AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #101 Skrevet 22. august 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): jeg har varslet flere instanser om denne personen tidligere. jeg har også ved flere anlednigner tatt det opp med personens mor. hva mer kunne jeg ha gjort? hun er myndig da hun ikke har verge, og jeg kan ikke tvinge henne til noe som helst. når mor motarbeidet at hun skulle få hjelp før hun ble myndig,...hva mener du andre skulle ha gjrot? tildigere misbruk har rettskraftige dokumenter ja. hvor drar du slutningen om at jeg lar vær å varsle barnevernet? jeg spør jo her for å få klarhet i hva som skjer videre. hva som plukkes opp og varsles gjennom helsevesen når graviditet oppdages. om det er behov for mer varsling. plass vil jeg ikke si noe om. men på plasser hvor alle kjenner alle, så dekker ofte mange også over hva som skjer. Anonymkode: fb6c2...f28 Dessverre er det av og til slik at noen steder beskytter folk hverandre som fører til at andre må lide for det som ties ihjel. Forstår frustrasjonen etter at du har meldt fra over lang tid tidligere. Men nå er det en helt annen situasjon, nå er det et uskyldig barn på vei, et barn som kanskje akkurat denne helgen får varige skader av mors alkoholforbruk. Jeg ville varslet barnevernet på nytt, jeg ville varslet kommunelegen, og jeg ville bedt om et møte med Statsforvalteren og der også levert et skriftlig varsel på alt som tilhører denne saken. Og vist til at tidligere varsler ikke har ført til at mors omsorgssvikt og nå økonomiske lovbrudd mot sin datter får følger. Jeg ville sagt at det offentlige har sviktet dette familiemedlemmet ditt, og at hvis det nå ikke tas ansvar med det samme, så vil de som denne gangen ev. svikter være ansvarlig for de skadene som dette nye barnet påføres av sine foreldre, sin mormor pga. deres manglende omsorgsevner. Anonymkode: f6db1...c91 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #102 Skrevet 22. august 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): dette er en beskrivelse av hvordan de fungerer sammen i hjemmet sitt. dette er slik de holder på i sitt samspill med hverandre. det er et slikt hjem et barn som ikke blir tatt fra dem kommer til å vokse opp i. Anonymkode: fb6c2...f28 Er du flue på veggen deres eller? selv om du har sett dette rn gang, betyr ikke det at de er sånn hele tiden! synes du virker litt merkelig selv, ts.., og hvem er du i relasjonen her egentlig? Anonymkode: e5cae...b24
Amy71 Skrevet 25. august 2025 #103 Skrevet 25. august 2025 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 18.10): hvem mener du skal ordne det da? hun som er utviklinghemmet og ikke vil ha verge? når hun er myndig så bestemmer hun jo selv dette. man kan jo ikke bare få oppnevnt verge om ingen ordner dette for personen som da er myndig. Anonymkode: fb6c2...f28 Du har misforstått dette med verge. Finnes kun en type vergemål som ivaretar personens økonomi og interesser. Man blir ikke umyndiggjort når man får verge. Er nesten ingen som blir umyndiggjort nå for tiden. Verge kan søkes når som helst. Må ikke gjøres før hen har fylt 18 år. Jeg synes du burde kontakte statsforvalteren ved vergemål og spørre om råd hvem du kan melde hennes behov for verge til. Mor har ikke rett/lov å få overført datterens uføretrygd og gi lommepenger. Mor bør ikke være verge og burde etterforskes om hun svindlet til seg penger fra datteren. Ta ansvar for din slektning og ta noen telefoner som helt klart hjelper både henne og babyen. Endret 25. august 2025 av Amy71 3 1
Amy71 Skrevet 25. august 2025 #104 Skrevet 25. august 2025 Virrevirrevapp skrev (På 22.8.2025 den 18.03): Hun har ikke verge, så da velger hun prevensjon selv. Verge velger ikke prevensjon, vergen har ikke omsorgsoppgaver. Dette velger hen selv i samråd med lege. 2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2025 #105 Skrevet 25. august 2025 AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 18.10): Vet du hva ts, nå holder det. Du har fått medhold av 100% at du må varsle barnevernet. Nå slutter du å brette ut detaljene om folk du kjenner, på nett. Ellers kan vi begynne å lure på om det er du som ikke er normal. Anonymkode: e6afa...c73 Genetisk sett er det jo stor sjanse for det, og måten TS skriver på gjør meg litt mistenksom. Jeg får et inntrykk av at TS enten er veldig ung eller generelt umoden. Det virker som kommende mormor også har kognitive vansker. Jeg og broren min brukte å le og tulle litt om at vi var heldige som var «normale» i familien og at det var flaks at de mest oppegående fra hver familie (som har psykisk utviklingshemmede og udiagnostiserte autister) fant hverandre og lagde oss, helt til vi ble utbrente voksne med psykiske problemer som viste seg å stamme fra undertrykte symptomer og behov knyttet til autismespekteret 😅 Uansett, det jeg ville frem til er at TS ikke virker å ha full kontroll på situasjonen og hvordan håndtere den. Istedenfor å tro hun finner på ting må dere spørre dere selv hvor hun har fått informasjonen fra og hvor sikker den kilden er… I tillegg til hennes evne til å tolke den riktig. Anonymkode: de53a...0b7
Virrevirrevapp Skrevet 26. august 2025 #106 Skrevet 26. august 2025 Amy71 skrev (5 timer siden): Verge velger ikke prevensjon, vergen har ikke omsorgsoppgaver. Dette velger hen selv i samråd med lege. Det finnes mange typer verge. En verge kan ta helsemessige avgjørelser. Men det gjøre oftere ikke på den måren fordi det er så inngripende. 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #107 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 19.36): Begynner å lure på om hele historien er tull jeg. Anonymkode: e6afa...c73 Da skjønner jeg at du ikke har jobbet i kommunen med lignende saker. Har ingen grunn til å ikke tro på hva ts forteller. Anonymkode: 586df...638 3 2
Amy71 Skrevet 26. august 2025 #108 Skrevet 26. august 2025 Virrevirrevapp skrev (2 timer siden): Det finnes mange typer verge. En verge kan ta helsemessige avgjørelser. Men det gjøre oftere ikke på den måren fordi det er så inngripende. Finnes kun en type verge oppnevnt av statsforvalteren. Her er et utklipp fra Statsforvalteren om voksne vergehavere og helsespørsmål. Voksen vergehaver: Utgangspunktet er at vergehaver selv tar stilling til dette, spørsmålet er derfor bare aktuelt i de tilfeller der vergehaver er ute av stand til å samtykke. Hvorvidt vergen kan ha en mening om dette avhenger av om vergen også er nærmeste pårørende. Som nærmeste pårørende har du enkelte rettigheter ifb med spørsmål knyttet til helsehjelp. I kraft av å være verge har du derimot ikke noe mandat i spørsmål om behandling tilknyttet helse, heller ikke vaksinasjon. Pasientrettighetsloven gir nærmeste pårørende rett til å uttale seg, helsepersonell bestemmer hvilken behandling som gis. Dersom pasienten aktivt motsetter seg behandlingen (altså at det oppfattes som tvang) kan det uansett ikke gjennomføres uten tvangsvedtak. Det finnes en særregel for vergehaver som er fratatt rettslig handleevne på det personlige området, disse skal også selv i størst mulig grad selv samtykke, men dersom dette ikke er mulig kan vergen samtykke.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #109 Skrevet 26. august 2025 Går hun til kontroller for svangerskapet? Hvor langt hun på vei. Anonymkode: 1502d...edb
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #110 Skrevet 26. august 2025 De vil nok oppdage og varsle Anonymkode: 1502d...edb
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #111 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (På 22.8.2025 den 14.53): nei, hun har ikke det. jeg kjenner mitt familiemedlem og omtalen er lant penerte enn hvordan hun og kjærest faktisk fungerer, jeg synes barn skal ha en bedre oppveskt enn bare å bli født til foreldre som ikke klarer ta vare på seg selv engang. Anonymkode: fb6c2...f28 Hvis hun ikke har verge, er hun oppegående og ikke så psykisk utviklingshemmet som du vil ha det til Anonymkode: 70089...16d
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #112 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis hun ikke har verge, er hun oppegående og ikke så psykisk utviklingshemmet som du vil ha det til Anonymkode: 70089...16d Det er slettes ikke alle som har økonomisk verge, selv om de burde hatt det. Anonymkode: 586df...638 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #113 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis hun ikke har verge, er hun oppegående og ikke så psykisk utviklingshemmet som du vil ha det til Anonymkode: 70089...16d nei, dette stemmer ikke. hun har ikke verge fordi da hun var barn orket ikke mor å få dette ordnet. eller hun evnet ikke å se at jenta trengte mer enn hva mor tenkte. jentas mor har et syn på livet hvor jo mer oppmerksomhet man får fra menn, jo bedre er livet. siden hun ble myndig og ufør og da med penger og friheten dette har medført, så har hun på en måte flydd under radaren- eller heller fra seng til seng. litt som på en måte når barn har voksne til å se etter at noen ikke blir forsømt, har hun hatt kjærester som har gjort slik at hun har klart seg nogenlunde. her er det som tidligere nevnt også variende hvordan hun har blitt behandlet, både av egne kjærester og av mors kjærester. med påfølgende rettsaker og dom som følge av dette. jeg kjenner godt til denne personen, men jeg skjønner at du ikke har noen erfaring med at psykisk utviklingshemming ikke er ensbetydene med å sitte i en rullestol med spasmer og sikkel som renner konstant. dersom jenta hadde et utseende som gjennspeilet hennes evner, så ville nok ikke graviditet i nå vært et problem. dessverre, om man kan si det, er hun ikke stygg- og det er en kjent sakt at psykisk utviklingshemmede oftere blit utsatt for seksuelle overgrep- kjæresten hennes nå er mer oppegående enn hva hun er, men det er likevell et voldsomt gap i evner mellom de. men for mange menn er ikke dette et problem så lenge det finnes ei seng som deles. hun klarer ikke å ta seg av økonomi selv. om noe koster 100 kr vs 1000 kr så skjønner hun nok at 1000 kr er mer penger, men ikke hvor mye mer. hun forsåt ikke enkel matematikk som 10-2. hun er ikke i stand til å håndtere personlige dokumenter, eller kontakte de instanser som må kontaktes om hun tjenger hjelp til noe. hun klarer ikke ivareta sosiale aktiviteter. hun sliter med depresjoner, raserianfall og er generell umoden i væremåte. en blanding mellom 3 årstrass og tenåringstrass i oppførsel alltid, når tvn slås på er det typ peppa gris som hun synes er morsomt. vanlige filmer/ serier som er rettet mot ungdom og voksne klarer hun ikke forstå. hun har ikke vne til å reflektere. kan hun gi omsorg? ja, men på et nivå et barn trenger? har brukt de siste dagene på å lete opp informasjon om barn som vokser opp med psykisk utiklinghemmede foreldre, og det er slik at man vil gråte av det. heldigvis blir de fleste barna satt i fosterhjem, men dessverre ikke raskt nok- og for de som endre opp med å vokse opp med sine foreldre var det ikke mye å rope hurra for.mange slet ekstremt som voksne med psykiske lidelser selv om deres kognitive evner er normale. når man som tenåring har ei mor som er på samme evnenivå som venninnas 4 årige lillebror er ikke det akkurat et liv som skriker at personen har hatt en lett oppvekst. Anonymkode: fb6c2...f28 2 1 5
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #114 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De vil nok oppdage og varsle Anonymkode: 1502d...edb Det kan man ikke anta, fordi de vet jo ikke hvordan det er hjemme hos dem eller hva de kan eller ikke bare fordi de har psykisk utviklingshemming. Hvis hun kommer til kontroller alene vil hun f.eks. kunne si at far er funksjonsfrisk eller gi inntrykk av at de får mer hjelp enn de gjør, fortelle at ting er i orden hjemme når det ikke er det. Noen som kjenner personene må informere barnevernet om dette, ellers kan man ikke automatisk tro at de får vite det. Anonymkode: 1b17e...0b8 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #115 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Anonymkode: fb6c2...f28 alle innleggene dine skriker ikke akkurat "jeg vil hjelpe" i måten du beskriver vedkommende, særdeles empatiløst og fordømmende, tildels utrolig utleverende både av henne og moren - og hvis du virkelig hadde dennejentas beste interesse som ditt hoverfokus ville du ikke sittet på KG og beskrevet dette på denne måten. Hvis du virkelig ville hennes beste, barnets beste og moren og kjærestens beste ville du i det stille tatt kontakt med de hjelpeinstanser forlk flest kontakter, lege, helsestasjon, barnevern og forsøkt skaffe hjelp. Anonymkode: 2a0d0...c58 3 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #116 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): alle innleggene dine skriker ikke akkurat "jeg vil hjelpe" i måten du beskriver vedkommende, særdeles empatiløst og fordømmende, tildels utrolig utleverende både av henne og moren - og hvis du virkelig hadde dennejentas beste interesse som ditt hoverfokus ville du ikke sittet på KG og beskrevet dette på denne måten. Hvis du virkelig ville hennes beste, barnets beste og moren og kjærestens beste ville du i det stille tatt kontakt med de hjelpeinstanser forlk flest kontakter, lege, helsestasjon, barnevern og forsøkt skaffe hjelp. Anonymkode: 2a0d0...c58 ja, gud forby at man skal snakke om noe på en realistisk måte og belyse noe som faktisk er et stort problem for de barna som blir født inn i slike liv. la oss ikke snakke om noe, så forsvinner problemet av seg selv. eller om vi snakker om noe, la oss sukre det så mye at dritten ser ut som ei glitrende kake. for det hjelper tenker du? Anonymkode: fb6c2...f28 1 3
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #117 Skrevet 26. august 2025 jeg syns folk er så dømmende over folk med diagnoser, i sverige er det noe helt annet i steden for og sende ungene rett i fosterhjem så får dem heller hjelp Anonymkode: a51e7...694
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #118 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg syns folk er så dømmende over folk med diagnoser, i sverige er det noe helt annet i steden for og sende ungene rett i fosterhjem så får dem heller hjelp Anonymkode: a51e7...694 stakkars barna i sverige som må vokse opp under slike vilkår. de svakeste i samfunnet, som ikke kan stå opp for seg selv, barna, trenger at det er noen som gjør det for dem. barnas behov bør alltid stå først. Anonymkode: fb6c2...f28 1 4
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #119 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): stakkars barna i sverige som må vokse opp under slike vilkår. de svakeste i samfunnet, som ikke kan stå opp for seg selv, barna, trenger at det er noen som gjør det for dem. barnas behov bør alltid stå først. Anonymkode: fb6c2...f28 norge er det aller værts landet og bo i når det er snakk om barneværnet det er det landet som tar mest unger alt fra foreldre med høy utdannelse til folk som har div diagnoser Anonymkode: a51e7...694
AnonymBruker Skrevet 26. august 2025 #120 Skrevet 26. august 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): norge er det aller værts landet og bo i når det er snakk om barneværnet det er det landet som tar mest unger alt fra foreldre med høy utdannelse til folk som har div diagnoser Anonymkode: a51e7...694 Både Sverige, Finland og flere andre vestlige land har høyere andel omsorgsovertakelser enn Norge. Så dette fant du bare på, hva? Det er også vesentlig at tall for omsorgsovertakelser i Norge inkluderer de frivillige, tallet ligger vanligvis på rundt 60%. I tillegg til at en hel del vedtak som fattes som tvang likevel er gjort ved forenklet behandling, som innebærer høy grad av samtykke. Anonymkode: 169d0...d45 6 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå