang. Da sa det stopp hos meg. Hvis det var den ene fine genseren, men han har veldig mye fint som koster tusnvis av kroner. 

Vi har hatt samtale om sparing og forbruk i går. Samme med at han betaler sin del av  strøm. I tilegg at han bør spare hvis han skal fortsette å bo hjemme. 

ts 

Anonymkode: c39bf...2f6

Hvordan tok han det? Hva ble dere enige om? 

Anonymkode: a8cdf...077

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 20.21):

Har ødelagt sønnens genser til 3000 i vask. Kom trøtt fra jobb og bare stablet alt i vaskemaskin uten å merke. Han er 19 jobber og bor hjemme uten å betale noe hom helst. Han ønsket at jeg vippse beløpet og det gjorde jeg. Jeg søutter samtidig å vaske hans klær- helt. 

Hvordan hadde dere andre håndtert situasjon ? 

Om sønnen din har råd til gensere til 3000kr, har han også råd til å betale for seg selv. Du gjør ham også en bjørnetjeneste ved å vaske klærne hans. Jeg har bidratt med klesvasken hjemme siden jeg 13...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 21.01):

Jeg tenker at jeg bare slutter helt å vaske hans klær og han får betale mer hjemme. Elker blir det ikke bruk av min bil og  full varme i varmeovn på rommet hans. 

Genseren er dyr pga han bruker alle pengene sine på dyre klær, fest og mat ute .

ts 

Veldig merkelig i sammenheng . 
du ødela en genser , erstatter den, og nå er du sur og skal straffe? 

at du slutter og vaske klærne hans er nok lurt for dere begge. 
at han skal betale mer, slutte og låne bilen din ( hva bruker han den til? ) og ikke ha full varme i varmeovnen fremover, hva har det med saken og gjøre? 
at han betaler litt for strøm og bo er normalt, at du tar litt leie som du sparer opp til han så han ikke fester bort alle pengene er normalt og lurt. Nå høres det bare ut som du straffer han fordi du har driti deg ut. Kanskje best og flytte hjemmefra? 
og kjøpe dyre kvalitetsplagg er egentlig lurt, men en bør ha minimumskunnskap om klespleie. 

Anonymkode: 80e37...7c2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

at han skal betale mer, slutte og låne bilen din ( hva bruker han den til? ) og ikke ha full varme i varmeovnen fremover, hva har det med saken og gjøre? 
at han betaler litt for strøm og bo er normalt, at du tar litt leie som du sparer opp til han så han ikke fester bort alle pengene er normalt og lurt. Nå høres det bare ut som du straffer han fordi du har driti deg ut. Kanskje best og flytte hjemmefra? 
og kjøpe dyre kvalitetsplagg er egentlig lurt, men en bør ha minimumskunnskap om klespleie. 

Evner du ikke å lese mellom linjene at TS opplever sønnen sin som bortskjemt og utakknemlig?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 21.14):

Et lite problem er at jeg har ikke råd til sånne dyre gensere. Jeg har erstattet, men det slå meg litt den fullstendige mangel på forståelse av at jeg betaler alt annet. Det er på en måte selvfølge selv om han har full jobb. 

Hvordan behandler du dine egne klær da? 

Skrevet
minister-mio skrev (På 17.9.2025 den 22.10):

Hvorfor!?

Truser skjønte jeg ikke, men hvis man skal spare på strømmen er det bedre og ta håndkler og sengetøy samlet enn at han ikke får lov og ha varme på rommet. 

Skrevet

Erstatt genseren, med mindre den var lagt i feil kurv.

Men du må slutte å sy puter under ermene hans, og følge opp det du bestemmer deg for.

Yngstemann her fikk beskjed om å begynne å vaske klærne sine selv i 10 enda klasse, og fikk opplæring på dette Men han tok aldri ansvar for det. Så da han ble 16 sorterte vi ut alt av hans klær, og ga han en egen skittentøyskurv.

Når han ble fri for alt måtte han pent begynne å vaske selv. Og vi tilbudte veiledning om han var usikker på hva som gikk sammen.

Om han har en fulltidsjobb, så ville jeg krevd 8000kr i mnd, og satt av 5000kr (gitt at du har råd til det) og forklart at dette var for basismat og husrom. Vil han ha noe ekstra å spise så kan han kjøpe det selv.

Så kan du evt gi han husleiedelen når han skal flytte ut eller kjøpe bolig.

Du gjør han en sinnssyk bjørnetjeneste.

Anonymkode: 6aa9f...05a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 21.03):

Jeg hadde selvsagt erstattet, min er også 19 bor hjemme og betaler selvfølgelig ingenting 

Anonymkode: e4e99...970

Og det selvfølgelig feil 

Anonymkode: ac6f2...dd2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

👏👏

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og det selvfølgelig feil 

Nei

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei

Jo, han bor jo der gratis. Utnytter foreldrene sine, altså. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Etter å ha lest denne tråden her tenker jeg at jeg aldri mer har lyst å hjelpe noen. Så sykt griske folk er! "Ødelegger du noe skal du erstatte det" - nei, ikke nødvendigvis. Om jeg på besøk hos noen med gulvteppe til en million o plutselig begynner å blø neseblod, så skal jeg kjøpe et nytt teppe? Om jeg kommer og henter deg med bil fordi sykkelen din har punktert og blitt ødelagt, og sykkelen blir ødelagt, så skal jeg kjøpe ny sykkel? Hvis jeg lager mat hjemme hos deg og kjelen svir seg, må jeg kjøpe ny kjele? 

Ts vasker klærne til sin voksne, griske og egoistiske sønn, fordi hun er snill, og takken er at han seriøst krever erstatning når hun en gang på 19 år er uheldig og noe blir ødelagt? Fy faen for en motbydelig fyr, og for en motbydelig holdning fra mange i denne tråden!

Har flere ganger opplevd at noen har ødelagt klærne mine i vask. Det er uhell! Ærlig talt...

Anonymkode: 01708...6a9

Hvis du begynner og blø neseblod på et teppe til 1 million så betaler du tepperens. Lurer på om dette har skjedd noen gang? Så sykkelen.. hvordan ble sykkelen ødelagt ytterligere enn punktering ved at du henter eieren ? Du lager mat hjemme hos noen, og svir kjelen så den blir ødelagt?ja, klarer du det må du kjøpe nye kjele. Hvis noe av dette er realistisk for deg, tenker jeg du ikke bør besøke folk? Jeg har som regel og ikke låne noe som er for dyrt til at jeg kan erstatte det hvis det skulle skje et uhell,  men disse neseblod på milliontepper og svi istykker kjeler hos folk har jeg aldri tenkt på gitt… 

hvorfor fortsetter du og la andre vaske klærne dine etter flere uhell? Er det sånn dere gjør det i din omgangskrets, ødelegger hverandres ting? Og synes folk som behandler ting med respekt og forsiktighet , men erstatter hvis uhell skulle skje er motbydelige ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jo, han bor jo der gratis. Utnytter foreldrene sine, altså. 

Nei 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Truser skjønte jeg ikke, men hvis man skal spare på strømmen er det bedre og ta håndkler og sengetøy samlet enn at han ikke får lov og ha varme på rommet. 

Du mangler leseforståelse. Ts skrev full varme på rommet, noe som for en tenåring lett kan tilsvare 35 grader. Stor forskjell på normal innetemperatur og hva en bortskjemt tenåring med bedre økonomi enn sin mor ØNSKER å ha.

For øvrig helt sjukt at en tenåring kjøper 3 gensere(!!) til 3000 kr stykket i stedet for å spare eller bruke pengene på noe fornuftig. Ingen som demonstrerer et slikt forhold til penger burde få bo og leve gratis, så at TS endelig begynner å stille krav er både bra og langt på overtid.

Anonymkode: 4ed83...841

• Liker 2
Skrevet
DesmondMiles skrev (31 minutter siden):

Evner du ikke å lese mellom linjene at TS opplever sønnen sin som bortskjemt og utakknemlig?

Det er vel ikke så vanskelig og se? 
jeg er uenige med alle disse nye reglene som et motsvar for at ts erstattet genseren hen ødela. En normal reaksjon på det er at han fra nå vasker klærne selv , men at man selvsagt erstatter når man ødelegger andres ting. 

så tar man resten for seg. Det har ingenting med genseren og gjøre. 
hva bruker han ts sin bil til, trenger han den til og komme på jobb? Selvsagt må han ha på varme på rommet, men han kan betale litt for strømmen. Han er bare 19 år, er han lærling eller er dette et såkalt friår hvor han jobber ? Ts kan ta leie og spare for han , eventuelt ta litt leie selv om økonomien er trang. Med tanke på at han er 19 år, hvor lenge har bortskjemtheten vart? Er det 2 månedslønner han har fått så langt? Om med tanke på at ts ikke har råd til klær, var klesskapet litt skralt? Første fine genser han har? Var lite info egentlig, men ut i fra alder virker det ikke som at dette har pågått i lange tider. Helt greit og lage en økonomisk plan for året som kommer, men ikke bland det med den ødelagte genseren. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du mangler leseforståelse. Ts skrev full varme på rommet, noe som for en tenåring lett kan tilsvare 35 grader. Stor forskjell på normal innetemperatur og hva en bortskjemt tenåring med bedre økonomi enn sin mor ØNSKER å ha.

For øvrig helt sjukt at en tenåring kjøper 3 gensere(!!) til 3000 kr stykket i stedet for å spare eller bruke pengene på noe fornuftig. Ingen som demonstrerer et slikt forhold til penger burde få bo og leve gratis, så at TS endelig begynner å stille krav er både bra og langt på overtid.

35 g? Aldri vært borti det så du overdriver 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har opplevd tenåringer som har 35 grader på rommet. Får de ikke hodepine av og sove i den varmen?
nei, det er ikke helt sjukt at tenåringen kjøper 3 gensere. Hvor mange gensere har du? Ut i fra det ts skriver så har han ikke fått fine gensere før. 
igjen så lurer jeg litt på hvor lenge 19 åringer har hatt full jobb siden det er langt på overtid at det stilles krav ? Ut i fra alder skulle man jo tro dette med jobb , lønn og å kjøpe seg fine gensere er helt nytt? 
så er jeg enig i at ts bør sette krav, men det kan ikke komme som en motreaksjon på at ts ertstattet genseren ts ødela. Det blir jo helt bakvendt oppdragelse, og lære at man ikke er ansvarlig når man ødelegger andres eiendeler. 

Skrevet

Jeg har opplevd tenåringer som har 35 grader på rommet. Får de ikke hodepine av og sove i den varmen?
nei, det er ikke helt sjukt at tenåringen kjøper 3 gensere. Hvor mange gensere har du? Ut i fra det ts skriver så har han ikke fått fine gensere før. 
igjen så lurer jeg litt på hvor lenge 19 åringer har hatt full jobb siden det er langt på overtid at det stilles krav ? Ut i fra alder skulle man jo tro dette med jobb , lønn og å kjøpe seg fine gensere er helt nytt? 
så er jeg enig i at ts bør sette krav, men det kan ikke komme som en motreaksjon på at ts ertstattet genseren ts ødela. Det blir jo helt bakvendt oppdragelse, og lære at man ikke er ansvarlig når man ødelegger andres eiendeler. 

Skulle stå ALDRI opplevd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 21.14):

Et lite problem er at jeg har ikke råd til sånne dyre gensere. Jeg har erstattet, men det slå meg litt den fullstendige mangel på forståelse av at jeg betaler alt annet. Det er på en måte selvfølge selv om han har full jobb. 

Da sier du heller at den har han råd til å erstatte selv ettersom han ikke betaler noe hjemme. 

Evt at du desverre ikke har penger til det ettersom han får bo gratis hos deg. Det bør han ha forståelse for. 

Anonymkode: 58d9e...8f4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...