Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (27 minutter siden):

Nei. Om han ikke står som influenser bedrift, så vil ikke 70.000kr på insta penger stå. Da er de ikke pensjonsgivende. (Insta blir ett eksempel) 

Han kan bygge en motorsykkel og tjene si 70.000kr på å selge den uten å måtte skatte av fortjenesten. Det gjelder dog ikke han, fordi han har registrert bedrift. Og da skal det skattes av, uansett.

Men for å ta et eksempel

Nei, men det du nevner nå er vel å jobbe svart? Om han har tjent over 60 k på småjobber uten og melde fra? Det er selvsagt også mulig. 
har ingeting med hvorvidt behovsprøvde ytelser fra nav nå synes på skatteligningen å gjøre da. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
lurker skrev (44 minutter siden):

Du kan ikke tjene 70 000 i måneden på hobbyinntekt uten å betale skatt :-D 

Så fort en hobby begynner å faktisk gi en inntekt av en viss størrelse etter at utgifter er betalt, nærmer man seg raskt punktet der man blir næringsdrivende. Å ha 70 000 kroner i inntekt i måneden er definitivt næringsinntekt.

Så nei, han kan ikke ha hatt en månedlig inntekt av betydning uten at det skal betales skatt.

😅 trodde hun mente i året jeg. Nei, 70 k i måneden er nok ikke for skatterfri småjobb å regne. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (27 minutter siden):

Jo det kan du. Jeg ble medforfatter i bok. Fordi jeg hadde et stort materiale, de som laget boken ville ha. Så var da i kontakt med skattemyndigheter og nav på dette. Siden jeg da gikk på aap. Det var ikke skattbar inntekt. Og kunne da selge hvor mange bøker vi ville. Siden dette gjalt et materiale og en bok. Jeg oppga intekten på boksalget. Men det sto ikke iht skattelista, pga det ikke var skattbar inntekt.  Det er undersøkt i hue og ræva før jeg ble med. Men det er ikke klare regler der. Noe disse influenserne kranglet om, at det finnes ikke en regel der som skiller. Fordi plutselig kan de bestemme seg for at du er bedrift, selv om du ikke er registrert som en. Og da er det også tilbakevirkende kraft at du plutselig må skatte. 

En jeg kjenner fikk forespørsel om å selge sine bilder for 200.000kr. Det var også ikke skattbar inntekt, pga det ikke var oppsøkende salg. Strikker jeg sokker og kjører oppsøkende salg, skal det registerees som hobby inntekt. Da skatter du etter 50.000kr om de ikke har endret reglene.  Dvs etter utgifter er trekt.

Når i alle dager var dette? Aap har jo vært skattbar inntekt så lenge det har hett aap. Greia med app er jo at en blir trukket for timer man jobber, i motsetning til uføretrygd hvor du blir trukket for kroner. Så ja, i prinsippet kan du tjene 1 mill på en time og få føre opp 1 time for trekk på aap. Så for nav er det greit. Men skatt? 
småjobb ( som var det jeg trodde du snakker om) kan man tjene 60 k i året uten trekk i nav utbetalinger eller skatt. 

at man kunne tjene over 60k  på å utgi bok uten å betale skatt var nytt for meg. slet litt med å skjønne hva du skulle frem til, men det går som sagt rykter om at Marius tjener rått på insta kontoen. Da er det kanskje kr og ikke bare stæsj han får i betaling? 🤷‍♀️ 

Ingenting med det jeg spurte om forøvrig, med interessant i forhold til hele bildet rundt Marius sin økonomi om det stemmer. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Jo det kan du. Jeg ble medforfatter i bok. Fordi jeg hadde et stort materiale, de som laget boken ville ha. Så var da i kontakt med skattemyndigheter og nav på dette. Siden jeg da gikk på aap. Det var ikke skattbar inntekt. Og kunne da selge hvor mange bøker vi ville. Siden dette gjalt et materiale og en bok. Jeg oppga intekten på boksalget. Men det sto ikke iht skattelista, pga det ikke var skattbar inntekt.  Det er undersøkt i hue og ræva før jeg ble med. Men det er ikke klare regler der. Noe disse influenserne kranglet om, at det finnes ikke en regel der som skiller. Fordi plutselig kan de bestemme seg for at du er bedrift, selv om du ikke er registrert som en. Og da er det også tilbakevirkende kraft at du plutselig må skatte. 

En jeg kjenner fikk forespørsel om å selge sine bilder for 200.000kr. Det var også ikke skattbar inntekt, pga det ikke var oppsøkende salg. Strikker jeg sokker og kjører oppsøkende salg, skal det registerees som hobby inntekt. Da skatter du etter 50.000kr om de ikke har endret reglene.  Dvs etter utgifter er trekt.

Uansett hva du har opplevd, så kan man ikke skattefritt tjene 70 000 kroner i måneden på reklameinnlegg på instagram.

Om man drar inn slike summer er det ikke hobbyinntekt, men næringsvirksomhet, og man skal både betale skatt og kreve inn MVA.

Endret av lurker
  • Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg lurer på hvorvidt mønsteret i det han foretar seg vil veie tungt, eller om hver sak ses på for seg selv. 

Siden det er hvorvidt kvinnene sov som avgjør om det er straffbart, så vurderes vel sakene hver for seg. 

Denne siste saken virker å være den klareste av de tre hittil. Hun tok sovemedisin og film viser sovende menneske. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet
Kvittre skrev (48 minutter siden):

Nei, men det du nevner nå er vel å jobbe svart? Om han har tjent over 60 k på småjobber uten og melde fra? Det er selvsagt også mulig. 
har ingeting med hvorvidt behovsprøvde ytelser fra nav nå synes på skatteligningen å gjøre da. 

Nei. Det er ikke det. Det går under som å selge noe du har.  Om du tjener masse på et insta bilde, evt 12. Så handler det mer om mengde og str enn str på inntekten. 

Som sagt det har jeg undersøkt, fordi heg var optatt av å netopp gjøre det riktig. Dog finnes det ikke klare regler på dette, og vil ogsp da være et skjønn, til syvende og sist.

Uansett nå begynner det å bli så mange innlegg om det samme, at det blir en avsporing. Men søk feks opp skatt elller ikke skatt på insta innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/norge/hoiby-svarer-pa-pastatt-voldtekt-i-oslo-som-ble-filmet-1.17768024

Dette har jeg for så vidt spurt deg om tidligere også, om det er noe som du har gjort ved andre anledninger?, sier Henriksbø.

– Kan jeg bare si at det spørsmålet som du har tatt opp nå ved tre anledninger er jeg så lei av, sier Høiby, tydelig irritert.

Retten tar pause til klokken 14 etter at Høiby har bedt om det.

Han sier «herregud ass» når han passerer på vei ut.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er bra han virker som "seg selv" i retten da. Jeg så for meg at han kom til å gjennomføre ett skuespill og være en "høflig og grei vestkantgutt".  

• Liker 31
Skrevet

Så langt synes jeg det virker som MBH har en ganske klar "modus operandi". Kvinnenes forklaringer virker å sammenfalle relativt godt med hverandre. Flere har feks beskrevet han som "høyt energinivå", at han "romsterer" mye rundt eller på andre måter ikke klarer å slappe av. Dette på tidspunkter hvor de har lagt seg til å sove, tidlig på morgenkvisten etter fest.

Ellers må jeg bare si at jeg synes synd på "Frogner-kvinnen", hun har virkelig vært i et hekt virker det som her. Han har vært voldelig mot henne, de har hatt et såkalt "av og på" forhold, hvor han selv blant annet har beskrevet det som at han slo opp med Frogner-kvinnen over melding, for å kunne ha sex med "Lofoten-kvinnen" den natta han var der. Så har han kranglet med "Frogner-kvinnnen" på et utested hvor han har innrømmet delvis straffskyld for adferden sin, for deretter å ha blitt med en gjeng på nachspiel, og skrudd telefonen på flight-mode  for å skjule bevegelsene sine, og han har deretter hatt frivillig sex med og er tiltalt for voldtekt på denne tredje kvinnen. Så han har altså "ligget rundt" (og voldtatt etter tiltalen) mens han har vært i et "av og på" forhold. 

Det er synd på de andre ofrene også, men jeg får veldig vondt av og synes synd på Frogner-kvinnen med at hun sannsynligvis har tilgitt han, gitt han en ny sjanse osv. og blitt møtt med denne adferden her... Det gjør skikkelig vondt å lese om. 

• Liker 24
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Eyr skrev (5 timer siden):

Den eneste måten kongehuset kunne vunnet tilbake litt respekt for meg er at MBH hadde tilstått alt, droppet rettsak for å prøve å minske straffen og tatt fullt ansvar for mennesket han har blitt og jobbet troverdig for å endre seg. Men i stedet velger de å benekte og tie. Beklager. Det duger ikke. 

Strengt talt så er MBH uskyldig til det motsatte er bevist av norsk domstol. Bevisbildet i flere av siktelsene er ikke veldig solide, det blir i stor grad ord mot ord. Men det åpenbarer seg et mønster, siden begge de påståtte voldtektene skal ha funnet sted på nachspiel.. Påtaleansvarlig Sturla Henriksbø sa i innledningen sin at denne rettssaken blir som å legge et puslespill. En brikke av gangen. Så får vi se hva det ender med til slutt. MBH har krav på rettergang, i likhet med alle andre som får politiets siktelser rettet mot seg. Jeg håper at sannheten seirer til slutt. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 3
Skrevet
Rastebenk skrev (3 minutter siden):

Strengt talt så er MBH uskyldig til det motsatte er bevist av norsk domstol. Bevisbildet i flere av siktelsene er ikke veldig solide, det blir i stor grad ord mot ord. Påtaleansvarlig Sturla Henriksbø sa i innledningen sin at denne rettssaken blir som å legge et puslespill. En brikke av gangen. Så får vi se hva det ender med til slutt. MBH har krav på rettergang, i likhet med alle andre som får politiets siktelser rettet mot seg. Jeg håper at sannheten seirer til slutt. 

Og det viktigste - at ingen kvinner skal utsettes for noe så nedverdigende igjen av denne fyren. Det er ikke bare en kvinne - det er mange som sliter nå. Han fremstår som en skikkelig usympatisk drittsekk - og som attpåtil skryter av sine "bragder" til kompiser. Fy f..... glad min datter ikke er et av ofrene. 

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Eyr skrev (3 timer siden):

Vi kan vell si at vi ikke får vite eksakt sum her. Han har sagt 3 forskjellige ting. Han naver, 20000, 70000. Det eneste vi vet er at han er forsørget av MM og HM. Han er forsørget slik at han kan leve den livsstilen vi får høre om nå…

Ja, de har holdt ham med penger, men vi vet ikke om han har hatt svart inntekt i tillegg.
Men vanlig lønn har han ikke hatt. 

Det måtte jo eksplodere en dag, fatter ikke hva HM og MM har tenkt. De skal være glad det smalt før et kvelertak eller kniv endte med drap. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Nei. Det er ikke det. Det går under som å selge noe du har.  Om du tjener masse på et insta bilde, evt 12. Så handler det mer om mengde og str enn str på inntekten. 

Som sagt det har jeg undersøkt, fordi heg var optatt av å netopp gjøre det riktig. Dog finnes det ikke klare regler på dette, og vil ogsp da være et skjønn, til syvende og sist.

Uansett nå begynner det å bli så mange innlegg om det samme, at det blir en avsporing. Men søk feks opp skatt elller ikke skatt på insta innlegg

Ja, men det er ikke avsporing om du svarer på det jeg spør om. Det vi snakker om er vel om Marius kan ha fått penger av nav i 2024 selvom det ikke synes på skatteseddelen ? Jeg mener fortsatt ja, AI er enig med meg , jeg finner ingenting annet når jeg googler og ber de som mener nei om kilde. Hva det din forfatterkarriere og instabilder har med saken å gjøre skjønner jeg ikke. 
gir opp å få ett svar, jeg har søkt opp det jeg lurer på og for ørtende gang finner jeg bare svar som bekrefter det jeg opprinnelig skrev. 

• Liker 4
Skrevet
Rastebenk skrev (24 minutter siden):

Strengt talt så er MBH uskyldig til det motsatte er bevist av norsk domstol. Bevisbildet i flere av siktelsene er ikke veldig solide, det blir i stor grad ord mot ord. Men det åpenbarer seg et mønster, siden begge de påståtte voldtektene skal ha funnet sted på nachspiel.. Påtaleansvarlig Sturla Henriksbø sa i innledningen sin at denne rettssaken blir som å legge et puslespill. En brikke av gangen. Så får vi se hva det ender med til slutt. MBH har krav på rettergang, i likhet med alle andre som får politiets siktelser rettet mot seg. Jeg håper at sannheten seirer til slutt.

For en del av forbrytelsene er det ganske solide bevis, fordi han selv har filmet og det vi ser på film styrker de fornærmedes versjon og svekker troverdigheten hans. I tillegg til trusler på opptak, og hærverk som han vel har tilstått. Så frikjent blir han ikke, men det er muligens noen tiltalepunkter av de 38 som de ikke kan bevise. 

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Natttåke skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/norge/hoiby-svarer-pa-pastatt-voldtekt-i-oslo-som-ble-filmet-1.17768024

Dette har jeg for så vidt spurt deg om tidligere også, om det er noe som du har gjort ved andre anledninger?, sier Henriksbø.

– Kan jeg bare si at det spørsmålet som du har tatt opp nå ved tre anledninger er jeg så lei av, sier Høiby, tydelig irritert.

Retten tar pause til klokken 14 etter at Høiby har bedt om det.

Han sier «herregud ass» når han passerer på vei ut.

Skal se han mister besinnelsen på et tidspunkt og viser akkurat hvordan han kan fortone seg. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
O Rakel skrev (56 minutter siden):

Ja, de har holdt ham med penger, men vi vet ikke om han har hatt svart inntekt i tillegg.
Men vanlig lønn har han ikke hatt. 

Det måtte jo eksplodere en dag, fatter ikke hva HM og MM har tenkt. De skal være glad det smalt før et kvelertak eller kniv endte med drap. 

Her kan vi vel trygt si at lykken er bedre enn forstanden. Det er flaks for ham (og for kongehuset) at han ikke endte opp som drapsmann. 

• Liker 18
Skrevet

Hva slags straff tror dere han kan få? Det er dessverre mye ord mot ord, og for å bli dømt må man jo ha bevis. Jeg er redd for at han får en mild straff og bare et par måneder i fengsel, og det får han bare fordi at det norske folk ikke skal bli altfor rasende.  

Skrevet

Nok et kapittel i sagaen om Mastercard. 

Dette bygger vel opp om antagelsen til enkelte av oss. "Pengeskrytet" var fyllesnakk.

Avviser kredittkort-påstand

Sekulic sier Høiby har noe han vil si.

Han får ordet:

– Det var noen som nevnte at jeg hadde min stefars kredittkort. Det har jeg aldri hatt, og aldri fått lov til.

Tidligere i retten denne uka ble det nevnt fra et vitne at Høiby hadde kredittkortet til kronprins Haakon.

– Det er bare prat om eventuelt han har stått ved siden av meg i baren og har betalt. Jeg har aldri fått hans kredittkort, bare så det er sagt, sier Høiby.

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=67201

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du sender meg pm om dette.
Jeg tror ikke Marius får behovsprøvd barnetillegg han skatter av nei. Hva du mener med at « man « ikke får sosialpenger ? hva er det for argument? 
hvis du har en link  for at Marius ikke kan ha mottatt sosialpenger fra nav fordi det nå synes på ligningen, kan du ta det her? Jeg tror vi alle er enige om at han ikke fått barnetillegg for barna han forsørger, men hvis du vil diskutere det, ta det her og ikke på pm til meg please.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
Soleil70 skrev (14 minutter siden):

Hva slags straff tror dere han kan få? Det er dessverre mye ord mot ord, og for å bli dømt må man jo ha bevis. Jeg er redd for at han får en mild straff og bare et par måneder i fengsel, og det får han bare fordi at det norske folk ikke skal bli altfor rasende.  

Det blir jo helt feil om han skal få noe som helst dom på det grunnlaget? 
jeg håper og tror han får en lenger dom, men om han ikke kan dømmes på bevis så må han jo gå helt fri. 

det er mye ord mot ord , hadde det vært en enkeltsak tror jeg han fort hadde blitt frikjent. Når det er gjentagende blir det vanskeligere. Nå er han jo tiltalt for en rekke andre ting i tillegg så jeg klarer ikke å se for meg et par måneder. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...