Gå til innhold

Psykisk utviklingshemmet familiemedlem som er gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet
Stor pike skrev (9 minutter siden):

Veldig merkelig at hun ikke "er satt på prevensjon" typ sprøyte hvert halvår eller noe. P-piller er nok litt mye å holde styr på. 

Hun hadde spiral, men tok den ut.

Man kan ikke "settes" på prevensjon, men må ønske det selv. 

Det man kan og heldigvis gjør, er å ta barna når de blir født. 

Før ble man både tvunget til abort, prevensjon og sterilisering.

Anonymkode: 181ed...2b2

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er galt med ordlaget til ts? Jeg synes ikke det er slemt eller uhøflig. 

Anonymkode: 14e6d...993

«hun har en samboer som heller ikke er normal, men han har sertifikat og jobb.
seg i mellom snakker de omtrent som barn, og jager hverandre runt i huset mens de lager dyrelyder.«

Dette var totalt unødvendig å skrive, og vitner om en mangel på respekt. Det holder å si at hun har utviklingshemming, hvorfor komme med slike unødvendige beskriver? 

Anonymkode: eafde...7f6

• Liker 2
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Det er noe som skurrer med historien din. 

alt dette stemmer. og det skurrer ja, det er jeg enig i. det skurrer fordi hun har hatt ei mor som ahr tenkt at jenta skulle leve et normalt liv og ikke orket- eller ikke forstått å bry seg med å sørge for at slike ting ble i orden før hun ble 18 år.

Anonymkode: fb6c2...f28

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

seg i mellom snakker de omtrent som barn, og jager hverandre runt i huset mens de lager dyrelyder.«

Dette var totalt unødvendig å skrive, og vitner om en mangel på respekt. Det holder å si at hun har utviklingshemming, hvorfor komme med slike unødvendige beskriver? 

dette er en beskrivelse av hvordan de fungerer sammen i hjemmet sitt.

dette er slik de holder på i sitt samspill med hverandre. det er et slikt hjem et barn som ikke blir tatt fra dem kommer til å vokse opp i.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Du må varsle. Men her kommer også jordmødre og fastlege til å varsle, såfremt hun har kontakt med disse i svangerskapet. Men du bør likevel også gjøre det, så de har flere perspektiver å vurdere ut fra.

Anonymkode: 5e1d2...629

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hun har en samboer som heller ikke er normal, men han har sertifikat og jobb.
seg i mellom snakker de omtrent som barn, og jager hverandre runt i huset mens de lager dyrelyder.

de har ikke kontroll på økonomi, og hun kan ikke gjøre enkel matte som 10-2

hun har store språklige vanskeligheter i tillegg til denb psykisk utviklingshemmingen, og er omtrent som et barn selv.
hun har kjæledyr som hun tar vare på,..men det er stor forskjell på et kjæledyr og på et barn. hun klarer ikke å ta seg av regninger og slikt selv, det gjør heller ikke han.

synes saken er veldig like svanhild saken som var for noen år siden, bare at svanhild er mer oppegående enn mitt familiemedlem (jeg kjenner svanhild)
hva skjer nå?

hennes mor er støttende, men det virker som hun tror at så lenge hun (mormor) kan ta noe av ansvaret for barnet så skal alt gå greit,.. men mormor har omtrent ikke klart å ta vare på sine egne barn, noe som har resultert i at flere av hennes voksne barn ikke har kontakt med henne.

jeg håper virkelig barnevernet kommer inn her og henter ut barnet, for jeg tror virkelig ikke et barn vil ha det bra om det må vokse opp i et hjem hvor foreldrene er som barn selv.

Dette gir lite mening. Hvis det er så ille som du sier, så merker jo både, lege, helsesøster dette. Regner med at diagnosen er "lettere psykisk utviklingshemmet", som kan være at man f.eks har lærevansker, men fungerer ellers normalt. 

Anonymkode: 1b197...f03

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig. Synes ikke det er fint å si at noen "er ikke normal".

Anonymkode: e6afa...c73

• Liker 1
Skrevet
Stor pike skrev (28 minutter siden):

Veldig merkelig at hun ikke "er satt på prevensjon" typ sprøyte hvert halvår eller noe. P-piller er nok litt mye å holde styr på. 

Hun har ikke verge, så da velger hun prevensjon selv. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig. Synes ikke det er fint å si at noen "er ikke normal".

man kan jo formulere det uansett hvordan man vil, men det betyr jo fremdeles det samme. du kan synes det er så ufint du bare vil, men alle som er oppegående vet hva definisjon på "normal" "unormal" "ikke normal" er.

JEG synes ikke det er noe fint at et barn riskerer å vokse opp med foreldre som er slik. så kan jo du henge deg mer opp i ord som er brukt, enn i hvordan livet til et barn kan komme til å bli.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Har mor (kommende mormor) tenkt å ta mye av ansvaret for barnet?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

man kan jo formulere det uansett hvordan man vil, men det betyr jo fremdeles det samme. du kan synes det er så ufint du bare vil, men alle som er oppegående vet hva definisjon på "normal" "unormal" "ikke normal" er.

JEG synes ikke det er noe fint at et barn riskerer å vokse opp med foreldre som er slik. så kan jo du henge deg mer opp i ord som er brukt, enn i hvordan livet til et barn kan komme til å bli.

Egentlig ikke. 

Jeg har skrevet at ts, i stedet for å henge ut dette paret på forum, må varsle barnevernet. Mulig du blander meg med en annen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette gir lite mening. Hvis det er så ille som du sier, så merker jo både, lege, helsesøster dette. Regner med at diagnosen er "lettere psykisk utviklingshemmet", som kan være at man f.eks har lærevansker, men fungerer ellers normalt. 

Anonymkode: 1b197...f03

jeg vet ikke hvor mye kontakt hun har med leger og slikt per nå.

under oppvekst var det vel det som mor ordnet for henne, men mor har jo ikke gjort noe slikt.

mor har alltid ment at hun må leve så normalt som mulig, og derfor ikke ordnet noe som helst som har med verger etc. å gjøre.

dersom mor falt fra i morgen, ville hun ikke klart å ordne opp i egen økonomi selv. om hun ville fått til å hga orden på rengjøring og klesvask etc. vet jeg ikke.

helsesøster etc var mulig mer involvert når hun selv var i skole, men nå som hun er mydig er det jo hun selv som bestemmer hvor mye kontakt det skal være.

hun klarer jo f.eks ikke å t a vare på tennene sine selv. det er jo bare brune stubber hun har nå.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

alt dette stemmer. og det skurrer ja, det er jeg enig i. det skurrer fordi hun har hatt ei mor som ahr tenkt at jenta skulle leve et normalt liv og ikke orket- eller ikke forstått å bry seg med å sørge for at slike ting ble i orden før hun ble 18 år.

«Sånne ting» trenger ikke ordnes før man er 18, så noe skurrer 

• Liker 2
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden):

Har mor (kommende mormor) tenkt å ta mye av ansvaret for barnet?

jeg tror i alle fall hun selv tenker hun skal ha det. men mor (mormor) har ikke gjrot en god jobb med sine egne barn heller, som har vokst opp med vold i familie.

mormor har jo også tatt menn inn i huset som senere har forgrepet seg på datteren (hun som nå er gravid)

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
Gidavmeg skrev (Akkurat nå):

hvem mener du skal ordne det da?

hun som er utviklinghemmet og ikke vil ha verge?

når hun er myndig så bestemmer hun jo selv dette.  man kan jo ikke bare få oppnevnt verge om ingen ordner dette for personen som da er myndig.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

hun klarer jo f.eks ikke å t a vare på tennene sine selv. det er jo bare brune stubber hun har nå.

Vet du hva ts, nå holder det. 

Du har fått medhold av 100% at du må varsle barnevernet. 

Nå slutter du å brette ut detaljene om folk du kjenner, på nett. 

Ellers kan vi begynne å lure på om det er du som ikke er normal.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Ligner på et tilfelle i vår familie. Her er det ingen tvil om at begge er "i systemet" uansett, og den vanlige svangerskapsomsorgen vil fange opp dette. Er ikke lange praten med jordmor før det avdekkes at dette er et par som trenger noe mer.

Så dette kommer det offentlige til å ta seg av.

Anonymkode: 32bc0...eed

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går som regel bra. 

Anonymkode: e85fb...9b4

Det gjør jo ikke det.

• Liker 4
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det går som regel bra. 

Anonymkode: e85fb...9b4

Nei, det går ikke som regel bra når mennesker med PU får barn!

Anonymkode: 715fe...9ec

• Liker 13
  • Nyttig 8
Skrevet
Gidavmeg skrev (17 minutter siden):

Det er lettere å ta tak i dette før personen er myndig. Det er lettere å få gjennomslag for "tvang", om vurderingen er gjort før hun ble myndig. Hun er samtykkekompetent og må nå søke om verge selv. Vil hun ikke, så skal det svært mye til å sette i gang denne prosessen. En diagnose alene sier ingen ting om hvor mye samtykkekompetanse hun kan ha. 

Anonymkode: 567f4...55d

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...