Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det han har sagt i dag må vel være en bekreftelse på at han har sosiopatiske trekk.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Larsen påpeker at Høiby har vært utro mens de to var sammen. 

– Det stemmer jo ikke at jeg har gjort det jevnlig, sier Høiby. 

– Det er i hvert fall to ganger, som du er tiltalt for, da, sier Larsen, og viser til to av tiltalepunktene hvor Høiby er tiltalt for å ha voldtatt andre kvinner. 

– Ja. 

11:14:
https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?storvideo=&entry=71110

Endret av SVK
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Forumaktivitet skrev (14 minutter siden):

😲

Hvis Marius B.Høiby sa «Jeg sa det til henne», og en journalist har sitert dette som «Jeg sa det til hun», 

Så er det språkhærverk i min bok. 

Jeg tror det er mest sannsynlig at det er Marius B. Høiby som sier «Jeg sa det til hun». 

Se på 10.35 også. Det er meget mulig det er han som roter med subjekt og objektsform, men dette ser jeg mange bommer på.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Momma skrev (11 minutter siden):

Det er ikke uvanlig blant helt unge mennesker i enkelte deler av landet, men veldig uvanlig blant 30-åringer uavhengig av hvor man bor. Men nå snakker jeg om normalt oppegående 30-åringer da, ikke om 30-åringer uten noen som helst form for utdanning, som aldri har hatt en vanlig jobb, som aldri har blitt stilt krav til, og som sikkert har ødelagt det ørlille de måtte ha hatt av fornuft gjennom tiår med rusmisbruk.

Det er det nå ikke, uvanlig uansett hvor i landet man bor. På dialekt sier man hun eller ho, i stedet for henne. Både i trøndelag og resten av nord-norge. Og helt sikkert flere andre dialekter i sør også.

Endret av Faina
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Faina skrev (5 minutter siden):

Det er det nå ikke, uvanlig uansett hvor i landet man bor. På dialekt sier man hun eller ho, i stedet for henne. Både i trøndelag og resten av nord-norge. Og helt sikkert flere andre dialekter i sør også.

hu eller ho, både i subjekts og objektsform. hun er ikke vanlig i Trøndelag eller Nord-Norge.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Forumaktivitet skrev (38 minutter siden):

Leste i linken, interessant når det står direkte skrevet hva som ble sagt. 

Da jeg var barn lærte vi å si «Jeg sa det til henne.»

Mulig det er vanlig i dag å si «jeg sa det til hun»?

Nymerïa skrev (34 minutter siden):

Det kan være de som skriver på vg som bommer. Mange gjør feil på dette. Enda flere skriver de når det skal være dem, det har jeg til og med fått fra offentlig etat.

Forumaktivitet skrev (29 minutter siden):

😲

Hvis Marius B.Høiby sa «Jeg sa det til henne», og en journalist har sitert dette som «Jeg sa det til hun», 

Så er det språkhærverk i min bok. 

Jeg tror det er mest sannsynlig at det er Marius B. Høiby som sier «Jeg sa det til hun». 

-Pusheen- skrev (28 minutter siden):

Særlig siden dette har vært ganske konsekvent. Det er vel et produkt av hans sosiolekt, tenker jeg.

Folk bruker subjekts- og objektsform om hverandre – NRK Kultur og underholdning

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Forumaktivitet skrev (14 timer siden):

Jeg bare lurer på om dette er vanlig prosedyre, at en som er i varetekt "selvsagt søker om å løslates", bare for å ha gjort det. Forsvarerne må tydeligvis synes dette er lurt; kanskje de har anbefalt det. Det gir en psykologisk effekt i i opinionen: "Kanskje han er uskyldig, siden han søker å å bli løslatt". 

Eller kanskje er det slik i Norge at alle, uansett skyldige eller uskyldige, søker om en frifinnelse., bare for å ha prøvd det.

Men han ble vel varetektsfengslet for 4 uker, dagen før rettssaken startet. Da utløper den nå, så tipper det er derfor han begjærer seg løslatt. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Blini skrev (18 minutter siden):

Det han har sagt i dag må vel være en bekreftelse på at han har sosiopatiske trekk.

I dag har han virkelig vist sitt sanne jeg. Hvordan er det mulig å bli et slikt menneske? Skummel fyr.Håper Frogner-fruen innser galskapen her og holder seg langt unna. 
Lurer på om den nærmeste familien hans følger med, og hvilke tanker de gjør seg. Vondt er det sikkert. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 25
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Håper det da er Marius som sier dette, og at de skriver så tett opp mot tale som mulig, og at ikke det er drevne journalister som skrive "hun" der det åpenbart skal være "henne". 

Jeg har ingen tiltro til noen av dem. Unge journalister beviser hver bidige dag at de ikke mestrer norsk. Det var en av dem som skrev forleden at MBH "tikket av alle boksene" for ett eller annet. Grøss.

Endret av MissLucy
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen tiltro til noen av dem. Unge journalister beviser hver bidige dag at de ikke mestrer norsk.

Du har rett. Men mener å huske fra opplesning av sms-er at han også skriver "hun" der det skal være "henne". At det skulle være så konsekvent feil fra journalister, håper jeg virkelig ikke. Men ja, er mange ganger jeg gremmes litt når jeg leser. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Du verden, all den tid MBH sliter med hukommelsen OG stort narkotikamisbruk er det imponerende at han klarer å forklare sin utroskap med at akkurat denne gangen, var det fordi dumpingen fra henne mer realistisk  ment. Og dette er altså etter han ble helt ketamin-kake etter middagen? Da gjør han slike vurderinger OG husker det i dag?

( ironi altså)

IMG_0035.png

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Blini skrev (35 minutter siden):

Jeg har sett noen skrive at han kan få redusert trekkene etter rusbehandlingen er over og det har gått  opptil 3 år med rusfri hjerne. Jeg håper det er tilfellet her.  Han blir åpenbart ikke kvitt trekkene helt, men bedre om han blir litt bedre enn ikke bedre. 

Endret av SVK
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
FruR skrev (3 timer siden):

Hvis politiet har bevis for at Marius har bestilt eskorte ( kilde rettsdokument vitnemål i retten fra Frognerkvinnen) hvorfor er han ikke sikta for det? Kjøp av sex er ulovlig i Norge.

Ja, og når dette ble tatt opp ville han ha pause, og hørte ikke noe mer om den saken etter pausen? Hva skjer??

• Liker 5
Skrevet
mia90 skrev (2 minutter siden):

Ja, og når dette ble tatt opp ville han ha pause, og hørte ikke noe mer om den saken etter pausen? Hva skjer??

Han svarte bekreftende på at han hadde søkt på det før pausen. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Nymerïa skrev (39 minutter siden):

hu eller ho, både i subjekts og objektsform. hun er ikke vanlig i Trøndelag eller Nord-Norge.

Gidder dere å heller diskutere gramatikk i en annen tråd? 😅

• Liker 26
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Rufs skrev (5 minutter siden):

Han svarte bekreftende på at han hadde søkt på det før pausen. 

Ja men ikke særlig inngående

• Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (På 5.3.2026 den 11.40):

Her burde noen i familien hans ha steppet inn slik at hun som fornærmet kunne få slippe å være der for ham. Fy fader...

VG

11.33Ingri Gudmundsen Bergo

– Han hadde ikke noen andre

Bistandsadvokaten sier at hun og Frogner-kvinnen hadde snakket sammen om at hun ikke burde bli boende hos Marius Borg Høiby. Dette er i perioden som ledet opp til rettssaken.

– Hva var grunnen til at du fortsetter å være der?

– Det var fordi han ikke hadde noen andre.

Dette er hvordan utsatte kvinner i Norge og resten av verden lever i hver dag. Hvorfor drar du bare ikke.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

I følge Se og Hør har han erkjent bare deler av siktelsene. 

https://www.seher.no/kongelig/na-endrer-forklaring/84345529

«NB: Marius Borg Høiby har erkjent delvis straffskyld for noen av tiltalepunktene, men erkjenner ikke straffskyld for de mest alvorlige. Han er å anse som uskyldig inntil eventuell rettskraftig dom foreligger.» 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Forumaktivitet skrev (1 time siden):

Leste i linken, interessant når det står direkte skrevet hva som ble sagt. 

Da jeg var barn lærte vi å si «Jeg sa det til henne.»

Mulig det er vanlig i dag å si «jeg sa det til hun»?

Jeg sa det senest i dag selv - jeg ga frokost til han (et dyr) - og grøsset over meg selv 😅 - man blir dessverre mer påvirket av andre enn man tror…

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...