Gå til innhold

Psykisk utviklingshemmet familiemedlem som er gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

tull er det dessverre ikke.
men heldige er dere som har levd så skjermet at dere tror slikt må være oppdiktet.

Anonymkode: fb6c2...f28

Så du lar være å varsle barnevernet selv om du vet gravid kvinne drikker alkohol? Ja da er du passe ubrukelig du også. 

Det er akutt.  Det skjønner du vel også

Anonymkode: f1b20...181

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du utleverer så mye i denne tråden at du ikke lengre holder det anonymt.  Vi er flere som vet hvem denne tråden handler om, og mulig kanskje også hvem du er. 

Anonymkode: 7eaab...64c

Flott, da er dere flere som kan varsle barnevernet. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

det håper jeg skjer i så fall.
dette gjelder ikke samme personen, men kjenner til ei som var gravid som er misbruker rus, og hun ble ikke tvangsinnlagt.

Historien din henger ikke på greip. Du skriver om to forskjellige kvinner i samme tråd?

Man skal ha god hukommelse for å lyve godt. Tror ikke du har det

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror det er oppe i nord og der er sånt nord-malt🙃

Anonymkode: abd75...85d

Mulig det. Er sjokkert at ts ikke har meldt ifra til noen

Anonymkode: e6afa...c73

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du lar være å varsle barnevernet selv om du vet gravid kvinne drikker alkohol? Ja da er du passe ubrukelig du også. 

Det er akutt.  Det skjønner du vel også

jeg har varslet flere instanser om denne personen tidligere. jeg har også ved flere anlednigner tatt det opp med personens mor.

hva mer kunne jeg ha gjort?
hun er myndig da hun ikke har verge, og jeg kan ikke tvinge henne til noe som helst. når mor motarbeidet at hun skulle få hjelp før hun ble myndig,...hva mener du andre skulle ha gjrot?

tildigere misbruk har rettskraftige dokumenter ja.

hvor drar du slutningen om at jeg lar vær å varsle barnevernet? jeg spør jo her for å få klarhet i hva som skjer videre. hva som plukkes opp og varsles gjennom helsevesen når graviditet oppdages. om det er behov for mer varsling.

plass vil jeg ikke si noe om. men på plasser hvor alle kjenner alle, så dekker ofte mange også over hva som skjer. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Historien din henger ikke på greip. Du skriver om to forskjellige kvinner i samme tråd?

Man skal ha god hukommelse for å lyve godt. Tror ikke du har det

nei, jeg skriver om en person i denne tråden. i mitt siste svar som du siterer, skriver jeg om erfaring fra en annen kvinne som ikke ble tvangsinnlagt da hun brukte rus- fordi det var min kunnskap om det da tvansinnleggelse ble bragt opp av en annen bruker.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

jeg har varslet flere instanser om denne personen tidligere. jeg har også ved flere anlednigner tatt det opp med personens mor.

hva mer kunne jeg ha gjort?
hun er myndig da hun ikke har verge, og jeg kan ikke tvinge henne til noe som helst. når mor motarbeidet at hun skulle få hjelp før hun ble myndig,...hva mener du andre skulle ha gjrot?

tildigere misbruk har rettskraftige dokumenter ja.

hvor drar du slutningen om at jeg lar vær å varsle barnevernet? jeg spør jo her for å få klarhet i hva som skjer videre. hva som plukkes opp og varsles gjennom helsevesen når graviditet oppdages. om det er behov for mer varsling.

plass vil jeg ikke si noe om. men på plasser hvor alle kjenner alle, så dekker ofte mange også over hva som skjer. 

Men du skriver at hun (eller en annen du kjente som også var gravid 🙄) røyker og drikker mens hun er gravid.

Det må varsles med en gang. Hjelper ikke fosteret om du har varslet før

Skrevet

Dersom en gravid misbruker rusmidler kan NAV fremme sak om tvangsinnleggelse (det er sosialtjenesteloven som regulerer dette). Dersom mor blir tvangsinnlagt, kan barneverntjenesten pålegge undersøkelse i svangerskapet også mot mors vilje.

Dersom det ikke forekommer rusmisbruk, kan barneverntjenesten bare be mor om samtykke til å åpne undersøkelse før barnet er født. Dersom mor takker nei, må alle vurderinger vente til etter fødselen.

Typisk i et tilfelle som det du beskriver, er at familien flyttes til familiesenter ("mødrehjem") for utredning direkte fra barsel. Fungeringen foreldrene viser der, vil typisk avgjøre hva som skjer videre. 

Anonymkode: 169d0...d45

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Men du skriver at hun (eller en annen du kjente som også var gravid 🙄) røyker og drikker mens hun er gravid.

Det må varsles med en gang. Hjelper ikke fosteret om du har varslet før

en annen bruker nevnte at misbruk av alkohol kan føre til at gravide kvinner kan bli tvangsinnlagt.

da nevnte jeg at jeg vet av en gravid kvinne som brukte rus men ikke ble tvangsinnlagt, for å komme med eksempel på at  det ikke nødvendigvis skjer. den kvinnen er ikke gravid nå, det er et eksempel fra flere år siden.

deter vel flere babyer som fødes som narkomane, fordi foreldre har ruset seg under graviditet. så at mødre blir tvangsinnlagt om de fester og drikker har jeg ikke hørt om. snakker ikke om flere dagers flatfylla, men "vanlig festing."

deter vel flere som drikker vin gjennom svangerskap også.

• Liker 1
Skrevet

en annen bruker nevnte at misbruk av alkohol kan føre til at gravide kvinner kan bli tvangsinnlagt.

da nevnte jeg at jeg vet av en gravid kvinne som brukte rus men ikke ble tvangsinnlagt, for å komme med eksempel på at  det ikke nødvendigvis skjer. den kvinnen er ikke gravid nå, det er et eksempel fra flere år siden.

deter vel flere babyer som fødes som narkomane, fordi foreldre har ruset seg under graviditet. så at mødre blir tvangsinnlagt om de fester og drikker har jeg ikke hørt om. snakker ikke om flere dagers flatfylla, men "vanlig festing."

Slutt å tulle om så alvorlige tema.

En bekymret slektning hadde ikke argument imot at gravide kvinner som misbruker rus. De hadde tatt til seg kunnskapen og gjort noe. 

Med mindre hele slekta har pu.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, men noen må jo melde fra! 

Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Du lurer på om det holder at du har snakket med tidligere med mor og varslet før, nå som hun er gravid? Er du litt enkel du og? 

du kan jo sette seg selv inn i situasjonen da.

du har denne slektningen som nå er din slektning. du har varsnet barnevern om hennes oppvekst, du har hatt samtaler med mor, du har varslet skoler og sendt bekymringsmeldinger hit og dit- uten at noe endrer seg. i flere tiår.

hva mer tenker du at du må gjøre nå som denne personen er myndig?
hva mer tror du at du kan gjøre?

når personen selv motarbeider deg, når henne mor motarbeider deg og ønsker at datteren skal bli gravid og fremsnakker dette.

hva mener du at du kan gjøre da?
hvor mye skal du melde, krangle og varlse uten at noe gjøres?

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

Skrevet

TS, ville meldt inn bekymring til barnevernet og evt fastlegene hennes (om du kjenner henne godt nok til at du vet hvem det er), men også helsestasjonen. Kan være ett lite notat til helsestasjonen, og di vil nok være mer obs på saken.
Jeg har selv diskutert problematikk om en bekjent av meg til en helsesykepleier, og hvordan jeg skulle gå frem. Beskjeden var at helsesykepleiere kan kun melde om det di oppfatter som problemer, men med så store utfordringer som denne personen har så regner jeg med at det er lett for en jordmor/helsesykepleier å oppdage.

Og dette med at små samfunn beskytter hverandre er veldig sant. Om alle hadde meldt om den lille bekymringen di ser, så kunne store saker blitt oppdaget. Treneren ser noe, naboen ser noe, foreldres venner ser noe.. men ting hysjes ned og bortforklares, og ingen vil være den ansvarlige som melder. Fordi, det er jo bare den ene lille tingen og sikkert ikk noe alvorlig. 

Uansett, håper helsesektoren oppfatter hva som skjer og at det ufødte barnet får hjelp om det kommer til verden.

Anonymkode: be65b...a8c

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du ringer én (1) telefon til barnevernet, presenterer deg, forteller at du vet slektningen din drikker alkohol og er gravid. 

Så tar de saken.

At du liksom kjenner flere som ruset seg mens de var gravide og ingenting skjedde er uvesentlig. Dette prioriteres superhøyt. Fordi fosteret står i fare for FAS

Men igjen, ingen bekymret person ville argumentert i mot alle råd som faktisk ville hjulpet dette fosteret de er bekymret for.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

du har denne slektningen som nå er din slektning. du har varsnet barnevern om hennes oppvekst, du har hatt samtaler med mor, du har varslet skoler og sendt bekymringsmeldinger hit og dit- uten at noe endrer seg. i flere tiår.

når personen selv motarbeider deg, når henne mor motarbeider deg og ønsker at datteren skal bli gravid og fremsnakker dette.

Varsle fastlegen og helsestasjon om drikking under graviditet. Du vet så mye, så du vet sikkert hvem som er legen hennes. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du må jo varsle at denne kvinnen nå er gravid og hvorfor du synes det er bekymringsfullt. Hvorfor skal det være så vanskelig? 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ett par som også er PU, men likevel virker de noen hakk mere oppegående enn de du omtaler.

De fikk ha babyen i 6 uker, de hadde ikke forståelse av å ta vare på ett barn. 

Heldigvis ble de fulgt opp allerede fra 1 svangerskapskontroll.

Meld fra til helsestasjon, fastlege og BV.

Endret av Eva-Lena
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Min x hadde en psykisk utviklingshemmet søster som fikk tre eller fire barn. Hun var sammen med en mann på samme nivå, hun kunne ikke ta hånd om økonomi og sånt, og hadde verge. Likevel var hun en god og snill mor. Men regner med de fikk mye oppfølging, siden de fikk ha barna. Ble slutt mellom meg og eksen for 14 år siden, så barna er nok unge voksne nå. Lurer på hvordan det går med de i dag 

Anonymkode: c9c11...e1e

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette må være nordpå??

Hvorfor det???

Anonymkode: 66327...c4d

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...