Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
JojoMoyes skrev (1 time siden):

Mange her i Bergen lager det enten med saltakjøtt (salt lammekjøtt) eller salt/røkt svineknoke. Det er jeg vokst opp med i Bergen, ikke bacon eller flesk. Men Heidi lager det det jo seff til sin smak ikke Tom sin. Noen med og noen uten hadde jo vært en løsning var min tanke 😬

Saltkjøtt brukes på sørlandet også

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

At folk ikke fjerner ringer og annen pynt når man holder på med mat.. Farsen legger seg oppå ringene som garantert har med seg snadder fra fellesmanualene på trening. Yak!

• Liker 1
  • Nyttig 10
Skrevet
missprincess skrev (5 timer siden):

Er selv vokst opp i Trøndelag og det er ikke tull selv om ikke du er vant med det. Flesk hører til retten,  men noen vil ikke ha det . Ang den brunostgreia vet jeg ikke om at det er vanlig tilbehør.  Aldri sett noen har brukt det til 

Den brunostgreia kalles for duppe, og den er nyyyydlich til klubb, flesk/bacon og kålrabi. Skikkelig trøndersk tradisjonsmat som også vi pleier å ha. Anbefales 🤗

• Liker 5
Skrevet
Hesya skrev (1 time siden):

Kårrabi 😂😂

Det sier jeg også, vanlig å si det her jeg bor. Sier også "gurrot" forresten. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Hesya skrev (1 time siden):

Kårrabi 😂😂

Helt vanlig å uttale det slik i trøndelag. 

Må vel påpeke at det garantert finnes lokale avvik her og før jeg blir halshugd. 

Jeg med flere sier kårabi. Vi vet hvordan det skal skrives men utaler det kårabi.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
Skravleberta skrev (24 minutter siden):

Det sier jeg også, vanlig å si det her jeg bor. Sier også "gurrot" forresten. 

Samme her. Uttale og skriftspråk er ikke det samme nei. Og vi vet likevel at det offisielle navnet er kålrot....

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Salmonella skrev (1 time siden):

Helt vanlig å uttale det slik i trøndelag. 

Må vel påpeke at det garantert finnes lokale avvik her og før jeg blir halshugd. 

Jeg med flere sier kårabi. Vi vet hvordan det skal skrives men utaler det kårabi.

Vanlig? Hvor i all verden i Trøndelag bor du? Har aldri hørt noen uttale kålrabi som kårabi 

• Liker 4
Skrevet
missprincess skrev (39 minutter siden):

Vanlig? Hvor i all verden i Trøndelag bor du? Har aldri hørt noen uttale kålrabi som kårabi 

Men vi er tre trøndere som har kommentert her, som alle sier "kårrabi", så nå har du hørt det.

• Nyttig 6
Skrevet
Skravleberta skrev (1 minutt siden):

Men vi er tre trøndere som har kommentert her, som alle sier "kårrabi", så nå har du hørt det.

Er trønder jeg også og har aldri sagt hverken kårrabi eller gurrot. 

• Liker 1
Skrevet
missprincess skrev (Akkurat nå):

Er trønder jeg også og har aldri sagt hverken kårrabi eller gurrot. 

Høres mer ut som det er barn i bhg som sier det før de lærer seg å uttale ord skikkelig 🙈

• Liker 9
Skrevet (endret)
missprincess skrev (31 minutter siden):

Høres mer ut som det er barn i bhg som sier det før de lærer seg å uttale ord skikkelig 🙈

Jaja,  da er vi barnehagebarn vi fra nordfylket da....og som kanskje har noen år på baken. Trøndelag er stort  med mange variasjoner.  Går godt an å bare akseptere det eller?? Alle er ikke unge fintrøndere heller . Og bare for å ha sagt det det er ikke dissing av "fintrøndere" Jeg skjønner at vi alle har forskjellig utgangspunkt. 

Endret av Hummeren
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Hummeren skrev (7 minutter siden):

Jaja,  da er vi barnehagebarn vi fra nordfylket da....og som kanskje har noen år på baken. Trøndelag er stort  med mange variasjoner.  Går godt an å bare akseptere det eller?? Alle er ikke unge fintrøndere heller . Og bare for å ha sagt det det er ikke dissing av "fintrøndere" Jeg skjønner at vi alle har forskjellig utgangspunkt. 

Nå har jeg faktisk noen år på baken, og ikke er jeg fintrønder heller, men har da lært meg å uttale ord riktig verre er det ikke 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
missprincess skrev (Akkurat nå):

Nå har jeg faktisk noen år på baken, og ikke er jeg fintrønder heller, men har da lært meg å uttale ord riktig verre er det ikke 

Regner med at dere lærte på skolen at det heter Kålrabi/Kålrot og Gulrot 

• Nyttig 2
Skrevet
missprincess skrev (3 minutter siden):

Regner med at dere lærte på skolen at det heter Kålrabi/Kålrot og Gulrot 

Igjen,  talemåte og dialektvariasjoner....Ja vi vet hva som er "korrekt" men i dagligtale blir/ble det ofte noe annet.  Antar at ikke alle er vant med kålrabi heller,  siden det korrekte navnet er kålrot.  Jeg har også før kalt saltkjøtt og kålrabistappe for kålgraut.  Det er det mange som ikke skjønner.  Vi kan godt være litt rause med hverandre  og ikke mene vi alltid har fasiten tenker jeg 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Hummeren skrev (40 minutter siden):

Igjen,  talemåte og dialektvariasjoner....Ja vi vet hva som er "korrekt" men i dagligtale blir/ble det ofte noe annet.  Antar at ikke alle er vant med kålrabi heller,  siden det korrekte navnet er kålrot.  Jeg har også før kalt saltkjøtt og kålrabistappe for kålgraut.  Det er det mange som ikke skjønner.  Vi kan godt være litt rause med hverandre  og ikke mene vi alltid har fasiten tenker jeg 

Fasiten er vel enkel om man sier det man har lært fra norsktimen tenker jeg . Men kall det nå hva du vil , men personlig holder jeg meg til hva det faktisk heter behøver ikke vanne ut språket vårt mer enn nødvendig.  Ha en fortsatt fin dag 🙂

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøver å stoppe den avsporingen litt her da😬Siden du ikke liker råd Heidi!! Her har du et!!! La Tom få snakke!!! Når du sier vi skal snakke om Benidormturen så la han for fa…. få snakke ferdig da og få være med i samtalen 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️helt jævlig å høre på deg når du bare snakker høyere generelt for at han ikke skal bli hørt og sier han noe så skriker du på inn og utpust for å overdøve han 😩skrekk og gru så slitsomt å høre på…

• Liker 17
Skrevet

Muppet show :D Da har VI fortalt litt om vår opplevelse av Benidorm....jasså du Heidi, alle hørte bare dÆ, Tom prøvde, men du bare økte stemmen og fart, rett og slett overkjørte han i vanlig stil :D Finnes ikke noe VI i forholdet deres, bare Æ og mÆ 😛 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
JojoMoyes skrev (1 minutt siden):

Prøver å stoppe den avsporingen litt her da😬Siden du ikke liker råd Heidi!! Her har du et!!! La Tom få snakke!!! Når du sier vi skal snakke om Benidormturen så la han for fa…. få snakke ferdig da og få være med i samtalen 🤦🏼‍♀️🤷🏼‍♀️helt jævlig å høre på deg når du bare snakker høyere generelt for at han ikke skal bli hørt og sier han noe så skriker du på inn og utpust for å overdøve han 😩skrekk og gru så slitsomt å høre på…

Helt forferdelig å høre hvor hun hever stemmen mer og mer. At han holder ut er helt ufattelig han burde bare sagt nå overlater jeg til deg å informere.  Hun har jo skrevet listen og tror ikke akkurat at hadde så lyst å sitte der å prøve å komme til ordet. Hun har nok varslet at dette må han og skal han være med på . Og ja, av erfaring så vet jeg at volumet hennes går mer og mer opp om noen prøver å si noe

• Liker 7
Skrevet

Tror hun liker Grekenland best 😂

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...