Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Ninaen skrev (33 minutter siden):

De fleste (avanserte) pulsklokker skiller på lett søvn, dyp søvn og REM-søvn. De er selvsagt ikke 100% nøyaktige, men kan brukes som støtteargument. 
Dyp søvn+normal mengde «mye alkohol» kan jo være nok til å ikke få med seg ting avhengig av hvor brutal personen gjennomfører ting. 
godt å se at de har vært så grundige. Tror ikke han kan komme ustraffet ut av dette. Idiotien med å mishandle kjærester som har kjendisstatus er at det også er en omgangskrets med kjendisstatus, og mye høyere sjanse enn normalt for at kjæresten blir trodd og vurderes som troverdig (fælt å si det, men vi lever ikke i en perfekt verden). 

Slik jeg har forstått saken, så vil hvorvidt han har forstått at de var ved bevisstløshet (i tillegg til spørsmålet om de var bevisstløse) bli sentralt. Hvis de har dyp søvn fra pulsklokka skal det litt til å forsvare at han ikke var klar over det. Det tar, som du skriver, tid mellom REM, lett til dyp - det er ikke noe som skjer brått. Derfor lurte jeg da jeg ikke kunne se det stod skrevet, da det er ett av de mest alvorlige tiltalepunktene og etter mitt skjønn et godt bevis å legge frem. 

Endret av ~ Ada ~
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (44 minutter siden):

Slik jeg har forstått saken, så vil hvorvidt han har forstått at de var ved bevisstløshet (i tillegg til spørsmålet om de var bevisstløse) bli sentralt. Hvis de har dyp søvn fra pulsklokka skal det litt til å forsvare at han ikke var klar over det. Det tar, som du skriver, tid mellom REM, lett til dyp - det er ikke noe som skjer brått. Derfor lurte jeg da jeg ikke kunne se det stod skrevet, da det er ett av de mest alvorlige tiltalepunktene og etter mitt skjønn et godt bevis å legge frem. 

Håper media ikke deler for mye slike detaljer før rettsaken nå da. Masse tid til å dele slikt når saken starter.  Litt  dumt om man ender opp med tvilstilfeller iht vitner,  pga for mye informasjon  de kan lese seg til via media. 

Det vi trenger å vite nå som snart  er i 1000arttikler, er hva han er tiltalt for.

Skrevet
Krokenguri skrev (13 minutter siden):

Håper media ikke deler for mye slike detaljer før rettsaken nå da. Masse tid til å dele slikt når saken starter.  Litt  dumt om man ender opp med tvilstilfeller iht vitner,  pga for mye informasjon  de kan lese seg til via media. 

Det vi trenger å vite nå som snart  er i 1000arttikler, er hva han er tiltalt for.

Veldig bra at han er så usedvanlig uintelligent, slik at han har tatt vare på masse bevis !

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (4 minutter siden):

Veldig bra at han er så usedvanlig uintelligent, slik at han har tatt vare på masse bevis !

Ja det er jo supert. Men det blir jo veldig dumt om media btuker opp og prisederer saken på forhånd. En ting er jo videobevis etv. Alt er ikke det. Og straffen blir jo ikke rett  om forsvarere kan sitte å annumere bevis, pga at vitner kan ha blitt påvirket via media. Så tenker at de trenger ikke skrive fir detaljert. Saken kommer jo senere, og gir anledning  til å skrive mer derajert da, uten å kunne påvirke saken 

• Hjerte 1
Skrevet
Krokenguri skrev (53 minutter siden):

Ja det er jo supert. Men det blir jo veldig dumt om media btuker opp og prisederer saken på forhånd. En ting er jo videobevis etv. Alt er ikke det. Og straffen blir jo ikke rett  om forsvarere kan sitte å annumere bevis, pga at vitner kan ha blitt påvirket via media. Så tenker at de trenger ikke skrive fir detaljert. Saken kommer jo senere, og gir anledning  til å skrive mer derajert da, uten å kunne påvirke saken 

Opplysninger om at det finnes Målinger fra en pulsklokke som kan brukes som bevis kan da ikke «påvirke vitner». Det er ikke gitt noe info om hva vitnene som er listet opp skal forklare seg om, det hadde vært en annen sak.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

I krimpoddens episode med statsadvokaten sa statsadvokaten (ikke overraskende) at det vanligste de behandler er enkeltstående tilfeller av vold og voldtekter, men at de dessverre også behandler "sånne saker" hvert år. Litt usikker på om han med det sikter til samme omfang, men han viser til samme alvorlighetsgrad. 

Skrevet
~ Ada ~ skrev (53 minutter siden):

I krimpoddens episode med statsadvokaten sa statsadvokaten (ikke overraskende) at det vanligste de behandler er enkeltstående tilfeller av vold og voldtekter, men at de dessverre også behandler "sånne saker" hvert år. Litt usikker på om han med det sikter til samme omfang, men han viser til samme alvorlighetsgrad. 

Tolket det iht sovevoldtekter og filming. Mulig  i samme omfang. Vet ikke om de går like grundig til verks , for å finne innhold på telefoner som i denne  saken. 

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (10 timer siden):

Du kan være nok så sikker på at forsvaret kommer å preppa de vitner som dem eventuelt innkaller i tillegg til dem påtalemakten har innkalt. Da mener jeg ikke at forsvaret vil få vitner å lyve. Men at vitnene er forberedt på de tema som er sentrale. Om forsvaret har klart å finne en egen sakkyndig som kan støtte deres strategi, det får vi se. 

PS. Dette med pulsklokken støtter opp under statsadvokatens påstand at bevisbildet er sterkt. Som han har sagt, så får vi hoppe at advokatene til Marius også ser det, og vil veilede han til å innrømme (for å kunne få strafferabatt). Ser at han nå har innrømmet samtlige brudd mot veitrafikkloven, hærverk og vold mot "frognerkvinnen" og trusler mot en venn av henne. 

• Liker 3
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

PS. Dette med pulsklokken støtter opp under statsadvokatens påstand at bevisbildet er sterkt. Som han har sagt, så får vi hoppe at advokatene til Marius også ser det, og vil veilede han til å innrømme (for å kunne få strafferabatt). Ser at han nå har innrømmet samtlige brudd mot veitrafikkloven, hærverk og vold mot "frognerkvinnen" og trusler mot en venn av henne. 

Det er nok fordi

1) Han vet nå at gardistene kan bekrefte brudd på vegtrafikkloven og at de vurderes med høy troverdighet fordi de var i tjeneste 

2) Hærverk og vold mot Frognerkvinnen innrømmet han allerede i «brevet» sitt etter hendelsen i fjor og kan ikke gå tilbake på det, og der finnes det jo i tillegg opptak av telefonsamtalen. Så her har nok forsvarerne anbefalt å opprettholde tilståelsen. Tilståelsen i fjor kom nok pga lydopptaket og at han og forrige forsvarer hadde som strategi at ved å innrømme på laveste nivå ville saken blåse over og han ville kanskje slippe unna med en klaps på lanken (og politiet roe seg så de ikke begynte å grave videre)

Når det gjelder voldtektene og mishandling i nære relasjoner vet forsvarerne at det er mer åpent for psykologisk spill og shit show, og at mye vil handle om karakterbygging, svekke troverdighet, så tvil, bagatellisere og at å oppnå «rimelig tvil» kan være innenfor rekkevidde dersom man spiller kortene rett. Ergo tilstår han ikke disse forholdene. Det er jo også disse forholdene som øker strafferammen betydelig, både enkeltvis og samlet. Straff for brudd på vegtrafikkloven er latterlig lave, selv når du ender med å drepe noen. Og «mildeste formen for vold», kroppsskade, kan man også slippe ganske billig unna om det er enkeltstående hendelse (Gjert Ingebrigtsen fikk 15 dagers betinget fengsel og en «liten» bot for Kroppskrenkelse), han kan fint slippe unna å sone i fengsel om det er det eneste han dømmes for i tillegg til brudd på vegtrafikkloven. Og når det gjelder trusselen så kan man banne på at de har noen såkalt formildende omstendigheter de vil slenge på bordet.

Så han har utrolig nok vært smart. Innrømmet det han lite sannsynlig kommer unna OG som har lav strafferamme. Benekte det man teknisk sett kan skape nok rimelig tvil om ved godt psykologisk og taktisk spill i retten, og som har høy strafferamme.

• Liker 3
Skrevet

Blir feil å kalle MBH smart. Det han har innrømmet er det advokatene og evt mora hans sitt verk. Leser man innrømmelsen som ble offentliggjort virker det å være skrevet i en form som MBH er langt unna å uttrykke seg i. 
Når du i tillegg ser alt bilde- og videomateriale politiet sitter på som MBH har prøvd å slette og gjemme i skjulte filer kan ikke han være den skarpeste. Å filme egne overgrep kan da heller ikke være særlig smart. 
Sånn jeg har forstått politiets signaler er listen over ofre de fant i MBH eget materiale potensielt mye lengre, men de har kun gått videre med tilfeller de er rimelig sikre på å få én domfellelse. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (15 minutter siden):

Blir feil å kalle MBH smart. Det han har innrømmet er det advokatene og evt mora hans sitt verk. Leser man innrømmelsen som ble offentliggjort virker det å være skrevet i en form som MBH er langt unna å uttrykke seg i. 
Når du i tillegg ser alt bilde- og videomateriale politiet sitter på som MBH har prøvd å slette og gjemme i skjulte filer kan ikke han være den skarpeste. Å filme egne overgrep kan da heller ikke være særlig smart. 
Sånn jeg har forstått politiets signaler er listen over ofre de fant i MBH eget materiale potensielt mye lengre, men de har kun gått videre med tilfeller de er rimelig sikre på å få én domfellelse. 

Ja, statsadvokaten nevnte det var flere hundretusen filer, og flere titalls tusen meldinger å gjennomgå. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er litt spent på om det hentes inn rettspsykiatere for å vurdere Marius BH. Det må da være mer enn nok å se nærmere på for en psykiater her. Vurdering av hvor farlig han er, f.eks. Diagnoser- som han selv har opplyst at han har.  Det er 5 måneder til rettssaken begynner, så det vil vel komme fram etter hvert.

Jeg er også litt spent på om det hentes inn karaktervitner, og hvem det evt kan bli når det gjelder Marius BH. Et karaktervitne skal gjerne ha troverdighet. Nærmeste familie kan  ikke regnes som troverdige vitner. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
Olsen skrev (56 minutter siden):

Jeg er litt spent på om det hentes inn rettspsykiatere for å vurdere Marius BH. Det må da være mer enn nok å se nærmere på for en psykiater her. Vurdering av hvor farlig han er, f.eks. Diagnoser- som han selv har opplyst at han har.  Det er 5 måneder til rettssaken begynner, så det vil vel komme fram etter hvert.

Jeg er også litt spent på om det hentes inn karaktervitner, og hvem det evt kan bli når det gjelder Marius BH. Et karaktervitne skal gjerne ha troverdighet. Nærmeste familie kan  ikke regnes som troverdige vitner. 

Det skulle man tro de gjør. 

• Liker 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (1 time siden):

Burde skrevet «smart», gikk litt fort 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (12 timer siden):

Tolket det iht sovevoldtekter og filming. Mulig  i samme omfang. Vet ikke om de går like grundig til verks , for å finne innhold på telefoner som i denne  saken. 

Politiet gikk jo ikke akkuratt grundig til verks i starten av denne saken. Varslingen av hoffet, gud og hvermann og muligheten til å rydde\ødelegge mobil og fjerne SIM-kort gjorde antageligvis at de mistet både dyrebar tid og flere bevis.

Dette ville ikke ha skjedd med andre.

At man velger å gå til aksjon på Skeikampen senere etter brudd på besøksforbud og er heldige nok til å få tak i en mobil som ikke var rensket er bare flaks. 

Hele starten av denne etterforskningen var ikke 'grundig'. Ja, den ble det når MBH stadig utførte ny kriminalitet, men starten bare preg av slapphendt nepotisme som ingen andre ville fått.

• Liker 12
  • Hjerte 2
Skrevet
1600 skrev (39 minutter siden):

Politiet gikk jo ikke akkuratt grundig til verks i starten av denne saken. Varslingen av hoffet, gud og hvermann og muligheten til å rydde\ødelegge mobil og fjerne SIM-kort gjorde antageligvis at de mistet både dyrebar tid og flere bevis.

Dette ville ikke ha skjedd med andre.

At man velger å gå til aksjon på Skeikampen senere etter brudd på besøksforbud og er heldige nok til å få tak i en mobil som ikke var rensket er bare flaks. 

Hele starten av denne etterforskningen var ikke 'grundig'. Ja, den ble det når MBH stadig utførte ny kriminalitet, men starten bare preg av slapphendt nepotisme som ingen andre ville fått.

Helt enig. Jeg datt av lasset litt da vedkommende håper de andre får like grundig gjennomgang 😅 Jeg for min del håper at den forhåndsvarslingen blir nøyere gjennomgått, men det tviler jeg dessverre på. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (2 timer siden):

Helt enig. Jeg datt av lasset litt da vedkommende håper de andre får like grundig gjennomgang 😅 Jeg for min del håper at den forhåndsvarslingen blir nøyere gjennomgått, men det tviler jeg dessverre på. 

Du datt av lasset på grundig gjennomgang 😅 i en sak med 32 tiltalepunkter som involverer 7 kvinner og 1 mann, etter et års etterforskning som omhandlet LANGT flere fornærmede, gjennomgang av flere hundretusener bilde/videofiler og andre tekniske bevis, ekstremt mange avhør og stor ressursbruk, og nå 52 planlagte vitner i retten? Tuller du?

• Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Det var jo mange som var skråsikre på at politiet lakk opplysninger til media. Nå har Spesialenheten konkludert, og de mener det ikke er grunn til videre etterforskning av politiet og at opplysningene kan ha kommet fra en rekke kilder: 

"«Spesialenheten innhentet redegjørelse fra politiet om hvordan de aktuelle straffesakene hadde blitt behandlet, og innhentet supplerende informasjon fra advokaten. Slik Spesialenheten vurderte saken kunne informasjonen til mediene ha kommet fra en rekke kilder."

https://www.nettavisen.no/kjendis/konkluderer-om-marius-lekkasje/s/5-95-2596550

Endret av Korpsnerden
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Korpsnerden skrev (9 minutter siden):

Det var jo mange som var skråsikre på at politiet lakk opplysninger til media. Nå har Spesialenheten konkludert, og de mener det ikke er grunn til videre etterforskning av politiet og at opplysningene kan ha kommet fra en rekke kilder: 

"«Spesialenheten innhentet redegjørelse fra politiet om hvordan de aktuelle straffesakene hadde blitt behandlet, og innhentet supplerende informasjon fra advokaten. Slik Spesialenheten vurderte saken kunne informasjonen til mediene ha kommet fra en rekke kilder."

http://Marius Borg Høiby, Spesialenheten | Spesialenheten har konkludert etter påstander om lekkasjer fra Marius Borg Høiby-saken https://share.google/nsPYMWSNjtLKXRZwe

Leste den tidligere i dag. Kan ikke huske "mange skråsikre". Det er forsvarsadvokaten som mente det var grunnlag for å klage. Innspillene gikk vel på at hun da har ment å ha grunnlag, ikke at utfallet var gitt medhold, og at det er alvorlig hvis det stemmer det hun hevdet vedr.klauserte dokumenter. 

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...