Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 05:00


Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man i tillegg presterer å legge ved en 100% KI-skrevet "Derfor publiserer VG podkast-dokumentaren «Kvinnene og Marius: Hva skjedde?"- boks som ikke engang er i nærheten av dekkende nok, blir dette bare tragisk. Hva blir det neste VG? Kosestund med Anders Giæver som forteller god-historier om sitt vennskap med MM?

  • Liker 14
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Krokenguri skrev (24 minutter siden):

Altså er det mulig? 😡🤬

Vg har laget en podcast serie på 3 deler. Og der deler de en mix av ting de har hørt og lekkasjer fra avhør. Selv om dette fremstår som mer iht sannheten enn det se og hør har bretta frem. Fremstår dette som at vi deler nå før rettsaken før vi ikke får lov å dele. Og de vet ikke alt.

Dette blir komentert både fra marius sin side, og sterke ord fra frogner kvinnen selv, som også omtaler pressen som værste med hele saken. Dvs værre enn kniv i veggen osv.

Det er ikke lett å skille mellom hva som er dokumenter og forklart via vitner etc.  Men frogner kvinnen peker på at mye av dette kun kan komme fra ulovlig lekkasjer fra hennes avhør. 

Nekter  å si navnet på podcasten. Og håper den blir fjernet fort som svint. 

Forbanna på vg , nå ja. Der klarte de å synke lavt. 

Bortsett fra et par avklaringer, det har vært mye blest om som marius har fått mye pes om , er greit kommer frem. Da det har vært ensidig formidlet. Som feks brevet, var et krav, iht å bli sammen igjen. Derav bruken av kjæresten min etc. Og at han angrer på at han skrev brevet. Dette er ikke formidlet av marius. Men en eller annen kilde. 

Det kunne de ha spart seg for. Usmakelig.

  • Liker 2
Skrevet
Ellie42 skrev (31 minutter siden):

Når man i tillegg presterer å legge ved en 100% KI-skrevet "Derfor publiserer VG podkast-dokumentaren «Kvinnene og Marius: Hva skjedde?"- boks som ikke engang er i nærheten av dekkende nok, blir dette bare tragisk. Hva blir det neste VG? Kosestund med Anders Giæver som forteller god-historier om sitt vennskap med MM?

Ja nå har forsvaret enda mer å klage på når det gjelder medietrykk. VG velger altså å legge seg på dette nivået en uke før rettssaken. Rene bestillingsverket dette her. 

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (35 minutter siden):

Det kunne de ha spart seg for. Usmakelig.

Ja denne var drøy. Deler av den er ok. Der de i bunn og grunn forteller det som allerde er forklart. Jeg tenker også at med et så skevt media bilde som har vært, at man får vite mer av begge sider iht det. Men vi trenger ikke så mye detaljer

Menner som det lange svarer til frogner kvinnen tar opp. At dette er særdeles ikke greit, mtp på at de ikke kan gi svar, pga at de ikke har lov å uttale seg. 

Dette kunne de ha ventet med til etter rettsaken egentlig.

Endret av Krokenguri
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes denne podcasten er helt forkastelig av VG, mest fordi en mengde mennesker vil sitte med en forståelse av hva som skjedde med disse kvinnene som de selv ikke ønsker gjengitt i et slik format. Gir meg en ekkel følelse av både grafsing og omgåelse av referatforbud under rettssaken. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (21 minutter siden):

Jeg synes denne podcasten er helt forkastelig av VG, mest fordi en mengde mennesker vil sitte med en forståelse av hva som skjedde med disse kvinnene som de selv ikke ønsker gjengitt i et slik format. Gir meg en ekkel følelse av både grafsing og omgåelse av referatforbud under rettssaken. 

Ikke ønsker de å gjengi og ikke kan de komentere det. 

Nå mener jeg også at de burde vært mer tilbakejolden med detsljer og halve storyer fra start. Men med skevt media bilde som har vært, er det også en viss rettferdighet at hele storyen kommer frem, der artikler har bidratt til store spekulasjoner.

Som da feks at brevet marius skrev vistnok påstått i podcasten, var et krav for å fortsette forholdet. Det forklarer jo det vi oppfattet da som usmakelig med kjæresten min delen ol, i hans brev. 

Men som årsak, hadde de ikke trengt å dele alt så detaljert , og iallefall ikke fra ulovlig lekkede avhør. Si det handlet om sjalusi da. Og vent med mer info til etter retten.

Føles som om man har fått høre noe, som man må sette en stor strek over fordi det er ikke sikkert dette er sluttstoryen, eller helt riktig info heller

  • Liker 1
Gjest Ninaen
Skrevet

En ting skal VG ha: dette er vel første gang på 1,5 år at «alle» er enige om noe i denne tråden. 😅

Men altså, hvem f… er det som lekker som en sil i politiet?! Det er helt sjokkerende hva som har kommet ut i denne saken. I starten kunne det virke som om mye var via MBH, men det virker ikke sånn lenger. Hva fader er det som skjer med yrkesetikk og taushetsplikt og hele pakka?! Dette er jo en fare for rettssikkerheten, ikke minst for ofrene. 

Skrevet (endret)
Ninaen skrev (5 minutter siden):

En ting skal VG ha: dette er vel første gang på 1,5 år at «alle» er enige om noe i denne tråden. 😅

Men altså, hvem f… er det som lekker som en sil i politiet?! Det er helt sjokkerende hva som har kommet ut i denne saken. I starten kunne det virke som om mye var via MBH, men det virker ikke sånn lenger. Hva fader er det som skjer med yrkesetikk og taushetsplikt og hele pakka?! Dette er jo en fare for rettssikkerheten, ikke minst for ofrene. 

Helt enig , det er sjokkerende rett og slett  ja.

Endret av Orly
  • Liker 5
Skrevet
Ninaen skrev (6 minutter siden):

Dette er jo en fare for rettssikkerheten, ikke minst for ofrene. 

Skremmende. 

  • Liker 3
Skrevet
Ninaen skrev (9 minutter siden):

En ting skal VG ha: dette er vel første gang på 1,5 år at «alle» er enige om noe i denne tråden. 😅

Men altså, hvem f… er det som lekker som en sil i politiet?! Det er helt sjokkerende hva som har kommet ut i denne saken. I starten kunne det virke som om mye var via MBH, men det virker ikke sånn lenger. Hva fader er det som skjer med yrkesetikk og taushetsplikt og hele pakka?! Dette er jo en fare for rettssikkerheten, ikke minst for ofrene. 

Håper de prøver å felle VG med denne... Og ja, hvem er det som lekker så sinnssykt...?

  • Liker 3
Skrevet

Trist av VG, men ikke overraskende med tanke på serien de hadde da den annonyme venne til Marius fikk renvaske og forklare alle hans handlinger 🙄

 

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
Ninaen skrev (12 minutter siden):

En ting skal VG ha: dette er vel første gang på 1,5 år at «alle» er enige om noe i denne tråden. 😅

Men altså, hvem f… er det som lekker som en sil i politiet?! Det er helt sjokkerende hva som har kommet ut i denne saken. I starten kunne det virke som om mye var via MBH, men det virker ikke sånn lenger. Hva fader er det som skjer med yrkesetikk og taushetsplikt og hele pakka?! Dette er jo en fare for rettssikkerheten, ikke minst for ofrene. 

Det er utrolig mange som kan lekke her. Fra forvarsadvokatsiden er det ikke bare forsvarsadvokatene som får info, men også en mengde andre som jobber med saken. Det samme vil det være fra politiets side. Også har vi alle vitnene, og vennene til vitnene. 

Jeg er helt enig med deg i at det er en fare for rettsikkerheten, for dommerne kan bli forhåndpåvirket, og vitnenes forklaring kan også påvirkes og endres ut fra hva som lekkes. 

Ikke minst er det veldig belastende for offrene, og en ekstra belastning de må stå i - og som også går rett inn i en podcast som VG, og sikket fler, tjener store penger på. 

Syns det er ironisk hvordan VG har refset se og hør når se selv holder på slik. 

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (11 minutter siden):

Trist av VG, men ikke overraskende med tanke på serien de hadde da den annonyme venne til Marius fikk renvaske og forklare alle hans handlinger 🙄

 

Det er en ganske lite korrekt beskrivelse av innholdet i den podcasten. Han ble ikke renvasket og alle hans handlinger ble heller ikke forklart. Forskjellen på å fortelle en venns forståelse av en tiltalt, og å utbrodere om de fornærmede i en straffesak, er stor. Veldig stor. 

  • Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
blvck skrev (12 minutter siden):

Trist av VG, men ikke overraskende med tanke på serien de hadde da den annonyme venne til Marius fikk renvaske og forklare alle hans handlinger 🙄

 

Denne podkasten er definitivt et overtramp, og det er jo påtakelig at alle som er referert til i podkasten ikke ønsker å uttale seg til VG og ikke ønsker å samarbeide om podkasten. Men den fremstiller virkelig ikke MBH i noe godt lys heller, så den er overhodet ikke egnet til å verken mildne inntrykket av hva han har gjort, eller komme med en slags merkverdig forklaring på hvorfor han har gjort sånn som han har gjort og fortsatt gjør.

Det kan nok være at det er et slags forsøk fra VG på å omgå et eventuelt referatforbud, eller rett og slett bare enda et forsøk på å melke denne kommersielle kua for alt det den er verdt.

Var det virkelig ingen bjeller som ringte når redaksjonen leste den ene uttalelsen fra kvinnene etter den andre? De den ene episodene bruker de opptak fra en podkast Nora var med på, og jeg tenker at mye av det hun forteller der, er det hun skal fortelle i rettssaken. Kan man virkelig publisere så mye opptak når den det handler om, ikke ønsker det?
Saken er bare skikkelig ubehagelig, har virkelig ingen journalistisk mening eller kvalitet. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Lekkasjer fra anonyme kilder på bekostning av de fornærmede i saken OG med forhåndsdømming av tiltalte som resultat har vært en massivt problem i denne saken fra starten.

VG skuffer stort når de nå kaster seg på karusellen.

  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (9 timer siden):

En ting skal VG ha: dette er vel første gang på 1,5 år at «alle» er enige om noe i denne tråden. 😅

Men altså, hvem f… er det som lekker som en sil i politiet?! Det er helt sjokkerende hva som har kommet ut i denne saken. I starten kunne det virke som om mye var via MBH, men det virker ikke sånn lenger. Hva fader er det som skjer med yrkesetikk og taushetsplikt og hele pakka?! Dette er jo en fare for rettssikkerheten, ikke minst for ofrene. 

Selv om det kanskje ikke ser sånn ut her, så er det MBH som tjener på disse lekkasjene. Her kan man argumentere for lekkasjer og mediepress for å få redusert straff. Fyren er skruppelløs, og jeg ville absolutt ikke avfeid at mye fortsatt kommer fra den kanten. Da kan han pine ofrene sine enda litt til, og kanskje få strafferabatt i tillegg. 

Nå vet jeg ikke hvor langt begge sider er i bevistilgangen her, men problemet er jo også at det er et drøss advokater på begge sider, assistenter, politifolk, leger og alt annet. Det er nærmest umulig å finne ut hvem som lekker.

Endret av Ellie42
  • Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet
Ellie42 skrev (5 minutter siden):

Selv om det kanskje ikke ser sånn ut her, så er det MBH som tjener på disse lekkasjene. Her kan man argumentere for lekkasjer og mediepress for å få redusert straff. Fyren er skruppelløs, og jeg ville absolutt ikke avfeid at mye fortsatt kommer fra den kanten. Da kan han pine ofrene sine enda litt til, og kanskje få strafferabatt i tillegg. 

Nå vet jeg ikke hvor langt begge sider er i bevistilgangen her, men problemet er jo også at det er et drøss advokater på begge sider, assistenter, politifolk, leger og alt annet. Det er nærmest umulig å finne ut hvem som lekker.

Selvsagt kan advokatene hans det. Det samme har vært tilfellet for de andre lekkasjene i saken som startet fra første øyeblikk og har pågått gjennom hele etterforskningen, på bekostning av de fornærmede kvinnene.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Ninaen
Skrevet
Ellie42 skrev (33 minutter siden):

Selv om det kanskje ikke ser sånn ut her, så er det MBH som tjener på disse lekkasjene. Her kan man argumentere for lekkasjer og mediepress for å få redusert straff. Fyren er skruppelløs, og jeg ville absolutt ikke avfeid at mye fortsatt kommer fra den kanten. Da kan han pine ofrene sine enda litt til, og kanskje få strafferabatt i tillegg. 

Nå vet jeg ikke hvor langt begge sider er i bevistilgangen her, men problemet er jo også at det er et drøss advokater på begge sider, assistenter, politifolk, leger og alt annet. Det er nærmest umulig å finne ut hvem som lekker.

Absolutt, men dette vil ikke være første gang i norske straffesaker at politiet lekker som en sil. Det er alvorlig uansett hvem som har gjort det siden de er underlagt taushetsplikt hele forbanna gjengen. Det er straffbart å dele info på den måten. Og at pressen ikke har mer moral enn at de dundrer på…alt for pengene. Fy faen.

Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Lekkasjer fra anonyme kilder på bekostning av de fornærmede i saken OG med forhåndsdømming av tiltalte som resultat har vært en massivt problem i denne saken fra starten.

VG skuffer stort når de nå kaster seg på karusellen.

en "forhåndsdømming" som altså viste seg være betydelig mye verre enn bare å ha "blitt litt sint på dama si" bare så vi er helt tydelig på den delen siden det resulterte i så mange tiltalepunkter.. 

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (37 minutter siden):

Selv om det kanskje ikke ser sånn ut her, så er det MBH som tjener på disse lekkasjene. Her kan man argumentere for lekkasjer og mediepress for å få redusert straff. Fyren er skruppelløs, og jeg ville absolutt ikke avfeid at mye fortsatt kommer fra den kanten. Da kan han pine ofrene sine enda litt til, og kanskje få strafferabatt i tillegg. 

Nå vet jeg ikke hvor langt begge sider er i bevistilgangen her, men problemet er jo også at det er et drøss advokater på begge sider, assistenter, politifolk, leger og alt annet. Det er nærmest umulig å finne ut hvem som lekker.

Om det stemmer at det foreligger så mange beviser mot han, så blir strafferabatt en logisk strategi.

Lurt å snu sympatien over på gjerningsmannen. Det har jo fungert ganske bra for Marius til nå. Han får mye sympati for alle de TITUSEN artiklene som har blitt skrevet om han. Rart om ikke dette har vært planen fra start.

I tillegg til å skape et stygt bilde av ofrene selvfølgelig. Den er jo klassisk.

 

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...