Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sur sitron skrev (14 minutter siden):

Ja, vi vet den offisielle grunnen. Alle vet makten kongefamilien har i samfunnet - så slike uttalelser tar ihvertfall jeg med en stor klype salt. 

Og som jeg har sagt så mange ganger før her i tråden. Det er ikke snakk om en vanlig familie her - det er snakk om kongefamilien - landets kommende konge og dronning. Da har man litt mer ansvar enn for sin  egen lille private flokk. 

Registerer at du med denne kommentaren  ser rett vekk fra alt innhlld i artikkelen  og lener deg mest på en selvkonponert kondpirajonsteori, om at de ikke  stiller til avhør pga sin kongelighet. Som forøvrig  ikke er oppgitt som grunn i det heletatt 

• Liker 4
Skrevet

Nettopp fordi Borg  Høibys mor og stefar er landets kronprinspar ville det vært enda mer alvorlig om de gikk offentlig ut og kommenterte forholdene han er siktet for - FØR han er tiltalt eller dømt.

Jeg fatter ikke at det kvernes videre på dette spørsmålet i tråden. Hvis de to går ut og tar avstand fra vold mot kvinner, så er det å slå inn åpne dører - selvsagt tar de avstand fra det.

Som mange stadig påpeker: Mette Marit har jo til og med engasjert seg i denne problematikken i kraft av sitt virke som kronprinsesse. Tydeligere signaler kan knapt sende. Jeg har fått med meg at noen dermed trekker konklusjonen at hun er dobbeltmoralsk, men jeg er uenig i at det er noen automatisk konsekvens - hennes engasjement viser jo tvert imot at hun har et klart standpunkt. Krisesentersekretariatet uttalte også da MBH-saken sprakk i media at de håpet Mette Marit ville fortsette sin støtte til dem, og at saken kunne øke fokus på vold mot kvinner som samfunnsproblem: https://www.nrk.no/norge/krisesentersekretariatet-hapar-mette-marit-held-fram-stotta-si-i-kampen-mot-vald-mot-kvinner-1.17002738 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (28 minutter siden):

Ja, Haakon har sagt at det er en alvorlig sak og at han har medfølelse for alle involverte - ikke MM. Hun sa at "Med hensyn til alle involverte - også Marius vil hun ikke uttale seg" - eller noe i den duren ... Det er det eneste MM har sagt angående saken. 

MM burde selvsagt også sagt noe - som norges kronprinsesse og en som åpner krisesenter for voldsutsatte kvinner. Hun kunne sagt at hun kommer til å fortsette sin jobb for disse kvinnene - ikke bare tie stilt mens hun fortsetter sin støtte av sønnen økonomisk slik at han kan fortsette dette destruktive livet sitt.

Nei. det var ikke akkurat det hun sa, og det burde være godt kjent for alle som har deltatt i debatten fra starten hvorfor hun formulerte presiseringen "også Marius" - vi har hatt hundrevis av runder på dette, og "noe i den duren ..." er drøyt uredelig i sakens anledning. Tillegget om "også Marius" kom fordi hun fikk et oppfølgingsspørsmål fra en journalist som gikk spesifikt på ham, etter at hun FØRST hadde sagt "av hensyn til ALLE involverte", før det nye svaret med tillegget kom.

Her er et annet klipp der også Mette Marit presiserer at hun ikke vil uttale seg eller gå inn i noen aspekter av  saken "av hensyn til ALLE involverte": https://www.nrk.no/norge/kronprinsparet-vil-ikke-svare-om-politiets-samtale-med-hoiby-1.17040572

Der presiserer hun dessuten at det IKKE betyr at de ikke vil kommentere saken på et senere tidspunkt - dvs når den er ferdigbehandlet i rettsapparatet regner jeg med. Det er sitert også her: https://www.abcnyheter.no/nyheter/kronprinsparet-vil-fortsatt-ikke-si-noe-om-marius-borg-hoiby/317229

Sitat

– Av hensyn til alle involverte i saken ønsker vi ikke på nåværende tidspunkt å kommentere dette. Det håper jeg dere har forståelse for, sa kronprinsesse Mette-Marit da hun og kronprins Haakon møtte pressen ved Stiftsgården i Trondheim.

Det kan bli aktuelt å gi kommentarer på et senere tidspunkt, la hun til.

– Men sånn som situasjonen er nå, av hensyn til alle berørte, de involverte og oss som familie, så ønsker vi ikke å kommentere dette, sa hun.

– Jeg skjønner at dere har mange spørsmål og ønsker å gjøre jobben deres, men det er sånn det er nå, og så ber vi om forståelse for det, sa hun.

Endret av Aricia
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
Aricia skrev (18 minutter siden):

Som mange stadig påpeker: Mette Marit har jo til og med engasjert seg i denne problematikken i kraft av sitt virke som kronprinsesse. Tydeligere signaler kan knapt sende. Jeg har fått med meg at noen dermed trekker konklusjonen at hun er dobbeltmoralsk, men jeg er uenig i at det er noen automatisk konsekvens - hennes engasjement viser jo tvert imot at hun har et klart standpunkt. Krisesentersekretariatet uttalte også da MBH-saken sprakk i media at de håpet Mette Marit ville fortsette sin støtte til dem, og at saken kunne øke fokus på vold mot kvinner som samfunnsproblem: https://www.nrk.no/norge/krisesentersekretariatet-hapar-mette-marit-held-fram-stotta-si-i-kampen-mot-vald-mot-kvinner-1.17002738 

Hvor var engasjementet da moren til Snekkestad tok kontakt med kronprinsen etter at datteren var utsatt for vold? Da skulle han komme tilbake til henne, men etter det hørte hun ikke noe. For meg viser dette hvor ekte «engasjementet» til Mette-Marit er.

• Liker 15
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Frømiks skrev (3 minutter siden):

Hvor var engasjementet da moren til Snekkestad tok kontakt med kronprinsen etter at datteren var utsatt for vold? Da skulle han komme tilbake til henne, men etter det hørte hun ikke noe. For meg viser dette hvor ekte «engasjementet» til Mette-Marit er.

Jeg vet ikke hvorfor kronprinsen ikke kom tilbake til moren til Snekkestad. Og vi vet ikke hva han foretok seg i forhold til Borg Høiby etter samtalen.

Men jeg er helt sikker på at grunnen ikke var at Mette Marit støtter vold mot kvinner.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
Frømiks skrev (33 minutter siden):

Enig med deg. Ingen tror at MM støtter vold mot kvinner, men man kan spørre seg hvor dypt engasjementet i saken MOT vold mot kvinner egentlig stikker. 

Kongehuset blir litt som influencere for meg. De "reklamerer" og støtter utvalgte saker - for kred. 

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
Isild skrev (4 minutter siden):

Enig med deg. Ingen tror at MM støtter vold mot kvinner, men man kan spørre seg hvor dypt engasjementet i saken MOT vold mot kvinner egentlig stikker. 

Kongehuset blir litt som influencere for meg. De "reklamerer" og støtter utvalgte saker - for kred. 

Nettopp.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (1 minutt siden):

Da er de isåfall dårlige infliæuensere, sidem media  viser svært liten interesse gor deres  hjerte saker. Søker du på de går du ikke opp mye artikler om det. Så da er det isåfall bortkastet arbeid om det  er kred de er ute etter. 

Mulig du glemmer litt hva som er jobben til de kongelige  , når du kritsierer på denne måten. Og kan legge til at når de var her på flyt prosjektet, nektet de å ka seg avbilde og  intervjue, fordi de heller ønsket at ungdommen fikk snakke for seg selv. De svarte  kun på litt iht selve prosjektet,  som omhandlet  ros til ungdommen.

Så den kred komentaren din syntes jeg det er lite hold i og bare  nedlatende, til noen som jobber for at andre skal ha det bra

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (18 minutter siden):

Da er de isåfall dårlige infliæuensere, sidem media  viser svært liten interesse gor deres  hjerte saker. Søker du på de går du ikke opp mye artikler om det. Så da er det isåfall bortkastet arbeid om det  er kred de er ute etter. 

Mulig du glemmer litt hva som er jobben til de kongelige  , når du kritsierer på denne måten. Og kan legge til at når de var her på flyt prosjektet, nektet de å ka seg avbilde og  intervjue, fordi de heller ønsket at ungdommen fikk snakke for seg selv. De svarte  kun på litt iht selve prosjektet,  som omhandlet  ros til ungdommen.

Så den kred komentaren din syntes jeg det er lite hold i og bare  nedlatende, til noen som jobber for at andre skal ha det bra

Helt greit for meg at du ikke er enig i hvordan jeg ser det. 

Jeg syns ikke kongehus "jobber" for/med noe som helst jeg. De representerer, kaster glans, sier noen velvalgte ord som ofte er skrevet av andre -  og er med på åpninger osv. Men "jobber"? - nei. 

Tror på ingen måte at MM støtter vold, selvsagt gjør hun ikke det. Men hun jobber ikke aktivt med støtte/preventive tiltak for/ til voldsofre heller. Hun har vært med på åpning osv - og sagt disse velvalgte ordene som antageligvis noen andre har skrevet. Hun er passiv. 

For meg er kongehus gallionsfigurer. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Sur sitron skrev (25 minutter siden):

Dette ble sagt når det "kun" var den første saken som var kommet fram: 

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/omdommeeksperter-om-mette-marit-vil-folges-med-argusoyne/16900711/

Uttalelsen fra Krisesentersekretariatet kom en uke etter oppslaget du lenker til: https://www.nrk.no/norge/krisesentersekretariatet-hapar-mette-marit-held-fram-stotta-si-i-kampen-mot-vald-mot-kvinner-1.17002738

Utover det er det uklart for meg hva du argumenterer for og mot nå. Du begynte med å påstå at Mette Marit ikke hadde uttalt "av hensyn til alle involverte" uten å trekke fram Borg Høiby spesielt, og så fortsetter du med å spore av i nye retninger i stedet for å forholde deg til svaret du fikk, der jeg viste at det ikke stemte.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
TrineTrollet skrev (2 timer siden):

MBH har fått seg en ny kjæreste og bor i hennes leilighet på Frogner. Hun heter Andrea Shaw, og er datter av Per Morten Hansen. 
Hva skal/kan man si? Lykke til? Jeg undrer på hvorfor han ikke starter med å skaffe seg en utdanning/praksis slik at han selv kan finansiere sitt eget liv. Å leve på andres ( våre ) penger fører ikke til selvstendighet. 

https://www.seher.no/kjendis/het-flort-med-vennens-datter/83365673

Han lever på foreldrenes ( våre ) penger, og lever et luksusliv uten alminnelig struktur. 
Per Morten Hansen sitter selv på Bastø og soner en dom. 

Våre? Det er absolutt ingen som vet om MBH får økonomisk støtte tatt fra apanasjen, hvis det er den du omtaler som «våre penger». Det kan like gjerne være fra kongefamiliens private formue. Kongefamilien arvet opp mot 100 mill fra sin engelske familie, disse pengene kan de selvsagt bruke av i tillegg til at de har egen inntekt fra Skaugum. 

I 2010 opplyste slottet til VG at denne formuen i fond og obligasjoner var i underkant av 100 millioner kroner. 

Legger vi til grunn verdensindeksen for aksjer målt i norske kroner, har den omtrent sjudoblet seg siden 2010. Det betyr at den kongelige formuen i fond og obligasjoner kan ha en verdi på mellom 600 og 700 millioner kroner i dag.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)

Aricia skrev (1 time siden):

Uttalelsen fra Krisesentersekretariatet kom en uke etter oppslaget du lenker til: https://www.nrk.no/norge/krisesentersekretariatet-hapar-mette-marit-held-fram-stotta-si-i-kampen-mot-vald-mot-kvinner-1.17002738

Utover det er det uklart for meg hva du argumenterer for og mot nå. Du begynte med å påstå at Mette Marit ikke hadde uttalt "av hensyn til alle involverte" uten å trekke fram Borg Høiby spesielt, og så fortsetter du med å spore av i nye retninger i stedet for å forholde deg til svaret du fikk, der jeg viste at det ikke stemte.

Jeg hadde dessverre kun tid til å legge inn linken. Her er forklaringen. Allerede noen dager etter første hendelsen så kommer professor ved BI og omdømmeekspert følgende:

Sitat

Brønn mener folk nå må se at Mette-Marit går foran som et godt eksempel, og at folk kan tolke en eventuell stillhet som et forsvar av den voldssiktede 27-åringen. 

Enda verre har det blitt både i vold fra Marius og det som er kommet fram i pressen når det gjelder MM. (fortsatt stillhet, rydding i sønnens bolig, informert sønnen om arrestasjon, økonomisk støtte osv.)

Endret av Sur sitron
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Våre? Det er absolutt ingen som vet om MBH får økonomisk støtte tatt fra apanasjen, hvis det er den du omtaler som «våre penger». Det kan like gjerne være fra kongefamiliens private formue. Kongefamilien arvet opp mot 100 mill fra sin engelske familie, disse pengene kan de selvsagt bruke av i tillegg til at de har egen inntekt fra Skaugum. 

I 2010 opplyste slottet til VG at denne formuen i fond og obligasjoner var i underkant av 100 millioner kroner. 

Legger vi til grunn verdensindeksen for aksjer målt i norske kroner, har den omtrent sjudoblet seg siden 2010. Det betyr at den kongelige formuen i fond og obligasjoner kan ha en verdi på mellom 600 og 700 millioner kroner i dag.

https://www.nettavisen.no/okonomi/kongehuset-har-private-eiendommer-for-over-to-milliarder/s/5-95-2083977

Mener du at de selger langsiktige investeringer i fond og obligasjoner for å gi Marius 20K i måneden?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (5 timer siden):

Det gjør de nok helt sikkert. Men å pålegge folk å fjerne de fra livet sitt, det er å gå litt litt for langt i meningene  sine. Det går helt fint an å å være i mot en perons handlinger men også bry seg om personen.

Å se seg grunnlagt å kritisere et videre forhold , ksller vi her å sette seg litt for høyt i hesten. Dessuten i alle familier finnes det sorte får, og uten familien  sin kan de ofte bli værre. 

Med rus, så kan det også for noen  være helt nødvendig  å kutte de helt ut. Men dette er tema  som ikke er åpent for offentlig  kritikk og finnes ikke noe feil og riktig svar på enn induviduelt. Dvs ufint å blande seg opp i. Det er privat.

Jeg er enig, samtid må de faktisk det, i hvert fall offisellet. Vi kan ikke ha et kongepar (nåværende kronprins), og kronprinsesse (IA) som omgås en voldelig rusmisbruker. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
pop up bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg er enig, samtid må de faktisk det, i hvert fall offisellet. Vi kan ikke ha et kongepar (nåværende kronprins), og kronprinsesse (IA) som omgås en voldelig rusmisbruker. 

Det må de faktisk ikke. Der er det ingen  som kan kreve, hverken du eller noen regjering. 

Tidligere var det bestefaren til marius som oppførte seg som hoff  narr. Gikk ikje å stoppe  eller fjerne han heller, selv om mm kuttet han ut, til slutt. Men det skjedde jo ikke før han løp til media  oc lekket  alt mulig  om henne

• Liker 1
Skrevet (endret)

Finansavisen skriver også om Marius sin nye flamme. De har visst vært på flere utenlandsturer og kost deg på en privat yacht i sommer. Yachten eies av en iransk milliardær som er venn med Marius sin far. Kjæresten sin far er også en gammel, nær venn av MB som for tiden sitter i fengsel for grov hvitvasking. Fin gjeng! 

https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/07/22/8280301/hoiby-i-sus-og-dus-med-ny-flamme?zephr_sso_ott=69f34Z

Endret av TigerK
Feil info om yachtens eier
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Det må de faktisk ikke. Der er det ingen  som kan kreve, hverken du eller noen regjering. 

Tidligere var det bestefaren til marius som oppførte seg som hoff  narr. Gikk ikje å stoppe  eller fjerne han heller, selv om mm kuttet han ut, til slutt. Men det skjedde jo ikke før han løp til media  oc lekket  alt mulig  om henne

Jeg syns det er en ganske stor forskjell på å være hoff narr, og voldelig rusmisbruker for det første. Faren til MM var heller ikke inkludert i kongefamilien, og de tok absolutt avstand fra han. 

Kongehuset skal representere Norge i mage viktige sammenhenger, og da kan ikke voldelige rusmisbrukere inkluderes i omgangskretsen.

Så klart kommer de ikke til å bryte faktisk - det er jo sønnen og broren deres, men utad er de nødt til å ta avstand. Han kan ikke inviteres til flotte middager og festligheter, reise på koselige ferieturer med kongefamilien hvor de avbildes som one happy family, og opptre på bilder på julaften. 

Jeg tror vel ikke det ville vært naturlig for andre familier å pelie noe særlig omgang med en bror eller sønn som har gjort så mye alvorlig, så jeg regner vel nesten med at dette skjer mer eller mindre naturlig. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
EMG skrev (1 time siden):

Mener du at de selger langsiktige investeringer i fond og obligasjoner for å gi Marius 20K i måneden?

For et underlig ledende spørsmål om formuen. Det er ingen som vet hvor Høiby får økonomisk støtte fra.

Du vet at han har en forholdsvis velbeslått far også?

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...