Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 timer siden):

På generelt grunnlag, så er som regel ikke frykt alene driveren i relasjonelle traumer, men en sterk tilknytning som følge av kombinasjonen vold(psykisk/fysisk) og kjærlighet, der sistnevnte gjerne var sterkt tilstede i starten, og senere som sporadisk belønning. Dette skaper sterke tilknytningsbånd (også av noen kalt traumebånd).

Nemlig. 100% sant.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eufemia- skrev (4 timer siden):

Takk for utdyping. Det er mange elementer i dette, og dessverre kjenner jeg til hva traume består av. 

Ja, det er mange aspekter ved det, og det erfares ulikt, både et traume og en traumetilknytning og det er viktig å forstå. Ikke alle får et traume, og ikke alle får et traumebånd, men traumebånd er utbredt og utvikles i kraft av de to mekanismene sammen.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

«Keep your friends close, and your enemies closer» for å si det enkelt. 

Når noen ikke forstår hvordan en kan bli hos sin voldsutøver, så handler det noen ganger om at en føler en hvertfall har en viss kontroll på tilværelsen da. 

Mener ikke å trekke direkte sammenligning med Frogner-kvinnen og MBH, er vel ikke noe som tyder på at de er sammen igjen. 

Men hvordan man forholder seg til en voldsutøver, følger ikke «vanlig» logikk. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (7 timer siden):

Det spørs hvor tungt man vektlegger kvelningen. 

Dessverre vil jeg si, kommer det an på skadens omfang. Usikker på om den var stor. Men han har vel innrømmet dette? Isåfall håper jeg han får noen måneder...

Må ha vært skremmende og det gir vel noen håndfull måneder. Etter å ha googlet tror jeg 3 måneder for hele saken mot Frogner kvinnen 

Endret av totti_1
  • Liker 2
Skrevet

Jaja, de er stadig vekk sammen disse to. Noe får meg til å tenke at Frogner kvinnen ikke ville ha kontaktet politiet selv. Det var en venninne som tok tak. Og heldigvis for det, for da kom etter hvert også veldig mye annet av lovovertredelser opp i lyset. Det sitter nok langt inne å kontakte politiet om noe som gjelder sønnen til MM med hele det store maktapparatet de har rundt seg. 

https://www.seher.no/kongelig/her-er-marius-bil-utenfor-offerets-hjem/83987736

• Liker 5
  • Hjerte 4
Skrevet
Justlooking skrev (1 time siden):

Jaja, de er stadig vekk sammen disse to. Noe får meg til å tenke at Frogner kvinnen ikke ville ha kontaktet politiet selv. Det var en venninne som tok tak. Og heldigvis for det, for da kom etter hvert også veldig mye annet av lovovertredelser opp i lyset. Det sitter nok langt inne å kontakte politiet om noe som gjelder sønnen til MM med hele det store maktapparatet de har rundt seg. 

Trodde han ikke hadde lappen jeg. Fin bil også… 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Han fikk lappen tilbake tidligere i år.

Aftenposten  skriver:

Ifølge Aftenpostens opplysninger ble han fratatt førerkortet etter en hendelse på byen i august i fjor. Nå viser Statens vegvesens register at han har fått tilbake førerkortet.

– Jeg kan bekrefte at han nå har førerkort, sier Høibys forsvarer, Ellen Holager Andenæs, til Aftenposten.

Har det derimot skjedd noe nytt, og at han er fratatt lappen enda en gang, har jeg ikke fått det med meg.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 timer siden):

Aftenposten  skriver:

Ifølge Aftenpostens opplysninger ble han fratatt førerkortet etter en hendelse på byen i august i fjor. Nå viser Statens vegvesens register at han har fått tilbake førerkortet.

– Jeg kan bekrefte at han nå har førerkort, sier Høibys forsvarer, Ellen Holager Andenæs, til Aftenposten.

Har det derimot skjedd noe nytt, og at han er fratatt lappen enda en gang, har jeg ikke fått det med meg.

Nei, det er vel nettopp det at det ikke har sjedd noe som folk vet ... rusbehandling for eksempel som gjør at man stusser litt på at han kjører videre. Det er jo lett å anta at han grunnen til at han mistet retten til å kjøre bil hadde noe med rus å gjøre. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Justlooking skrev (11 timer siden):

Altså, hallo?

Hvorfor får denne kriminelle sjarlatanen lov til å fortsette å bryte lovpålagte påbud helt uten konsekvenser?

Hvilken rettsfølelse skal voldsofre i Norge ha når man kan bryte besøksforbud på måfå uten at noe skjer, selv når hele norges media har søkelys på personen?

Dette har vært i retten i flere instanser, det skal oppretteholdes, nå driver MBH åpenlyst på med vitnepåvirkning og lovbrudd, uten at det gjøres en døtt.

Uff.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (9 timer siden):

Aftenposten  skriver:

Hele sagaen rundt lappen til Marius er bare rar.

Hadde noen andre blitt tatt med så mye dop i blodet som MBH når han ble tatt og i tillegg har innrømmet store problemer med rus, hadde de ikke hatt lappen, punktum.

Forskjellsbehandling. 

Folk mister lappen selv ved svake saker hvor de innrømmer bruk langt tilbake i tid, mens her sprader kronprinsessens sønn rundt og bedriver lovbrudd (brudd på besøksforbud) og kjører selv etter å ha bli tatt for flere veitrafikklovbrudd, rus og egen filming av råkjøring. Indisiene på forskjellsbehandling trenger man egentlig ikke snakke om lengre, dette er åpenlyst. 

Endret av Ellie42
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 15
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Gulline skrev (5 timer siden):

Nei, det er vel nettopp det at det ikke har sjedd noe som folk vet ... rusbehandling for eksempel som gjør at man stusser litt på at han kjører videre. Det er jo lett å anta at han grunnen til at han mistet retten til å kjøre bil hadde noe med rus å gjøre. 

Det ble varset at han ble fratatt lappen og våpen etter at hans mor kronprinsesse mette marit varslet helse om at hun var bekymret for dette pga hans rusproblemer høsten 2024. Så ar han mistet lappen pga rus er ikke en anragelse men fakta, som er delt her ganske mange ganger tidligere. Når han blir fratatt på den måten så gjelder andre kriterier enn om ham blir stoppet i ruset tilstand. Så jo han ble fratatt pga rusbruk, og mentale helse dog ikke pga promillekontroll. Men via legens og morens bekymring iht. Hans advokat den gangen varslet sterk bekyming om hans mentale psyke, samme tidsperiode

Retter på meg selv her. Det er ikke oppgitt i artikkelrm at det er pga rus. Men oppgis at hans mor varslet lege etter en hendelse på byen. Og at lege kan foreslå beslag bla pga helse og rus

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAxoLO/hoeiby-fratatt-foererkortet-etter-at-kronprinsessen-skal-ha-varslet

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAxoLO/hoeiby-fratatt-foererkortet-etter-at-kronprinsessen-skal-ha-varslet

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Ellie42 skrev (1 time siden):

Hele sagaen rundt lappen til Marius er bare rar.

Hadde noen andre blitt tatt med så mye dop i blodet som MBH når han ble tatt og i tillegg har innrømmet store problemer med rus, hadde de ikke hatt lappen, punktum.

Forskjellsbehandling. 

Folk mister lappen selv ved svake saker hvor de innrømmer bruk langt tilbake i tid, mens her sprader kronprinsessens sønn rundt og bedriver lovbrudd (brudd på besøksforbud) og kjører selv etter å ha bli tatt for flere veitrafikklovbrudd, rus og egen filming av råkjøring. Indisiene på forskjellsbehandling trenger man egentlig ikke snakke om lengre, dette er åpenlyst. 

Helt enig, her sprader en bortskjemt voksen mann rundt og lever et privilegert liv uten inntekt. Han blir trolig også forskjellsbehandlet når oppfølging av brudd på besøksforbud blir ignorert?
Hvem betaler luksusleiligheten i et meget fornemt strøk? Tenk å bare gi ham en luksusleilighet å bo i sånn helt uten videre! Det gir ham ikke en opplevelse av livets realiteter, men syr enda flere silkeputer opp under armene hans. Han livslæring ser ut til å gå på at alt kommer av seg selv, på en all-inclisive ultra fjøl/brett fra…. Ja, fra hvem?! Han har visst bil også, en ganske ny Tesla, og hvem finansierer denne? Hvem betaler for utelivet hans? 
Alt dette er støtende, og tjener ikke kongehuset. Det er nemlig nærliggende å anta at pengestrømmen kommer derfra. Om ikke, hvor kommer kronene fra da? Er det salg av et aller annet av stor verdi som gir inntekter i en betydelig størrelsesorden? 

Det er som sagt støtende at kronprinsessens sønn lever et ultra luksusliv uten egen inntekt. Ingenting er legitimert gjennom skattelistene. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet (endret)
Eufemia- skrev (50 minutter siden):

Helt enig, her sprader en bortskjemt voksen mann rundt og lever et privilegert liv uten inntekt. Han blir trolig også forskjellsbehandlet når oppfølging av brudd på besøksforbud blir ignorert?
Hvem betaler luksusleiligheten i et meget fornemt strøk? Tenk å bare gi ham en luksusleilighet å bo i sånn helt uten videre! Det gir ham ikke en opplevelse av livets realiteter, men syr enda flere silkeputer opp under armene hans. Han livslæring ser ut til å gå på at alt kommer av seg selv, på en all-inclisive ultra fjøl/brett fra…. Ja, fra hvem?! Han har visst bil også, en ganske ny Tesla, og hvem finansierer denne? Hvem betaler for utelivet hans? 
Alt dette er støtende, og tjener ikke kongehuset. Det er nemlig nærliggende å anta at pengestrømmen kommer derfra. Om ikke, hvor kommer kronene fra da? Er det salg av et aller annet av stor verdi som gir inntekter i en betydelig størrelsesorden? 

Det er som sagt støtende at kronprinsessens sønn lever et ultra luksusliv uten egen inntekt. Ingenting er legitimert gjennom skattelistene. 

Skulle tro det værste med marius saken er luksusboligen han bor i. For enkelte er tydeligvis det som sårer mest og er vanskrligst å svelge.

For min del bryr det meg midt i ryggen hvor han bor. En drittsekk er en drittsekk uanset hvor han bor. Bryr meg mer om frogner kvinnen, linni, nora, julianne, og de andre først og fremst. Hva de er utsatt for av han er værre , enn det staffasje klarer å utsette de for

Endret av Krokenguri
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner.

Forumansvarlig

• Liker 1
Skrevet

Jeg er hjertens enig i det Eufemia sier om at livsførselen og den råflotte levestandarden til Høiby virker støtende, med tanke på hva han er tiltalt for. Det vitner om totalt fravær av ydmykhet ovenfor ofrene. Det hadde vært fullt mulig å levd et normalt nøkternt liv og ikke minst- gjort noe produktivt og fornuftig som å ta utdannelse eller skaffe seg en vanlig jobb. Det hadde i hvert fall vist vilje til endring. Dersom det skulle vise seg at midlene renner ut fra kongehuset for å finansiere mannen, vil det vitne om utrolig dårlig dømmekraft, det er klanderverdig, og jeg vil gå så langt å si at det er et hån mot skattebetalerne. Det blir spennende å se hva som kommer fram under rettssaken.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Skulle tro det værste med marius saken er luksusboligen han bor i. For enkelte er tydeligvis det som sårer mest og er vanskrligst å svelge.

For min del bryr det meg midt i ryggen hvor han bor. En drittsekk er en drittsekk uanset hvor han bor. Bryr meg mer om frogner kvinnen, linni, nora, julianne, og de andre først og fremst. Hva de er utsatt for av han er værre , enn det staffasje klarer å utsette de for

Han er ganske mye mer enn en drittsekk. Han er en mann som har voldtatt og mishandlet kvinner han var sammen med. Joda, mange lar seg provosere av at kronprinsessens kjeltring-sønn uten egen inntekt bosetter seg i luksusbolig på Frogner. Hvem i huleste betaler for dette og hvorfor er spørsmål mange stiller seg - og med rette. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg tror også at nordmenn generelt har en godt innebygd rettferdighetssans, vi avskaffet adelen og mange av oss anser oss som sosialdemokrater hvor likhetstanken står sterkt. Ingen kan fortjene mye mer enn andre «fordi de er den de er». Derfor lugger det veldig å se hvordan Høiby lever, tror jeg. Legger man til hva han er tiltalt for så blir det ganske enkelt feil med Monaco-tur, Tesla og Frognerbolig 😊

Endret av missLynch
  • Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis vi først skal snakke om rettferdighetssans: Norge er også et liberalt demokrati og en rettsstat, der alle, også kronprinsessens sønn, er uskyldige inntil det motsatte er bevist. 

Vær Varsom-plakatens punkt 4.5 formaner pressen til å unngå forhåndsdømming i kriminal- og rettsreportasje. Jeg synes det er et prinsipp man burde bestrebe seg på å følge også i all offentlig debatt. Forhåndsdømming i media kan også gi strafferabatt i den kommende rettssaken, slik man har sett eksempler på i nylig rettspraksis.

• Liker 5
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...