Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
FraSofan skrev (47 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette voldsomme behovet for å skylde på foreldrene her, MM og HM. Marius er da en voksen mann, og som man reder ligger man. Å slå hånden av han vil ikke bedre noe, som en over her skrev. Antakelig ville det bare forverre situasjonen. Marius er voksen nå. Han må stable sitt eget liv på beina og komme på rett kjøl. Det er enklest å få til om man tross alt har noen rundt seg som ønsker å hjelpe deg. Vi vet ingenting om hva MM og HM har stått i her, i årenes løp. Føler med dem i dette. Og føler enda sterkere med ofrene.

(Og for ordens skyld - jeg er ingen monarkitilhenger. Monarki som styreform bør avvikles, det er antikvarisk. Og det har jeg ment i årevis og lenge før Marius-saken.)

Helt enig. Dette behovet for å skylde på foreldrene her... som å sette dem i gapestokk!

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jadaomatte skrev (4 minutter siden):

Selv om etterforskningen er ferdig, kan det dukke opp mer? At tiltalen kan bli enda større? 

Ja, tiltalen kan endres, begge veier, hvis det dukker opp noe nytt. 

• Liker 2
Skrevet
Jadaomatte skrev (2 minutter siden):

Selv om etterforskningen er ferdig, kan det dukke opp mer? At tiltalen kan bli enda større? 

Kan bli større og mindre. Anntallet har i utgangspunktet  lite  si. Stort sett har det noe å si den strengeste. Da de samler sammen og man soner stort sett da kun den strengeste straffen. Straff gis under rammer og skjønn. Så et antall , alvorlighetsgraden  osv kan påvirke lengden på straff. Dette varierer jo veldig.

Strafferammen her er jo på intill  10 år. Men det er nok ikke helt sannsynlig  han får det.  Hvis du lytter til audiens på nettavisen.

Audiens, Tove Taalesen | Her kan du høre Audiens - Nettavisens kongehuspodkast https://www.nettavisen.no/kjendis/her-kan-du-hore-audiens-nettavisens-kongehuspodkast/s/5-95-2154668

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Aricia skrev (46 minutter siden):

Det er feil. Når statsadvokaten uttaler at familiemedlemmer ikke kan bidra med noe i bevisførselen er det ikke noen grunn til å mistro det. Mht tiltalen i seg selv er det jo ikke noe som tyder på at det tas spesielle hensyn her til tross for at Borg Høiby er medlem av kongefamilien, eller at han på noen måte slipper lettere unna, slik mange i denne debatten hele tiden har hevdet og spådd.

Dessuten: Foreldre er unntatt fra vitneplikt, noe som har blitt diskutert gjentatte ganger i forbindelse med denne saken. Det har å gjøre med å være nærstående, ikke kongelig.

https://jusinfo.no/straffeprosess/vitner-og-vitneplikt/familiemedlemmers-unntak-fra-vitneplikt/

Det er riktig at foreldre ikke må vitne. 
Når folk vet at disse foreldrene vet at sønn og bonussønn har forgrepet seg på flere måter så er det å ikke vitne å svikte ofrene mener jeg. Jeg forstår lovteksten å, men det reiser spørsmål om hva som kan være riktig å gjøre likevel. Vi vet altså at kronprinsparet er opplyst om en del av vold og overgrep gjort av Marius BH. Kronprinsen ble stilt spørsmål om ofre hadde varslet dem, men han valgte å ikke svare ved å snakke det bort for så å gå, å avslutte sekvensen. Han svarte pr. definisjon ikke på spørsmålet, og så kan vi undre oss på hvorfor ikke. Det forstår de fleste vil jeg anta. 

Endret av Eufemia-
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Jadaomatte skrev (12 minutter siden):

Ja, alt kan skje.

Skrevet
Nymerïa skrev (4 minutter siden):

Muligens. Det første som slår meg er at noen av de uidentifiserte kvinnene kan fatte mistanke og kontakte Politiet.

Jeg er redd for at de uidentifiserte kvinnene ikke ønsker å bli dratt inn i dette sirkuset. Noe som er veldig forståelig. Men samtidig veldig trist. Han slipper unna med det han har gjort

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Glufseguri skrev (24 minutter siden):

Ikke lovmessig på papiret men moralsk definitivt.

Gir fri cashflow som brukes på dop: moralsk medansvarlig 

Joda, hvis han har brukt de ti tusen på dop, så er ikke det bra. Det er et stykke fra rus og fri bolig til det det han er tiltalt for.

• Liker 1
Skrevet
Junijulia skrev (4 minutter siden):

Jeg er redd for at de uidentifiserte kvinnene ikke ønsker å bli dratt inn i dette sirkuset. Noe som er veldig forståelig. Men samtidig veldig trist. Han slipper unna med det han har gjort

De vet det sannsynligvis ikke.  Hbis. De som alle de andre har vært sovende og evnt  ruset. 

Så tenker heller det er at noen kanskje  mistenker det ikke har turt å si fra

• Liker 1
Skrevet
Junijulia skrev (3 minutter siden):

Om det politiet har funnet av uidentifiserbare damer er overgrep av noen bevistløse, tenker jeg det er uetisk av dem å ikke domfelde han over det, bare fordi ofrene ikke sier ifra at det er dem. Den kriminelle handlingen ble begått, han er enda en fare for andre offer. 

Da feiler systemet.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Glufseguri
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Joda, hvis han har brukt de ti tusen på dop, så er ikke det bra. Det er et stykke fra rus og fri bolig til det det han er tiltalt for.

Men det er en del av det hele store komplekset denne saken er blitt.

Særlig når vi vet at JS sin mor tok kontakt med Krompen også

Skrevet
Junijulia skrev (10 minutter siden):

Ja, det kan jo være. Samtidig så vet vi jo at det er sånn at veldig mange anmeldelser blir henlagt på grunn av manglende bevis. I denne saken ligger bevisene der allerede, kanskje det er lettere da.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (17 minutter siden):

Og andre forstår seg ikke på at MM og HM skal stilles til ansvar for en voksen manns handlinger. Hvem ellers i offentlige straffesaker har fått lignende omtale? Jeg husker ingen. Den glorie-effekten som enkelte også fremhever støtt og stadig, er et svært dårlig argument, ettersom ingen noen gang har glorifisert noen som helst, iallfall ingen som både er i mot monarkiet og samtidig ikke blir med på hylekoret mot foreldrene til den tiltalte. 

Det er ingen som snakker om at de skal stilles til ansvar for det MBH har gjort. Men de må da kunne ta ansvar for egne handlinger. Puter under armene, penger som har gått til rus, ferier og utskeielser på et høyt nivå selv etter man vet at han har slått, tar narkotika og har sterkt kriminelle venner.

Du sidestiller det for å slippe å forholde deg til det. Det er trist.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Gjest Anonym_2024
Skrevet

Lurer på hvor mange millioner kroner som har gått til å ha sikkerheten på plass, når MBH har vært på private reiser sammen med kronprinsfamilien? At ingen av de involverte i sikkerhetstjenesten har sett eller sett noe av MBH sin utagerende oppførsel er merkelig, at ingen har videreformidlet hva de eventuelt har observert enda rarere. Her er det mest sannsynlig mange skjeletter i skapet, som vil åpenbare seg når rettssaken starter. Tror det vil bli en vekker for de som fortsatt anser bruk av skattepengene våre til guttetur med denne fyren, dele ut lommepenger og fortsatt gi han tilganger til privileger som en helt ok ting å gjøre. Han hadde tilgang til Skaugum (som er et åsted) helt frem til i vinter? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/monarkiets-kostnader-i-norge-utgifter-nar-en-halv-milliard/s/5-95-2493116

Skrevet
Anonym_2024 skrev (4 minutter siden):

Lurer på hvor mange millioner kroner som har gått til å ha sikkerheten på plass, når MBH har vært på private reiser sammen med kronprinsfamilien? At ingen av de involverte i sikkerhetstjenesten har sett eller sett noe av MBH sin utagerende oppførsel er merkelig, at ingen har videreformidlet hva de eventuelt har observert enda rarere. Her er det mest sannsynlig mange skjeletter i skapet, som vil åpenbare seg når rettssaken starter. Tror det vil bli en vekker for de som fortsatt anser bruk av skattepengene våre til guttetur med denne fyren, dele ut lommepenger og fortsatt gi han tilganger til privileger som en helt ok ting å gjøre. Han hadde tilgang til Skaugum (som er et åsted) helt frem til i vinter? 

https://www.nettavisen.no/nyheter/monarkiets-kostnader-i-norge-utgifter-nar-en-halv-milliard/s/5-95-2493116

Kanskje de har formidlet mye, jeg bare tror ikke det har ført frem. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
Tubaluba skrev (36 minutter siden):

Helt enig. Dette behovet for å skylde på foreldrene her... som å sette dem i gapestokk!

problemet her er vel mer at de som foreldre har VISST at det var mye galt og VALGT å håndtere det på en måte mange ikke skjønner og på den måten ikke vist seg som ansvarlige foreldre slik denne gruppen mennesker ser det - det er ikke å skylde på, det er å legge den delen av ansvaret dit de føler det hører hjemme, noe som slik sett er forståelig. Ikke gapestokk akkurat men ansvaliggjøring av de som mener man som forelder er ansvarlig for sitt bidrag i forhold til eget barns handlinger.. 

Jeg er kan tildels skjønne hvorfor dette er et argument med tanke på alt so har kommet frem at de sansynligvis hadde kjennskap til men ikke aktivt forsøkte forhindre osv osv samtidig som jeg også er enig i at Marius er en voksen mann som eier ALT ansvar for sine handlinger og sine valg alene.. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
M.H85 skrev (1 time siden):

Svimlende å lese... Hun slipper fordi hun er kongelig. Det kunne det stått istedenfor.  Hun kan bare feige unna alt. Den vanlige mor og far i gaten hadde vært innkalt etter PLIKT til rettsalen. Fy søren så kvalmende. 

Man kan ikke bli pålagt å vitne mot slekt i direkte linje, altså ikke mot foreldre, søsken eller barn. Ektemann/kone er jeg ikke helt sikker på. Så før du blir så sinna og opprørt kan det være lurt å sjekke fakta litt. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Tubaluba skrev (1 time siden):

Noen innspill:

MBH er en godt voksen mann. Er det naturlig at andre enn han selv stilles til ansvar for hans handlinger? (Altså MM og HM, evt faren til MBH). 

Forventes det at de skal slå hånden av han, og tror noen her inne at det isåfall vil gi en bedring i hans adferd?

Hva vet vi om hvordan MM og HM har jobbet for å få MBH på rett kjøl? Er det helt utenkelig at de har brukt ufattelig mye tid og krefter på dette, og likevel sitter som skyldnere idag?

HM og MM skal selvfølgelig stilles til ansvar for sine egne handlinger i denne saken, som blant annet er at de har beskyttet en voldelig overgriper i x-antall år. De har også gitt ham penger og luksusliv, fremfor å be politi og rettsvesen ta seg av svinet. Bygget et fundament hvor MBH kunne begå kriminalitet i fred og ro. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet
Hallepalle2 skrev (3 minutter siden):

Man kan ikke bli pålagt å vitne mot slekt i direkte linje, altså ikke mot foreldre, søsken eller barn. Ektemann/kone er jeg ikke helt sikker på. Så før du blir så sinna og opprørt kan det være lurt å sjekke fakta litt. 

Ektefeller har heller ikke vitneplikt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...