Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
missLynch skrev (Akkurat nå):

Han inngir ikke et godt inntrykk i rettsalen nei. Man blir litt lamslått over denne «Exit»- livsstilen som presenteres; fest, fyll, drugs og sex. For et innholdsfattig liv han har levd, kun på jakt etter rus og bekreftelse i en eller annen form. Rastløs og høy på seg selv. 
Andre på samme alder har tatt utdannelse, begynt å jobbe, kanskje etablert seg med samboer og barn. Det er tragisk at «noen» har finansiert livsstilen og bidratt til dette sakte togkræsjet. Det burde ha vært strammet inn for evigheter siden, det hadde også vært til hans fordel. Huff. 

Det ble veldig åpenbart hvor ekstremt selvdestruktiv han er når han ruser seg hinsides på Ketamin når han er bedt på middag med svigerforeldre. Da er det ikke lenger bare fest og  moro....🥺

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (5 minutter siden):

Med all negativ fremstilling i sak og situasjon, kan man kanskje tenke det er viktig også Marius sine gode sider blir sett og anerkjent. Det kan bidra til å løfte ham opp og i riktig retning heretter. Det kan bidra til at han oppnår bekreftelser på gode og sunne måter.

Marius har åpenbart selvironi. Det er en svært god egenskap.

"– Jeg blir sint, river av meg den t-skjorten, som er helt sykt å gjøre. Hva hadde jeg tenkt at jeg skulle gå rundt med, liksom?"*

Det må være lov å le av akkurat dette, selv om situasjonen i seg selv nok var ubehagelig for begge parter, både da, og i ettertid.

Man kan bemerke seg at en av hans forsvarere forteller han er flink til å tegne. Kanskje tenker man så at måtte Marius endelig komme ut av dette fest- og dopkjøret og bruke av sine talenter og gode egenskaper, og gi slipp på tanker om seg selv som å være ingen ting.  

For andre er det faktisk viktig å skille handlinger og mennesket i dette.

Vi skal alle unne Marius å komme på rett vei, og kanskje har vi alle et ansvar for å ikke gjøre den veien vanskelig for ham?

Det fremstår åpenbart at Marius søker aksept og bekreftelse i sitt liv , men på feil måte.

Til ettertanke: "Vi blir ikke oss selv av oss selv, men av at andre bryr seg om oss" (Finn Skårderud)

Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/zO79Kq/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio

Hmm. Litt usikker på hva du mener med å skille mennesket og handlingene; uten mennesker ingen handling. Uten hjerne ingen handlinger. Uten kropp ingen handlinger. Så hva skal vi skille ut? 

Dessuten lever ikke mennesket i et vakuum. Han har forbrutt seg mot andre. Han har forbrutt seg mot samfunnet. Hans valg har hatt konsekvenser for andre. 

For at han skulle unnes tilgivelse og en ny sjanse må han jo erkjenne det han har gjort og ta ansvar for det. Problemet er jo at han avleverte en unnskyldning og forklaring like etter hendelsen på Frogner, for deretter på fortsette å ignorere loven. Da fremstår det ikke som en mann som forsøker å snu livet sitt eller tar ansvar. 

Det er lett å ha sympati med den lille gutten han engang var. Mannen han valgte å bli not so much.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Spørsmålstegnene skrev (57 minutter siden):

Med all negativ fremstilling i sak og situasjon, kan man kanskje tenke det er viktig også Marius sine gode sider blir sett og anerkjent. Det kan bidra til å løfte ham opp og i riktig retning heretter. Det kan bidra til at han oppnår bekreftelser på gode og sunne måter.

"– Jeg blir sint, river av meg den t-skjorten, som er helt sykt å gjøre. Hva hadde jeg tenkt at jeg skulle gå rundt med, liksom?"*

Det må være lov å le av akkurat dette, selv om situasjonen i seg selv nok var ubehagelig for begge parter, både da, og i ettertid.

Man kan bemerke seg at en av hans forsvarere forteller han er flink til å tegne. Kanskje tenker man så at måtte Marius endelig komme ut av dette fest- og dopkjøret og bruke av sine talenter og gode egenskaper, og gi slipp på tanker om seg selv som å være ingen ting.  

Vi skal alle unne Marius å komme på rett vei, og kanskje har vi alle et ansvar for å ikke gjøre den veien vanskelig for ham?

Det fremstår åpenbart at Marius søker aksept og bekreftelse i sitt liv , men på feil måte.

Til ettertanke: "Vi blir ikke oss selv av oss selv, men av at andre bryr seg om oss" (Finn Skårderud)

Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/zO79Kq/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio

MBH er en hyperprivilegert, arrogant, voksen mann som åpenbart aldri har måttet møte konsekvenser av sine egne handlinger. Han mener åpenbart at han er i sin fulle rett til å filme og fikle med underlivet til sovende kvinner som sover så tungt at de, sitat to av de fornærmede, ser ut som nakent slakt og at det ser ut som om de ikke engang puster. Marius Borg Høiby har allerede innrømmet vold mot Frognerkvinnen ("slo deg bare litt med flat hånd"), frakt av narkotika, dødstrussel mot en mann, mange tilfeller av råkjøring, kriminell omgangskrets, omfattende narkotika- og alkoholbruk, kniv i veggen og rasering av leilighet samt gjentatte brudd på besøksforbud.

Hvis du tror at MBH en vakker dag plutselig vil snu 180 grader og bli en oppegående og lovlydig mann, så er du veldig naiv. Uansett utfall av de 12 siktelsene som foreløpig ikke er bevist og som han ikke har innrømmet skyld i, så har han like fullt tilstått 24 av siktelsene. Selvfølgelig skal han få en rettferdig rettergang, men han fremstår uansett som en hyperprivilegert og arrogant exit-mann (bortsett fra at han ikke jobber).

Endret av Rastebenk
  • Liker 37
  • Nyttig 2
Skrevet
12 minutter siden, Spørsmålstegnene said:

Jeg synes (nesten) alle fortjener å kunne bli en bedre person og ta i bruk sine gode sider. Men først må han gjøre opp for seg! Det er viktig for rettferdighets sansen. Han får bli et nytt og bedre menneske etter en forhåpentligvis riktig dom og under soningen. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (5 minutter siden):

Nettopp.

Det er jo slik at selvvalgt rus ikke er formildende på noen måte.

• Liker 17
Skrevet

Jeg synes voldtekten som var oppe i dag var spesielt vond å lese om. Jeg tror det var fotvilelsen hos offeret som traff meg skikkelig, i kombinasjon med hvordan han parerte. Han virker rimelig skruppelløs. Ofrene er virkelig modige og sterke som står opp mot kronprinsessen sønn, med alt det innebærer. 

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Gjest Ninaen
Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (22 minutter siden):

Finn Skårderud var kanskje ikke den beste å sitere i denne konteksten eller? Apropos falne stjerner og høytstående personer liksom…

Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (22 minutter siden):

Da må han først ta ansvar for det han har gjort. Først da vil selvrespekten komme, og han vil kanskje ha en sjanse til å snu om på livet sitt. 

• Liker 10
Skrevet

En ting som blir tydelig for meg i denne rettsaken er forskjellen mellom gutt og mann. 

En mann tar ansvar for sitt eget liv, setter egne umiddelvare behov til side og gjør opp for seg om han tabber seg ut. 

Stikk motsatt av MBH, med andre ord. Den infantile klesstilen hjelper heller ikke.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Skrevet

Er redd dette kommer til å ende katastrofalt dersom han ikke blir rehabilitert. Som andre sier her, viser han lite/ingen empati i retten, og det er alle andre sin feil. Det er da det blir farlig. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 19
Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (11 minutter siden):

Hvor mye positivt har Marius fått høre eller lese om seg selv de siste årene? Hva gjør det med ham? Det har åpenbart ikke bidratt til å få ham på rett vei.

Han hadde alle forutsetninger for å få positiv omtale. Han er del av en familie som nesten alle i Norge var veldig glad i og positiv innstilt til, inntil nylig. Hvis det stemmer at han har et kunstnerisk talent, hadde han mye bedre forutsetning enn alle andre kunstnerspirer til å gjøre det bra. Hadde han valgt en ærlig fulltidsjobb som mekaniker, hadde det også blitt veldig godt mottatt.

• Liker 23
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)
Miss Anthropy skrev (17 minutter siden):

Absolutt. Men noen er jo kun destruktive på andres vegne og som kun drives av lyst og glede av å plage andre, som regel helt uten rus involvert. Da er det enda verre stilt. 😫 Men nå gikk jo aktor Henriksbø langt i dag på TV2 å indikere at MBH kan ha somnofili....🙄

Jeg har ingen forutsetninger for å si noe om Marius sin lyster, gleder eller diagnoser. Jeg ser en fyr som har en særdeles avvikende atferd fra det jeg opplever som normalt. En fyr som pusher grenser, og går over grenser, og som skader andre og ødelegger menneskers liv på veien. Han har utvist denne atferden siden minst 2018. Går ut i fra at foreldrene hans har forsøkt å elske ham frisk de siste ti årene. De må kanskje elske ham enda litt mer, for han er stadig like grenseoverskridende. 

Hva som ligger bak, diagnoser, ønsker om en klem, vond barndom, genetisk belastet rusavhengighet, dårlig i matte, fraværende far, skilsmissebarn, misforstått, forskjellsbehandlet, ertet, tvunget til å spise grønnsaker fra tidlig barndom…det spiller ingen rolle.

Bryter man loven, er det konsekvenser. De fleste barn lærer det ganske tidlig. Det blir helt sikkert tungt å måtte lære den leksa som 29 åring, det tviler jeg ikke på. Så får vi håpe han bruker den erfaringen til å lære noe om rett og galt, slik at han kan unngå å gjøre samme feil igjen. 

Endret av TigerK
  • Liker 26
  • Nyttig 7
Skrevet
TigerK skrev (4 minutter siden):

Jeg har ingen forutsetninger for å si noe om Marius sin lyster, gleder eller diagnoser. Jeg ser en fyr som har en særdeles avvikende atferd fra det jeg opplever som normalt. En fyr som pusher grenser, og går over grenser, og som skader andre og ødelegger menneskers liv på veien. Han har utvist denne atferden siden minst 2018. Går ut i fra at foreldrene hans har forsøkt å elske ham frisk de siste ti årene. De må kanskje elske ham enda litt mer, for han er stadig like grenseoverskridende. 

Hva som ligger bak, diagnoser, ønsker om en klem, vond barndom, genetisk belastet i forbindelse med rusavhengighet, dårlig i matte, fraværende far, skilsmissebarn, misforstått, forskjellsbehandlet, ertet, tvunget til å spise grønnsaker fra tidlig barndom…det spiller ingen rolle. 

Ja, hva ligger egentlig bak det hele? Hvorfor er han blitt sånn? Ingen jeg kjenner er av hans kaliber. Alle i vår krets er oppegående mennesker som jobber, betaler skatt og skaper seg et liv. 

Kongehuset 2026 er blitt en tragisk vits som ingen bør se opp til. (bortsett fra Harald, Sonja og prinsesse Astrid)

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (10 minutter siden):

Ja, for oss som følger rettssaken og ikke kjenner ham fra før så skal det mye til for å finne noe positivt med fyren. Han kalte til og med kvinnen i nord for et troll i telefonsamtale med en kompis. Han fremstår bare så vemmelig og frastøtende at man undrer hvordan han er blitt sånn. 

Det er vel familien sitt ansvar å bygge fyren opp under oppveksten hans, ikke ukjente mennesker. Og det at pressen har skrevet mye negativt om han er tull. Det er knapt en voksen person som visste hva han drev med før han ble anmeldt for volden mot Frognerkvinnen. Å ha møtt Epstein i den mest sårbare alderen i livet kan umulig ha gjort livet hans enklere. 

• Liker 23
  • Nyttig 5
Skrevet
Hebbe-lille skrev (1 minutt siden):

Det er vel familien sitt ansvar å bygge fyren opp under oppveksten hans, ikke ukjente mennesker. Og det at pressen har skrevet mye negativt om han er tull. Det er knapt en voksen person som visste hva han drev med før han ble anmeldt for volden mot Frognerkvinnen. Å ha møtt Epstein i den mest sårbare alderen i livet kan umulig ha gjort livet hans enklere. 

Man gjør seg noen tanker, ja…

• Liker 23
Skrevet (endret)
Spørsmålstegnene skrev (1 time siden):

Kanskje man skulle tilby Marius en bibel, en bålpanne, en gitar og synge «kumbaya my lord» i kor også? 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

Ja, hva ligger egentlig bak det hele? Hvorfor er han blitt sånn?

Det er et viktig spørsmål.
Og det er viktig å forsøke å forstå forklaringer, selv om forklaringer ikke nødvendigvis er unnskyldninger.

Marius har selv ærlig forklart i retten han har følt seg plaget av pressen igjennom hele oppveksten, helt fra treårsalderen. Han  har uttrykt han opplevde oppveksten som vanskelig og til tider traumatisk på grunn av dette. Han knytter sine utfordringer i voksen alder til dette, inkludert et et stort bekreftelsesbehov.

Kilde: https://www.dagbladet.no/studio/78109-rettssaken-mot-marius-borg-høiby/11027226-om-videoen-skummelt?side=20

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (1 minutt siden):

Og det er viktig å forsøke å forstå forklaringer, selv om forklaringer ikke nødvendigvis er unnskyldninger.

Marius har selv ærlig forklart i retten han har følt seg plaget av pressen igjennom hele oppveksten, helt fra treårsalderen. Han  har uttrykt han opplevde oppveksten som vanskelig og til tider traumatisk på grunn av dette. Han knytter sine utfordringer i voksen alder til dette, inkludert et et stort bekreftelsesbehov.

Kilde: https://www.dagbladet.no/studio/78109-rettssaken-mot-marius-borg-høiby/11027226-om-videoen-skummelt?side=20

Ja, han får rase mot pressen som resten av gjengen. Ingen i den familien har vel noensinne tatt på seg ansvar for egne handlinger. Nå sist var det IA som freste mot pressen i en tirade på sosiale medier - vel og merke kun delt med sine nærmeste 800 venner 😅

• Liker 35
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Bergknapp skrev (27 minutter siden):

Han hadde alle forutsetninger for å få positiv omtale. Han er del av en familie som nesten alle i Norge var veldig glad i og positiv innstilt til, inntil nylig. Hvis det stemmer at han har et kunstnerisk talent, hadde han mye bedre forutsetning enn alle andre kunstnerspirer til å gjøre det bra. Hadde han valgt en ærlig fulltidsjobb som mekaniker, hadde det også blitt veldig godt mottatt.

Ja, husker jeg leste at han var blitt lærling og tenkte "wow, det er helt sykt kult at en i kongefamilien går den veien! Kanskje jeg også skal gjøre det?". Ble med tanken, men han kunne blitt ett forbildet istedenfor kriminell. 

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (7 minutter siden):

Han får ta det opp med moren sin. Det var hennes valg å sette ham i den posisjonen. Hun visste hva det innebar, og det var mange som advarte om at dette kunne gå riktig galt. Som mor skal man liksom sette hensynet til barnet over sitt eget. Mette tok et valg, nå ser hun (og vi) konsekvensene. Kan virke som konsekvenstenkning ikke er prioritert i den kongelige husholdning. 

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...