Gå til innhold

South Beach fra mandag


Twigi

Anbefalte innlegg

Jeg har gått på South Beach dietten tidligere, og hatt veldig god effekt. Nå har jeg pga sykdom gått opp i vekt (synes synd på meg selv, spiser masse sjokolade, får ikke trent....)

Nå er jeg frisk igjen, og vil ha bort de siste kiloene. Har slitt med motivasjonen til å starte en ny SB-kur, men nå SKAL jeg!

Er det flere her som har forsøkt kuren, og som går med de samme planene som meg? Jeg vil gjerne bruke dette som en utfordrings/rapporteringstråd - ikke minst slik at jeg forplikter meg selv litt mer :sjenert:

De første dagene er verst, for sjokoladehungeren kommer til å bli ekstrem.......

OK, forpliktelse, Here I Come: Startvekt 62,2 kilo, midje 81 cm.

Mål:

Etter påske: 57 kilo.

Før St.Hans vil jeg veie 55 kilo, og være under 75 cm på midjen (ved navlen, ikke på det smaleste - som idag er noe over navlehøyde....)

Metode:

Sout Beach fase 1 i to uker, deretter fase 2

Trene minst 3 ganger hver uke.

Tillatt med en liten "Freia Dark Solid" hver lørdag, samt peanøtter som snacks.

Noen som joiner meg på dette opplegget? Eller som starter sitt eget opplegg nå og blir med meg på denne tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Jeg har også prøvd SB før, og med gode resultat. Ikke var jeg sulten heller.

Minuset med kuren er at det er så vanskelig med lunsj, men ikke verre enn at jeg kan slenge meg på tråden din :)

Jeg følger metoden din, og starter i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilletroll

Vet ikke hva south beach går ut på jeg, men er det enkelt å følge? Skulle gjerne hatt vekk 6kg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg kjøpte boken South Beach Dietten av Dr. A. Agatston.

Dr. Agatston har utviklet sin egen diett som er enkel å følge. Man kan spise normale porsjoner av kjøtt, fjærkre og fisk, i tillegg til egg, nøtter, ost og grønnsaker, men de lærer å unngå mat som inneholder karbohydrater som ikke er bra for kroppen, som finmalt hvetemel, hvitt sukker og bakte poteter. Resultatet av dietten er at man mister magefettet først.

Jeg anbefaler at man kjøper boken, slik man kan følge dietten, ellers er det lett for at man spiser for ensidig kost. I tillegg får man lister over alt man kan spise i fasene, og gode oppskrifter. Kort fortalt så skal man i den første fasen ikke spise noen former for karbohydrater. Heller ikke frukt/yoghurt, så de to første ukene er litt kjedelig. Men: dietten viser resultat etter to uker, 4-6 kg har jeg gått ned. (alt etter hvor nøye man følger dietten.)

Det beste med dietten er at man ikke er sulten fordi proteiner metter mye, og man har et stabilt blodsukker. Og selvsagt at man ser raskt resultatet ;)

Man må heller ikke kjøpe inn spesialmat, man skal spise mye egg, grønnsaker, rent kjøtt, fisk, nøtter og ost.

Dessverre så er det dyrt å spise sunt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Marillia - kjempefint at du er med!

det er jo så mye som må kjøpes inn. koster så mye.  :sur:

Dette skjønte jeg ikke helt - er du sikker på at vi snakker om samme kur? Jeg spiser kylling, fisk, grønnsaker, egg, avocado, kylling- og kalkunskinke, fetaost og nøtter - det er ikke noe dyrer enn det jeg kjøper til vanlig.

Dessuten så sparer jeg en formue på å ikke kjøpe snop, sjokolade, brus, kjeks, impulskjøp i kiosken etc.

For meg blir det mye rimeligere å gå på denne dietten enn vanlig utskjeielses-handling (som dessverre begynte å bli veldig vanlig).

Lilletroll: du kan søke på South Beach på nettet, der finner du mange oversikter. Jeg har kjøpt meg en bok, "hvordan gå ned i vekt med SB dietten" av A. Agaston. Veldig nyttig bok, med oppskrifter og forklaringer.

Kort sagt, så er det tre faser.

Fase 1: Kjempestreng. Ikke noe raske karbohydrater (dvs pasta, brød, poteter, loff, snop, sjokolade, kjeks, kaker... - frukt og melkeprodukter er også nei-mat her.) Kun rent, magert kjøtt, grønnsaker, egg, nøtter, krydder, sunt fett - dvs olivenolje, omega 3 etc. Denne fasen skal vare i to uker, og man kan gå ned 4-6 kilo på den tiden.

Fase 2: Litt enklere, bl.a. er det lov med frukt og melkeprodukter. Fasen varer til du har gått ned ønsket antall kilo.

Fase 3: Normalsituasjonen, som du skal kunne leve med videre.

Jeg trente mye ved siden av sist, og det fungerte veldig bra.

:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...... Kort fortalt så skal man i den første fasen ikke spise noen former for karbohydrater. Heller ikke frukt/yoghurt, så de to første ukene er litt kjedelig. ......

Vi har visst sittet og skrevet samtidig!

Men jeg er ikke helt enig med deg om "ikke noen form for karbohydrater". Agaston skiller jo veldig mellom raske og langsomme karbs, og de langsomme - som er i grønnsaker bl.a. - er jo de han anbefaler. Forskjellen på SB og Atkins, er jo nettopp at Atkins sier nei til ALLE karbs, og ja til alt fett, mens SB sier ja til de langsomme karbohydratene, men nei til det usunne fettet - dvs animalsk fett. Planteoljer er ok, fettranda på skinka er ikke ok.

Ellers så er jeg enig med deg i at det er kjedelig med to uker uten yoghurt...... gleder meg til jeg får spise den gode vanilje-yoghurten igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Mulig jeg har feil, husker ikke så godt, det er ett år siden jeg åpna boka sist :ler:

Burde heller ha skrevet karbohydrater som i brød, pasta, potet, korn, frukt, yoghurt osv i den første fasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå har jeg dilla på avocado - deler den inn i båter, og pakker hver båt inn i en skinkeskive - nydelig, sunt og mettende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stell@
Resultatet av dietten er at man mister magefettet først.

jaja du. det går ikke ann å punktslanke. merkelig da at denne boken lover det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jaja du. det går ikke ann å punktslanke. merkelig da at denne boken lover det.  ;)

Jeg er ikke ute etter en diskusjon om slanking, jeg vil bare bruke dette for å motivere meg selv - og kanskje andre - til å gjennomføre en kur.

Når det gjelder magefett: Det er en kjensgjerning at nordmenn er feitere nå enn for 30 år siden, og dette ser man særlig på midjemålet. Samtidig så øker inntaket av raffinert mat - dvs mat som trigger insulinproduksjon, og dermed kroppens fettlagring. Blant folk som har peiling på kosthold og slanking, er det anerkjent at det er en sammenheng mellom sukkerinntak og magefett.

Jeg anser det derfor som rimelig sannsynlig at redusert inntak av sukker/raske karbs/raffinert mat dermed også vil påvirke magefettet.

For min egen del så minket jeg fra 80 til 75 i midjemål på noen uker på denne kuren tidligere, og jeg har derfor tro på at jeg vil få samme effekt nå.

Men selvfølgelig får man større effekt hvis man samtidig trener kardio :) (Noe jeg har gjort idag - *stolt* )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
jaja du. det går ikke ann å punktslanke. merkelig da at denne boken lover det.  ;)

Jeg tror nok ikke at man punktslanke magen, men jeg tror man kan spise seg til en slankere figur.

Jeg er ikke ute etter en diskusjon om slanking, jeg vil bare bruke dette for å motivere meg selv - og kanskje andre - til å gjennomføre en kur.

Når det gjelder magefett: Det er en kjensgjerning at nordmenn er feitere nå enn for 30 år siden, og dette ser man særlig på midjemålet. Samtidig så øker inntaket av raffinert mat - dvs mat som  trigger insulinproduksjon, og dermed kroppens fettlagring. Blant folk som har peiling på kosthold og slanking, er det anerkjent at det er en sammenheng mellom sukkerinntak og magefett.

Jeg anser det derfor som rimelig sannsynlig at redusert inntak av sukker/raske karbs/raffinert mat dermed også vil påvirke magefettet.

For min egen del så minket jeg fra 80 til 75 i midjemål på noen uker på denne kuren tidligere, og jeg har derfor tro på at jeg vil få samme effekt nå.Men selvfølgelig får man større effekt hvis man samtidig trener kardio  :)  (Noe jeg har gjort idag - *stolt* )

Ellers har Twigi svart godt nok ;)

Jeg har også erfart det samme som henne, at midjemålet minket mye på kort tid. Og da vet jeg at jeg spiste minst like mange kalorier som feks på et Grete Roede kurs, så midjemålet krympet ikke pga tom mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har også trent i dag, først en steptime, deretter en hardmagetime (den siste for Stell@s skyld) :sjarmor:

Så har jeg laget omelett til lunsj i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Jalileh

Jeg kjøpte den boka for et par år siden eller noe, men la den i fra meg når jeg fant ut at jeg måtte bake. :ler:

må man ikke det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den boka for et par år siden eller noe, men la den i fra meg når jeg fant ut at jeg måtte bake.  :ler:

må man ikke det da?

Sikker på at det er den samme? SB bannlyser jo alt av bakevarer i fase 1, brød, kaker, loff etc er jo absolutt på NEI-lista.

Men det er klart, det spørs jo hva du kaller å bake, da. Å lage mat generelt, f.eks.? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jalileh
Sikker på at det er den samme? SB bannlyser jo alt av bakevarer i fase 1, brød, kaker, loff etc er jo absolutt på NEI-lista.

Men det er klart, det spørs jo hva du kaller å bake, da. Å lage mat generelt, f.eks.?  :sjarmor:

Ja... så på linken til brukeren over her at det var den samme boka i allefall, men mulig jeg surrer altså.

Var i allefall noe som skulle i form og inn i stekeovnen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Da må det være eggmuffins, jeg har ikke prøvd å lage de før, så om man ikke gidder, så går det fint uten. Minuset er at man får litt lite variasjon i kosten, og at det blir kjedelig å spise det samme nesten hver dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...