Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
FruR skrev (33 minutter siden):

Hvis det er privat meldes ikke dette nødvendigvis inn til myndighetene og påvirker førerretten hvis rus blir påvist.

Kan sikkert være, jeg kjenner til offentlige behandlingssteder. Uansett kan negative prøver bli fremlagt ha for å beholde jobb, få videre omsorg for barn og i retten for å vise positiv utvikling dersom rus var involvert i saken. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Kan sikkert være, jeg kjenner til offentlige behandlingssteder. Uansett kan negative prøver bli fremlagt ha for å beholde jobb, få videre omsorg for barn og i retten for å vise positiv utvikling dersom rus var involvert i saken. 

Ja hvis han har vært clean kan han velge å legge frem prøver for å bevise det. Nå er vel ikke omsorg for barn eller jobb  relevant  her da Marius ikke har noen barn eller jobb så vidt jeg vet?

igjen så er den vanlige oppfølgingen når enn allerede en gang har fått påvist flere rusmidler i blodet å bli pålagt jevnlig prøver med tanke på førerrett. Jeg ser frem til rettssaken og få klarhet i om det har skjedd i Marius sitt tilfelle.

Endret av FruR
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (9 timer siden):

Hæ, sjukt! 3 mnd...

Ja det var i grunn ikke noen som skjønte det der, men godt mulig det spiller en rolle hva man har inntatte og hvor mye selvsagt 

Skrevet
Krokenguri skrev (9 timer siden):

Sa jeg det? 

Du tar opp det å kjøre på et tre i fylla. Altså kjøring og ulykke i ruspåvirket tilstand. Det er ikke derfor marius ble førerkort løs.  Ergo ikle noe å sammenligne med

Nå dikter du , ikke et ord har jeg sagt  om å kjøre på et tre..

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Aricia skrev (17 timer siden):

Hvis vi først skal snakke om rettferdighetssans: Norge er også et liberalt demokrati og en rettsstat, der alle, også kronprinsessens sønn, er uskyldige inntil det motsatte er bevist. 

Vær Varsom-plakatens punkt 4.5 formaner pressen til å unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje. Jeg synes det er et prinsipp man burde bestrebe seg på å følge også i all offentlig debatt. Forhåndsdømming i media kan også gi strafferabatt i den kommende rettssaken, slik man har sett eksempler på i nylig rettspraksis.

Nå har han innrømmet mye selv - som er offentliggjort. Både det meget omtalte offentlige brevet hans etter at det første offeret ble kjent - hvor han innrømmet kroppskrenkelse i kokainrus ... og i en av de publiserte lydfilene hvor han sa at han "slo litt med flat hånd" og hvor han også fremsetter direkte drapstrusler mot en konkret person. Nei, han har ikke innrømmet voldtekt, men det har de temmelig sikre bevis for - og et av ofrene har i tillegg gått ut offentlig og fortalt om sjokket da hun forstod at hun var et av ofrene for voldtekt mens hun "sov". 

Man skal også huske på at en eventuell strafferabatt i hans tilfelle lett kan bli tatt for å være forskjellsbehandling og at det skjer fordi han er sønn av landets kronprinsesse. Noe som absolutt ikke vil være til fordel for kongehuset - heller tvert imot - det vil i såfall føre til manges forakt for hele kongefamilien. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Orly skrev (37 minutter siden):

Nå dikter du , ikke et ord har jeg sagt  om å kjøre på et tre..

Orly skrev (10 timer siden):

Virker som praksisen er ulik ja, en i nærmeste familie kræsjer i ruset tilstand og mistet førerkortet , måtte levere prøver i noen uker og møte til avrusningskurs, fikk igjen førerkortet etter 3 mnd.

Du skrev ikke tre men krasjet.  Uansett hvor din venn krasjet eller hvordan, er det helt uvesentlig. Fordi din bekjente, mistet lappen pga brudd på vegtrafikk loven.

Da marius mistet fører retten i fjor høst, var det ikke pga brudd på vegtrafikk loven. Han mistet fører retten pga helse, via legen. Altså ikke som straff for å ha gjort noe galt, men fordi legen har vurdert at han pga helse ikke var skikket til å føre et kjøretøy.

Ergo så hva din venn mistey lappen på. Er ikke sammenlignbart og totalt urelevant, å sammenligne med.

De som tar opp rus, og førerkort forbud via lege er mer relevant. Da det er mer å sammenligne med.

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (36 minutter siden):

Nå har han innrømmet mye selv - som er offentliggjort. Både det meget omtalte offentlige brevet hans etter at det første offeret ble kjent - hvor han innrømmet kroppskrenkelse i kokainrus ... og i en av de publiserte lydfilene hvor han sa at han "slo litt med flat hånd" og hvor han også fremsetter direkte drapstrusler mot en konkret person. Nei, han har ikke innrømmet voldtekt, men det har de temmelig sikre bevis for - og et av ofrene har i tillegg gått ut offentlig og fortalt om sjokket da hun forstod at hun var et av ofrene for voldtekt mens hun "sov". 

Man skal også huske på at en eventuell strafferabatt i hans tilfelle lett kan bli tatt for å være forskjellsbehandling og at det skjer fordi han er sønn av landets kronprinsesse. Noe som absolutt ikke vil være til fordel for kongehuset - heller tvert imot - det vil i såfall føre til manges forakt for hele kongefamilien. 

Han burde dømmes hardere i mine øyne pga den samfunnsposisjonen han har.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Gulline skrev (50 minutter siden):

Det kan jo hende.

Dermed er det jo ikke så smart og ikke så lite ironisk å faktisk bidra til massiv forhåndsdømming i sosiale medier - dvs først være delaktig i atferd som kan føre til strafferabatt, og deretter skylde på forskjellsbehandling for det man selv har vært med på å forårsake.

------------------

Tillegg: Å være uskyldig inntil det motsatte er bevist er et rettsprinsipp som er gyldig uavhengig av om eller hva en tiltalt har tilstått i politiavhør. Nylig avdøde Arnfinn Nesset tilsto 30 overlagte drap i avhør (men ble ikke engang tiltalt for alle), men i rettssaken viste det seg at han hadde hatt alibi for flere av drapene, og ved i hvert fall ett tilfelle vært utenfor Trøndelag da det skjedde. Han trakk også tilbake alle tilståelsene da rettssaken startet. Det samme gjorde fetteren til Birgitte Tengs. 

Jeg sier ikke at noe av dette er sammenliknbart med Borg Høibys sak, bare at uskyldspresumpsjonen er et prinsipp som finnes av en grunn, for alle.

Endret av Aricia
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Eyr skrev (9 minutter siden):

Han har ingen samfunnsposisjon.

https://www.journalisten.no/nar-media-gjor-mennesker-til-monstre/658594

Sitat

Morens valg av ektefelle har gitt Høiby et nettverk med store muligheter, i det ligger en slags makt. [...] På den annen side har han ingen tittel, han er ikke valgt til noe, har ikke søkt maktposisjoner, og rår ikke over noen offentlige budsjetter. At han visstnok får 20.000 kroner i måneden av mamma, er for en 27-åring ikke et tegn på makt, men på at du har mislyktes i livet. Morens ekteskapsvalg ga ham fordeler, men også ulemper, som å bli spanet på døgnet rundt av fotografer fra samme organ som nå driver «maktkritikk» av ham.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
Eyr skrev (18 minutter siden):

Han bør verken dømmes hardere eller mildere. Han skal dømmes som sine likemenn og i henhold til gjeldende regelverk. Verken mer eller mindre. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

Bare for å pirke litt. Å slå noen med flat hånd blir ikke alene sett på som en alvorlig handling av retts systemet. Det alene fører til ingenting rettslig, evnt kun en bot. Omstendigheter vil avgjøre. Jobber i bar, og utenfor der kan det ofte oppstå situasjoner som politiet må inn i. Det ender ikke opp i fengselstraffer, og da snakker vi mye mer enn klappe til med flat hånd.

Skal vi tro langvarige hals skader og hennes konfrontasjon om over 100 slag og ikke bare litt med flat hånd. Så ligger nok straffen her i større grad enn en liten bot. Vil jeg anta. Hva slags bevis politet besitter, vil være avgjørende for straff. Hans tidligere advokat nevnte at den hendelsen alene, normalt sett ville blitt raskt avkklart med en bot.

Men så etter det , har jo saken bare vokst og vokst. Og da kan nok hendelsen på frogner gi litt andre persoektiver og straff. 

Ut fra det man kan se her. Kan i praksis straffen bli bare en bot evnt minst ett år. Og usannsynlig mer enn 6 år. Kan bikke oppi 9år. Men de pleier ikke å straffe hardest første gang iht fengsel straff. Så antar det ikke ender der.

Linni saken havner nok på mellom 3 og 6år. Så min gjetning er minimum 3år. 

Hadde han fått 3 år forvaring, så kan de forlenge straffen. Men kan også da slippe ut før. Og tenker kanskje det er mest hensiktmessig. Men når morderne til lastebil jonas ikke fikk forvaring, så sliter jeg med å se at marius får det. Det er strenge krav iht å gi forvaring

• Liker 2
Skrevet
Aricia skrev (1 time siden):

Det kan jo hende.

Dermed er det jo ikke så smart og ikke så lite ironisk å faktisk bidra til massiv forhåndsdømming i sosiale medier - dvs først være delaktig i atferd som kan føre til strafferabatt, og deretter skylde på forskjellsbehandling for det man selv har vært med på å forårsake.

------------------

Tillegg: Å være uskyldig inntil det motsatte er bevist er et rettsprinsipp som er gyldig uavhengig av om eller hva en tiltalt har tilstått i politiavhør. Nylig avdøde Arnfinn Nesset tilsto 30 overlagte drap i avhør (men ble ikke engang tiltalt for alle), men i rettssaken viste det seg at han hadde hatt alibi for flere av drapene, og ved i hvert fall ett tilfelle vært utenfor Trøndelag da det skjedde. Han trakk også tilbake alle tilståelsene da rettssaken startet. Det samme gjorde fetteren til Birgitte Tengs. 

Jeg sier ikke at noe av dette er sammenliknbart med Borg Høibys sak, bare at uskyldspresumpsjonen er et prinsipp som finnes av en grunn, for alle.

Det virker abslutt som om du mente det. 

Joda - jeg velger å si hva jeg mener i et forum på nettet. Det er ikke jeg som har noe å tape på en eventuell strafferabatt. Det er Kongehuset og især Marius selv som har alt å tape på en slik strafferabatt. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (37 minutter siden):

Bare for å pirke litt. Å slå noen med flat hånd blir ikke alene sett på som en alvorlig handling av retts systemet. Det alene fører til ingenting rettslig, evnt kun en bot. Omstendigheter vil avgjøre. Jobber i bar, og utenfor der kan det ofte oppstå situasjoner som politiet må inn i. Det ender ikke opp i fengselstraffer, og da snakker vi mye mer enn klappe til med flat hånd.

Skal vi tro langvarige hals skader og hennes konfrontasjon om over 100 slag og ikke bare litt med flat hånd. Så ligger nok straffen her i større grad enn en liten bot. Vil jeg anta. Hva slags bevis politet besitter, vil være avgjørende for straff. Hans tidligere advokat nevnte at den hendelsen alene, normalt sett ville blitt raskt avkklart med en bot.

Men så etter det , har jo saken bare vokst og vokst. Og da kan nok hendelsen på frogner gi litt andre persoektiver og straff. 

Ut fra det man kan se her. Kan i praksis straffen bli bare en bot evnt minst ett år. Og usannsynlig mer enn 6 år. Kan bikke oppi 9år. Men de pleier ikke å straffe hardest første gang iht fengsel straff. Så antar det ikke ender der.

Linni saken havner nok på mellom 3 og 6år. Så min gjetning er minimum 3år. 

Hadde han fått 3 år forvaring, så kan de forlenge straffen. Men kan også da slippe ut før. Og tenker kanskje det er mest hensiktmessig. Men når morderne til lastebil jonas ikke fikk forvaring, så sliter jeg med å se at marius får det. Det er strenge krav iht å gi forvaring

Nå vet både du og jeg at han gjorde mer enn å slå med flat hånd, så dette blir etter min mening bare å minimere det han gjorde med frogner-kvinnen, bla. a. kvelning så hun hadde synsproblemer senere som tilsier oksygenmangel til hjernen.

Du sammenligner epler med pærer for å føre det som virker som et dårlig fordekt forsøk på å minimere det som er gjort. Det er ikke særlig hyggelig ovenfor ofrene at du sitter her å fabler om at det MBH har påstått om flate hender er sant, når effekten på offeret helt klart viser langt mer.

Jeg forstår ikke denne trangen til å sitte å spekulere i vilden sky om volden denne mannen har utført på kvinner, det er bare usmakelig. Spesielt når du hensyntar MBHs løgner om 'flat hånd' som du starter hele dette innlegget med.

Endret av Ellie42
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Du skrev ikke tre men krasjet.  Uansett hvor din venn krasjet eller hvordan, er det helt uvesentlig. Fordi din bekjente, mistet lappen pga brudd på vegtrafikk loven.

Da marius mistet fører retten i fjor høst, var det ikke pga brudd på vegtrafikk loven. Han mistet fører retten pga helse, via legen. Altså ikke som straff for å ha gjort noe galt, men fordi legen har vurdert at han pga helse ikke var skikket til å føre et kjøretøy.

Ergo så hva din venn mistey lappen på. Er ikke sammenlignbart og totalt urelevant, å sammenligne med.

De som tar opp rus, og førerkort forbud via lege er mer relevant. Da det er mer å sammenligne med.

Han mister lappen fordi mor sa fra til helse , hva han har mistet for står vel ikke noen steder eller? Mm dette blir bare tullete så jeg kommer ikke til å svare deg mer på dette,

Endret av Orly
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Orly skrev (20 minutter siden):

Han mister lappen fordi mor sa fra til helse , hva han har mistet for står vel ikke noen steder eller? Mm dette blir bare tullete så jeg kommer ikke til å svare deg mer på dette,

Det linket jeg til i går. Der står det ar hans mor kontaktet lege, med bekymringsmelding etter en hendelse på byen.  Der lege sørget for kjøreforbud, og han ble fratatt våpen pga legens henvisining Hans advokat sier samme periode, var også ute i avisene og sa de var alvorlig bekymret for hans psykiske helse. 

Akkurat hvorfor på en prikk han ble fratatt kjøreretten av sin lege vet man ikke. Men det er pga varslet bekymring . Helse kan i dette være så mangt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Aricia skrev (4 timer siden):

Ekstremt naivt. Klart han har en ledende samfunnsposisjon bare av at han er broren til prinsessen . De som ikke forstår det forstår ikke mye av skjulte normer og skikker i samfunnet. Er ikke spesielt skjult heller. Diplomatpass er vell en ganske tydelig bevis på det.  

Endret av Eyr
Endret til rett tittel🤪
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Eyr skrev (2 timer siden):

Hvilken samfunnsposisjon har han? Sønn av sin mor? Ukjent for meg at dette er en egen opphøyd posisjon.

Har du samme syn og mening om alle kriminelle i "samfunnsposisjoner"? Hva med for eksempel Bjørnar Moxnes. Var kanskje ikke bare en bot for for tyven av solbriller, ost og laks litt lite? Han er jo tross alt politiker. Han var jo partileder og stortingsrepresentant for Rødt på dette tidspunktet. Det er "samfunnsposisjonen" sin det, ikke sant?

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Miomino skrev (21 minutter siden):

Hvilken samfunnsposisjon har han? Sønn av sin mor? Ukjent for meg at dette er en egen opphøyd posisjon.

Har du samme syn og mening om alle kriminelle i "samfunnsposisjoner"? Hva med for eksempel Bjørnar Moxnes. Var kanskje ikke bare en bot for for tyven av solbriller, ost og laks litt lite? Han er jo tross alt politiker. Han var jo partileder og stortingsrepresentant for Rødt på dette tidspunktet. Det er "samfunnsposisjonen" sin det, ikke sant?

Ja, han er sønn lav norges kronprinsesse og har vokst opp i særs priviligerte forhold som følge av det. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Hakkespett1
Skrevet

Han har jo valgt et veldig synlig liv blant kjendiser også da. Han kunne vel forsøkt å leve en mest mulig vanlig tilværelse med lav profil, hvis det var dette han ønsket seg. At nettavisene skriver om alle problemene hans nå skulle jo bare mangle.

Skal Marius liksom hatt et "veldig dårlig utgangspunkt" fordi han vokste opp i landets mest ressurssterke familie?

Skrevet
Miomino skrev (21 minutter siden):

Synes det er hårreisende at han er tilbake i politikken igjen jeg. Synes alle som har en framtredende samfunnsposisjon har en plikt til å være gode forbilder for hvordan vi ønsker at samfunnet vårt skal være. Mulig jeg stiller strenge krav, dessverre er mennesket skapt for å miste moral når de får litt makt og penger så skal kanskje heller være glad for de som klarer å holde fast ved det.🧐

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...