Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Aricia skrev (10 minutter siden):

Vi vet ikke at de ikke tok det på alvor. Det som er kommet frem er at de ikke kom tilbake til Snekkestad etter henvendelsen. Hva de evt foretok seg i forhold til MBH vet vi ingenting om.

Vi vet at de ikke anmeldte eller oppfordret henne til å anmelde. Vi vet at de ikke advarte nye kjærester. Vi vet at de ikke satt hardt mot hardt når det gjelder hans livsstil og kuttet pengestrøm og privilegier.

Så hvordan kan du da ha tatt det på alvor? Kom gjerne med eksempler.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren til JSs kontakt med kronprinsen omtales:

«Hun uttrykte fortvilelse over situasjonen datteren var i. Det gjaldt både praktiske ting med tanke på det økonomiske oppgjøret mellom dem samt informasjon om hvordan han hadde behandlet henne i forholdet, sier han.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jbqerb/hoeiby-siktelsen-snekkestads-mor-varslet-kronprinsen-direkte

I artikkelen omtales også NHs varsling om rusbruk og skadeverk. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Sur sitron skrev (9 minutter siden):

Nei - men litt medmenneskelighet er aldri feil. Til og med kronprinsparet kan vise litt medmenneskelighet overfor en kvinne som har vært samboer med sønnen og en del av familien  i årevis. 

Det var altså så fint og flott at MM sendte en omsorgsfull tekstmelding til offeret for sønnens vold mot henne, men å tenke at hun skulle følge opp bevisene hun ble tilbudt, det ble visst så alt for meget…

Kjemperart at JS ikke ønsker å anke, altså. Det har nok ingenting med hvilket apparat MBH har i ryggen å gjøre. Nothing to see here. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Sak der henleggelse er anket fra fornærmer. Voldtekt med samleie fra 2014/15. Det vil si fra når Marius var tenåring. 

Siktelse på grunn av adferd mot politiet den 31 januar i år. Etter rehab. 

Er vel omtrent 10 saker med seksuallovbrudd som er henlagt på grunn av bevisenes stilling. Så et ukjent antall saker der politiet ikke har klart å finne ofrene. 

En kynisk vanekriminell som ikke er interessert å være lovlydig. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Du har rett i det, men i denne saken ville det da vært enda bedre med avhør av moren til J, som er ett hakk nærmere primærkilden - siden hun er den som formidlet informasjonen videre til kronprinsparet. Jeg vet ikke om hun har vært innkalt eller har forklart seg til politiet?

Jeg tenker at det viktigste i denne saken er forklaringene til de som har vært direkte utsatt for vold og overgrep. Deres forklaringer bør definitivt tillegges mye vekt. Og jeg håper virkelig at mbh blir dømt for vold i nære relasjoner, og at ikke alle punktene frafalles på grunn av bevisets stilling. 
En holdning om at det er bedre at x antall skyldige går fri, enn at en uskyldig dømmes, styrker definitivt ikke ofrenes sak, verken generelt eller i denne saken. 

Iht chit chat  med helle podcast episoden der juluanne sier ingen visste noe  før hun bla fortalte moren sin om dette ved bruddet. Så tviler jeg på at moren som vitne blir sikkert  nok bevis. Dersom det stemmer at hun faktisk  ikke visste noen ting.  Godt mulig hun har hatt noen mistanker, men det holder evnt ikke i retten.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sur sitron skrev (30 minutter siden):

Men det var ingen grunn til at ikke kronprinsparet skulle ta det på alvor. De operer vel ikke med sånne frister og krav til bevis som retten gjør?

Ut fra dette inspillet. Hvilje myndighet og makt tenker  du kronprinsparet  har her? De er da ingen  politi  myndighet av noen form, utover internt, som marius ikke er en del av. Så skjønner ikke hva mer de skal kunne utrette enn hva alke andre skulle  kunne utrette utover hva politiet og myndighetene kan. Og nå spør jeg ikke om hvilke sosial makt de har, men en lovfestet makt og rolle. Siden du mener det er dit man skal rette anmeldelse og de som skal rydde opp. 

De har ikke mer formell makt enn deg iht å fikse noe som helst med tvang , dømming etc .

• Liker 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Ut fra dette inspillet. Hvilje myndighet og makt tenker  du kronprinsparet  har her? De er da ingen  politi  myndighet av noen form, utover internt, som marius ikke er en del av. Så skjønner ikke hva mer de skal kunne utrette enn hva alke andre skulle  kunne utrette utover hva politiet og myndighetene kan. Og nå spør jeg ikke om hvilke sosial makt de har, men en lovfestet makt og rolle. Siden du mener det er dit man skal rette anmeldelse og de som skal rydde opp. 

De har ikke mer formell makt enn deg iht å fikse noe som helst med tvang , dømming etc .

Hjelpe trøste. Medmenneskelighet overfor en kvinne som har vært samboer med sønnen og en del av livet deres i flere år. 

Skrevet
Sur sitron skrev (2 timer siden):

Hun åpnet seg for moren sin og moren prøvde å få kronprinsparet i tale. Å åpne seg for moren sin er slett ingen selvfølge i slike saker. Mange som er utsatt for fysisk og psykisk mishandling åpner seg ikke for noen - ikke engang til sine nærmeste. 

Krav økonomisk  tar man direkte med skyldner. Vil du ikke ta kontakt selv, kan du få evnt en advokat  til å sende krav. Et økonomisk krav må spesifiseres punkt for punkt. Hjelper ikke det, er det evnt forliksrådet sin oppgave å fikse opp i det. Kronprinsparet  har ingen myndighet  til  å påtvinge marius å betale noe som helst, uansett om kravet er reelt eller ikke. For ordens skyld. Vi vet heller ikke hva det økonomiske  kravet var.

Når det gjelder  vold etc så er det et evntvstraffbart forhold. Og må anmeldes til politiet.  Kronprinsoaret kan på ingen måte kreve tilrak eller yte straff rettet mot Marius.   Å kreve at foreldre skal ta avstand fra eget avkom er rett  og slett  noe man ikke gjør.  Så de gjør ingenting  galt, i stå siden av sin  sønn  og gå ett og ett steg  med han i riktig  retning,  og det er heller ikke deres skyld om han går feil vei. Han er snart 30 og ikke 12 år faktisk 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
Kollontaj skrev (20 minutter siden):

Moren til JSs kontakt med kronprinsen omtales:

«Hun uttrykte fortvilelse over situasjonen datteren var i. Det gjaldt både praktiske ting med tanke på det økonomiske oppgjøret mellom dem samt informasjon om hvordan han hadde behandlet henne i forholdet, sier han.»

https://www.aftenposten.no/norge/i/Jbqerb/hoeiby-siktelsen-snekkestads-mor-varslet-kronprinsen-direkte

I artikkelen omtales også NHs varsling om rusbruk og skadeverk. 

Ja - og hva mener du med å legge ut den linken? Greit hvis du tilfører litt av hva du tenker så vi andre kan bli med i diskusjonen. 

Skrevet
Sur sitron skrev (36 minutter siden):

Nei - men litt medmenneskelighet er aldri feil. Til og med kronprinsparet kan vise litt medmenneskelighet overfor en kvinne som har vært samboer med sønnen og en del av familien  i årevis. 

Har de ikke vist medmenneskelighet? Jeg har ikke lest noe som kan tyde på det.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Gjest Sur sitron
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Krav økonomisk  tar man direkte med skyldner. Vil du ikke ta kontakt selv, kan du få evnt en advokat  til å sende krav. Et økonomisk krav må spesifiseres punkt for punkt. Hjelper ikke det, er det evnt forliksrådet sin oppgave å fikse opp i det. Kronprinsparet  har ingen myndighet  til  å påtvinge marius å betale noe som helst, uansett om kravet er reelt eller ikke. For ordens skyld. Vi vet heller ikke hva det økonomiske  kravet var.

Når det gjelder  vold etc så er det et evntvstraffbart forhold. Og må anmeldes til politiet.  Kronprinsoaret kan på ingen måte kreve tilrak eller yte straff rettet mot Marius.   Å kreve at foreldre skal ta avstand fra eget avkom er rett  og slett  noe man ikke gjør.  Så de gjør ingenting  galt, i stå siden av sin  sønn  og gå ett og ett steg  med han i riktig  retning,  og det er heller ikke deres skyld om han går feil vei. Han er snart 30 og ikke 12 år faktisk 

Klerer du ikke forstå hvor krevende det må være å få sin egen bolig pantsatt mange ganger pga uoppgjorte regninger fra samboers side? Hvordan kan Julianne ta noen økonomiske spørsmål direkte med en som fremstår komplett økonomisk ubrukelig? I tillegg så har hun endelig snakket med moren om årevis med mishandling av fyren ... Neida - kronprinsparet er ikke juridisk ansvarlige - men man bør kunne forvente et lite snev av medlidenhet og handlekraft. Tvert imot så opptrer de egoistisk og lite handlekraftige når det ikke er noe som gavner dem selv. 

Gjest Sur sitron
Skrevet
Aricia skrev (1 minutt siden):

Har de ikke vist medmenneskelighet? Jeg har ikke lest noe som kan tyde på det.

Jeg synes ikke det at å IKKE komme tilbake som lovet vitner om særlig medmenneskelighet, nei. 

Skrevet
Sur sitron skrev (10 minutter siden):

Ja - og hva mener du med å legge ut den linken? Greit hvis du tilfører litt av hva du tenker så vi andre kan bli med i diskusjonen. 

Linken var til info. I tråden blandes det blant annet inn at MM sendte sms, men det vet vi ikke noe om. 

Era Vulgaris skrev (31 minutter siden):

Det var altså så fint og flott at MM sendte en omsorgsfull tekstmelding til offeret for sønnens vold mot henne, men å tenke at hun skulle følge opp bevisene hun ble tilbudt, det ble visst så alt for meget…

Kjemperart at JS ikke ønsker å anke, altså. Det har nok ingenting med hvilket apparat MBH har i ryggen å gjøre. Nothing to see here. 

• Liker 1
Skrevet
Kollontaj skrev (8 minutter siden):

Linken var til info. I tråden blandes det blant annet inn at MM sendte sms, men det vet vi ikke noe om. 

Neida, ingen vet noe. Hvorfor brukes det da stadig som argument for hvor omsorgsfull hun var mot JS? Bestem dere. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

For øvrig tenker jeg at det er altfor vanskelig å få noen dømt for vold i  nære relasjoner. Volden foregår stort sett alltid i skjul, hvor det kun er voldsutøver og offer til stede. Dokumentasjon  av skader styrker alltid fortellingen til den som er skadet. Likevel er det vanskelig å få noen dømt. Særlig hvis hendelsene ikke kommer fram før lenge etter at jeg har skjedd. 
Det er derfor jeg sier at voldsofrene noen ganger blir stående tilbake uten å ha fått bekreftelse fra rettsapparatet på at de har vært utsatt for noe kriminelt. 
Folk vet altfor lite om dynamikken i forhold hvor en av partene bruker ulike former for vold

derfor mener jeg at det var veldig bra at opptaket av den veldig truende, og veldig bagatelliserende telefonsamtalen mellom MBH og X kjæresten, ble publisert. Rett og slett fordi den viser en helt typisk oppførsel fra en som velger å bruke vold og trusler i sine relasjoner. Folk vet ikke nok, folk mener ofte at det er to sider av en sak og at sannheten kanskje ligger et sted i midten, hvilket ofte ikke er tilfelle.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Gjest Sur sitron
Skrevet
pøbelsara skrev (12 timer siden):

Jeg forholder meg til det som blir sagt av J om hvorfor hun har valgt i ikke anke avgjørelsen. 

Å spekulere i at det egentlig finnes en annen grunn enn den hun oppgir, er faktisk spekulasjon. 

Så kan man spørre seg hvorfor medieinteressen er så stor? Hva tror du? 

Skrevet
pøbelsara skrev (6 minutter siden):

For øvrig tenker jeg at det er altfor vanskelig å få noen dømt for vold i  nære relasjoner. Volden foregår stort sett alltid i skjul, hvor det kun er voldsutøver og offer til stede. Dokumentasjon  av skader styrker alltid fortellingen til den som er skadet. Likevel er det vanskelig å få noen dømt. Særlig hvis hendelsene ikke kommer fram før lenge etter at jeg har skjedd. 
Det er derfor jeg sier at voldsofrene noen ganger blir stående tilbake uten å ha fått bekreftelse fra rettsapparatet på at de har vært utsatt for noe kriminelt. 
Folk vet altfor lite om dynamikken i forhold hvor en av partene bruker ulike former for vold

derfor mener jeg at det var veldig bra at opptaket av den veldig truende, og veldig bagatelliserende telefonsamtalen mellom MBH og X kjæresten, ble publisert. Rett og slett fordi den viser en helt typisk oppførsel fra en som velger å bruke vold og trusler i sine relasjoner. Folk vet ikke nok, folk mener ofte at det er to sider av en sak og at sannheten kanskje ligger et sted i midten, hvilket ofte ikke er tilfelle.

Du har mange gode innlegg om kompleksiteten i dynamikken!

• Liker 5
Skrevet
Era Vulgaris skrev (26 minutter siden):

Neida, ingen vet noe. Hvorfor brukes det da stadig som argument for hvor omsorgsfull hun var mot JS? Bestem dere. 

Jeg kan kun svare for mine egne innlegg, men du bruker «dere». Svarer du for flere i dine innlegg? 🧐

Vi vet at MM sendte sms til kjæresten som han var sammen med i leiligheten som ble ramponert og der hun ble utsatt for vold. Hva som har vært tilfelle med JS vet jeg ikke, ikke sett noe info om kontakten der etter anmeldelsen. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (5 minutter siden):

Jeg kan kun svare for mine egne innlegg, men du bruker «dere». Svarer du for flere i dine innlegg? 🧐

Vi vet at MM sendte sms til kjæresten som han var sammen med i leiligheten som ble ramponert og der hun ble utsatt for vold. Hva som har vært tilfelle med JS vet jeg ikke, ikke sett noe info om kontakten der etter anmeldelsen. 

Nei, det er jo svært hendig at sms-kontaktern ikke dreide seg om JS, men et annet offer. Sms’n blir brukt som argument for at MM viste omsorg, men ignoreringen av henvendelsene fra JSs mor er visst ikke så nøye. Samtidig er det visst ingen grunn til å mene at JS ikke anker henleggelsen blant annet grunnet apparatet bak MBH. 

Folk får være så naive de bare vil med tanke på forskjellene i sosial makt og status, jeg er ikke en av dem. Man trenger faktisk ikke være en del av kongefamilien for å vite at det foregår her til lands. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Nei, det er jo svært hendig at sms-kontaktern ikke dreide seg om JS, men et annet offer. Sms’n blir brukt som argument for at MM viste omsorg, men ignoreringen av henvendelsene fra JSs mor er visst ikke så nøye. Samtidig er det visst ingen grunn til å mene at JS ikke anker henleggelsen blant annet grunnet apparatet bak MBH. 

Folk får være så naive de bare vil med tanke på forskjellene i sosial makt og status, jeg er ikke en av dem. Man trenger faktisk ikke være en del av kongefamilien for å vite at det foregår her til lands. 

Skjønner ikke hva du mener med hendig. Vi har info om en SMS fra MM til kjæresten. Vi har info om sms og telefon fra moren til JS til kronprinsen. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...