Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Junijulia skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er merkelig at ikke flere fordømmer VG og denne podcasten med tanke på alle ofrene i denne saken.
Det må føles som et slag i ansiktet at denne vennen til Marius får uttale seg.

Jeg synes det var et større overtramp mot voldsutsatte da VG publiserte direktesendt vold fra Høiby i denne saken. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det var et større overtramp mot voldsutsatte da VG publiserte direktesendt vold fra Høiby i denne saken. 

Begge deler er et overtramp. Hensynet til ofrene burde være første prioritet. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ganske mye stoff der ute om de pressetiske avveiningen som gjøres og er gjort i denne saken. Jeg vil anbefale alle å bruke tid til å sette seg inn i det, det vil både gi generell kunnskap om presseetikk, om redaksjonelle vurderinger og hvordan media jobber, og innsikt i hvordan media jobber med akkurat denne saken.

Dette er grunnleggende samfunnskunnskap. Kildekritikk er en utrolig viktig kunnskap å ha med seg i tider hvor vi bombarderes av ytringer, meninger, sladder og oppkonstruerte konspirasjoner.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Omtalt i over 100 land

Stor interesse for dette på landsbasis som vi vet, men vanvittig stor interesse også i andre land. Bl.a Tyskland med rundt 15 000 artikler om dette. 

Jeg kan forstå at det skrives om her hjemme, noe annet ville bare vært rart. 10 000 artikler er dog i overkant mye, men regner med det er mye "xx omtalte saken først"-artikler, og at ikke alle er "nye" artikler. Tro om en annen innfallsvinkel i håndtering kunne ha dempet dette? Og valg av advokat? Han første fikk jeg inntrykk av at "brukte" pressen litt, men mulig jeg tar feil. Etter at han ble byttet ut, har jeg ikke hørt så mye fra forsvarerne hans annet enn når de blir spurt av aviser om x eller y. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Omtalt i over 100 land

Stor interesse for dette på landsbasis som vi vet, men vanvittig stor interesse også i andre land. Bl.a Tyskland med rundt 15 000 artikler om dette. 

Jeg kan forstå at det skrives om her hjemme, noe annet ville bare vært rart. 10 000 artikler er dog i overkant mye, men regner med det er mye "xx omtalte saken først"-artikler, og at ikke alle er "nye" artikler. Tro om en annen innfallsvinkel i håndtering kunne ha dempet dette? Og valg av advokat? Han første fikk jeg inntrykk av at "brukte" pressen litt, men mulig jeg tar feil. Etter at han ble byttet ut, har jeg ikke hørt så mye fra forsvarerne hans annet enn når de blir spurt av aviser om x eller y. 

En del av den store omtalen skyldes jo stadig nye fornærmede i saken og flere nye anmeldelser og pågripelser osv og det må strengt tatt Marius ta på egen kappe. Han valgte selv å ikke lavt og dra rett på rehab men heller dra til å feste i utlandet. 

Endret av FruR
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
FruR skrev (Akkurat nå):

En del av den store omtalen skyldes jo stadig nye fornærmede i saken og flere nye anmeldelser og pågripelser osv og det må streng tatt Marius ta på egen kappe. 

Ja, der er jo hele tiden "noe", så det er klart og naturlig at dette vil dekkes. Men 15 000 artikler i Tyskland? Jeg skjønner det ikke.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Det er jo et helt sinnssykt medietrykk. Artikkelen i Aftenposten er bra. https://www.aftenposten.no/norge/i/xm6P1n/10000-saker-om-marius-borg-hoeiby-paa-ett-aar

Leste nettopp den, enig, den var bra. Skal være så ærlig å si at jeg ikke tenker like mye på MBH i dette, men hans ofre derimot... Det må ha vært helt jævlig. Selv om jeg vil tro det må ha gått inn på ham også, med mindre han er helt ute av stand til å ta alvoret inn over seg.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Omtalt i over 100 land

Ja, en passe absurd mengde, også tatt antall straffeforhold i betraktning. Og dette er før tiltale og rettssak. 

• Liker 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Ja, en passe absurd mengde, også tatt antall straffeforhold i betraktning. Og dette er før tiltale og rettssak. 

Spørs om mengden artikler blir tatt i betraktning når den tid kommer. Mistenker det sterkt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Spørs om mengden artikler blir tatt i betraktning når den tid kommer. Mistenker det sterkt.

Det er jeg også redd for. Det har skjedd før i saker med adskillig mindre mediepress enn denne.

• Liker 3
Skrevet
PusheenPusheen skrev (6 minutter siden):

Ja, det er en risiko for det.

• Liker 2
Skrevet
pøbelsara skrev (4 minutter siden):

Det er jeg også redd for. Det har skjedd før i saker med adskillig mindre mediepress enn denne.

~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Ja, det er en risiko for det.

Yikes😬 Håper ikke det ender opp med en straff som bare blir en stor vits og et stort slag i trynet på de fornærmede.

• Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Yikes😬 Håper ikke det ender opp med en straff som bare blir en stor vits og et stort slag i trynet på de fornærmede.

Det gjenstår å se. Først må han tiltales. Seksuallovbruddene er som kjent de strengeste og kan gi en solid straff. 

• Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (19 minutter siden):

Det gjenstår å se. Først må han tiltales. Seksuallovbruddene er som kjent de strengeste og kan gi en solid straff. 

Leste et sted at det sannsynligvis vil bli bestemt i midten av august, så det er ikke lenge til. Innrømmer at jeg er spent på den.

• Liker 3
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (6 timer siden):

Omtalt i over 100 land

Det står ikke noe om hvordan de teller artikler. Det kunne vært intrrssant å vite. 

Jeg syns det er merkeig at det trekkes frem at 67 % har negativ omtale. Det er sædeles lite positivt å skrive om denne saken? 

Enig i at han første advokaten ikke var den beste for Kongehuset, og han bare provoserte og gjorde ting mer av hva de ikke trengte. 

Ellers var det "bare 2800" arikler mindre enn Sindre Finnes saken. 

"som aktivt hadde handlet aksjer i en rekke selskaper mens ektefellen Erna Solberg var statsminister, ble omtalt 7832 ganger i norske medier i perioden 4. august 2023 til 24. juli 2024, ifølge Infomedia".

Marius sin sak er etter min mening mye mer alvorlig en Finnes sin sak, og har flere aspekter og fasetter, så at den har flere artikler er ikke overraskende. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pop up bruker skrev (52 minutter siden):

Det står ikke noe om hvordan de teller artikler. Det kunne vært intrrssant å vite. 

Jeg syns det er merkeig at det trekkes frem at 67 % har negativ omtale. Det er sædeles lite positivt å skrive om denne saken? 

Enig i at han første advokaten ikke var den beste for Kongehuset, og han bare provoserte og gjorde ting mer av hva de ikke trengte. 

"som aktivt hadde handlet aksjer i en rekke selskaper mens ektefellen Erna Solberg var statsminister, ble omtalt 7832 ganger i norske medier i perioden 4. august 2023 til 24. juli 2024, ifølge Infomedia".

Marius sin sak er etter min mening mye mer alvorlig en Finnes sin sak, og har flere aspekter og fasetter, så at den har flere artikler er ikke overraskende. 

Det står vel artikler der navnet hans er nevnt. Så alle artiklene behøver ikke være bare selve saken.

Videre står det at 67% er i negativ omtale, men at tallet kan være høyere, men at det er begrenset i teknologien   å få dette riktig. 

• Nyttig 2
Skrevet
pop up bruker skrev (7 timer siden):

Nei, sant, sto ikke noe om det, så kunne likt å vite. Men er vel noe som sånn krokenguri sier her - artikler der navnet hans blir nevnt. 

Og ja, det tenkte jeg også, hva er det positivt å skrive om saken? Fortsatt er det over 30% som ikke var negativ omtale. Om enn ikke et høyt tall, det er hvertfall fall noen prosent, uten at jeg vet hva disse har handlet om. 

Skrevet
PusheenPusheen skrev (10 timer siden):

Leste et sted at det sannsynligvis vil bli bestemt i midten av august, så det er ikke lenge til. Innrømmer at jeg er spent på den.

Blir spennende  å se hva som går i retten. Om det er alt, eller om de plukker vekk  noe, evnt endrer på. 

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Blir spennende  å se hva som går i retten. Om det er alt, eller om de plukker vekk  noe, evnt endrer på. 

Ja, det skal bli interessant. Har nesten litt dårlig samvittighet for at jeg er så investert i saken, den er jo tragisk. Likevel er jeg spent på hva de lander på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...