Gå til innhold

Ødeøagt genser-erstatte

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Selvsagt er det straff at. Barnet ikke skal få full varme på rommet 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: e4e99...970

Barn på 19 år? 

Anonymkode: 4749a...991

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Selvsagt er det straff at. Barnet ikke skal få full varme på rommet 🤦🏻‍♀️

Barnet.....han er nitten år, ikke ni.

Anonymkode: adb42...a38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Kanskje merkelig tankengang ja, men jeg ble provosert av mangel på forståelse at jeg dekker abs alt og holdningen. Det er ikke straff. Bare en forvetning pga han tjener greit og har full jobb. Bor helt gratis og lever som en konge. 

ts 

Anonymkode: c39bf...2f6

Det bestemmer du om du (dere) aksepterer dette, men det er en annen diskusjon som dere må ha som voksne og banke ut en avtale dere imellom.

Angående genseren så er jeg delt: hadde han lagt den feil til vask (vi har forskjellige kurv til forskjellige plagg: 40⁰ mørk, 40⁰lys, ull/finvask og 60⁰). Om den var sortert feil er det ikke din feil, men hans. Om dere ikke sorterer tøy faller det på din kappe (anbefaler at dere begynner med det da det gjør jobben veldig mye enklere, mine barn har hjulpet meg å sortere klær siden barnehagen. Det kan også en 19 åring få til). 

Ting blir ødelagt. Mine unger hadde aldri i verden krevd meg penger for now jeg hadde vasket feil. Eldste er 18 nå, og om det er noe spesielt med et plagg sier hun i fra om det og legger den til sides eller oppi finvaskkurven.

Anonymkode: 0ab2d...490

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at jeg bare slutter helt å vaske hans klær og han får betale mer hjemme. Elker blir det ikke bruk av min bil og  full varme i varmeovn på rommet hans. 

Genseren er dyr pga han bruker alle pengene sine på dyre klær, fest og mat ute .

ts 

Så oppsumert er du bare ute etter å provosere? 

Anonymkode: 08162...c6b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Kanskje merkelig tankengang ja, men jeg ble provosert av mangel på forståelse at jeg dekker abs alt og holdningen. Det er ikke straff. Bare en forvetning pga han tjener greit og har full jobb. Bor helt gratis og lever som en konge. 

ts 

At han ikke skal få ha varme på rommet er sært. Ut over det bør han vaske klær selv, betale for mat selv, hjelpe til å lage mat og vaske og annet husarbeid, og spytte i noe for husleie og strøm.

Anonymkode: 01708...6a9

Skrevet

Jeg hadde erstattet den ja. Kan du ikke be ham vaske sine egne «spesialklær» heretter, så kan du ta truser og håndklær? 

Anonymkode: d4677...615

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at jeg bare slutter helt å vaske hans klær og han får betale mer hjemme. Elker blir det ikke bruk av min bil og  full varme i varmeovn på rommet hans. 

Genseren er dyr pga han bruker alle pengene sine på dyre klær, fest og mat ute .

ts 

Jeg hadde erstattet genseren, ikke krevd husleie,- men krevd boligsparing. Her ligger begge mine an til egen bolig når de er 23. den eldste har kjøpt. Den yngste på 18 har nettopp startet i læra. 

Anonymkode: a9db3...f69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde erstattet den ja. Kan du ikke be ham vaske sine egne «spesialklær» heretter, så kan du ta truser og håndklær

Anonymkode: d4677...615

Hvorfor!?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Han vasker vel vanligvis egne klær? Samt sengetøy og håndklær? 

Tømmer oppvaskmaskinen og går med søpla og støvsuger og handler? 

Anonymkode: 17b5d...631

• Liker 1
Skrevet

Hadde erstattet, fordi jeg vil lære barna mine at vi erstatter ting vi ødelegger, og ikke motregner det mot en eller annen annen faktor (som at han ikke betaler hjemme.) 

Hvis du mener at han bør betale hjemme, så krever du betaling. Ikke helt ut av intet la være å erstatte noe du ødelegger.

Anonymkode: 5e659...e10

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Tenåringene mine har en del klær som må vaskes på spesielt program/alene/slik og sånn. Har gitt beskjed om at vi har en egen skittenkurv på vaskerommet for "spesial/ull" hvor jeg sjekker vaskelappe. Hvis klær hives i vanlig skittendunk så er det en risiko for at det blir med sammen med annet, fordi jeg bare hiver inn uten å sjekke nærmere. Da legges ansvaret på dem, jeg får fylt opp vaskemaskina uten å være prinsippfast på å ikke vaske deres tøy, og ting går generelt litt enklere. Ved tid og anledning tar jeg ting fra spesialdunken. 

Skal sies at tenåringene også setter på maskiner med klær, og bruker samme prinsipp, altså vasker hele familien sitt. 

Anonymkode: 5e659...e10

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

ts 

Med mindre han tvang deg til å vaske og ødelegge genseren så bør du selvsagt erstatte den. Alt det andre du lirer av deg er ikke relevant. Du kunne enkelt latt være å vaske genseren. Men det gjorde du ikke 

Anonymkode: b0263...d52

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

ts 

Du ødela genseren , du erstatter den, det er normal 

• Liker 3
Skrevet
Jøyemeg skrev (4 timer siden):

Tror det mor mener med "straff" er at hun har skjønt at gutten er en utskjemt shitkid som trenger en wakeup call. Hun er nok dritt lei av å gi og gi mens han bare lever livet og sutrer når hun gjør feil. Jeg føler med mor her.

Så sjarmerende…

• Liker 1
Skrevet

Et lite problem er at jeg har ikke råd til sånne dyre gensere. Jeg har erstattet, men det slå meg litt den fullstendige mangel på forståelse av at jeg betaler alt annet. Det er på en måte selvfølge selv om han har full jobb. 

Det man ødelegger erstatter man

• Liker 1
Skrevet

Barnet.....han er nitten år, ikke ni.

Anonymkode: adb42...a38

Han er firtsatt barnet til ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så oppsumert er du bare ute etter å provosere? 

Anonymkode: 08162...c6b

Helt riktig 

Skrevet

Hadde jeg ødelagt min sønn sin genser hadde jeg erstattet den. Viss jeg ikke hadde råd til det ville jeg satt meg ned med min sønn og sammen kommet frem til en løsning. 

Du kan kreve at din sønn hjelper mere til hjemme og fremover tar mer ansvar over egen klesvask.

Anonymkode: 7f0f0...d37

Skrevet

Hvis 19 åringen er i full jobb, bor gratis og ikke har noe som helst ansvar hjemme så ville jeg faktisk ikke erstattet den genseren.

Så ville jeg brukt den muligheten til å forhandle frem en avtale der h*n bidrar til husholdningen enten ved å betale for seg og/eller å ta på seg mer ansvar. Boligsparing er selvsagt et godt alternativ, men kan kombineres med resten over.

Først når det er på plass ville jeg kunnet erstattet genseren. Jeg ville ikke godtatt å være gratis hushjelp i tillegg til å være bærer av denne risikoen.

19 åringen skal ut i verden og klare seg selv på et punkt. Mange i den alderen har allerede flyttet hjemmefra. Det å vise at det koster å bo er god og viktig lærdom.

Anonymkode: 5a0ec...22b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis 19 åringen er i full jobb, bor gratis og ikke har noe som helst ansvar hjemme så ville jeg faktisk ikke erstattet den genseren.

Så ville jeg brukt den muligheten til å forhandle frem en avtale der h*n bidrar til husholdningen enten ved å betale for seg og/eller å ta på seg mer ansvar. Boligsparing er selvsagt et godt alternativ, men kan kombineres med resten over.

Først når det er på plass ville jeg kunnet erstattet genseren. Jeg ville ikke godtatt å være gratis hushjelp i tillegg til å være bærer av denne risikoen.

19 åringen skal ut i verden og klare seg selv på et punkt. Mange i den alderen har allerede flyttet hjemmefra. Det å vise at det koster å bo er god og viktig lærdom.

Anonymkode: 5a0ec...22b

Han fikk pengene. Har prøvd å forklare at det er mye penger for meg pga jeg må betale alt annet. Han har 2-3 sånne gensere i tilegg til mye annet han kjøper når han får lønn. Problemet er ikke genser problem er holdning og mangel på forståelse. Jeg har kjøpt ny tv til rommet hans, bedre varmeovn fordi jeg tenker vi er familie og barna skal ha det fint mens de bor hjemme. Han vet at jeg har 2 jobber. 

Fra nå av er gratis det som er felles for slle oss og det er middag , abonnementer osv. Nå skal han tom betale hans del av strøm og alle andre utgifter. Dette er nok dråpen som fikke meg til å forstå mange ting. 

ts 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...