Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
CeXNS skrev (1 time siden):

Det er jo slik at selvvalgt rus ikke er formildende på noen måte.

Korrekt. Selvpåført rus er en straffeskjerpende omstendighet. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tran09 skrev (9 minutter siden):

Ja, husker jeg leste at han var blitt lærling og tenkte "wow, det er helt sykt kult at en i kongefamilien går den veien! Kanskje jeg også skal gjøre det?". Ble med tanken, men han kunne blitt ett forbildet istedenfor kriminell. 

Jeg ser for meg at det kanskje blir sett litt ned på jeg da, at en i den familien velger yrkesfag , dessverre. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Orly skrev (6 minutter siden):

Jeg ser for meg at det kanskje blir sett litt ned på jeg da, at en i den familien velger yrkesfag , dessverre. 

Det er vel ingen av kongen og dronningens barnebarn som har fullført høyere utdanning, så det tror jeg ikke han skal bekymre seg for. 

Kan være mulig at folk ser ned på ham fordi han banker kjærestene sine, drapstruer folk, ruser seg, ikke har jobb, kjører som en villmann etc. Det skal man slett ikke se bort i fra

Endret av TigerK
  • Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
TigerK skrev (6 minutter siden):

Det er vel ingen av kongen og dronningens barnebarn som har fullført høyere utdanning, så det tror jeg ikke han skal bekymre seg for. 

Kan være mulig at folk ser ned på ham fordi han banker kjærestene sine, drapstruer folk, ruser seg, ikke har jobb, kjører som en villmann etc. Det skal man slett ikke se bort i fra

Nå snakker jeg ikke nødvendigvis innad i familien da og resten har jeg ikke sagt noe om nå, jeg snakker om da han valgte å bli lærling , så skjønner ikke hvorfor du skriver det siste der. 

• Liker 2
Skrevet
Orly skrev (3 minutter siden):

Nå snakker jeg ikke nødvendigvis innad i familien da og resten har jeg ikke sagt noe om nå, jeg snakker om da han valgte å bli lærling , så skjønner ikke hvorfor du skriver det siste der. 

Jeg skriver det siste der fordi: Hvis Marius opplever at han blir sett ned på, så er det mye mer nærliggende å tro at det er fordi han har en atferd som er særdeles avvikende og grenseoverskridende, enn at det er fordi han valgte yrkesfag på videregående

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Ingen andre som reagerer på at Marius måtte påpeke at han ikke hadde brukt mastercardet til kronprinsen, men ikke korrigerte opplysningene om at han fikk inn 70.000 i måneden? 

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-rettssaken/#/616co/698f28397195940ab7ccdc00/om-kronprinsens-mastercard-det-har-jeg-aldri-hatt

Tenk å være satt i en så privilegert posisjon, få inn 70 000 i måneden med minimal til null innsats, så kaster du det bort og ødelegger for andre med å leve som en kødd. 

Men stakkars han ja. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (43 minutter siden):

Det er et viktig spørsmål.
Og det er viktig å forsøke å forstå forklaringer, selv om forklaringer ikke nødvendigvis er unnskyldninger.

Marius har selv ærlig forklart i retten han har følt seg plaget av pressen igjennom hele oppveksten, helt fra treårsalderen. Han  har uttrykt han opplevde oppveksten som vanskelig og til tider traumatisk på grunn av dette. Han knytter sine utfordringer i voksen alder til dette, inkludert et et stort bekreftelsesbehov.

Kilde: https://www.dagbladet.no/studio/78109-rettssaken-mot-marius-borg-høiby/11027226-om-videoen-skummelt?side=20

En treåring kan ikke bli plaget av pressen. 

Det vet alle som har hatt barn. 

Så hvis han har vært plaget av pressen så er det voksne som har overført dette til han. 

For øvrig var det lite pressedekning i hans oppvekst, og det som var var positivt. 

"Lille Marius blir godt tatt mot av kongefamilien" (var kongehuset som plantet den historien) 

"Marius er et stort alpintalent og skal gå toppidrett på alpinlinje" 

Slike ting. 

Men fra hva jeg har sett opp gjennom årene, så har familien en intern mytologi om den plagsomme pressen og Marius sin vanskelige rolle. 

PS. Den fornærmede idag fikk direkte spørsmålet om hun hadde blitt interessert i Marius om han ikke hadde den familien han hadde, og hun var så ærlig som hun kunne. Er ikke tvil at han har fått store sosiale og økonomiske fordeler av sin familie, men uten forpliktelser. Og er nok der man skal søke noe av forklaringen til problemene. Vi mennesker har ikke gått å få uten krav. Er få som har fått så mye som Marius helt grattis. Men skjønner det er lett å peke på pressen. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Skrevet
TigerK skrev (19 minutter siden):

Jeg skriver det siste der fordi: Hvis Marius opplever at han blir sett ned på, så er det mye mer nærliggende å tro at det er fordi han har en atferd som er særdeles avvikende og grenseoverskridende, enn at det er fordi han valgte yrkesfag på videregående

Uheldigvis gikk han ikke yrkesfag, men toppidrett.. Litt sært for noen som ikke har satt noen spår i idretten... 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Orly skrev (25 minutter siden):

Han er beskrevet som lærling i den jobben som eksen ordnet i bedriften på Liertoppen der hun var på eiersiden. Men han var nok ikke lærling da vi ikke har noe som skal tilsi at han har gått MC mekanikken linje på VGs, han gikk toppidrett på Wang som ikke har den linjen. 

• Liker 9
Skrevet
missLynch skrev (1 time siden):

Han inngir ikke et godt inntrykk i rettsalen nei. Man blir litt lamslått over denne «Exit»- livsstilen som presenteres; fest, fyll, drugs og sex. For et innholdsfattig liv han har levd, kun på jakt etter rus og bekreftelse i en eller annen form. Rastløs og høy på seg selv. 
Andre på samme alder har tatt utdannelse, begynt å jobbe, kanskje etablert seg med samboer og barn. Det er tragisk at «noen» har finansiert livsstilen og bidratt til dette sakte togkræsjet. Det burde ha vært strammet inn for evigheter siden, det hadde også vært til hans fordel. Huff. 

Vi vet ikke sikkert eksakt beløp men sponsingen fra kronprinsparet tilsvarer en lønn på et sted mellom 1 og 2,5 millioner. Hvorfor skulle han ta seg sammen å stå opp tidlig på morgenen, dra på jobb, og klare seg selv?

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Spørsmålstegnene skrev (1 time siden):

Det er et viktig spørsmål.
Og det er viktig å forsøke å forstå forklaringer, selv om forklaringer ikke nødvendigvis er unnskyldninger.

Marius har selv ærlig forklart i retten han har følt seg plaget av pressen igjennom hele oppveksten, helt fra treårsalderen. Han  har uttrykt han opplevde oppveksten som vanskelig og til tider traumatisk på grunn av dette. Han knytter sine utfordringer i voksen alder til dette, inkludert et et stort bekreftelsesbehov.

Kilde: https://www.dagbladet.no/studio/78109-rettssaken-mot-marius-borg-høiby/11027226-om-videoen-skummelt?side=20

Han har stort sett fått vært i fred. At han ble fotografert som 3-åring i starten av HM og MM sitt forhold er riktig, men så satte MM foten ned og deretter stoppet det. Pressen respekterte at MM sitt ønske. Deretter har han blitt fotografert i offisielle sammenhenger.

Du kan aldri komme her å si at Marius ble snikfotografert i skolegården på 3.trinn, ei heller med kompiser på 5.trinn, eller ute med venner som 12-åring! Han har fått være i fred, fordi pressen har tatt hensyn!  Pressen er ikke ansvarlig for hans adferd og ei heller bekreftelsesbehovet han påstår å ha.

At oppveksten har vært vanskelig ligger da ikke på pressen, men hjemmet han er vokst opp i, et hjem som også har gitt han privilegier han aldri hadde fått om ikke hans mor hadde giftet seg med HM! 

Endret av K_mb
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 22
Skrevet (endret)
Orly skrev (1 time siden):

MBH gikk på Wang Toppidrett, de tilbyr kun studiespesialisering. MBH gikk altså aldri på yrkesfag på VGS. 

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Den fornærmede idag fikk direkte spørsmålet om hun hadde blitt interessert i Marius om han ikke hadde den familien han hadde, og hun var så ærlig som hun kunne. Er ikke tvil at han har fått store sosiale og økonomiske fordeler av sin familie, men uten forpliktelser. Og er nok der man skal søke noe av forklaringen til problemene. Vi mennesker har ikke gått å få uten krav. Er få som har fått så mye som Marius helt grattis. Men skjønner det er lett å peke på pressen. 

Selvfølgelig så har MBH dratt enormt store fordeler av å være hyperprivilegert. Strengt talt så ser han jo ikke ut som noe fruktfat, i motsetning til alle kvinnene han har vært kjæreste med.

Endret av Rastebenk
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (35 minutter siden):

Han har stort sett fått vært i fred.

En påstand om at han "stort sett har fått være i fred" er en subjektiv oppfatning som står i direkte motstrid til en rekke offisielle uttalelser og dokumenterte hendelser.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Spørsmålstegnene skrev (10 minutter siden):

En påstand om at han "stort sett har fått være i fred" er en subjektiv oppfatning som står i direkte motstrid til en rekke offisielle uttalelser og dokumenterte hendelser.

Det er ikke en påstand, men et faktum. Du vet vel ikke så altfor mye om Ingrid A og Sverre M sin oppvekst heller fordi de også har vært skjermet.

Å legge skylden på pressen for vold og voldtekter gidder jeg ikke være med på!!!

Rusmisbruk er forøvrig heller ikke en legitim og ei heller unnskyldning for å ta seg til rette på andre og forvolde skade!! 

Endret av K_mb
  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19
Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (Akkurat nå):

Legg ved en link til ett paparazzibilde trykket i norske medier av Marius i perioden etter morens bryllup og da han ble arrestert for vold, og jeg skal legge ved fem linker av bilder lagt ut av familien hans, vennene hans, eller ham selv. 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Miss Anthropy skrev (3 timer siden):

Garantert. Samtlige har jo sagt at han var veldig hyggelig fram til han ble for rusa. Det er åpenbart at han har store vansker både med rus og følelsesregulering.

De fleste mennesker er hyggelige fram til de ikke er det. Ingen går rundt og oppfører seg som r@sshøl 24/7. 

Selv blir jeg litt kort i svarene hvis jeg blir sulten, og flere jeg kjenner kan bli litt vel klengete i fylla, men jeg har enda til gode å treffe på en som blir så rusa at han banker og voldtar folk.

Det jeg vil fram til er at rus fjerner hemninger, så vi tillater oss å gjøre og oppføre oss på måter vi ellers klarer å holde i sjakk.  Det er ikke slik at rus endrer personligheten til folk. Det er mer riktig å si at rus fjerner bånd man legger på seg selv og bringer fram den personen man egentlig er. 

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
TigerK skrev (11 minutter siden):

Legg ved en link til ett paparazzibilde trykket i norske medier av Marius i perioden etter morens bryllup og da han ble arrestert for vold, og jeg skal legge ved fem linker av bilder lagt ut av familien hans, vennene hans, eller ham selv. 

Dette er en avsporing fra selve kjernen i saken. Her settes likhetstegn mellom hva som er trykket i medier og hva Marius har opplevd. Det motbeviser ikke at Marius ble forfulgt og overvåket. Om han faktisk hadde fått være i fred, hadde ikke Slottet sett det nødvendig å sende en 12 siders klage til PFU i 2013, og moren hadde heller ikke skrevet et åpent brev i 2017. Slottet dokumenterte den gang massiv og systematisk overvåkning, bilder av barna i private settinger, bruk av telelinser og skjulte fotografer, og grov krenkelse av barns rett til privatliv.

• Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...