Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og spekulasjoner.

Minner igjen om at det ikke er tillatt å henvende seg til og diskutere gruppe med brukere ala "de som hyller MM", "de som misliker kongefamilien", "de i tråden" osv. Dette vil bli fjernet som avsporinger for å hindre at det utvikler seg til brukerdebatt. Fokuset pr nå er på rettssaken!

Det kommer mye info i saken og det er forventet at man leser i det minste litt før man slenger ut påstander som er gamle og motbevist. Flere aviser har liveoppdatering under rettssaken med sitster og info. 
Nettavisen har sin liveoppdatering fra rettssaken her: https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2903987
Tv2 har sin her: https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-rettssaken/
NRK har sin her: https://www.nrk.no/nyheter/straffesaken-mot-marius-borg-hoiby-1.17000853

For mer informasjon om vitner, titalte, fornærmede o.s.v finnes det liveoppdateringer med mer informasjon.
Vg sin kan man finne her: https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/
Og Aftenposten sin finner man her: https://www.aftenposten.no/norge/i/Rz78a5/faa-full-oversikt-over-saken-mot-marius-borg-hoeiby

Når det gjengis sitater fra disse må det enten lenkes fra side og legge til nøyaktig klokkeslettet sitatet ble postet, eller det må postes direktelenke til innlegget. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ydmykende for ham at kjæresten tar fra ham mobilen foran andre, men det bekymrer ham tydeligvis ikke når han selv skriker og kjefter foran de samme folkene…

Endret av Marleah
Endret
  • Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
anno19 skrev (21 timer siden):

Jeg håper at Nora får eksklusive tilbud om å lage dokumentar. Få ut historien sin om hva hun har måttet gjennomgå. Tindersvindler, Pelicot saken osv - la verden få vite👏🏼👏🏼 Ingen skal måtte gå gjennom slik behandling i et forhold, eller måtte kjempe mot “eliten” slik som offerene gjør nå. Nå er hun hele Norges Nora💜💜

Denne hadde jeg gjerne sett på. MBH kunne ha levd et anonymt liv hvis han ville, men han foretrakk å omgås høyprofilerte folk og benytte seg av privilegiene i kongefamilien, inkludert immunitet i media. Jeg håper hun og venninnene forteller hver eneste ting om han og forholdet, til skrekk og advarsel for kvinner som han møter på sin vei.

• Liker 27
  • Hjerte 4
  • Nyttig 6
Skrevet
Marleah skrev (11 minutter siden):

Det er ydmykende for ham at kjæresten tar fra ham mobilen foran andre, men det bekymrer ham tydeligvis ikke når han selv skriker og kjefter foran de samme folkene…

Fordi han 1) er overlegen siden han er "mann" og 2) mammaen er den hun er. Bedritent syn på det meste, veldig tomt i toppetasjen, en mann fullstendig uten ambisjoner, kvalifikasjoner og verdi. Jeg har alltid lurt litt på hvordan han kunne få et såpass håpløst verdisyn, men etter at morens moral er avdekket skjønner man jo litt mer. 

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 27
Skrevet
Momma skrev (12 minutter siden):

Fordi han 1) er overlegen siden han er "mann" og 2) mammaen er den hun er. Bedritent syn på det meste, veldig tomt i toppetasjen, en mann fullstendig uten ambisjoner, kvalifikasjoner og verdi. Jeg har alltid lurt litt på hvordan han kunne få et såpass håpløst verdisyn, men etter at morens moral er avdekket skjønner man jo litt mer. 

Må si at jeg blir litt forundret over at så mange kvinner finner ham tiltrekkende. En voksen mann som får store beløp overført fra foreldrene hver måned - og ikke gidder å jobbe for føden. Det er vel så lite tilterkkende som det kan få bli i min verden. Når man i tillegg oppfører seg som verdens største drittsekk så bare gjør det inntrykket om mulig enda verre. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
Gulline skrev (1 minutt siden):

Må si at jeg blir litt forundret over at så mange kvinner finner ham tiltrekkende. En voksen mann som får store beløp overført fra foreldrene hver måned - og ikke gidder å jobbe for føden. Det er vel så lite tilterkkende som det kan få bli i min verden. Når man i tillegg oppfører seg som verdens største drittsekk så bare gjør det inntrykket om mulig enda verre. 

Dette viser jo bare hvor mange kvinner som lar seg blende av penger og makt 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Arild37 skrev (7 minutter siden):

Dette viser jo bare hvor mange kvinner som lar seg blende av penger og makt 

Uten tvil. Det er desverre en sannhet. Marius har ikke hverken penger eller makt, men moren, stefaren og stebesteforeldrene er jo Norges mektigste familie. Det er nok tiltrekkende på en og annen dame. En giddalaus og forbanna rusmisbruker i seg selv er jo ikke akkurat noe catch. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
missLynch skrev (9 timer siden):

Anbefaler alle å høre på podcasten «Krimrommet» på NRK, åpen og gratis for alle. Advokat Brynjar Meling er med i hver episode, og i dag var han fin. Han er veldig faglig og balansert, og tar bl.a for seg de aggressive sms`ene Høiby sender. Hør hør! 😊

kan du gi et referat?

Skrevet (endret)
TigerK skrev (1 time siden):

Tenker at politiet ble bekymret når de fant et søkeresultat i Marius sin historikk som handler om hvor mye kokain som må til for å drepe et menneske, kort tid etter at han har brølt og skreket ukontrollert «Jeg vil at du skal dø», til kjæresten sin, så høyt at tilfeldig forbipasserende på gata kunne høre det. 

Enig.  Marius er en mann  helt uten empati, impulskontroll og evnen å tenke grundig gjennom ting. Han har også en historie med  svært alvorlig voldskriminalitet.

Endret av SVK
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

Denne hadde jeg gjerne sett på. MBH kunne ha levd et anonymt liv hvis han ville, men han foretrakk å omgås høyprofilerte folk og benytte seg av privilegiene i kongefamilien, inkludert immunitet i media. Jeg håper hun og venninnene forteller hver eneste ting om han og forholdet, til skrekk og advarsel for kvinner som han møter på sin vei.

Jeg vil tipper psykologer, sosiologer, sosionomer, osv  også er svært interessert i alle som kan gi innblikk til denne verdenen. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
SVK skrev (9 minutter siden):

Jeg vil tipper psykologer, sosiologer, sosionomer, osv  også er svært interessert i alle som kan gi innblikk til denne verdenen. 

Slik jeg har forstått det så er det generelt vanskelig å forske på  privatlivet til eliten. Ikke bare er eliten liten, men man kan heller  intervjue dem i bytte mot gavekort.

Endret av SVK
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
SVK skrev (2 minutter siden):

Slik jeg har forstått det så er det generelt vanskelig å forske på  privatlivet til eliten. Ikke bare er eliten liten, men man kan heller  intervjue dem i bytte mot gavekort.

Jeg kjenner jeg er nysgjerrig på om det er forsket på konsekvenser av å vokse opp i ekstrem rikdom. Vi vet jo at det å vokse opp i fattigdom har mange negative konsekvenser. Men når man ser hvor dårlig det går med mange av barna til rike folk kan man jo lure på om det er tilsvarende negativt å vokse opp i den andre enden av inntektskalaen?

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Piggsopp skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner jeg er nysgjerrig på om det er forsket på konsekvenser av å vokse opp i ekstrem rikdom. Vi vet jo at det å vokse opp i fattigdom har mange negative konsekvenser. Men når man ser hvor dårlig det går med mange av barna til rike folk kan man jo lure på om det er tilsvarende negativt å vokse opp i den andre enden av inntektskalaen?

Her er min lille personlige teori: Jeg tror det at Marius vet at hans eksistens var et uhell / ikke planlagt, foreldrene hadde bare kort affere og var ikke sammen da han ble født , far i fengsel. Mor som satte han bort hos mormor de første leve år,  Og selv om Håkon og Håkons familie ønsker Marius velkommen vil det nok alltid være en følelse av å være til overs eller ikke passe inn.  Tenker det ville vært rart om ikke summen av alt dette fikk lille Marius ( altså Marius som  barn) til å føle seg uønsket. 

Et lite barn leser det som å bo hos mormor frem til han er 3 år som mamma prioriterer meg ikke og er ikke glad i meg. Samme med det at pappa ikke er der pga han er i fengsel. Dette kan sette seg og følge en person helt inn voksenlivet. 

Så vil jeg understreke: Dette unnskylder ikke hva han har gjort, og jeg håper han blir dømt, men forklarer noe om Marius tenker jeg.

Endret av FruR
  • Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (10 timer siden):

Hvem vinner på at det er lekket informasjon til pressen, for å så uttale at  mediepresset har vært enormt? Ikke politet eller ofrene hans. Enig med du.

Vel. Det kommer helt an på øyet som ser. Når informasjon lekkes tidlig slik det har blitt gjort i denne saken er det helt klart med på å farge narrativet i samfunnet. Det gir lite mening at en person som virkelig er hatet av alle, og er sterkt belastet har mye å vinne på dette. Når et menneske utsettes for massiv offentlig fordømmelse over tid, former det både tankeinnhold og psykisk tilstand. Søkehistorikk som indikerer destruktive eller suicidale tanker, bør ikke avfeies som irrelevante eller mistenkeliggjøring. Det er nettopp slike tanker som oppstår når press, skam og sosial isolasjon blir overveldende.
Hat former menneske, det snevrer handlingsrom, forvrenger selvet og kan dytte sårbare personer lenger ned i mørke spor.

Snarere så sementeres et bilde i media før motforestillinger får rom. Men det er interessant å spørre hvem som faktisk har interesse av lekkasjer. Dette har vært tema gjentatte ganger her, og det viser at det er et problem både for tiltalte og fornærmede i saken som ikke ønsker å stå i offentligheten. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Han har tydeligvis ekstremt lav selvfølelse. Han trenger mye mer enn rusbehandling for hvis det skal være et håp om at han skal kunne fungere normalt i et samfunn. 

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså iht denne episoden, så lurer jeg på om referatet er litt for strengt. Da ene krangelen med bla vennen til N og hele jenteflokken, fremstiller det iht det vi kunne lese i loggen, som at han hadde gjort noe dumt og alle ble sinte på han. 

Mens i denne episoden iht et ukes sammendraf, får vite at krangelen omhandler  at han ikke har kjøpt med ulovlig rusmidler til ene vennen, hvor han har uttalt at han er ikke dop dealer. Han hadde kjøpt med til et par ikke til alle.

Det nyanserer jo den krangelen mye.

https://radio.nrk.no/podkast/krimrommet/l_746d8fc1-e81a-4a76-ad8f-c1e81a8a76b1?utm_source=nrkradio&utm_medium=delelenke-android&utm_content=podcast:l_746d8fc1-e81a-4a76-ad8f-c1e81a8a76b1

• Liker 3
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...