Gå til innhold

Ødeøagt genser-erstatte

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ødelegger man noe så erstatter man selvsagt , normal oppførsel der. Skjønner ikke det er bil og sykkel , det ga ingen mening 

Anonymkode: e4e99...970

Ja da er det lettere å droppe å hjelpe. Litt som i USA der mange lar folk blø ihjel på gata og bare tråkker over dem, fordi man kan saksøkes om man prøver å hjelpe og gjør noe feil. 

Anonymkode: 01708...6a9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har vippset. Han mente jeg skal lære ansvar når jeg ødelegger noe. Klesvask blir det ikke noe av lenger. Strøm skal han betale sin del av og hvis han skal bruke bil så skal han betale sin del det bil koster i mnd+ forsikring under 23 år. 
Enten er vi familie der man kan gjøre feil og ha konstruktiv samtale ang det eller så skal vi kalkulere alt. 

ts

Anonymkode: c39bf...2f6

Det er også mye læring i å erfare at man ikke skal bite hånden til den som mater 

Endret av Alice123
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Etter å ha lest denne tråden her tenker jeg at jeg aldri mer har lyst å hjelpe noen. Så sykt griske folk er! "Ødelegger du noe skal du erstatte det" - nei, ikke nødvendigvis. Om jeg på besøk hos noen med gulvteppe til en million o plutselig begynner å blø neseblod, så skal jeg kjøpe et nytt teppe? Om jeg kommer og henter deg med bil fordi sykkelen din har punktert og blitt ødelagt, og sykkelen blir ødelagt, så skal jeg kjøpe ny sykkel? Hvis jeg lager mat hjemme hos deg og kjelen svir seg, må jeg kjøpe ny kjele? 

Ts vasker klærne til sin voksne, griske og egoistiske sønn, fordi hun er snill, og takken er at han seriøst krever erstatning når hun en gang på 19 år er uheldig og noe blir ødelagt? Fy faen for en motbydelig fyr, og for en motbydelig holdning fra mange i denne tråden!

Har flere ganger opplevd at noen har ødelagt klærne mine i vask. Det er uhell! Ærlig talt...

Anonymkode: 01708...6a9

I denne tråden er det flere ting: 1) det du ødelegger skal du TILBY deg å erstatte enten i form av reparasjon, rens eller ny tilsvarende vare avhengig av hva som er mulig.

2. Ts du furter og det er lite kledelig. Å betale for seg og sette grenser er jeg helt for, men dere må ha en rolig samtale mellom voksne der det inngås avtale. Det du skriver om enten/eller er bare uoppdragent av deg.

3. Folk gjør feil, det skal være rom for feil og her skjedde det en tabbe. Dere kan begge ta lærdom av det, anbefaler å lage bedre sortering- og vaske-rutiner. 

Anonymkode: 0ab2d...490

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde selvsagt erstattet, min er også 19 bor hjemme og betaler selvfølgelig ingenting 

Jeg lurer på hva som er så selvfølgelig at hen ikke betaler for seg? I mitt hode er det å gjøre barn en bjørnetjeneste. Er de over 18 og har en jobb hvor de tjener mer enn til lommepenger tenker jeg det er greit og nødvendig at de betaler hjemme. Det er ikke gratis å bo, og det er like greit å lære seg først som sist. Hva du gjør med pengene er opp til deg. Jeg ville nok spart til egenkapital for dem, men viktig å lære at penger ikke bare er til fest og moro.

Anonymkode: 9e899...d32

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Feilen her er jo at han bor gratis og ikke vaske klær. Helt klart - du skal erstatte

Anonymkode: 21e11...c2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg lurer på hva som er så selvfølgelig at hen ikke betaler for seg? I mitt hode er det å gjøre barn en bjørnetjeneste. Er de over 18 og har en jobb hvor de tjener mer enn til lommepenger tenker jeg det er greit og nødvendig at de betaler hjemme. Det er ikke gratis å bo, og det er like greit å lære seg først som sist. Hva du gjør med pengene er opp til deg. Jeg ville nok spart til egenkapital for dem, men viktig å lære at penger ikke bare er til fest og moro.

Anonymkode: 9e899...d32

I ditt hode ja, i mitt hode ikke , så godt vi er forskjellige 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det hadde jeg lett regnskapsført på «du skulle ha vasket klærne dine selv»-kontoen.

LETT.

Anonymkode: 7ef4d...43a

Dette 👆

• Liker 2
Skrevet

1: man erstatter det man ødelegger.

Jeg synes det er dårlig gjort at fordi du nå var uheldig, så skal du plutselig endre på alle "dealer" dere har, betale for seg, vaske selv, ikke låne bil osv... dette har du i det stille godtatt ved å gjøre det. Jeg ville heller tatt det som en wakeup, og heller tatt med prat med den lovende. Ikke straffe han fordi jeg dreit meg ut. Det gir meg manipulerende vibber. 

19 år, er jo bare "barnet" enda. Min snart 19 åring skjønner ingenting. De må veiledes og lære. Men da må vi forklare hvorfor, ikke bare kaste ansvar og konsekvenser i fanget på de. 

Anonymkode: b9762...208

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1: man erstatter det man ødelegger.

Jeg synes det er dårlig gjort at fordi du nå var uheldig, så skal du plutselig endre på alle "dealer" dere har, betale for seg, vaske selv, ikke låne bil osv... dette har du i det stille godtatt ved å gjøre det. Jeg ville heller tatt det som en wakeup, og heller tatt med prat med den lovende. Ikke straffe han fordi jeg dreit meg ut. Det gir meg manipulerende vibber. 

19 år, er jo bare "barnet" enda. Min snart 19 åring skjønner ingenting. De må veiledes og lære. Men da må vi forklare hvorfor, ikke bare kaste ansvar og konsekvenser i fanget på de. 

Anonymkode: b9762...208

Det ble krevd at jeg vippser umiddelbart og han sto fast ved det. Som sagt penger er ikke problem, men holdningen . 

ts 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 20.21):

Har ødelagt sønnens genser til 3000 i vask. Kom trøtt fra jobb og bare stablet alt i vaskemaskin uten å merke. Han er 19 jobber og bor hjemme uten å betale noe hom helst. Han ønsket at jeg vippse beløpet og det gjorde jeg. Jeg søutter samtidig å vaske hans klær- helt. 

Hvordan hadde dere andre håndtert situasjon ? 

Vår guttunge på 19, vasker klærne sine selv. Noe han har gjort i to år nå. 

Samtidig synes jeg også det er på sin plass at du betaler det du har ødelagt. 

Anonymkode: 506bc...290

Skrevet
forvilla skrev (14 timer siden):

Dette 👆

Så når du ødelegger Andres eiendelen så legger du skylden på de? 😱

Skrevet

Det er lett å si at det man ødelegger erstatter man, noe jeg for så vidt er enig i.

Men vil man ikke risikere så noen klær blir ødelagt i vask så vasker man klærne selv. Derfor får ingen vaske mine klær, og det burde sønnen til TS tenkt på også. 

Å være 19, bo hjemme gratis og ha en mor som vasker alt for en er en gode, det er ikke en selvfølge. At det skjer noe i vasken kan skje, det er en risiko han tok da han la genseren til vask.

Jeg hadde ikke vippset men sakt det var et uheldig uhell og hvis han ikke ville t a den risikoen fremover måtte hen selv stå for klesvasken sin. Har selv en på 19 som bor gratis hjemme, som jeg vasker klærne til. Jeg gjør så godt jeg kan når jeg vasker og sorterere nok mer enn gjennomsnittet, men skulle jeg være uheldig er det ikke noe vits for å han å bli sur. Det er et valg han tok da han satte bort klesvasken til meg.

• Liker 1
Skrevet

Tenker det handler ikke om lite forståelse for at du betaler mye annet. Det handler om prinsipp sak, fint å lære sønnen din at man erstatter det man ødelegger uavhengig av hva. Han har kjøpt denne genseren selv. Blir helt teit å plutselig straffe han fordi du blir bitter over at du må erstatte genseren. Tenker det er greit å si til han at han må vaske sine egne klær fremover og bidra mer generelt. Det er det minste å forvente av en 19 åring. Jeg hadde en avtale med mine foreldre og gjør det samme med mine at hvis du skal bo hjemme og har en jobb så skal du bruke den muligheten til å spare opp penger til enten bil eller egen kapital. Jeg selv sparte til egen kapital og kjøpte meg bolig når jeg ble 21 år.

Sett deg heller ned og lag noen regler sammen, ikke la det bli en sånn bitter greie mellom dere fordi du ødela genseren og fordi du ikke har satt strengere krav til han før nå. Det er strengt talt din egen feil og ikke hans. 

Anonymkode: 5fab9...ccc

• Nyttig 1
Skrevet
Me for life skrev (5 minutter siden):

Det er lett å si at det man ødelegger erstatter man, noe jeg for så vidt er enig i.

Men vil man ikke risikere så noen klær blir ødelagt i vask så vasker man klærne selv. Derfor får ingen vaske mine klær, og det burde sønnen til TS tenkt på også. 

Å være 19, bo hjemme gratis og ha en mor som vasker alt for en er en gode, det er ikke en selvfølge. At det skjer noe i vasken kan skje, det er en risiko han tok da han la genseren til vask.

Jeg hadde ikke vippset men sakt det var et uheldig uhell og hvis han ikke ville t a den risikoen fremover måtte hen selv stå for klesvasken sin. Har selv en på 19 som bor gratis hjemme, som jeg vasker klærne til. Jeg gjør så godt jeg kan når jeg vasker og sorterere nok mer enn gjennomsnittet, men skulle jeg være uheldig er det ikke noe vits for å han å bli sur. Det er et valg han tok da han satte bort klesvasken til meg.

Det er jo en helt feil lærdom å lære sønnen da? Vi erstatter ikke det vi ødelegger fordi du tok risikoen ved å stole på at den ble vasket riktig? Ergo, ikke stol på noen. Gjør det selv. Andre erstatter ikke det de ødelegger. Dårlig moral. Da må det være noe en blir enige om på forhånd. Ikke slenger ut når man plutselig står i en kjip situasjon. 

Skrevet

Jeg ville kastet sønnen min ut etter slikt. Veldig frekt av han. 

Anonymkode: ac6f2...dd2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo en helt feil lærdom å lære sønnen da? Vi erstatter ikke det vi ødelegger fordi du tok risikoen ved å stole på at den ble vasket riktig? Ergo, ikke stol på noen. Gjør det selv. Andre erstatter ikke det de ødelegger. Dårlig moral. Da må det være noe en blir enige om på forhånd. Ikke slenger ut når man plutselig står i en kjip situasjon. 

Selvfølgelig er det en enighet. De har også fått beskjed om at jeg ikke sjekker lommer, så har de glemt igjen noe som går i stykker er det ikke min skyld.

Men man må jo også tenke så langt som at hvis man legger sin vask blant en annens vask så er det på egen risiko. Man må ta ansvar for egne ting og ikke skyve det over på andre. 

Jeg krevde ikke penger for den koppen som datt i gulvet og knuste da en av ungdommene tok ut av oppvaskmaskina. Hun gjorde det for å hjelpe meg. Jeg kunne derimot valgt å tømme den selv og fremdeles hatt den favoritt koppen. På samme måte hadde ikke min ungdom krevd erstatning fra meg hvis jeg ved et uhell ødela en genser under vask. de kunne ha vasket selv hvis de ikke ville ta risikoen. Vi er familie, vi er rause mot hverandre og støtter hverandre.

Det er en helt annen ting hvis ting ødelegges med vilje eller det er mennesker utenfor kjernefamilien. 

• Liker 1
Skrevet
Me for life skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig er det en enighet. De har også fått beskjed om at jeg ikke sjekker lommer, så har de glemt igjen noe som går i stykker er det ikke min skyld.

Men man må jo også tenke så langt som at hvis man legger sin vask blant en annens vask så er det på egen risiko. Man må ta ansvar for egne ting og ikke skyve det over på andre. 

Jeg krevde ikke penger for den koppen som datt i gulvet og knuste da en av ungdommene tok ut av oppvaskmaskina. Hun gjorde det for å hjelpe meg. Jeg kunne derimot valgt å tømme den selv og fremdeles hatt den favoritt koppen. På samme måte hadde ikke min ungdom krevd erstatning fra meg hvis jeg ved et uhell ødela en genser under vask. de kunne ha vasket selv hvis de ikke ville ta risikoen. Vi er familie, vi er rause mot hverandre og støtter hverandre.

Det er en helt annen ting hvis ting ødelegges med vilje eller det er mennesker utenfor kjernefamilien. 

Nå er det en stor forskjell på en genser til 3000kr og en kopp/eller en sokk. Det er en prinsipp sak man lærer sine barn. Det er noe helt annet hvis man er enige på forhånd eller gitt beskjed til sine barn, du jeg tømmer ikke lommer. Eller du, jeg spesial vasker ikke noen av klærne. Alt går på de og de gradene så har du noe som ikke kan vaskes normalt må du ta ansvar for det selv. Men i dette tilfelle så er ikke saken slik. De er ikke enige om noe på forhånd, 19 åringen lever som han vil og ifølge ts syns hun han bidrar for lite. Det kommer av at han ikke har fått nok grenser /regler å forholde seg til. Hvis du plutselig skal bli smålig og straffe han fordi du blir bitter over at du selv ikke har satt bedre regler så syns jeg det blir helt feil. Og tror vi alle er enige om at familier er rause med hverandre men man kan likevel opptre rettferdig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 21.01):

Jeg tenker at jeg bare slutter helt å vaske hans klær og han får betale mer hjemme. Elker blir det ikke bruk av min bil og  full varme i varmeovn på rommet hans. 

Genseren er dyr pga han bruker alle pengene sine på dyre klær, fest og mat ute .

ts 

Merkelig at du skal slutte å vaske hans klær fordi at du har gjort noe feil. 
Men det er vel naturlig at han «sparer til noe» når han bor hjemme og har anledning.

Anonymkode: 97fba...6e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Merkelig at du skal slutte å vaske hans klær fordi at du har gjort noe feil. 
Men det er vel naturlig at han «sparer til noe» når han bor hjemme og har anledning.

Anonymkode: 97fba...6e1

Jeg vasket klær fordi det gjorde meg ingenting. Genseren var i kurven med andre vanlige klær og det skjedde. Bilen ble skrapt for noen uker siden og det slå meg ikke engang at han betaler pga uhell skjer. Jeg tar ikke penger fra mine barn hvis de ødelegger eller knuser noe ved uhell. De vet godt at hvis de ødelegger andre sine ting eller motsatt at det er vanlig å erstatte det. 
Jeg betaler også esktra bilforsikring for at han kan kjøre og bli en god sjafør. Det er 400 kr i mnd. Helt greit. 

Da forventer jeg raushet og forståelse tilbake. Jeg prøvde virkelig å redde genseren og det var kjipt. Reaksjon hans var noe som satt meg ut. Det skal kompeseres NÅ. Eller bestill ny genser med en gang. Da sa det stopp hos meg. Hvis det var den ene fine genseren, men han har veldig mye fint som koster tusnvis av kroner. 

Vi har hatt samtale om sparing og forbruk i går. Samme med at han betaler sin del av  strøm. I tilegg at han bør spare hvis han skal fortsette å bo hjemme. 

ts 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg vasket klær fordi det gjorde meg ingenting. Genseren var i kurven med andre vanlige klær og det skjedde. Bilen ble skrapt for noen uker siden og det slå meg ikke engang at han betaler pga uhell skjer. Jeg tar ikke penger fra mine barn hvis de ødelegger eller knuser noe ved uhell. De vet godt at hvis de ødelegger andre sine ting eller motsatt at det er vanlig å erstatte det. 
Jeg betaler også esktra bilforsikring for at han kan kjøre og bli en god sjafør. Det er 400 kr i mnd. Helt greit. 

Da forventer jeg raushet og forståelse tilbake. Jeg prøvde virkelig å redde genseren og det var kjipt. Reaksjon hans var noe som satt meg ut. Det skal kompeseres NÅ. Eller bestill ny genser med en gang. Da sa det stopp hos meg. Hvis det var den ene fine genseren, men han har veldig mye fint som koster tusnvis av kroner. 

Vi har hatt samtale om sparing og forbruk i går. Samme med at han betaler sin del av  strøm. I tilegg at han bør spare hvis han skal fortsette å bo hjemme. 

ts 

Du har helt rett. Hans reaksjon er ikke ok. 

Anonymkode: ac6f2...dd2

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...