Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Morgan Le Fay skrev (2 minutter siden):

Du skjønner jo ikke hva diskusjonen går ut på en gang. Det er ingen som kritiserer kronprinsparet for å ikke «hjelpe en rusmisbruker» (hvis det nå er det han er).

Det de får kritikk for er å ikke forsøke å hjelpe en voldutsatt samt å forsøke å stoppe en voldsutøver.

Er du selv en som bare ville trukket på skuldrene og sagt «ikke mitt ansvar» hvis noen du kjente var utsatt for vold? Da er vi veldig ulike.

Det er til å få vondt i hodet av at noen tilsynelatende har gått helt bort fra det saken handler om - VOLD. Vi diskuterer ikke hvordan det er for foreldre at barn/ voksne barn roter seg bort i rus. 

MBH er ikke anmledt fordi han er rusmisbruker, han er anmeldt fordi han slår, kveler, truer og er voldelig. 

De har garantert gjort masse for å hjelpe han vekk fra rusen - både med prat, tilbud, forslag og tilrettelgegging. Det de IKKE har gjort er å anmelde han for volden de tydeligvis har visst om. 

Folk strekker seg skremmende langt i denne tråden for å "forstå ihjel". 

• Liker 17
  • Nyttig 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (5 minutter siden):

Du skjønner jo ikke hva diskusjonen går ut på en gang. Det er ingen som kritiserer kronprinsparet for å ikke «hjelpe en rusmisbruker» (hvis det nå er det han er).

Det de får kritikk for er å ikke forsøke å hjelpe en voldutsatt samt å forsøke å stoppe en voldsutøver.

Er du selv en som bare ville trukket på skuldrene og sagt «ikke mitt ansvar» hvis noen du kjente var utsatt for vold? Da er vi veldig ulike.

Kanskje du skal skjønne  hva jeg svarer før du beskylder meg for å ikke skjønne.

For det var ikke det du tar opp her jeg skrev innlegg på. Men iht hetsen  Og pårørende shamingen MM  blir utsatt for.

Og at det også står der akkurat det jeg har påpekt  sikkert 1000, ganger i trpden her. Man kan ikke hjelpe noen som ikke blir hjulpet. Og fokuset MM  får iht å være overmenneske på det området iht at hun ikke har fått fikset  sin sønn. 

Så mulig lurtå skjønne hva jeg skriver, før du peker på at jeg ikke skjønner 

• Liker 2
Skrevet
Isild skrev (4 minutter siden):

Det er til å få vondt i hodet av at noen tilsynelatende har gått helt bort fra det saken handler om - VOLD. Vi diskuterer ikke hvordan det er for foreldre at barn/ voksne barn roter seg bort i rus. 

MBH er ikke anmledt fordi han er rusmisbruker, han er anmeldt fordi han slår, kveler, truer og er voldelig. 

De har garantert gjort masse for å hjelpe han vekk fra rusen - både med prat, tilbud, forslag og tilrettelgegging. Det de IKKE har gjort er å anmelde han for volden de tydeligvis har visst om. 

Folk strekker seg skremmende langt i denne tråden for å "forstå ihjel". 

De visste jo ikke om den. Før etter flere mnd iht bruddet med J. 

Hva de har sett evnt hva N og siste ex evnt har fortalt  dem. Vet man jo heller ikke.

Jeg vet bare ar N sa i podcast intervju  at når det ble slutt, trodde hun at hun og marius skulle bli sammen igjen, etter han har  fått hjelp. Om dette er en løsning hun har kommet frem til  helt selv. Vet ikke jeg. Men samme høst engang startet  han rusbehandling,  han da har brutt. Så han har iallefall hørt på det å oppsøke den hjelpen. Selv om han ikke klarte å stå i det. 

Skal man anmelde noe, må man ha noe konkret å anmelde. Ikke bare jeg hørte at....

Gjest MissHannigan
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (9 minutter siden):

Kanskje du skal skjønne  hva jeg svarer før du beskylder meg for å ikke skjønne.

For det var ikke det du tar opp her jeg skrev innlegg på. Men iht hetsen  Og pårørende shamingen MM  blir utsatt for.

Og at det også står der akkurat det jeg har påpekt  sikkert 1000, ganger i trpden her. Man kan ikke hjelpe noen som ikke blir hjulpet. Og fokuset MM  får iht å være overmenneske på det området iht at hun ikke har fått fikset  sin sønn. 

Så mulig lurtå skjønne hva jeg skriver, før du peker på at jeg ikke skjønner 

Det er ikke MM og HM som er pårørende for denne farlige mannens vold. Det er kvinnene og deres familier. 

Kongefamilien burde skamme seg for at de ikke har anmeldt dette farlige mennesket med en gang de fikk vite om volden. 

At Marius ikke har drept noen er jo ren flaks. Flere kvelertak på en spinkel liten kvinne? Det er helt sinnsykt alvorlig og brutalt. 

Ingen, absolutt ingen sympati med foreldre som feier slikt grov vold under teppet. 

Endret av MissHannigan
Skrevet
MissHannigan skrev (1 minutt siden):

Det er ikke MM og HM som er pårørende for denne farlige mannens vold. Det er kvinnene og deres familier. 

Kongefamilien burde skamme seg for at de ikke har anmeldt dette farlige mennesket med en gang de fikk vite om volden. 

At Marius ikke har drept noen er jo ren flaks. Flere kvelertak på en spinkel liten kvinne? Det er helt sinnsykt alvorlig og brutalt. 

Ingen, absolutt ingen sympati med foreldre som feier slikt grov vold under teppe. 

Ja det er helt forferdelig. Den kniven han satte i veggen. Hvor setter han dem neste gang?

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
MissHannigan skrev (8 minutter siden):

Ingen, absolutt ingen sympati med foreldre som feier slikt grov vold under teppet. 

De kam ikke anmelde det når de får beskjed om det flere mnd etter et brudd. Da det har gått så lang tid,  er dette  noe offeret må gjøre selv. Det er jo offeret som sitter med kunnskapen iht alt som er skjedd. Og kan fortelle det til politiet.  

Derimot hadde de direkte sett det, er det mer å anmelde.  Men de kan ikke gjøre det heller  om offeret selv ikke ønsker det. Det vil også  være et overtramp  mot offeret. 

Du kan ikke steppe opp på et politikammer å si at jeg har hørt....

Men du kan steppe opp å si at du har sett. 

Edit: J valgte selv å ikke anmelde det under forholdet,  ikke da hun tok det opp med kronprinsparet  og ikke etter heller. Hendelsen i Frogner  ga nok en litt større trygghet i å gjøre det da. Sett i ettertid,  tror jeg også det har vært bedre for J at hun ikke står alene i situasjonen.  Og sannsynligvis føles det da litt lettere å stå i det. Så jeg hyller at hun klarte det til slutt og sa fra til kronprinsparet om hvordan  hun har hatt det. 

Under andre forutsetninger,  ville man kunne ha håndtert dette  på andre måter. 

J sa foresten i podcasten chit chat med helle,  at hun trodde hun var kommet over det ganske raskt, men at med litt tid, så var det ikke sånn alikevel.  Så det er også en særdeles god grunn, til at hun ventet. Hun nevner også at hun følte på retraumatisering når bomben gikk  av i media. Og da ble dette noe hun ikke ville holde for seg selv lengre.  Også en særdeles god grunn til å  gjøre det nå. Hun nevner også at det er lettere når hun ikke er alene om å bli trodd. 

Endret av Krokenguri
Manglet tekst
  • Liker 2
Skrevet

Håper Mette-Marit trekker seg som beskytter av bl.a Kirkens SOS umiddelbart. Det blir så falskt med tanke på alt vi vet nå. 

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 15
Gjest MissHannigan
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

De kam ikke anmelde det når de får beskjed om det flere mnd etter et brudd. Da det har gått så lang tid,  er dette  noe offeret må gjøre selv. Det er jo offeret som sitter med kunnskapen iht alt som er skjedd. Og kan fortelle det til politiet.  

Derimot hadde de direkte sett det, er det mer å anmelde.  Men de kan ikke gjøre det heller  om offeret selv ikke ønsker det. Det vil også  være et overtramp  mot offeret. 

Du kan ikke steppe opp på et politikammer å si at jeg har hørt....

Men du kan steppe opp å si at du har sett. 

De kan steppe inn å vise politiet at de har fått en skriftlig tekstmelding, som beskriver grov psykisk og fysisk vold. 

Gjest Kattedama
Skrevet
Eyr skrev (1 time siden):

På FB er det veldig mye stakkars MM og HM. + rusproblematikken. Blir sjokkert. Der er det også mye offer»shaming» ute å går. 😳  Vondt å lese. Prøvd meg på er par svar der men det er skummelt🫢😅

Det er muligens fordi tilsvar på at MM ikke gjorde noe, er at han ble sendt til avrusning. Dette uten å dokumentere at det faktisk skjedde i den perioden. Som at svaret på voldshandlingene hans er å sende han på rehab, og ikke hjelpe jentene å anmelde. Mange som ruser seg og som har psykiske utfordringer som ikke er voldsutøvere, så at det er noe automatikk i at rehab er svaret på voldsproblemene hans er nødvendigvis ikke riktig. 

Gjest MissHannigan
Skrevet
Kattedama skrev (Akkurat nå):

Det er muligens fordi tilsvar på at MM ikke gjorde noe, er at han ble sendt til avrusning. Dette uten å dokumentere at det faktisk skjedde i den perioden. Som at svaret på voldshandlingene hans er å sende han på rehab, og ikke hjelpe jentene å anmelde. Mange som ruser seg og som har psykiske utfordringer som ikke er voldsutøvere, så at det er noe automatikk i at rehab er svaret på voldsproblemene hans er nødvendigvis ikke riktig. 

Han burde sendes en plass langt vekk i helvete, hvor han lærer seg å regulere sinnet og følelsene sine. Marius er dårligere på å regulere følelsene sine enn en gjennomsnittlig 2 åring. 

Skrevet
MissHannigan skrev (7 minutter siden):

De kan steppe inn å vise politiet at de har fått en skriftlig tekstmelding, som beskriver grov psykisk og fysisk vold. 

Uansett er det offeret som har hele  historien.  Vi vet ikke engang hva som var temaet eller  målet om å gi beskjed. 

Det er nevnt at hun ikke ønsket  dette skulle skje igjen.  

Der er det, dessverre  begrenset hva man kan få gjort om voldsmann ikke vil det selv, eller er mottakelig for det. 

Siden dette kommer lenge etterpå, så må J  anmelde selv. Ellers blir det ingen sak. Og skal det meldes  er det fordi hun ønsker det selv. 

• Liker 1
Gjest Kattedama
Skrevet (endret)
MissHannigan skrev (13 minutter siden):

Han burde sendes en plass langt vekk i helvete, hvor han lærer seg å regulere sinnet og følelsene sine. Marius er dårligere på å regulere følelsene sine enn en gjennomsnittlig 2 åring. 

For å si det sånn, de voldshandlingene som er ute i det offentlige er bare toppen av isfjellet. Vi får se om politet gjør en grundig  nok etterforskning av saken. 

Endret av Kattedama
Gjest MissHannigan
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Uansett er det offeret som har hele  historien.  Vi vet ikke engang hva som var temaet eller  målet om å gi beskjed. 

Det er nevnt at hun ikke ønsket  dette skulle skje igjen.  

Der er det, dessverre  begrenset hva man kan få gjort om voldsmann ikke vil det selv, eller er mottakelig for det. 

Siden dette kommer lenge etterpå, så må J  anmelde selv. Ellers blir det ingen sak. Og skal det meldes  er det fordi hun ønsker det selv. 

Og da starter de prosessen ved å sende tekstmeldinger til politiet, så etterforsker politiet resten.

Skrevet
Momma skrev (1 time siden):

Jeg kjenner jeg blir eitrende forbanna her når enkelte tillater seg å si at "disse jentene som har blir voldsutsatt må da ha visst om hverandre, og burde da har advart hverandre", og plasserer ansvaret der, særlig når man vet at det er så mye frykt, skam og skyld (dessverre) knyttet til det å være voldsutsatt. Makan! Jeg mener man har et tydelig ansvar, særlig når man er maktperson, å gå videre med saken når man har blitt vist stor tillitt og blitt betrodd hendelser om vold. Alt annet er en stor skam, misbruk av makt og rett og slett nedrig.

Blir provosert jeg også. Det  har vært flere innlegg de siste dagene hvor enkelte forsøker å skyve ansvaret over på de unge kvinnene. 

Jeg har lite sans for slikt. Vold og overgrep er fremdeles preget av tabu. Mange kvier seg for å si fra og anmelde. Resultatet er at man finner store mørketall i Norge.

Kronprinsparet er en maktbastion. Man kommer ikke utenom det. De har et emosjonelt tak på befolkningen. De er forankret i landets kongetradisjon. Og de har en unik talerstol, i den forstand st de når som helst kan sitte seg ned med NRK og snakke om det som opptar dem (Gjerne ved julehøytiden).

Jeg syntes det har vært modig av disse unge kvinnene å stå frem. Mest sannsynlig får man nå et større fokus på parnervold i samfunnet, noe som vil være svært positivt.

• Liker 8
  • Nyttig 8
Skrevet

Hvor kommer det fra at det er "for sent" for MM å anmelde at hun får vite om volden mot JS ETTER at det ble slutt med Marius @Krokenguri ? 

Jeg anmeldte vold lenge etter at det hadde skjedd (men da jeg fikk vite det) - og uavhengig av hva politiet måtte tenke om tid osv, så var de pålagt å opprette en sak på bakgrunn av det de fikk vite. 

Det er også da offentlig påtale evt kommer inn i bildet. Det er ganske MYE politiet kan/skal gjøre hvis de får vite om vold. 

JS valgte å betro seg til Norges førstedame, som også var ex-svigermor, det syns jeg var riktig vei å gå. Og som ambassadør for voldsutsatte kvinner og kommende statsoverhode burde vi vel tatt for gitt at MM hadde tatt JS alvorlig og tatt kontakt med politiet med det hun hadde fått vite? 

• Liker 12
  • Nyttig 14
Skrevet

Etter min mening skulle Marius blitt mer inkludert. Jeg forstår at han ikke kunne blitt kronprins, da han ikke har blodsbånd til kongefamilien og hele systemet rundt det der er skikkelig gammeldags. (Blått blod) Men jeg synes faktisk han kunne fått tittelen prins. Jeg syntes alltid litt synd på han. Ingenting av dette var han sitt valg. Han ble latterliggjort når de kalte han prins i utlandet. Han har generelt sett blitt mye latterliggjort og har måtte leve som en offentlig person, uten en tittel eller oppgaver som medfulgte berømmelsen. Tror ikke vi skal undervurdere hvor vanskelig det har vært. Penger løser ingenting. Ser det er mye kommentarer på at han knapt har jobbet og fått flotte stillinger gjennom kontakter. Men det gjør da mange, så det er ikke noe unikt. Det fjolset som sitter som president i USA nå arvet jo hele rikdommen og hadde vel ikke vært noe stort og mektig uten den gullskjeen i munnen fra scratch. Jeg tenker jo at Marius virkelig må ha hatt det tøft. Han må jo virkelig ha slitt. Han hadde jo alle muligheter, men valgte rus og en dårlig vei. Det er jo selvfølge en grunn til det. Jeg tror ikke han taklet den rollen han ble tvunget til å ta så godt. Jeg personlig hadde jo aldri giftet meg med en kronprins hvis jeg hadde barn fra før. Hadde rett og slett tenkt at det ønsket jeg ikke for mitt barn. Ser på det som en stor belastning i seg selv, og legg på at han på en måte er utenfor hele «selskapet» så tror jeg det har vært tøft. Han vasset i vakre kvinner, hadde alle muligheter for toppjobber, null økonomisk bekymring, bodde i krembolig og hadde «alt». Likevel gikk det sånn? Hvorfor? Selvfølgelig fordi han har slitt med sin rolle. Han var jo ikke født en drittsekk. Han var jo en søt uskyldig gutt, da Mette ville bli prinsesse. Ville han bli del av det showet da? 

• Liker 2
Skrevet
FORFAR skrev (5 minutter siden):

Blir provosert jeg også. Det  har vært flere innlegg de siste dagene hvor enkelte forsøker å skyve ansvaret over på de unge kvinnene. 

Jeg har lite sans for slikt. Vold og overgrep er fremdeles preget av tabu. Mange kvier seg for å si fra og anmelde. Resultatet er at man finner store mørketall i Norge.

Kronprinsparet er en maktbastion. Man kommer ikke utenom det. De har et emosjonelt tak på befolkningen. De er forankret i landets kongetradisjon. Og de har en unik talerstol, i den forstand st de når som helst kan sitte seg ned med NRK og snakke om det som opptar dem (Gjerne ved julehøytiden).

Jeg syntes det har vært modig av disse unge kvinnene å stå frem. Mest sannsynlig får man nå et større fokus på parnervold i samfunnet, noe som vil være svært positivt.

Marius burde gå ut og si sannheten, at dette her har ikke han taklet. Han er blitt syk som følge av en oppvekst som sort får i den ellers så perfekte og pertentlige kongefamilien. Dette passet nok ikke han. 

• Liker 2
Skrevet
Møkkalei skrev (4 minutter siden):

Etter min mening skulle Marius blitt mer inkludert. Jeg forstår at han ikke kunne blitt kronprins, da han ikke har blodsbånd til kongefamilien og hele systemet rundt det der er skikkelig gammeldags. (Blått blod) Men jeg synes faktisk han kunne fått tittelen prins. Jeg syntes alltid litt synd på han. Ingenting av dette var han sitt valg. Han ble latterliggjort når de kalte han prins i utlandet. Han har generelt sett blitt mye latterliggjort og har måtte leve som en offentlig person, uten en tittel eller oppgaver som medfulgte berømmelsen. Tror ikke vi skal undervurdere hvor vanskelig det har vært. Penger løser ingenting. Ser det er mye kommentarer på at han knapt har jobbet og fått flotte stillinger gjennom kontakter. Men det gjør da mange, så det er ikke noe unikt. Det fjolset som sitter som president i USA nå arvet jo hele rikdommen og hadde vel ikke vært noe stort og mektig uten den gullskjeen i munnen fra scratch. Jeg tenker jo at Marius virkelig må ha hatt det tøft. Han må jo virkelig ha slitt. Han hadde jo alle muligheter, men valgte rus og en dårlig vei. Det er jo selvfølge en grunn til det. Jeg tror ikke han taklet den rollen han ble tvunget til å ta så godt. Jeg personlig hadde jo aldri giftet meg med en kronprins hvis jeg hadde barn fra før. Hadde rett og slett tenkt at det ønsket jeg ikke for mitt barn. Ser på det som en stor belastning i seg selv, og legg på at han på en måte er utenfor hele «selskapet» så tror jeg det har vært tøft. Han vasset i vakre kvinner, hadde alle muligheter for toppjobber, null økonomisk bekymring, bodde i krembolig og hadde «alt». Likevel gikk det sånn? Hvorfor? Selvfølgelig fordi han har slitt med sin rolle. Han var jo ikke født en drittsekk. Han var jo en søt uskyldig gutt, da Mette ville bli prinsesse. Ville han bli del av det showet da? 

Alle som velger rus har ikke hatt en vanskelig oppvekst. 

Alle som tyr til vold har ikke hatt en vanskelig oppvekst. 

Alle som har hatt en vanskelig oppvekst har ikke penger, behandlingstilbud og muligheter rundt seg på alle kanter. 

Jeg sier ikke at det ikke kan ha vært vanskelig å være Marius, men det unnskylder ikke handlingene hans.  Offerene hans skal ikke tåle dette fordi han har hatt en vanskelig oppvekst, fordi han sliter med rus, fordi han har diagnoser eller alle andre unnskyldninger folk kommer med. 

• Liker 19
  • Nyttig 9
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Fortsatt, det er Marius  som har banka damer og ruset seg. Det er ikke noe mora kan hindre han i å gjøre. Og ikke noe hun har bedt han om å gjøre. Denne tråden handler jo mer om å få kriminalisert mora, enn hva han har gjort mot damene sine og familien sin. 

Å dytte ansvaret fpr det over på alle  andre, er det samme som å ta vekk skylden han selv har for egne handlinger.  

Da burde han ha anmeldt seg selv. Det blir det samme. 

Har hun forventet at de skulle anmelde det for henne mener du?

Kjører du forbi en trafikkulykke også, uten å sjekke om noen trenger hjelp? Om du fikk vite at et barn ble misbrukt, hadde du bare latt være å gjøre noe? Om din beste venninne ble banket og nær drept av kjæresten, hadde du bare trukket på skuldrene og sagt "jaja, er ikke min sak"?

Jeg må sjekke om du virkelig mener det det ser ut som om du sier: Mener du i fullt alvor at mennesker som får kunnskap om mishandling ikke har noen plikt til å gripe inn, men at det er helt OK å la offeret stå i det alene?

For å illusterere hva normale, oppegående mennesker gjør: Da Marius' siste ex ble mishandlet tok venninnen hennes affære og meldte fra til politiet.

Da MM fikk vite at Marius' hadde vært voldelig mt JS var reaksjonen en "sympatisk tekstmelding". Og det var det hele. Selvsagt har kronprinsparet en moralsk plikt til å melde fra til politiet, eller som et absolutt minimum støtte JS i en eventuell anmeldelse. I tillegg har man faktisk en juridisk plikt til å forsøke å avverge blaa vold i nære relasjoner, dersom man har mistanke om at det kan være forestående.

Når kronprinsparet allerede kjenner til at Marius' har vært voldelig mot JS skal det ikke mye informasjon til i forhold til hvordan han behandlet siste ex, før de har begått lovbrudd (straffelovens §196) for ikke å ha oppfylt avvergingsplikten sin. Jeg nevner det bare for å illustrere hvor utrolig alvorlig det er at de JS betrodde seg til ikke løftet en finger, og at det var viktigere å beskytte Marius enn det var å beskytte voldsutsatte kvinner. Det er bare flaks at Marius ikke har blitt drapsmann, ALLE som har visst hva han har utsatt kjærestene (og andre) for har en forbannet plikt til å melde fra.

• Liker 7
  • Nyttig 17
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Hvem har sagt de ikke har prøvd å gripe inn. Selv om du ikke har innsyn i det, så kan du ikke påstå at de ikke har grepet inn. Det er ikke sånn at media vet eller har skrevet alt. Og det er ikke slik at de selv går ut i media å kjører  daglige oppdateringer som en influenser  om hvordan de håndterer marius. Så å anta at de har gjort ingenting er ren spekulasjon 

Og det er HVERTFALL spekulasjon å anta at de HAR grepet inn. Vi VET jo at kronprinsparet, etter å ha fått vite om volden mot JS, IKKE har besvart hennes henvendelser, og de har heller ikke gjort noe med informasjonen de ble gitt. Ellers hadde ikke JS sin advokat ønsket en forklaring fra MM, for da hadde det allerede ligget en hos politiet.

• Liker 6
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...