Gå til innhold

Psykisk utviklingshemmet familiemedlem som er gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Både Sverige, Finland og flere andre vestlige land har høyere andel omsorgsovertakelser enn Norge. Så dette fant du bare på, hva? 

Det er også vesentlig at tall for omsorgsovertakelser i Norge inkluderer de frivillige, tallet ligger vanligvis på rundt 60%. I tillegg til at en hel del vedtak som fattes som tvang likevel er gjort ved forenklet behandling, som innebærer høy grad av samtykke. 

Anonymkode: 169d0...d45

Påstanden om at flere vestlige land har en høyere andel omsorgsovertakelser enn Norge stemmer ikke, ifølge Faktisk.no og professor Marit Skivenes. Norge har omtrent samme andel omsorgsovertakelser som Danmark og Tyskland, men ligger noe under Sverige og Finland, og over land som USA og England. Omkring én prosent av barn i Norge er plassert utenfor hjemmet, noe som inkluderer både frivillige og ufrivillige omsorgsovertakelser

Anonymkode: a51e7...694

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da skjønner jeg at du ikke har jobbet i kommunen med lignende saker. Har ingen grunn til å ikke tro på hva ts forteller. 

Anonymkode: 586df...638

Er det vanlig at familiemedlemmer sitter på nett og bretter ut detaljene? Samt "glemmer" å innlede med at denne moren drikker, og at ts synes å mene at akkurat det ikke er så viktig å varsle om?

Anonymkode: e6afa...c73

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

har brukt de siste dagene på å lete opp informasjon om barn som vokser opp med psykisk utiklinghemmede foreldre, og det er slik at man vil gråte av det. heldigvis blir de fleste barna satt i fosterhjem, men dessverre ikke raskt nok- og for de som endre opp med å vokse opp med sine foreldre var det ikke mye å rope hurra for.mange slet ekstremt som voksne med psykiske lidelser selv om deres kognitive evner er normale. når man som tenåring har ei mor som er på samme evnenivå som venninnas 4 årige lillebror er ikke det akkurat et liv som skriker at personen har hatt en lett oppvekst.

Anonymkode: fb6c2...f28

Du tror ikke at helsepersonell ville ha varslet for lengst hvis det var tilfelle? 

Se nå å få ringt barnevernet asap i stedet for å kaste bort tiden her. 

Skrevet

Det kan man ikke anta, fordi de vet jo ikke hvordan det er hjemme hos dem eller hva de kan eller ikke bare fordi de har psykisk utviklingshemming. Hvis hun kommer til kontroller alene vil hun f.eks. kunne si at far er funksjonsfrisk eller gi inntrykk av at de får mer hjelp enn de gjør, fortelle at ting er i orden hjemme når det ikke er det. Noen som kjenner personene må informere barnevernet om dette, ellers kan man ikke automatisk tro at de får vite det.

Anonymkode: 1b17e...0b8

Hvis hun fungerer på nivå med et barn i barnehage (eller småskolen hvis vi går ut fra at ts overdriver) så vil jo jordmor lett avdekke dette, allerede i løpet av første samtale. Hvis det er riktig, så lyser det jo lang vei. 

Sier ikke at man skal stole på helse, man må varsle selv. Men da gjør man det i stedet for å utlevere hele greia på internett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror enten at: 

-dette er fantasi for oppmerksomhet

-veldig overdrevent, 

eller

-ts er moren og vil høre vår mening om hun får beholde barnet sitt

Skrevet

nei, dette stemmer ikke.

hun har ikke verge fordi da hun var barn orket ikke mor å få dette ordnet. eller hun evnet ikke å se at jenta trengte mer enn hva mor tenkte. jentas mor har et syn på livet hvor jo mer oppmerksomhet man får fra menn, jo bedre er livet. 

siden hun ble myndig og ufør og da med penger og friheten dette har medført, så har hun på en måte flydd under radaren- eller heller fra seng til seng. litt som på en måte når barn har voksne til å se etter at noen ikke blir forsømt, har hun hatt kjærester som har gjort slik at hun har klart seg nogenlunde. her er det som tidligere nevnt også variende hvordan hun har blitt behandlet, både av egne kjærester og av mors kjærester. med påfølgende rettsaker og dom som følge av dette.

jeg kjenner godt til denne personen, men jeg skjønner at du ikke har noen erfaring med at psykisk utviklingshemming ikke er ensbetydene med å sitte i en rullestol med spasmer og sikkel som renner konstant.

dersom jenta hadde et utseende som gjennspeilet hennes evner, så ville nok ikke graviditet i nå vært et problem.
dessverre, om man kan si det, er hun ikke stygg- og det er en kjent sakt at psykisk utviklingshemmede oftere blit utsatt for seksuelle overgrep- 

kjæresten hennes nå er mer oppegående enn hva hun er, men det er likevell et voldsomt gap i evner mellom de. men for mange menn er ikke dette et problem så lenge det finnes ei seng som deles.

hun klarer ikke å ta seg av økonomi selv.
om noe koster 100 kr vs 1000 kr så skjønner hun nok at 1000 kr er mer penger, men ikke hvor mye mer. hun forsåt ikke enkel matematikk som 10-2.
hun er ikke i stand til å håndtere personlige dokumenter, eller kontakte de instanser som må kontaktes om hun tjenger hjelp til noe.
hun klarer ikke ivareta sosiale aktiviteter.
hun sliter med depresjoner, raserianfall og er generell umoden i væremåte. en blanding mellom 3 årstrass og tenåringstrass i oppførsel alltid, 
når tvn slås på er det typ peppa gris som hun synes er morsomt. vanlige filmer/ serier som er rettet mot ungdom og voksne klarer hun ikke forstå.
hun har ikke vne til å reflektere.
kan hun gi omsorg? ja, men på et nivå et barn trenger? 

har brukt de siste dagene på å lete opp informasjon om barn som vokser opp med psykisk utiklinghemmede foreldre, og det er slik at man vil gråte av det. heldigvis blir de fleste barna satt i fosterhjem, men dessverre ikke raskt nok- og for de som endre opp med å vokse opp med sine foreldre var det ikke mye å rope hurra for.mange slet ekstremt som voksne med psykiske lidelser selv om deres kognitive evner er normale. når man som tenåring har ei mor som er på samme evnenivå som venninnas 4 årige lillebror er ikke det akkurat et liv som skriker at personen har hatt en lett oppvekst.

Om 1000 kr er mye avhenger av økonomisk situasjon.. 

Helt ærlig,  ingenting her tilsier psykisk utviklingshemming.  Mange er dårlige med økonomi, har mange sexpartnere,  og ser på cartoons. 

At du er negativ til henne, betyr ikke at hun er utviklingshemmet

Anonymkode: 70089...16d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om 1000 kr er mye avhenger av økonomisk situasjon.. 

Helt ærlig,  ingenting her tilsier psykisk utviklingshemming.  Mange er dårlige med økonomi, har mange sexpartnere,  og ser på cartoons. 

At du er negativ til henne, betyr ikke at hun er utviklingshemmet

nei, men at hun har diagnosen og faktisk er psykisk utviklingshemmet betyr at hun er det.

men igjen, fint å se at enkelte har vært så skjermet i sitt liv at de tror situasjoner som dette må være oppdiktet.

"og alle ble like sjokkerte da det kom frem at naboen misbrukte alle barna i nabolaget, selv om han sto ute på gata og lokket de inn med sukkertøy og valper hver dag"  føler det er slik strutsementalitet her inne.

bare vi lukker øynene hard nok og ikke snakker om problemer, så bare enten eksisterer de ikke- eller o mde gjrode det så blir de borte av seg selv.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Påstanden om at flere vestlige land har en høyere andel omsorgsovertakelser enn Norge stemmer ikke, ifølge Faktisk.no og professor Marit Skivenes. Norge har omtrent samme andel omsorgsovertakelser som Danmark og Tyskland, men ligger noe under Sverige og Finland, og over land som USA og England. Omkring én prosent av barn i Norge er plassert utenfor hjemmet, noe som inkluderer både frivillige og ufrivillige omsorgsovertakelser

Den er høyere - ikke mye høyere - i bl.a Sverige, Finland og Australia. 

I flere andre land trolig høyere fordi de ikke har den type frivillige omsorgsovertakelser vi har i statistikken.

Det er selvsagt en digresjon, da det langt fra er noen selvfølge at det vil bli en omsorgsovertakelse av barnet TS skriver om.  Hyppigheten av flyttinger rett fra føden har gått vesentlig ned. At foreldre som ikke har eldre barn de har mistet omsorgen for eller er tunge rusmisbrukere, ikke får forsøke å ivareta ungen er usannsynlig. Familiesenter er sannsynlig. 

Anonymkode: 169d0...d45

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

nei, men at hun har diagnosen og faktisk er psykisk utviklingshemmet betyr at hun er det.

men igjen, fint å se at enkelte har vært så skjermet i sitt liv at de tror situasjoner som dette må være oppdiktet.

"og alle ble like sjokkerte da det kom frem at naboen misbrukte alle barna i nabolaget, selv om han sto ute på gata og lokket de inn med sukkertøy og valper hver dag"  føler det er slik strutsementalitet her inne.

bare vi lukker øynene hard nok og ikke snakker om problemer, så bare enten eksisterer de ikke- eller o mde gjrode det så blir de borte av seg selv.

Har hun diagnose som psykisk utviklingshemmet eller ikke? Har hun den, blir hun fulgt opp av legen. Har hun ikke det, så har hun ikke det. Det er mange grunner til at man kan ha uføretrygd.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har hun diagnose som psykisk utviklingshemmet eller ikke? Har hun den, blir hun fulgt opp av legen. Har hun ikke det, så har hun ikke det. Det er mange grunner til at man kan ha uføretrygd.

ja, hun har diagnose.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 14.42):

hun har en samboer som heller ikke er normal, men han har sertifikat og jobb.
seg i mellom snakker de omtrent som barn, og jager hverandre runt i huset mens de lager dyrelyder.

de har ikke kontroll på økonomi, og hun kan ikke gjøre enkel matte som 10-2

hun har store språklige vanskeligheter i tillegg til denb psykisk utviklingshemmingen, og er omtrent som et barn selv.
hun har kjæledyr som hun tar vare på,..men det er stor forskjell på et kjæledyr og på et barn. hun klarer ikke å ta seg av regninger og slikt selv, det gjør heller ikke han.

synes saken er veldig like svanhild saken som var for noen år siden, bare at svanhild er mer oppegående enn mitt familiemedlem (jeg kjenner svanhild)
hva skjer nå?

hennes mor er støttende, men det virker som hun tror at så lenge hun (mormor) kan ta noe av ansvaret for barnet så skal alt gå greit,.. men mormor har omtrent ikke klart å ta vare på sine egne barn, noe som har resultert i at flere av hennes voksne barn ikke har kontakt med henne.

jeg håper virkelig barnevernet kommer inn her og henter ut barnet, for jeg tror virkelig ikke et barn vil ha det bra om det må vokse opp i et hjem hvor foreldrene er som barn selv.

Dette er et viktig tema og jeg mener du og alle som er i denne situasjonen bør melde fra til barnevernet. Det er sånn i Norge at psykisk utviklingshemmede har lov til å få barn, og barna blir skadelidende. Dette er ikke uvanlig dessverre. 

Bra at du tar det på alvor!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

TS, jeg håper du velger å melde dette. Man kan ikke stole på at jordmor, lege eller helsestasjon følger opp. Altfor ofte antar man bare at alle andre melder, og så viser det seg at ingen meldte ifra fordi man bare tenker at andre gjør det. Vær så snill å gjøre dette barnet en tjeneste ved å melde!

Anonymkode: ccc19...97c

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har svart tidligere i tråden.

Nå har du lest deg en del opp på følger for barn av psykisk utviklingshemmede foreldre og hvordan det går med dem, og også det at noen barn faller gjennom sikkerhetsnettet og blir så lenge hos uegnede foreldre at barna blir varig skadet av deg.

Hva har du bestemt deg for å gjøre for å beskytte dette barnet nå i svangerskapet og etter det er født? Hvem har du tatt kontakt med i systemet?

Anonymkode: f6db1...c91

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har svart tidligere i tråden.

Nå har du lest deg en del opp på følger for barn av psykisk utviklingshemmede foreldre og hvordan det går med dem, og også det at noen barn faller gjennom sikkerhetsnettet og blir så lenge hos uegnede foreldre at barna blir varig skadet av deg.

Hva har du bestemt deg for å gjøre for å beskytte dette barnet nå i svangerskapet og etter det er født? Hvem har du tatt kontakt med i systemet?

Anonymkode: f6db1...c91

både barnevern og fylkesmannen er kontaktet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 17.46):

«hun har en samboer som heller ikke er normal, men han har sertifikat og jobb.
seg i mellom snakker de omtrent som barn, og jager hverandre runt i huset mens de lager dyrelyder.«

Dette var totalt unødvendig å skrive, og vitner om en mangel på respekt. Det holder å si at hun har utviklingshemming, hvorfor komme med slike unødvendige beskriver? 

Anonymkode: eafde...7f6

Helt enig. Men det slo meg også at TS ikke nevner generasjonen de er fra. Mange født etter 98 er svært opptatt av anime, cosplay, furries og japansk kultur - og de aller fleste nerds på den alderen oppfører seg slik som TS beskriver dette paret. 

Anonymkode: 1b67d...f25

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig. Men det slo meg også at TS ikke nevner generasjonen de er fra. Mange født etter 98 er svært opptatt av anime, cosplay, furries og japansk kultur - og de aller fleste nerds på den alderen oppfører seg slik som TS beskriver dette paret. 

nei, vet du hva- de aller fleste oppfører seg ikke slik.

det blir litt som i den polske ordboka- hest: alle vet hva en hest her.

ALLE vet hva en psykisk utvijlingshemmet er. og selv om det er forskjellige grader så er det på denne graden helt umulig å ikke skjønner når man har prøvd å snakke med jenta i mer enn 5 minutter.

helt ufattelig at du tror du kan sammenligne noen som har "nerde hobbyer" men noen som er psykisk utviklingshemmet.

jeg ser selv på både anime og andre animasjonsfilmer, men både du og jeg skjønner at det er forskjell på teletubbies/ peppa gris, og på death note, sant?

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

nei, vet du hva- de aller fleste oppfører seg ikke slik.

det blir litt som i den polske ordboka- hest: alle vet hva en hest her.

ALLE vet hva en psykisk utvijlingshemmet er. og selv om det er forskjellige grader så er det på denne graden helt umulig å ikke skjønner når man har prøvd å snakke med jenta i mer enn 5 minutter.

helt ufattelig at du tror du kan sammenligne noen som har "nerde hobbyer" men noen som er psykisk utviklingshemmet.

jeg ser selv på både anime og andre animasjonsfilmer, men både du og jeg skjønner at det er forskjell på teletubbies/ peppa gris, og på death note, sant?

Haha vel slik disse to blir beskrevet er akkurat slik furriesene var når jeg gikk på Vgs. Når jeg i senere tid har jobbet med yngre kollegaer på ca 18 år beskriver de akkurat samme nerder jeg gikk i klasse med. 

Jeg gikk selv mye i nerde kulturen men det nå var det ikke akkurat denne sub kulturen med lgbt furries jeg hang med - nettopp fordi de oppførte seg så ekstremt barnslig og så på barnslige serier som både my little pony og FANTORANGEN

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

jeg syns folk er så dømmende over folk med diagnoser, i sverige er det noe helt annet i steden for og sende ungene rett i fosterhjem så får dem heller hjelp 

Det er helt på sin plass. De klarer ikke ta vare på barn når de er sånn. Det er fakta, ikke å være dømmende. Jeg blir oppgitt av kg og naivitet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Er det vanlig at familiemedlemmer sitter på nett og bretter ut detaljene? Samt "glemmer" å innlede med at denne moren drikker, og at ts synes å mene at akkurat det ikke er så viktig å varsle om?

Det er ingen regel som sier at man må huske å ta med absolutt alle relevante detaljer i første innlegg. Man kan tenke at dette høres kjent ut, men husk at mange saker ligner. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha vel slik disse to blir beskrevet er akkurat slik furriesene var når jeg gikk på Vgs. Når jeg i senere tid har jobbet med yngre kollegaer på ca 18 år beskriver de akkurat samme nerder jeg gikk i klasse med. 

Jeg gikk selv mye i nerde kulturen men det nå var det ikke akkurat denne sub kulturen med lgbt furries jeg hang med - nettopp fordi de oppførte seg så ekstremt barnslig og så på barnslige serier som både my little pony og FANTORANGEN

du vet virkelig ikke hva en diagnose som psykisk utviklingshemmet innebærer.

det handler ikke om å ta et valg om å oppføre seg barnslig.
blir helt sjokkert over hvor liten innsikt enkelte har når det kommer til alvorlige diagnoser som dette.

du tror det å ha furry hobby, er det samme som folk som spiser bæsj ut av sin egen bleie og kliner den opp på vegen?
folk som ikke har forsåelse og evne til å ta vare på seg selv? nå er ikke mitt familiemedlem på det nivået- men at du i det hele tatt tror det å ha barnslige hobbyer er det samme som å være utviklingshemmet er helt på jordet.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...