Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Piggsopp skrev (Akkurat nå):

Det som slår meg når Marius snakker er at han er opptatt av hvordan han framstår, men har veldig liten selvinnsikt. 

I går startet han med å si at han tygger tyggis fordi han blir tørr i munnen. Han hadde tydeligvis fått meg seg at noen syntes det var nonchalant av ham. 

Han har også vært opptatt av hva som blir skrevet I media om han. Blant annet hadde han en lang rant om at han hadde blitt plaget så mye av media etter at saken sprakk. Han forteller at han ble oppringt av advokaten om at han var arrestert mens han "satt i boblebadet og drakk øl".

Han reagerte også på at media skrev at han festet og holdt på mens han, i følge seg selv, satt isolert på Skaugum. Det er påfallende at han omtaler idylliske Skaugum (der han får bo gratis) som et fengsel. Flere ganger.

Marius ser tydeligvis ikke selv at denne klagingen egentlig bare gir et veldig dårlig inntrykk av ham selv. Han er tiltalt for en rekke alvorlige forbrytelser, men henger seg opp i småting. Han fremstår som sutrete og barnslig.

Sutrete, barnslig og veldig enkel, for å si det på en forsiktig måte. Om dette skyldes mange år med misbruk, eller at han aldri har vært særlig smart, vet jeg ikke.

• Liker 19
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (8 minutter siden):

Hva med å faktisk få med hele svaret til mannen? Men det er kanskje uinteressant for da forsvinner en mulighet for latterliggjøring?

26. februar 2026 - 10:22

Om blyghet: - Absolutt ikke

Nå stiller forsvarer Petar Sekulic spørsmål. 

- Hun beskriver seg selv som blyg, hvert fall i starten av forholdet. Har du noen tanker om det?

- Hvis du tenker på det som at hun er sjenert, så absolutt ikke. Jeg mener stikk motsatt.

https://www.dagbladet.no/studio/78109-rettssaken-mot-marius-borg-høiby/11145005-skyldte-på-foreldrene-sine?side=6

Her følger jeg deg ikke helt. Det var et sitat hentet rett fra kilden. Jeg la til parentes som forklarte hvem «Han» refererte til, men når man henter et direkte sitat så blir det stående slik det er skrevet. Grunnen til at jeg ikke tok med hele avsnittet er at det er begrensninger på hvor mye tekst det er lov til å legge ut her på forumet. 

Er det slik at Nettavisen har referert feil fra det som ble sagt i retten, så må man henvende seg direkte til dem. Jeg klippet et sitat og la ved lenke til kilde. 

Endret av TigerK
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Helt vilt er den rette beskrivelsen. Tenke seg til at dette er del av det norske kongehuset - et liv som er så fjernt fra vanlige norske folks liv at det virker helt uvirkelig. 

Og kongehuset skal være noe å se opp til?

Mens man i virkeligheten må advare barna sine fra å omgås kongelige. 

• Liker 16
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Sutrete, barnslig og veldig enkel, for å si det på en forsiktig måte. Om dette skyldes mange år med misbruk, eller at han aldri har vært særlig smart, vet jeg ikke.

Han blir ihvertfall ikke smartere av årevis med kokain og annen rus - og å drive dank uten å måtte jobbe for pengene. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
JustAsking skrev (3 timer siden):

Det er litt konstruert. Det ble snakket om forskjellen på betydningen av ordet gøy for en fra sør og en fra øst, som blir litt uvesentlig siden Nora er fra nord og ikke øst. Men hvis man vil se det som en østlending, bruk ordet «kult» i stedet for, så er det ikke så mye å lure på.

MM hadde sagt omtrent «hvis det bare er gamle folk på den rehab’en så er det jo ikke så gøy for Marius», hvorpå Nora hadde svart «men rehab skal jo ikke være gøy.»

Hvis du setter inn ordet «kult» er det kanskje lettere å forstå at MM ikke mente det bokstavelig som om Marius skulle ha det superfestlig på rehab.

«Er ikke så kult hvis det bare er gamle der»

etc.

Oversettelse fra kristiansandsdialekt - vi bruker ordet «gøy» for mer enn den vanlige betydningen.

I en slik setning ville vi ment å si: (….), så blir det demotiverende/ikke hyggelig/kjipt». Som i at han ikke kan identifisere seg med eldre. 

Så svarer jo Haukland helt korrekt «skal ikke være gøy».

Hauklands svar er rett å gi på kristiansandsvarianten og, fordi: rehab er ikke ment å være noen av de tingene vi legger i ordet «gøy». 

For å ta en annen tilfeldig setning: «Trine sier dere var på kino, og så bare gikk fra henne. Det var jo ikke akkurat så gøy for Trine».

Som i at noe er kjipt og trist eller noe man blir demotivert/nedstemt av. Henspeiler egentlig ikke på «gøy» rent bokstavelig.

Men her svarer Haukland riktig uansett dialekt. 

For en fjern og snål ting å si av MM, man er ikke på rehab for å finne venner. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Eufemia- skrev (5 timer siden):

Kronprinsen uttalte ved en anledning tidligere at «Vi vet det Marius har fortalt oss». 
Nå vet vi at de visste mer! 

Nora Haukland vitnet i retten, og fortalte at hun ba kronprinsparet om at de måtte hjelpe Marius. Hun ba de altså instendig om at de måtte hjelpe ham. 

Marius avviser det Haukland vitner om, på tross av at han angivelig var i dusjen på det tidspunktet, jfr. utspørringen i retten. 
Til Hauklands bønn og bekymring skal kronprinsesse MM har sagt at det ikke vil være bra for Marius å oppholde seg på det aktuelle rehabiliteringssenteret de påfølgende måneder pga. det var så mange eldre på stedet. Kronprinsessen skal ha fulgt opp med å si at det da ikke ville være GØY for Marius å være der av den grunn. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/kronprinsparet-visste-likevel-stoppet-de-det-ikke/o/5-95-2900716

Hvilken mor tenker at alderssammensetningen er det avgjørende når sønnen trenger avrusning?

En mor som har erfaring med å følge opp et rusavhengig barn og som lytter til fagfolk. Tvang er desverre ikke lov i Norge, så det skal ikke mer til endatil man skriver seg selv ut..

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
TigerK skrev (25 minutter siden):

Her følger jeg deg ikke helt. Det var et sitat hentet rett fra kilden. Jeg la til parentes som forklarte hvem «Han» refererte til, men når man henter et direkte sitat så blir det stående slik det er skrevet. Grunnen til at jeg ikke tok med hele avsnittet er at det er begrensninger på hvor mye tekst det er lov til å legge ut her på forumet. 

Er det slik at Nettavisen har referert feil fra det som ble sagt i retten, så må man henvende seg direkte til dem. Jeg klippet et sitat og la ved lenke til kilde. 

Og for ordens skyld vil jeg få presisere at jeg ikke har noen intensjon om å latterliggjøre Marius. Poenget var ikke at han ikke forsto ordet, det er et lite brukt ord, men poenget var at selv om han ikke forsto ordet tok han automatisk motsatt standpunkt. Og det sier jo en del om hvordan han tenker og forholder seg til verden rundt seg. 

Endret av TigerK
Skrivefeil
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

Oversettelse fra kristiansandsdialekt - vi bruker ordet «gøy» for mer enn den vanlige betydningen.

I en slik setning ville vi ment å si: (….), så blir det demotiverende/ikke hyggelig/kjipt». Som i at han ikke kan identifisere seg med eldre. 

Hauklands svar er rett å gi på kristiansandsvarianten og, fordi: rehab er ikke ment å være noen av de tingene vi legger i ordet «gøy». 

For å ta en annen tilfeldig setning: «Trine sier dere var på kino, og så bare gikk fra henne. Det var jo ikke akkurat så gøy for Trine».

Som i at noe er kjipt og trist eller noe man blir demotivert/nedstemt av. Henspeiler egentlig ikke på «gøy» rent bokstavelig.

En annen bruker her med innsikt, sa at det kan være perioder med alders grupper. Netopp pga motivasjon. Feks at eldre ikke dropper ut pga yngre i gruppa og omvendt.   Vistnok ikke uvanlig det.  Så kan tenkes at det kan ha vært pga noe sånt. Siden det nevnes to mnd som ikke går. Han sier til krim org i august samme høst at han skal på et slikt opphold både i norge og i utlandet. Som han vissnok har abrutt. 

Jeg vet ikke. 

• Liker 1
Skrevet
MissLucy skrev (8 timer siden):

Er det noen annen måte å forstå det på enn at det er politiet som lekker?

Nå er det ikke gitt at Marius snakker sant. Fram til nå har han ikke fremstått spesielt troverdig, og det er nok mer sannsynlig at han lyver i sin jakt etter å fremstille seg selv som et offer.

• Liker 9
  • Hjerte 2
Skrevet
TigerK skrev (2 timer siden):

Marius (29) uttaler seg i retten i dag, til forsvarernes store fortvilelse. 

«Han (forsvareren) innleder med å ta opp at Haukland beskriver seg selv som «blyg» i avhørene med politiet.

Høiby spør forsvareren om han kan definere ordet blyg.

– Nei, det kan jeg ikke, svarer Sekulic.

– I så fall vil jeg svare at hun er stikk motsatt av det, svarer Høiby.»

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2903987 10:22

Ja, hva skal man si? «Jeg vet ikke hva ordet betyr men hvis NH har sagt at hun er det, så er jeg automatisk uenig». Hvor gammel er han her egentlig? Tre og et halvt?

Til moderator: ikke meningen å henge ham ut eller latterliggjøre Marius. Målet var å vise det umodne og smått absurde i at han automatisk avviser noe uten å forstå hva det er han avviser. 

Jeg er enda mer overrasket over at en advokat ikke kan definere ordet ‘blyg’ . Sikker på du har hørt riktig? Antakelig et retorisk spørsmål fra Marius’ side. 

Skrevet (endret)
trønder skrev (3 minutter siden):

Nå er det ikke gitt at Marius snakker sant. Fram til nå har han ikke fremstått spesielt troverdig, og det er nok mer sannsynlig at han lyver i sin jakt etter å fremstille seg selv som et offer.

Nei, det er ikke sikkert han snakker sant. Men mye av det som er lekket, er jo info som politiet har sittet på. At det skulle komme ut til noen andre så raskt etter f.eks avhør, eller at Bratlien skulle fått telefon før pågripelse, er jo snodig. Politiet varsler vel ikke om sånt til offentligheten? Med mindre noen lekker.

Endret av -Pusheen-
Tok vekk en ekstra bokstav
  • Liker 1
Skrevet
Mollami skrev (1 minutt siden):

Jeg er enda mer overrasket over at en advokat ikke kan definere ordet ‘blyg’ . Sikker på du har hørt riktig? Antakelig et retorisk spørsmål fra Marius’ side. 

Igjen, dette er et sitat hentet fra Nettavisen sin referering av saken. Jeg bare klippet ut sitatet og linket til kilde. Har Nettavisen hørt feil, så tror jeg e-postadressen til journalisten ligger i tilknytning til saken. Man kan sikkert sende en henvendelse å be om at det justeres, hvis man mener det er feil referert av Nettavisen. 

• Liker 5
Skrevet
AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Ja, nettopp. «Ikke så kult det, da» liksom. 
Ordvalget til MM er spesielt, men sørlendinger uttrykker seg ofte litt defensivt. Østlendinger er mer direkte, det gjelder vel også nordlendingen Nora, som reagerer spontant med «rehab skal ikke være gøy». 
Marius reagerte sterkt på hvordan NH omtalte kronprinsparet, han kjenner vel til hvordan moren uttrykker seg og husker muligens utallige samtaler hvor de har prøvd å hjelpe (iflg ham selv i retten). Ikke vanskelig å tenke seg at det er en ekstra tung byrde at handlingene hans rammer uskyldige, som f.eks. søsknene. Får håpe rettssystemet kan gi han den «tough love» som foreldrene ikke har klart.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Dagbladet er ikke min primærkilde, men fant forleden en konkretisering av tiltalepunktene i saken som var interessant. Legger ved en lenke, men må bla langt ned. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/i-sms-da-smeller-det/84288334

Det er altså 18 tiltalepunkter vedr Frognerkvinnen. Det er skadeverk, flere tilfellet av hensynsløs atferd, flere brudd på besøksforbud, grov kroppskrenkelse og flere tilfeller av seksuelt krenkende atferd. 

Oppsummert er det svært mye som er likt det som de andre kvinnene forteller inkludert filming og det han foretar seg mens han gjør det. Om hun bekrefter i din forklaring så vil hun også styrke forklaringen til de andre kvinnene i saken. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg leste i TV2 at han har/hadde en inntekt på 70 tusen i måneden. Leste før at han fikk 20 tusen i indirekte apanasje via mora. Hva er da den andre jobben som gir inntekt på 50 tusen?

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
missLynch skrev (8 timer siden):

Pussig at forholdet til Snekkestad og Frogner-kvinnen også var «giftig» 🙄 Synd at Snekkestad-forholdet ikke er en del av rettsaken (ja jeg vet hvorfor), hun fortalte jo også om fysisk og prykisk vold. Det var vel «tosidig» dette også da i Marius sitt hode. Og du milde, som han synes synd på seg selv, det er utrolig. Sutring og klaging pga ting han selv er skyld i, klart 95% av vennekretsen tok avstand fra han når det kom frem hva han er tiltalt for. Stakkars han som møtte sitte alene i huset i skogkanten, liksom. Ja vel, som man reder ligger man. 😎

Du sier du vet hvorfor Julianne sin sak ikke ble med men eg har ikke helt forstått dette. Hørt noen si foreldet men er det virkelig foreldet etter så få år? Var jo ikke åtti tallet liksom. 

• Nyttig 4
Skrevet

Det er mye lettere for Frogner kvinnen å bryte med Marius nå. Hun ser hendelsene litt fra avstand, pluss at det er mye tryggere å bryte nå. Hun slipper også å bli snakket rundt.

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Jadaomatte skrev (4 minutter siden):

Det er mye lettere for Frogner kvinnen å bryte med Marius nå. Hun ser hendelsene litt fra avstand, pluss at det er mye tryggere å bryte nå. Hun slipper også å bli snakket rundt.

Det er aldri trygt for en kvinne å bryte ut av voldelige forhold. 

Det er faktisk under fire uker siden han utøvde knivtrusler og kroppskrenkelser mot henne, samt brudd på besøkelsesforbudet (hvilket hsn har brutt flere ganger over lang tid). 

Det er ingen avstand i tid. Det er NÅ. Og det snakkes om - OVERALT. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
kaninkatt skrev (24 minutter siden):

Jeg leste i TV2 at han har/hadde en inntekt på 70 tusen i måneden. Leste før at han fikk 20 tusen i indirekte apanasje via mora. Hva er da den andre jobben som gir inntekt på 50 tusen?

Jeg tror de regner med verdien av å bo gratis på Skaugum i de 70 tusen. 

Edit: Ser jeg tok feil.

Endret av SVK
Skrevet
SVK skrev (4 minutter siden):

Jeg tror de regner med verdien av å bo gratis på Skaugum i de 70 tusen. 

Nei. han skal visstnok ha sagt til noen i Lofoten at han hadde 70 000 i mnd. Men i samme besøket skal  han også ha sagt at han var naver.

Dette er ikke dokumenterte opplysninger.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...