Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
MissLucy skrev (3 timer siden):

Det er virkelig ikke det samme som at hvert ukentlige besøk er interessant nyhetsstoff.

Sant nok. Men det kan likevel forklare hvorfor kulørt presse anser at det har nyhetsinteresse at kongefamilien besøker sitt familiemedlem i fengselet.

Hekken skrev (2 timer siden):

Tror neppe man ville vært så ivrig etter å ansette han etter et eventuelt studie
Ikke det at jeg har noen tro på at han i det hele tatt åpner en bok….

MBH er neppe typen til å ta en bachelor, men han har jo stor interesse for mekanikk. Usikker på hvor lang fengselsdom han får, men hvis han rekker det så er det helt sikkert gode muligheter for å ta fagbrev i mekanikk i fengsel. Mekking på motorsykler er jo en stor interesse han har, så der kunne han sikkert ha blitt dyktig. Norske fengsler jobber hardt for å vende fanger tilbake til et givende liv i friheten, og har veldig gode statistikker på lite tilbakefall, i forhold til f eks USA. 

Men hvis MBH fortsetter med å få inn store pengesummer på konto hver eneste måned bare for å holde på med festing, narkotika, krypterte apper og utsvevende sex, så spørs det jo hvor stor motivasjonen er for å tre ut i et ærlig og sunt arbeidsliv. De færreste vil vel tatt utdanning og jobbet fulltid, hvis de uansett fikk leve i luksus på skattebetalernes penger, helt uten krav eller betingelser.

Med tanke på ADHD så er det hvert fall selveste grunnoppskriften på hvordan det skal gå mest mulig galt, når man lever i en grenseløs verden uten døgnrytme eller krav, og full av narkotika og utsvevende sex. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Miominoen skrev (52 minutter siden):

Nå er det vel stort sett et medie som lager sak på hvem som besøker MBH, det kulørte magasinet. Som deler ”kjendis desk" med Dagbladet i Aller Media. Derav de samme "ikke sakene" om besøk i fengselet med angitte tidspunkt for ankomst og avreise.

Jepp, lagt merke til hvem det er som er så opptatt av dette. Spennende nyheter, må jeg si...😅

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor duller kongefamilien og bestemoren så veldig med denne skakkjørte og kriminelle slasken? Litt mindre dulling i oppveksten, så hadde han sikkert klart seg bedre.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Komisk at man må kjøre 4 biler til fengselet fordi PST skal passe på. PST bodde på et hotell langt unna villaen til JE når Mette Marit var på besøk der, men når kronprinsparet skal på besøk til et av Norges mest bevoktede steder må de altså kjøre 4 biler for å få med sikkerhetsfolk? Det fremstår som en røverhistorie. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet (endret)
Babyface skrev (33 minutter siden):

Hvorfor duller kongefamilien og bestemoren så veldig med denne skakkjørte og kriminelle slasken? Litt mindre dulling i oppveksten, så hadde han sikkert klart seg bedre.

Det er da virkelig ikke "dulling" å besøke et nært familiemedlem i fengsel en time per uke, og det er spesielt ikke "veldig" dulling.

Endret av MissLucy
  • Liker 11
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg skulle likt å se hvem som helst i denne tråden som hadde slått hånden fullstendig av et familiemedlem som hadde begått kriminelle handlinger.
Jeg tenker også at selve prinsippet med kriminalomsorgen i Norge er at folk skal rehabiliteres og komme tilbake til samfunnet. Det finnes en rekke prosjekter som er spesielt rettet mot å få folk tilbake igjen, og jeg tenker at MBH burde ha akkurat samme rett til en ny start etter å ha avtjent straffen sin, som alle andre fanger har.

Jeg liker spesielt godt at vi er en del av et samfunn som faktisk tenker at folk kan komme tilbake. Så blir det opp til han å vise at han er tilliten verdig når den tid kommer. Å spekulere nå, før dommen har falt, om hvorvidt han kommer til å klare seg, og på hvilken måte, er jo veldig prematurt.

Endret av pøbelsara
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (9 minutter siden):

Det er da virkelig ikke "dulling" å besøke et nært familiemedlem i fengsel en time per uke, og det er spesielt ikke "veldig" dulling.

Jeg tenker at han har godt av å kjenne på at familien holder litt avstand når han har oppført seg så til de grader dårlig som han har gjort. Og hvorfor i himmelens navn tar bestemor regninga fra retten? Mine barn og barnebarn ville helt klart måttet rydde opp i eget rot og tatt tilsvarende regning selv, jeg støtter IKKE familiemedlemmers kriminalitet på denne måten som bestemor Marit her gjør. Ren idioti.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Babyface skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at han har godt av å kjenne på at familien holder litt avstand når han har oppført seg så til de grader dårlig som han har gjort. Og hvorfor i himmelens navn tar bestemor regninga fra retten? Mine barn og barnebarn ville helt klart måttet rydde opp i eget rot og tatt tilsvarende regning selv, jeg støtter IKKE familiemedlemmers kriminalitet på denne måten som bestemor Marit her gjør. Ren idioti.

Det er ingen som "har godt av" å bli utstøtt og isolert. 

Målet med straff i Norge er rehabilitering, og det er vel åpenbart for de fleste at det å opprettholde kontakt med en støttende familie er positivt for rehabiliteringen.

Endret av MissLucy
  • Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Det er ingen som "har godt av" å bli utstøtt og isolert. 

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om en voldtektsmanns velvære, han kan råtne på cella helt alene for min del. Null sympati herfra.

Det later for øvrig til at Marius får særbehandling ift andre innsatte, jeg ser ingen grunn til at han skal ha det.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Antar at det var pga at mormoren var med .... og at det måtte hele 4 biler på veien for å frakte denne opphøyde familien.

Ja, kanskje. Eller at hun ikke brukte nesemaske ... Men fire biler hørtes voldsomt ut … (De har alltid noen med, var kanskje derfor folk reagerte på at MM trengte handicapkort)

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
Babyface skrev (21 minutter siden):

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om en voldtektsmanns velvære, han kan råtne på cella helt alene for min del. Null sympati herfra.

Det later for øvrig til at Marius får særbehandling ift andre innsatte, jeg ser ingen grunn til at han skal ha det.

Hva består særbehandlingen i, og hva er kilden til denne informasjonen?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Babyface skrev (22 minutter siden):

"Ingen" betyr i denne sammeheng "alle". Vi lever ikke i middelalderen. Når jeg sier "ingen", så mener "alle". ikke bare MBH. Jeg mener samfunnet. Dvs det er i alles, i samfunnets, interesse at det er fokus på rehabilitering i straffepleien. Alternativet er at folk kommer ut i samfunnet igjen i en verre tilstand enn de var i da de røk inn. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Man kan selvsagt mene at han ikke burde fått besøk av familien i fengsel, og kjenne på isolasjonen. Men jeg tror det er ganske langt fra mine/våre personlige følelser og synspunkter om MBH, og hans families personlige følelser og synspunkter om ham. Ja, han har gjort helt ufyselige, ekle og farlige ting, og det håper jeg selvsagt at familien hans også skjønner. Men han er fortsatt sin mors sønn og sin mormors barnebarn. At de har lyst å besøke ham én time én gang i uka, skjønner jeg ut ifra et familieperspektiv. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (3 timer siden):

Jeg skulle likt å se hvem som helst i denne tråden som hadde slått hånden fullstendig av et familiemedlem som hadde begått kriminelle handlinger.
Jeg tenker også at selve prinsippet med kriminalomsorgen i Norge er at folk skal rehabiliteres og komme tilbake til samfunnet. Det finnes en rekke prosjekter som er spesielt rettet mot å få folk tilbake igjen, og jeg tenker at MBH burde ha akkurat samme rett til en ny start etter å ha avtjent straffen sin, som alle andre fanger har.

Jeg liker spesielt godt at vi er en del av et samfunn som faktisk tenker at folk kan komme tilbake. Så blir det opp til han å vise at han er tilliten verdig når den tid kommer. Å spekulere nå, før dommen har falt, om hvorvidt han kommer til å klare seg, og på hvilken måte, er jo veldig prematurt.

Det blir usaklig å spørre «hvem som hadde slått hånden av et familiemedlem som har gjort kriminelle handlinger», for det handler jo om HVA slags kriminelle handlinger. Nei, jeg ville ikke slått hånden av et familiemedlem som har parkert feil, kjørt med 0,3 i promille eller i 130 i 100-sona på motorveien, som har røyket litt hasj eller laget seg noe hjemmebrent. men et familiemedlem som skriker hore til kvinner, kveler dem, sleper dem etter håret, urinerer på dem, slår og stapper fingrene sine inn i dem mens de sover eller er bevisstløse av egenpåført rus og smugfilmer dem, det er ikke et menneske jeg ønsker kontakt med, enten vedkommende blir dømt eller ikke

-Pusheen- skrev (1 time siden):

Man kan selvsagt mene at han ikke burde fått besøk av familien i fengsel, og kjenne på isolasjonen. Men jeg tror det er ganske langt fra mine/våre personlige følelser og synspunkter om MBH, og hans families personlige følelser og synspunkter om ham. Ja, han har gjort helt ufyselige, ekle og farlige ting, og det håper jeg selvsagt at familien hans også skjønner. Men han er fortsatt sin mors sønn og sin mormors barnebarn. At de har lyst å besøke ham én time én gang i uka, skjønner jeg ut ifra et familieperspektiv. 

det skjønner ikke jeg, mtp handlingenes natur.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (9 timer siden):

Dette er langt over klassisk. De fleste som truer med å ta eget liv ved brudd, de sier det. De står ikke med kniven på  halsen sin. Det er ganske psykt å gjøre.

Kilde til alle disse påstandene?

Marius er ikke offeret her, uansett hvor mye det narrativet ønskes og forsøkes å pushes ut. Denne retorikken gjøres på bekostning av det reelle ofrene. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner.

• Liker 1
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (1 time siden):

det skjønner ikke jeg, mtp handlingenes natur.

Nei, det er greit. Men tror du at en mor, som allerede har dullet med sønnen ved å skrive åpent brev til pressen om at de skal la han være, kaller oppførsel som ungdommelig ubetenksomhet, som antakelig må fôre sønnen med penger når han bl.a knuser tlf på tlf, som vet at sønnen sliter med sinneproblemer og derfor vet litt om utageringen hans osv, plutselig slår hånden av ham når han settes i varetekt? Jeg synes båndet mellom dem fremstår som ekstremt usunt, og det endrer seg nok ikke med det første. Og så er jo også normale familier nært knyttet til hverandre. Har du sett Leo og de farlige? Familiene til flere av disse farlige, besøker dem jo i fengsel eller har dem hjemme på perm.

Endret av -Pusheen-
Tilleggssetning.
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 timer siden):

Lurer på om det blir en ny sak i avisa om dette hver uke i åresvis nå, hver gang han får besøk...? 

Det gjør det nok ikke. Så snart han er ute er han nok med på hytteturer og blir påspandert dyre ferier. Skriver pressen om det kommer de til å få kritikk av kronprinsparet på året med kongefamilien for at de ikke lar de ha et privatliv. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (5 timer siden):

Komisk at man må kjøre 4 biler til fengselet fordi PST skal passe på. PST bodde på et hotell langt unna villaen til JE når Mette Marit var på besøk der, men når kronprinsparet skal på besøk til et av Norges mest bevoktede steder må de altså kjøre 4 biler for å få med sikkerhetsfolk? Det fremstår som en røverhistorie. 

Akkurat det er jo hysterisk ironisk. 

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
Babyface skrev (5 timer siden):

Hva slags særbehandling får han i forholdt til andre innsatte?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...