Gå til innhold

Ødeøagt genser-erstatte

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For en merkrlig tankegang , du ødelegger genser men skal straffe han 🙃

Anonymkode: e4e99...970

Nei, hun ansvarliggjør ham. Stor forskjell. 

Han burde selvsagt vaske egne klær. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får de barna man fortjener.

Anonymkode: b952b...78c

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Man får de barna man fortjener.

Anonymkode: b952b...78c

Det stemmer faktisk ikke. Det er mange foreldre der ute som sliter med barna. Man kan oppdra 2 barn helt likt og de er helt forskjellige. Noen ganger må man velge kamper med enkelte barn grunnet deres atferd, personlighet og utfordringer. 

Anonymkode: c39bf...2f6

• Liker 3
Skrevet

Min er også 19 og går på universitet, jobber litt ved siden. Betaler ikke hjemme, men hadde jeg ødelagt noe som var hennes ved et uhell slik som dette så kan jeg love deg at det aldri hadde falt henne inn at jeg skulle erstatte. Men det hadde jeg gjort uansett :)

Anonymkode: 6794a...2e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg tenker at jeg bare slutter helt å vaske hans klær og han får betale mer hjemme. Elker blir det ikke bruk av min bil og  full varme i varmeovn på rommet hans. 

Genseren er dyr pga han bruker alle pengene sine på dyre klær, fest og mat ute .

ts 

Så, han skal nå straffes fordi DU vasket genseren feil?
Hvordan ble det hans feil?
Dette skjønner jeg lite av.
I samme situasjon hadde jeg beklaget og selvsagt erstattet genseren.

Hvis du på generell basis er sur fordi han ikke gjør noe hjemme og ikke betaler, så ville jeg ikke brukt din deil som argument for å gjøre noe med det. Ville skilt de to sakene faktisk. 

Anonymkode: 549e0...d2d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er bare å kjøre på med krav og strengere regler når han så tydelig viser at han mener du er hans hushjelp, bærer alt ansvar for alt som gjøres i hjemmet, og i tillegg betaler for alt.

Her ville jeg krevd en husleie av sønnen tatt utgangspunkt i hans lønn. Han burde minst betale 5000 kr i måneden som husleie, samt bidratt med mathandling og delta med de daglige gjøremål i huset. Hadde han nektet så hadde han fått 2 måneder på å finne seg ett annet sted å bo. Han er 19 år, han jobber og har råd til å feste, kjøpe seg dyre klær mm og da har han råd til å betale for seg også. De færreste kan som voksen sløse som han gjør, og det må han bare få oppleve nå som han er voksen.

Anonymkode: 73595...ca9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Det man ødelegger erstatter man, MEN ts må også stille mer krav til sønnen. 

Min eldste er lærling, har god lønn og betaler ingenting hjemme, men betingelsen for det er at mer eller mindre all lønn går til sparing til egenkapital på leilighet. Hadde lønnen blitt sløst bort hadde gratis bosted forsvunnet.

Jeg vasker alle klærne, men skulle jeg vært uheldig hadde det gått på tabbekvoten og noe ungene ikke kan klage på da de får rene klær servert uten betingelser.

Anonymkode: 05d5f...e71

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Seriøst? Så teit kommentar. Hvorfor vasker han ikke klærne sine selv?

Anonymkode: 4501f...48c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Har ødelagt sønnens genser til 3000 i vask. Kom trøtt fra jobb og bare stablet alt i vaskemaskin uten å merke. Han er 19 jobber og bor hjemme uten å betale noe hom helst. Han ønsket at jeg vippse beløpet og det gjorde jeg. Jeg søutter samtidig å vaske hans klær- helt. 

Hvordan hadde dere andre håndtert situasjon ? 

Sønn burde absolutt vaske klærne sine selv, du kan også si at han skal vippse summen for strømregningen til deg hver mnd. Han må klare å bidra litt når han jobber. Når han vippser beløpet til deg, så har du kontroll på at det blir betalt. Skriv kontrakt med han om at han betaler strømregning så lenge han bor hjemme. 

Anonymkode: 4501f...48c

Skrevet

Jeg hadde aldri kjøpt en genser til 3000kr som ikke tåler å vaskes. 

Men om jeg hadde noe til 3000kr som ble ødelagt hadde jeg tatt det på innboforsikringen 

Skrevet

Jeg hadde betalt genseren og evnt. så får du vurdere om sønnen din skal vaske sine egne klær fremover.  Jeg tok også godt betalt av mine barn når de bodde hjemme.  Satte pengene på sparing og de fikk dem tilbake den dagen de kjøpte seg leilighet.  Det ble en del av egenkapitalen.  Dette var vår måte å hjelpe barna inn i boligmarkedet og dermed sørge for at de ikke sløste bort hele inntekten sin. 

Anonymkode: 324b4...39f

• Liker 1
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Selvsagt er det straff at. Barnet ikke skal få full varme på rommet 🤦🏻‍♀️

Hvilke barn snakker du om? 

TS snakker ikke om noe barn. 

Skrevet

Bonussønn?

Skrevet

Kanskje merkelig tankengang ja, men jeg ble provosert av mangel på forståelse at jeg dekker abs alt og holdningen. Det er ikke straff. Bare en forvetning pga han tjener greit og har full jobb. Bor helt gratis og lever som en konge. 

ts 

Men, hvorfor betaler han ikke fornseg, iallefall bidrar, og tar seg av eget forbruk og husarbeid og klesvask, når han tjener greit og er definert som voksen? 

Du som setter standarden her. 

Han kan nok fint vaske klær selv, rydde etter seg, og betale litt i strøm og for mat. Voksenlivet kaller. 

Anonymkode: 95b7e...6df

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at jeg bare slutter helt å vaske hans klær og han får betale mer hjemme. Elker blir det ikke bruk av min bil og  full varme i varmeovn på rommet hans. 

Genseren er dyr pga han bruker alle pengene sine på dyre klær, fest og mat ute .

ts 

Og hvilken partner regner du med at han blir når han treffer en? Med slik luksus/slavedrift hjemme?

Anonymkode: 60678...7d9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis 19 åringen er i full jobb, bor gratis og ikke har noe som helst ansvar hjemme så ville jeg faktisk ikke erstattet den genseren.

Så ville jeg brukt den muligheten til å forhandle frem en avtale der h*n bidrar til husholdningen enten ved å betale for seg og/eller å ta på seg mer ansvar. Boligsparing er selvsagt et godt alternativ, men kan kombineres med resten over.

Først når det er på plass ville jeg kunnet erstattet genseren. Jeg ville ikke godtatt å være gratis hushjelp i tillegg til å være bærer av denne risikoen.

19 åringen skal ut i verden og klare seg selv på et punkt. Mange i den alderen har allerede flyttet hjemmefra. Det å vise at det koster å bo er god og viktig lærdom.

Anonymkode: 5a0ec...22b

Så hvis du ødelegger genseren til venninna di, så erstatter du ikke den heller, fordi hun har full jobb og dere har brukt din bil når dere har kjørt sammen til trening de siste årene så du motregner mot bompenger du mener hun skulle ha betalt? 

Anonymkode: 5e659...e10

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis 19 åringen er i full jobb, bor gratis og ikke har noe som helst ansvar hjemme så ville jeg faktisk ikke erstattet den genseren.

Så ville jeg brukt den muligheten til å forhandle frem en avtale der h*n bidrar til husholdningen enten ved å betale for seg og/eller å ta på seg mer ansvar. Boligsparing er selvsagt et godt alternativ, men kan kombineres med resten over.

Først når det er på plass ville jeg kunnet erstattet genseren. Jeg ville ikke godtatt å være gratis hushjelp i tillegg til å være bærer av denne risikoen.

19 åringen skal ut i verden og klare seg selv på et punkt. Mange i den alderen har allerede flyttet hjemmefra. Det å vise at det koster å bo er god og viktig lærdom.

Anonymkode: 5a0ec...22b

Så hvis du ødelegger genseren til venninna di, så erstatter du ikke den heller, fordi hun har full jobb og dere har brukt din bil når dere har kjørt sammen til trening de siste årene så du motregner mot bompenger du mener hun skulle ha betalt? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det stemmer faktisk ikke. Det er mange foreldre der ute som sliter med barna. Man kan oppdra 2 barn helt likt og de er helt forskjellige. Noen ganger må man velge kamper med enkelte barn grunnet deres atferd, personlighet og utfordringer. 

Problemet er jo at man har oppdratt to barn helt likt. Det er ikke god oppdragelse, fordi barna ikke er like. Stort sett gir dette utslag i at oppdragelsen formes etter barn 1, så gjør man likt med barn 2, som mest sannsynlig har helt andre behov. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har selv en 19-åring som er lærling, bor hjemme og som ikke betaler noe for å bo. Det syns jeg er helt naturlig, hun er da ikke SÅ voksen enda. Jeg kunne nok vurdert å kreve henne for en sum som jeg satt av som sparing til henne, som hun ville få igjen senere, men min er så flink til å spare at det ikke er nødvendig. 

Hvis jeg ødelegger noen av tingene hennes, så vil jeg naturligvis erstatte de. Uten å nøle. 

Anonymkode: 6a384...956

Når blir en da så voksen? Som 19åring så har en vært myndig i over 1 år, har kunnet kjøre bil i over 1 år og en har kunnet motatt skattbar inntekt i over 1 år. Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 19, hadde 6000,- utbetalt i mnd som lærling, betalte 5800 i mnd i husleie inkl wifi, men eksl strøm og tv. Jeg hadde to jobber utenom læreplassen for å få det til å gå rundt. Jeg måtte ikke flytte, men jeg ønsket det. Samboeren min flyttet hjemmefra på hybel når han var 16, måtte handle maten sin selv, måtte vaske klærne sine selv og han fikk ikke mer penger hjemmefra/ fra stipend en at det akkurat dekket det nødvendigste(mat, klær og bolig). Skulle han ha penger til f.eks kino, så måtte han dekke det selv. Han var ikke alene om det da, og det er fortsatt mange 16åringer som i dag flytter på hybel for å kunne gå på vgs.

Anonymkode: 51845...54e

Skrevet

Jeg hadde vipset.

Og for å få frem et poeng hadde jeg rett etterpå sendt vips krav på leie, strøm, mat og tjenester som innebar blant annet klesvask.

Anonymkode: 05d5f...e71

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...