Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det som bekymrer meg er at MBH har minimert mye av det som har skjedd. Han sier jo selv at det ikke er så ille det han selv har innrømmet ergo ser han ikke alvorligheten i det han har gjort (og innrømmet). Det betyr jo at han ikke ser problemet og at han dermed ikke ser problemet med å gjøre det igjen. 

Gang på gang har han mistet kontrollen over sinnet sitt. Hva tilsier at det ikke vil skje igjen? Hva er endret? 

Løslates han nå, er noe alvorlig galt med rettssystemet i denne saken. Vitnepåvirkning fra venner og brudd på besøksforbud både utenfor og fra fengselet. Og nye hendelser like før rettssaken tar til. Han kan ikke slippe ut.

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
timbar skrev (1 time siden):

Egentlig ganske sprøtt at i ettertid viser det seg at det er kvinnen eller moren hennes som ba om denne beklagelsen. Så er ikke engang sikkert MBH mente det han skrev engang.

Det er nærliggende å tro at det er samme svada som det han skrev til Nora Haukland om hvordan han ville forandre seg og bli en bedre mann, han mener kanskje noe av det men skriver først og fremst det han tror de vil høre.

• Liker 18
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 timer siden):

Håper han får avslag. Tror ikke noen er trygge nå mens alt står på.

og

Nymerïa skrev (3 timer siden):

Jeg sliter med å se at dommeren kan tøre å gå med på dette. Jeg hadde aldri i livet kunne leve med konsekvensene hvis han gjorde noe galt på nytt. Og de har jo mer enn nok av årsaker til å holde han i varetekt.

Det at han til og med brøt besøksforbudet mens han satt i varetekt må jo veie sterkt i mot å slippe han løs på henne igjen nå under rettssaken?

CeXNS skrev (2 timer siden):

Det som bekymrer meg er at MBH har minimert mye av det som har skjedd. Han sier jo selv at det ikke er så ille det han selv har innrømmet ergo ser han ikke alvorligheten i det han har gjort (og innrømmet). Det betyr jo at han ikke ser problemet og at han dermed ikke ser problemet med å gjøre det igjen. 

Gang på gang har han mistet kontrollen over sinnet sitt. Hva tilsier at det ikke vil skje igjen? Hva er endret? 

Løslates han nå, er noe alvorlig galt med rettssystemet i denne saken. Vitnepåvirkning fra venner og brudd på besøksforbud både utenfor og fra fengselet. Og nye hendelser like før rettssaken tar til. Han kan ikke slippe ut.

Dette! Han innrømmer masse grusomme handlinger som han bagatelliserer. «jeg kvalte ikke, jeg bare holdt hendene rundt halsen og lente meg på dem, men det var ikke med full vekt!» «jeg skremte henne ikke, jeg bare brølte henne i ansiktet, spyttet henne i ansiktet, og knuste ting rundt meg» «jeg har aldri vært voldelig, bare litt hardhendt».

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Vet noen hvor lang tid tingretten har på å besvare henvendelsen fra Høiby?

• Liker 5
Skrevet

Jeg tipper at forsvaret også ønsker han skal sitte i varetekt; nå har de fått medisinert han og har kontroll på hvor han er, hvis han skal slippes ut kan det jo fort ende med at han tar rus igjen og at dette vil gjøre han mye mindre rustet ifht det som gjenstår av rettssaken. 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (14 minutter siden):

Vet noen hvor lang tid tingretten har på å besvare henvendelsen fra Høiby?

Aner ikke, men det kan jo ikke ta så lang tid? 

• Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (5 minutter siden):

Aner ikke, men det kan jo ikke ta så lang tid? 

Nei, det vil ikke jeg tro heller. Man kan jo se for seg at noen faktisk er varetektsfengslet uten at det god nok grunn til det. Da vil det jo være et poeng å ikke ha flere måneders lang saksbehandlingstid.

• Liker 3
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Nei, det vil ikke jeg tro heller. Man kan jo se for seg at noen faktisk er varetektsfengslet uten at det god nok grunn til det. Da vil det jo være et poeng å ikke ha flere måneders lang saksbehandlingstid.

Ikke sant. Jeg tenker de har gode grunner til at han sitter i varetekt i utgangspunktet, og kan ikke se at det så langt er noen endring på det. Men hvem vet.

• Liker 5
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Ikke sant. Jeg tenker de har gode grunner til at han sitter i varetekt i utgangspunktet, og kan ikke se at det så langt er noen endring på det. Men hvem vet.

Nei, i hans tilfelle håper jeg virkelig ikke det er noen grunner til å løslate han.

Jeg lurer forresten veldig på hva dommen i rettsaken blir. Det burde jo være opplagt, men med tanke på hvor mange som slipper straff i lignende saker, så er det sannelig ikke godt å vite.

• Liker 9
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (12 minutter siden):

Nei, i hans tilfelle håper jeg virkelig ikke det er noen grunner til å løslate han.

Jeg lurer forresten veldig på hva dommen i rettsaken blir. Det burde jo være opplagt, men med tanke på hvor mange som slipper straff i lignende saker, så er det sannelig ikke godt å vite.

Neppe mer enn 2-3 år, og han får sikkert sone minst halvparten med fotlenke hjemme på luksuriøse Skaugum av "psykiske årsaker" (som Eirik Jensen, som også har mektige venner). 

Dommen blir høyere hvis MBH dømmes for vold i nære relasjoner, men de måtte nok også ha ført Julianne Snekkestad som vitne for å se Marius- mønsteret grundig nok.

Men det var visst viktigere å avhøre 3 av eks'ene til Nora Haukeland 🙃

Endret av Rastebenk
  • Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (31 minutter siden):

Enig.  Han møter også dommeren i morgen og rettssaken går til 19. mars som kun er halvannen uke til. 

Endret av SVK
  • Liker 4
Skrevet
Rastebenk skrev (4 minutter siden):

Neppe mer enn 2-3 år, og han får sikkert sone minst halvparten med fotlenke hjemme på luksuriøse Skaugum av "psykiske årsaker" (som Eirik Jensen, som også har mektige venner). 

Dommen blir høyere hvis MBH dømmes for vold i nære relasjoner, men de måtte nok også ha ført Julianne Snekkestad som vitne for å se Marius- mønsteret grundig nok.

En ganske vesentlig forskjell på MBH og Eirik Jensen er at MBH ikke eier selvkontroll og heller ikke later til å ha lyst til å ha det. Eirik Jensen forstår sannsynligvis at det er en dårlig ide å rope og skrike og vifte med en kniv.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

En ganske vesentlig forskjell på MBH og Eirik Jensen er at MBH ikke eier selvkontroll og heller ikke later til å ha lyst til å ha det. Eirik Jensen forstår sannsynligvis at det er en dårlig ide å rope og skrike og vifte med en kniv.

Godt poeng. Men det er nok mange med like dårlig psyke som Jensen, og som likevel må sone i fengsel.

Endret av Rastebenk
  • Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (3 minutter siden):

Eirik Jensen har vel ikke vært til fysisk fare for allmuen heller, ingen har måttet blitt beskyttet mot han, annet enn han selv. 

Det spørs om de lar Marius få gå ut med fotlenke hvis det er en fare for at han får damebesøk på Skaugum. Han har jo gang på gang vist at han ikke kunne brydd seg mindre om regler og lover (besøksforbudet osv)

Endret av Galanga
  • Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

En som har brutt besøksforbudet mens han har vært varetektsfengslet kvalifiserer vel ikke til løslatelse fra varetekt?😳🤯🙈

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Rastebenk skrev (2 timer siden):

Helt utrolig, skulle gjerne hørt forklaringen for det valget der. Kan ikke fatte og begripe at ikke Juliannes vitnemål ville hjulpet til å se et mønster, og kan virkelig ikke se hvilken relevans eksene til det ene offeret har. 

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Snikendeull skrev (2 timer siden):

En som har brutt besøksforbudet mens han har vært varetektsfengslet kvalifiserer vel ikke til løslatelse fra varetekt?😳🤯🙈

det er akkurat det da, besøksforbudet var vel ikke alene i allefall grunnlaget for fengslingen? Mener å ha lest at det var fare for gjentagelser av strafbare handlinger som var grunnlaget.
Og som da er det retten og påtalemyndigheten må ta stilling til om fortsatt er eller ikke er lik dagen han ble fengslet.

Siden han ikke erkjenner noe i fht vold, voldtekter, relasjonsvold osv og dette potensielt er det de er redd for skal gjenta seg er det at han ber seg løslatt i hans hode helt legitimt - og så får man håpe påtale og dommer ikke er enig.. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

det er akkurat det da, besøksforbudet var vel ikke alene i allefall grunnlaget for fengslingen? Mener å ha lest at det var fare for gjentagelser av strafbare handlinger som var grunnlaget.
Og som da er det retten og påtalemyndigheten må ta stilling til om fortsatt er eller ikke er lik dagen han ble fengslet.

Siden han ikke erkjenner noe i fht vold, voldtekter, relasjonsvold osv og dette potensielt er det de er redd for skal gjenta seg er det at han ber seg løslatt i hans hode helt legitimt - og så får man håpe påtale og dommer ikke er enig.. 

Han har erkjent volden mot Frognerkvinnen, både i uttalelsen i august 2024, og i retten.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (56 minutter siden):

Han har erkjent volden mot Frognerkvinnen, både i uttalelsen i august 2024, og i retten.

Har han erkjent det som skjedde helgen før rettsaken startet? 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...