Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tilbake til essensen her.

Hva er sannsynligheten for at en del av sakene blir separert ut og behandlet på egen hånd? Skal vi se for oss at en del av tilfellene Marius har tilstått blir fulgt opp fra påtalemyndigheten sin side.

Det holder ikke at politiet har en tilståelse, så lenge dette ikke følges opp i retten hvor tiltalte erklærer skyld til straff. Det er jo dette vi har hørt fra media sin side her om en rekke av sakene hans.

Bare en god del av sakene (omtrent halvparten (10/25)) omhandler jo brudd på veitrafikklov og brudd på kontaktforbud hvor en kan se for sag at  mange ting er teknisk ganske enkle. Hvis det da innrømmes tilståelse fra Marius sin side i en rekke av disse vil vi jo spare retten for hovedforhandling. Dette kan være til fordel for både rett og tiltalte og spare samfunnet for ressurser. 

Det er vel heller ikke slik at en tilståelse AUTOMATISK fører til mildere straff da andre faktorer kan spille inn. 

En kan vel likedan ut ifra informasjon tilgjengelig se for seg at Marius vil tilstå andre av sakene. 

Alt dette er nok ting påtalemyndigheten vil ta hensyn til før vi får evt hovedrettsak en eller annen gang på høsten. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AdonisFFM skrev (2 minutter siden):

Alt dette er nok ting påtalemyndigheten vil ta hensyn til før vi får evt hovedrettsak en eller annen gang på høsten.

Håper og tror at de vil gjøre sitt beste for at det ikke skal åpnes en diskusjon om at han får bedre behandling fordi han er sønn av den kommende Dronningen.

Utover det blir det interessant å se hva dommen blir. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
evahanshans skrev (17 minutter siden):

Håper og tror at de vil gjøre sitt beste for at det ikke skal åpnes en diskusjon om at han får bedre behandling fordi han er sønn av den kommende Dronningen.

Utover det blir det interessant å se hva dommen blir. 

Marius Borg-Høiby-saken sier noe veldig ubehagelig om dagens Norge, skriver Ingeborg Misje Bergem – Morgenbladet

Et redaksjonsinnlegg fra Morgenbladet (dessverre bak en betalingsmur) virker å belyse dette bedre. 

Her er utdraget som IKKE er bak en mur. Jeg skal aktivere denne for å lese innlegget senere, hvis ikke andre har tanker om det og har tilgang til MBl:

Det kan virkelig skade oppslutningen om monarkiet hvis det oppstår en forestilling om Marius Borg Høiby som en privilegert, nyrik overklassegutt som har begått flere voldsgjerninger med et kongelig system til å beskytte seg i ryggen, skriver Ingeborg Misje Bergem (Redaktør for ideer og debatt). 

Dette er jeg enig i og i bunn og grunn er det også en av grunnene til at jeg er opptatt av at hele denne prosessen oppfattes så ryddig og ordentlig fra alle parter sin side. Hva mener jeg med "prosess"? Når jeg bruker det begrepet her så snakker jeg om hele stadiet fra de første hendelsene (August 8. 2024, men også evt forspill til dette) og til en evt rettsgyldig dom og etterfølgende konsekvenser av dette. 

Perspektivet med overklassegutt/monarkiet er derimot bare en av tingene en må ta hensyn til her. LIke vitig er det jo at den individuelle rettsikkerhet ivaretas. Hvis en forføyer prosessen den ene eller andre veien vil jo det i seg selv rokke troen på rettsstaten og i bunn og grunn være LIKE alvorlig som om monarkiet får en skrape. 

Men det du sier her:  "Håper og tror at de vil gjøre sitt beste for at det ikke skal åpnes en diskusjon om at han får bedre behandling fordi han er sønn av den kommende Dronningen:.  er nok en hovedgrunn til at de som håndterer sakens legale del har en mye mer krevende oppgave enn å ivareta "blind justice" selv om det selvsagt er essensen i hele greia og likedan BØR være det. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

Men det du sier her:  "Håper og tror at de vil gjøre sitt beste for at det ikke skal åpnes en diskusjon om at han får bedre behandling fordi han er sønn av den kommende Dronningen:.  er nok en hovedgrunn til at de som håndterer den har en mye mer krevende oppgave enn å ivareta "blind justice" selv om det selvsagt er essensen i hele greia og likedan BØR være det. 

Akkurat det betyr ikke mer enn at jeg forventer at siktelser blir tatt ut og rettssaken går sin gang. Du trenger ikke komplisere ting mer enn det.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
evahanshans skrev (1 minutt siden):

Akkurat det betyr ikke mer enn at jeg forventer at siktelser blir tatt ut og rettssaken går sin gang. Du trenger ikke komplisere ting mer enn det.

Hvis de som håndterer loven her mener det er grunn til å ta ut siktelser vil jeg selvsagt forvente at det skjer. Likedan, hvis det blir frafall av siktelser grunnet deres vurderinger vil jeg også forvente det samme. 

Uansett ens egne meninger må vi kunne respektere at hverken mer eller mindre skal bli totalsummen. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

ETA: Endrer litt på svaret mitt til deg da mye av forutgående diskusjon nå er fjernet. Kontekst og alt det der.

Endret av evahanshans
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (56 minutter siden):

Hvis de som håndterer loven her mener det er grunn til å ta ut siktelser vil jeg selvsagt forvente at det skjer. Likedan, hvis det blir frafall av siktelser grunnet deres vurderinger vil jeg også forvente det samme. 

Jeg ser ingen grunn at de skal frafalle flere siktelser nå. At de kunngjorde at sakene var ferdig etterforsket og oversendt påtalemyndigheten med en egen pressekonferanse tilsier at de ønsker at dette skal fremstå ryddig.

Jeg forventer at tiltalene vil være likelydende med siktelsene.

Som allerede nevnt. Det blir interessant å se hva straffen for alt dette blir. 

Endret av evahanshans
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Blir nok ikke flere gallamiddager på den fyren, nei. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
000VF000 skrev (3 minutter siden):

Hadde bare det norske folket tatt til vett hadde resten av familien sluppet dem også.

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
evahanshans skrev (2 timer siden):

Hadde bare det norske folket tatt til vett hadde resten av familien sluppet dem også.

Det er en annen debatt, men jeg er ikke helt uenig.

Uansett, jeg mener det interessante med Marius' sak IKKE først og fremst bør handle om kongehuset, men det er vel uunngåelig at det kommer opp.

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Det er en annen debatt, men jeg ef ikke uenig i dette.

Uansett, jeg mener det interessante med Marius' sak IKKE først og fremst bør handle om kongehuset, men det er vel uunngåelig at det kommer opp.

Klart det kommer opp. En seriekriminell kar som lever det glade rusliv, i stor eller hel grad finansiert av det kommende kongeparet. 

Sluppet unna konsekvenser og forskjellsbehandlet hele sitt liv.

Da er det viktig at tiltaler og straff ikke preges av denne forskjellsbehandlingen.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
000VF000 skrev (3 timer siden):

Det ville i såfall vært en skandale. 

Skrevet
Sur sitron skrev (6 minutter siden):

Det ville i såfall vært en skandale. 

Gallaer har jo i hvert fall en viss klasse over de som er invitert, såeh...

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

Ja, det var den ja...

Tenker litt forskjellig om den. Mest tenker jeg at MBH har unngått negative oppslag i rundt 12 år nå pga medias redsel/unnvikende holdning. 

Smellen blir sånn når du turer rundt som en villmann, ruser deg og banker damer mens samtlige redaksjoner ikke trykker noe av det, samtidig som ryktene går og "alle" i visse sirkler vet hva som er på ferde. 

Han har ikke bare gjort dette i eget hjem på egne ben, borte fra foreldre, men har altså begått overgrep og dratt inn HA og dess like ikke bare i egen bolig inne på Skaugum, men også i foreldrenes. Nesten kjørt ned en gardist og laget skrytevideo.

Trenger vel ikke ramse opp alt vi nå vet har foregått. Jeg synes ikke synd på ham overhodet. 7000 oppslag er helt ok for meg. Kan gjerne få 7000 til om dette evner å få ham til å kjenne på en eller annen følelse av skam. Dessverre tror det toget har gått for godt.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Han har selv også bidratt til mange oppslag selv, for å nevne noen; 

- vise fingeren til se og hør oppslaget i butikken

- reise og feste 

- bryte besøksforbud

- fortsette med overgrep 

Det er jo en vinkling fra advokatene som jobber mot strafferabatt, å gå på medietrykket. Ja, det har vært stort. Men veldig mye har vært selvforskyldt. Han har på ingen måte oppført seg som en person som ønsker å ligge lavt.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Dette er en av de motsetningene med Marius.

Ja, på den ene siden virker det jo helt klart som han har levd et skjermet og priviligert liv. Under oppvekst som i ungdom. Samtidig har nok hans utfordringer med å vokse opp som "skilsmissebarn" (eller iallfall som forløst barn) vært tung på andre måter ned hensyn til rolle.

Jeg tror dette var utfordrende ifra starten av selv om det er enkelt å si på etterhånden.

Jeg synes uansett at 7000 medieoppslag er ekstremt hvis en antar at dette er 7000 oppslag om denne situasjonen.  Jeg har en god venn som var utsatt for et drypp drypp mediekontakt og han har vel utviklet PTS nå til tross fir at dette ikke var noe kriminelt og det var langtfra 7000 oppslag i media.

For å si det sånn, mange ville bukket under over dette for lenge siden med fatalt utkomme. Dette er ikke et ledd i diskusjonen over anklagene imot ham, men heller et forsøk på å se det psykiske press nå 

7000 innlegg, som en må regne med de fleste er negativ omtale er mye.. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Maud-1919 skrev (55 minutter siden):

Han har selv også bidratt til mange oppslag selv, for å nevne noen; 

- vise fingeren til se og hør oppslaget i butikken

- reise og feste 

- bryte besøksforbud

- fortsette med overgrep 

Det er jo en vinkling fra advokatene som jobber mot strafferabatt, å gå på medietrykket. Ja, det har vært stort. Men veldig mye har vært selvforskyldt. Han har på ingen måte oppført seg som en person som ønsker å ligge lavt.

Helt enig. Han har bidratt selv. Dårlig sammenligning, men da Moxnes ble tatt gikk han etter hvert ut og sa han strevde psykisk og skulle jobbe med seg selv og trakk seg, og det ble da faktisk umiddelbart stille og respektert i media. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 time siden):

Dette er en av de motsetningene med Marius.

Ja, på den ene siden virker det jo helt klart som han har levd et skjermet og priviligert liv. Under oppvekst som i ungdom. Samtidig har nok hans utfordringer med å vokse opp som "skilsmissebarn" (eller iallfall som forløst barn) vært tung på andre måter ned hensyn til rolle.

Jeg tror dette var utfordrende ifra starten av selv om det er enkelt å si på etterhånden.

Jeg synes uansett at 7000 medieoppslag er ekstremt hvis en antar at dette er 7000 oppslag om denne situasjonen.  Jeg har en god venn som var utsatt for et drypp drypp mediekontakt og han har vel utviklet PTS nå til tross fir at dette ikke var noe kriminelt og det var langtfra 7000 oppslag i media.

For å si det sånn, mange ville bukket under over dette for lenge siden med fatalt utkomme. Dette er ikke et ledd i diskusjonen over anklagene imot ham, men heller et forsøk på å se det psykiske press nå 

7000 innlegg, som en må regne med de fleste er negativ omtale er mye.. 

Jeg syns det er viktig å skille mellom ting han har blitt "utsatt for" (mediepress osv) og valg han selv har tatt. Han er en voksen mann, og han har helt selv valgt å vise fingeren til saken, feste i Italia, feste på båt, feste i Hemsedal, bryte besøksforbud, kjøre uten førerkort osv. Jeg sier ikke at han skal slutte å leve, men han kunne med stor fordel valgt en helt annen profil mens etterforskningen pågikk. Jeg tror trykket kunne vært både annerledes og redusert. 

Men ja, er ikke uenig i at det er helt vanvittig mediekjør. Men jeg syns han helt selv har VALGT å sette seg i den situasjonen. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...