Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
TrineTrollet skrev (3 timer siden):

Det er forskjell  på å ta  avstand fra handlinger og personen 

Virkelig? 

Ja virkelig 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1600 skrev (3 timer siden):

Hvorfor nevner du da ordførere og nav'ere, utover å igjen utvise en dårlig forståelse for stillingene HM\MM har i forhold til disse?

De har alle inntekt fra staten og de fkeste av dem også en offentlig  rolle. Alle har krav på inntekt av jobben de gjør.  De kongelige  betaler ikke skatt på sin inntekt. Og heter noe annet enn lønn. Hva så? De har da vel krav på et liv utenfor kongehuset alikevel.  De er ikke jobb HELE  tiden

Skrevet
Krokenguri skrev (51 minutter siden):

Pga sin rolle som kronprins par. Så kan de ikke offentlig  ta avstand fra noe som helst  så lenge han ikke er dømt for noe som helst. Og det kan de ikke si noe om før alt av anke etc er ferdig. Fordi det ville å stemple noen som skykdug før retten har gjort det, og blandet sin rolle i en pågående rettsak.  Det  er faktisk  en ting som følger denne offentlige rollen.  At alt de ytrer offentlig  også er mer ofisielt.  

De har ytret medfølelse for alle involverte.

Jeg lurer på om det kommer en uttalelse etter evt dom, jeg. Eller om de velger å ikke si noe da heller. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på om det kommer en uttalelse etter evt dom, jeg. Eller om de velger å ikke si noe da heller. 

Nei det tror jeg ikke.  Mulig noe generelt.  Men ikke  etter alt som er vridd og vrengt på iht det de tidligere er sagt.  Vi fpr se. Men slik de blir møtt iht uttalelser,  tror jeg de lar det være

Endret av Krokenguri
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Nei det tror jeg ikke.  Mulig noe generelt.  Men ikke  etter alt som er vridd og vrengt på iht det de tidligere er sagt.  Vi fpr se. Men slik de blir møtt iht uttalelser,  tror jeg de lar det være

Jeg har trua på at folk flest vil godta en uttalelse, da. Og da mener jeg en skikkelig uttalelse, selv om den skulle være generell. Men det kan også hende at mye allerede er "ødelagt", så ja, vi får se. Saken er mye mer kompleks nå enn den var i august og tidlig høst i fjor. Ikke godt å si hvordan de velger å håndtere dette i ettertid.

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
TrineTrollet skrev (4 timer siden):

Gjelder avvergingsplikt kun i akutte situasjoner, og hvorfor gjelder det ikke i denne saken? 

Avvergingsplikten, som følger av straffeloven § 196, gjelder ikke bare i akutte situasjoner, men også når det er overveiende sannsynlig at en alvorlig, straffbar handling vil bli begått eller at følgene av handlingen vil inntreffe. Det er ikke nødvendig å være helt sikker, men man må ha rimelig grunn til å tro at handlingen vil skje. 

Avvergingqplikt gjeder jo ikke over ett år etter en evnt hendelse. Det er heller ingen opplysninger  offisielt som sier noe om at hun fortsatt følte seg truet på noe  vis, når moren tok kontakt  med krompen.

Hvis du mener at kronpronsparet har noen avvergings plikt  her, så må jeg også minne om at moren til julianne også visste om dette  ved bruddet. Ett år tidligere. 

Så ingenting i denne saken har noe med avvergingsplikt for  kronprinsparet iht kontakren moren til julianne  har.  

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (16 minutter siden):

Jeg har trua på at folk flest vil godta en uttalelse, da. Og da mener jeg en skikkelig uttalelse, selv om den skulle være generell. Men det kan også hende at mye allerede er "ødelagt", så ja, vi får se. Saken er mye mer kompleks nå enn den var i august og tidlig høst i fjor. Ikke godt å si hvordan de velger å håndtere dette i ettertid.

Spørsmålet er jo hva allmuen legger i en skikkelig  uttalelse. De har uansett  ekstra begrenset mulighet til å uttale seg enn hvermansen har, netopp også pga deres markante offentlige rolle. I starten tenkte jeg  nok at de kom til å  gjøre det. Men sett iht hvordan  de blir omtalt uansett iht hva de har sagt, så tror jeg ikke det samne nå i dag.

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er jo hva allmuen legger i en skikkelig  uttalelse. De har uansett  ekstra begrenset mulighet til å uttale seg enn hvermansen har, netopp også pga deres markante offentlige rolle. I starten tenkte jeg  nok at de kom til å  gjøre det. Men sett iht hvordan  de blir omtalt uansett iht hva de har sagt, så tror jeg ikke det samne nå i dag.

Noe med litt substans i, og ikke bare "vi tar hensyn til alle involverte, ikl. Marius". Hvordan de velger å evt gjøre det, må jo selvsagt være opp til dem. Men dette er jo kanskje baksiden av å være kongelig - folk flest forventer noe av dem. Og en del av jobben deres vil jeg si, er å opprettholde tilliten. Jeg tenker en uttalelse vil bidra til det. Men jeg tror ikke de kommer til å si noe, jeg heller. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Noe med litt substans i, og ikke bare "vi tar hensyn til alle involverte, ikl. Marius". Hvordan de velger å evt gjøre det, må jo selvsagt være opp til dem. Men dette er jo kanskje baksiden av å være kongelig - folk flest forventer noe av dem. Og en del av jobben deres vil jeg si, er å opprettholde tilliten. Jeg tenker en uttalelse vil bidra til det. Men jeg tror ikke de kommer til å si noe, jeg heller. 

De har jo uttrykt mange ganger at selv  om de ikke har sagt noe i høst, så  betyr ikke det at de ikke sier noe  på et senere tidspunkt. Men dette blir ikke respektert og bare harselert med. De forsøkte et intervju i julen også, med like lite hell, siden de fortsatt ikke kan si noe  veldig konkret. Så litt  usikker på om de kommer til å forsøke på  nytt.  Om de gjør det, tror  jeg det er lite sannsynlig det blir noe konkret i det hele tatt. Men hvem vet, ee har overasket meg positivt  tidligere 

• Nyttig 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

De har jo uttrykt mange ganger at selv  om de ikke har sagt noe i høst, så  betyr ikke det at de ikke sier noe  på et senere tidspunkt. Men dette blir ikke respektert og bare harselert med. De forsøkte et intervju i julen også, med like lite hell, siden de fortsatt ikke kan si noe  veldig konkret. Så litt  usikker på om de kommer til å forsøke på  nytt.  Om de gjør det, tror  jeg det er lite sannsynlig det blir noe konkret i det hele tatt. Men hvem vet, ee har overasket meg positivt  tidligere 

Dette har jeg faktisk ikke fått med meg, så det er jo positivt hvis de velger å fremdeles stå for det når alt er over med tiltale/rettssak.

• Liker 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Avvergingqplikt gjleder jo ikke over ett år etter en evnt hendelse. Det er heller ingen opplysninger  offisielt som sier noe om at hun fortsatt følte seg truet på noe  vis, når moren tok kontakt  med krompen.

Hvis du mener at kronpronsparet har npen avvergings plikt  her, så må jeg også minne om at moren til julianne også visste om dette  ved bruddet. 

Så ingenting i denne saken har mnoe med avvergingsplikt for  kronprinsparet iht kontakren moren til julianne  har.  

Helt korrekt. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Tenker det ville vært rart om det ikke kom en uttalelse 

• Liker 2
Skrevet
Orly skrev (Akkurat nå):

Tenker det ville vært rart om det ikke kom en uttalelse 

Jeg er spent på hva den i så fall vil innebære. Nå sa en bruker at de har sagt at det vil komme, så da får vi håpe det gjør det. 

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (22 minutter siden):

Jeg er spent på hva den i så fall vil innebære. Nå sa en bruker at de har sagt at det vil komme, så da får vi håpe det gjør det. 

Nei de sa at det, at de ikke sa noe i høst, ikke betydde at de ikke kom til å si noe senere. Så heg anser det ikke som en lovnad om å si noe

• Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (24 minutter siden):

Ser for meg at den vil være så kort som mulig, hva som sies avhenger nok helt av hva han evt blir dømt for til slutt. 

Jeg venter nok ikke lenger i spenning på at de skal si noe "harmdirrende" i forhold til å ta avstand. Det blir nok politisk korrekte "floskler". 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Nei de sa at det, at de ikke sa noe i høst, ikke betydde at de ikke kom til å si noe senere. Så heg anser det ikke som en lovnad om å si noe

Åja, takk for oppklaring.

Isild skrev (3 minutter siden):

Ser for meg at den vil være så kort som mulig, hva som sies avhenger nok helt av hva han evt blir dømt for til slutt. 

Jeg venter nok ikke lenger i spenning på at de skal si noe "harmdirrende" i forhold til å ta avstand. Det blir nok politisk korrekte "floskler". 

Du har garantert rett.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skulle kongefamilien uttale seg "harmdirrende"? Høiby er et familiemedlem de har delt livet med siden før bryllupet mellom MM og HM. Høiby er ingen kongelig representant. Hva de har erfart med ham innenfor husets fire vegger er en del av deres privatliv. For kongefamilien er forholdet til, og Høiby selv, privat uansett hva han har gjort og ikke gjort.

Det kan hende de har en uttalelse å komme med når den tid kommer, men vi kan forvente at den blir kort, konkret og viser til privatlivets fred. De er ikke ansvarlige for Høibys handlinger, og vi kan ikke forvente at kongehuset verken skal forklare eller unnskylde Høibys handlinger, ei heller offisielt ta avstand fra handlingene. Vi kan kanskje forvente at de viser empati for de fornærmede i saken, men generelt har kongehuset og familien faktisk ingenting med Høibys handlinger å gjøre.

Vi får bare se.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (9 minutter siden):

Hvorfor skulle kongefamilien uttale seg "harmdirrende"? Høiby er et familiemedlem de har delt livet med siden før bryllupet mellom MM og HM. Høiby er ingen kongelig representant. Hva de har erfart med ham innenfor husets fire vegger er en del av deres privatliv. For kongefamilien er forholdet til, og Høiby selv, privat uansett hva han har gjort og ikke gjort.

Det kan hende de har en uttalelse å komme med når den tid kommer, men vi kan forvente at den blir kort, konkret og viser til privatlivets fred. De er ikke ansvarlige for Høibys handlinger, og vi kan ikke forvente at kongehuset verken skal forklare eller unnskylde Høibys handlinger, ei heller offisielt ta avstand fra handlingene. Vi kan kanskje forvente at de viser empati for de fornærmede i saken, men generelt har kongehuset og familien faktisk ingenting med Høibys handlinger å gjøre.

Vi får bare se.

Jeg regner med (håper hvert fall), hvis en uttalelse kommer, at den vil innebære empati for de fornærmede, ja. Og kanskje et eller annet om rettsapparatets grundige jobb med saken? 

Vi får vente å se, ja. Dette er jo "tidenes" sak i den familien, hvert fall i nyere tid, så jeg håper det kommer noe. Selv om de ikke har noe med hans handlinger å gjøre, har dette påvirket mye av det som har blitt skrevet om dem det siste året. Klart folk er nysgjerrige på hva de kan ha å si, selv om dette er Marius' rot. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg regner med (håper hvert fall), hvis en uttalelse kommer, at den vil innebære empati for de fornærmede, ja. Og kanskje et eller annet om rettsapparatets grundige jobb med saken? 

Vi får vente å se, ja. Dette er jo "tidenes" sak i den familien, hvert fall i nyere tid, så jeg håper det kommer noe. Selv om de ikke har noe med hans handlinger å gjøre, har dette påvirket mye av det som har blitt skrevet om dem det siste året. Klart folk er nysgjerrige på hva de kan ha å si, selv om dette er Marius' rot. 

Enig.

• Hjerte 1
Skrevet

Når det gjelder å uttrykke empati med de fornærmede i saken er jo ikke det noe vi trenger å vente på. Det er uttrykt flere ganger av både kronprinsen og kronprinsessen, helt siden august i fjor.

Et par eksempler: https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon_-_-har-visst-det-marius-har-fortalt-oss-1.17016863

Sitat

– Det er en alvorlig sak, og vi er opptatt av at alle involverte får god hjelp og støtte, at de har gode mennesker rundt seg, sier kronprinsen.

https://www.nrk.no/norge/kronprins-haakon-uttaler-seg-om-nye-hoiby-siktelser-1.17133672

Sitat

– Det er alvorlige anklager som Marius nå står overfor. I dag tenker vi selvfølgelig på alle de berørte.

• Liker 4
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...