Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Man har førerkortet i behold hele tiden ved et muntlig kjøreforbud. Som er det du har linket til. 

I media (fra daværende advokaten til Marius) så har det blitt angitt at han mistet førerkortet, hvilket er noe annet enn det du linket til. 

Det er vel mulig at media har blandet kortene her. 

De facto blir det jo et kjøreforbud i 6 måneder hvorvidt han fikk førerkort inndratt eller han fikk kjøreforbud.

Der reelle er jo uansett at han ikke kunne kjøre I 6 måneder. Når det er lengre enn det, så må en jo ofte kjøreforbud opp igjen. 

Skrevet
TigerK skrev (14 timer siden):

Om forsvaret «går langt» i den ene eller andre retningen, er uvesentlig. Forsvarets jobb er å forsvare Marius, selvfølgelig vil de forsøke å styre narrativet dit de vil. «Det er ikke så alvorlig»,

Jada, selvsagt vil forsvaret framheve det som er i hans favør akkurat som påtalemyndigheten (og politi under etterforsking gjør det motsatte, selv om sistnevnte er forpliktet til å etterforske ting i tiltaltes favør) gjør det.

MEN, når det er sagt, fungerer det ikke sånn at forsvaret bare kan komme med de utroligste påstander. For det vil  få dem til å virke ustrukturert og useriøs, spesielt når media er klar til å dissekere ethvert ord. Når de sier at det dreier seg om "sovevoldtekt" og at mange av sakene er minimale, som de regner med blir avvist, er det jo lett for påtalemyndigheten og gå ut å motsi dette. Når den ikke gjør dette betyr det ikke at en er 100% enig, men iallfall at det forsvaret hevder ikke kan avvises i en fei.

En kan vel si at utspill til media er en "forpostfekting" før saken kommer for retten. 

Skrevet
Krokenguri skrev (2 timer siden):

Det var jo lenge de var usikre på om hendelsen  i frigner skulle ansees som vild i nær relasjon eller bare vold.  Så er redd set også kan bli et spørsmål i retten, og hvordan de ser på det 

Det, eller påtalemyndigheten vil selv justere en slik tiltale. Med så mange saker det er snakk om, inkludert småsakene, er det ikke urimelig at noe sånt kan skje. 

Skrevet
AdonisFFM skrev (13 minutter siden):

Det er vel mulig at media har blandet kortene her. 

De facto blir det jo et kjøreforbud i 6 måneder hvorvidt han fikk førerkort inndratt eller han fikk kjøreforbud.

Der reelle er jo uansett at han ikke kunne kjøre I 6 måneder. Når det er lengre enn det, så må en jo ofte kjøreforbud opp igjen. 

https://www.nettavisen.no/kjendis/hoiby-fratatt-forekortet/s/5-95-2101964

Det står her at han mistet fører retten etter at moren har varslet bekymring hos helse. Det står også i artikkel at de var såpass bekymret for hans helse at både førerkort og våpen ble indratt. 

Men er ikke klart fra artikkel om det er et skriftlig  kjøreforbud av lege, eller om politiet  også fysisk  har tatt det.  Forskjellen er vel mest iht hvordan man går førerer retten tilbake. Blir den tatt  pga brudd på veitrafikkloven, er det jo andre kriterier som må til, iht å få det tilbake. Våpen er det vel politiet  som henter.

Skrevet
AdonisFFM skrev (8 minutter siden):

Det, eller påtalemyndigheten vil selv justere en slik tiltale. Med så mange saker det er snakk om, inkludert småsakene, er det ikke urimelig at noe sånt kan skje. 

Hvis påtale justerer dette ned, og hendelse med politet  ikke er av alvorlig  nok ksrakter, og evnt frikjent for voldtekt. Så  kan han ende med svært lav straff. 

Antar voldtekten gjelder linni, og da blir jo den vrien å ikke kalle voldtekt. Så skal de klare å få den under 3år sliter de. 

Men i verste fall begynner jo dette å ligne mer en 3 års straff  enn 6år.

Skrevet
evahanshans skrev (1 minutt siden):

Politiet kommer ikke og henter førerkortet når man får kjøreforbud, uansett om det i første omgang er muntlig kjøreforbud fra lege eller formelt forbud fra Statsforvalter.

Man må vanligvis avlegger rene rusprøver i en periode før fastlege skriver søknad om å få førerrett tilbake.

Jeg vet.  Men nå vet vi heller ikke om det har vært noe iht kjøring her også. Er han tart for det i tillegg  vil de jo ta lappen fysisk. Da er det andre kriterier for å få det tilbake. Enn om lrgen varsler om kjøreforbud. Var det jeg mente.

Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Jeg vet.  Men nå vet vi heller ikke om det har vært noe iht kjøring her også. Er han tart for det i tillegg  vil de jo ta lappen fysisk. Da er det andre kriterier for å få det tilbake. Enn om lrgen varsler om kjøreforbud. Var det jeg mente.

Javel. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Krokenguri skrev (3 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/kjendis/hoiby-fratatt-forekortet/s/5-95-2101964

Det står her at han mistet fører retten etter at moren har varslet bekymring hos helse. Det står også i artikkel at de var såpass bekymret for hans helse at både førerkort og våpen ble indratt. 

Men er ikke klart fra artikkel om det er et skriftlig  kjøreforbud av lege, eller om politiet  også fysisk  har tatt det.  Forskjellen er vel mest iht hvordan man går førerer retten tilbake. Blir den tatt  pga brudd på veitrafikkloven, er det jo andre kriterier som må til, iht å få det tilbake. Våpen er det vel politiet  som henter.

Ja, det kan virke som legen til Marius har gitt ham kjøreforbud for en begrenset tid. Kanskje han ble startet på noen medisiner eller kanskje hans psykiske tilstand var bekymringsfull eller kanskje han hadde en fysisk tilstand. Det er ikke godt å si. Men det at våpen ble inndratt ved samme situasjon får meg mest til å tenke det ble inndragelse og kjørenekt på mental tilstand. 

Hvorvidt det holder med muntlig kjøreforbud eller fysisk inndragelse av førerkort er ikke greit å si utifra artikkelen. 

• Liker 1
Skrevet
evahanshans skrev (5 minutter siden):

Man må vanligvis avlegger rene rusprøver i en periode før fastlege skriver søknad om å få førerrett tilbake, hvis det er utstedt formelt kjøreforbud. Samme prosedyre om det kun er muntlig fra legen.

En seksmåneders periode med rene rusprøver kan iallfall forklare både inndragelse av våpen og kjøreforbud.

Kanskje han under hendelsen tilbake i August hadde kjørt i ruspåvirket tilstand, men ble ikke tatt kjørende. Moren kunne da ha uttrykt bekymring for dette og lege lagt ned krav om rusprøver.

Hva gjorde Marius i tidsrommet Oktober til Mars? Holdt han seg i ro og med en lav profil?  

Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Hva gjorde Marius i tidsrommet Oktober til Mars? Holdt han seg i ro og med en lav profil?  

Han var noen uker på rehab, brøt besøksforbudet mot en av eksene og begikk vel et par nye overgrep, om jeg husker korrekt.

Endret av evahanshans
  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (31 minutter siden):

En seksmåneders periode med rene rusprøver kan iallfall forklare både inndragelse av våpen og kjøreforbud.

Kanskje han under hendelsen tilbake i August hadde kjørt i ruspåvirket tilstand, men ble ikke tatt kjørende. Moren kunne da ha uttrykt bekymring for dette og lege lagt ned krav om rusprøver.

Nermeste grunnen finner jeg her

https://www.aftenposten.no/norge/i/zAxoLO/hoeiby-fratatt-foererkortet-etter-at-kronprinsessen-skal-ha-varslet

Sitat Etter det Aftenposten får opplyst fra en kilde, skal det ha skjedd etter en hendelse på byen i august. Episoden skal ha skjedd noen uker etter han ble arrestert av politiet på Jansløkka skole og siktet for kroppskrenkelse og skadeverk.

media skriver han er fratatt førerkort, og ikke bare mistet fører rett.

er det ikke 5 tilfeller av brudd på veitrafveitrafikkloven også  jan er siktet for?

Endret av Krokenguri
Skrevet
evahanshans skrev (52 minutter siden):

Han var noen uker på rehab, brøt besøksforbudet mot en av eksene og begikk vel et par nye overgrep, om jeg husker korrekt.

Tror det bare var EN uke….

De fleste bruker flere måneder

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Hekken skrev (4 minutter siden):

Tror det bare var EN uke….

De fleste bruker flere måneder

Fikk bare med meg at MM og HM rakk å besøke ham, og at HM fulgte ham dit, satt igjen med inntrykket at han var iallfall fjorten dager. Som jo er tiden de fleste bruker kun på avrusingsbiten av et slikt opphold.

Og ja. Brorparten trenger mer enn en kort avrusingsperiode. I hans tilfelle spørs det om rusbehandling kan løse problemet. Komorbide lidelser er vanskelig å ta tak i og i enkelte tilfeller tilnærmet umulig å behandle med godt resultat.

Endret av evahanshans
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Har ikke lest hele tråden,  er alt for lang,  så kanskje er det skrevet om dette tidligere.  Men jeg synes det virker som at Marius hater/forakter kvinner/jenter. Undrer meg på hva det kommer av? Han har en mor som ser ut til å tilbe ham, som støtter ham uansett hva, og en mormor som også har vært tett på ham i oppveksten. Vet selvfølgelig at MM, hadde et utsvevende liv da han var liten,  men hun traff HM da Marius var 2 år,  og det var vel stabilt etter det? 

Vil tro at Marius ville vært et interessant kasus for en psykoanalytiker, like mye som at han er en drømmeklient for en advokat. 

Beklager hvis dette er tatt opp tidligere.   

Endret av tirben
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Tilbake til essensen her.

Hva er sannsynligheten for at en del av sakene blir separert ut og behandlet på egen hånd? Skal vi se for oss at en del av tilfellene Marius har tilstått blir fulgt opp fra påtalemyndigheten sin side.

Det holder ikke at politiet har en tilståelse, så lenge dette ikke følges opp i retten hvor tiltalte erklærer skyld til straff. Det er jo dette vi har hørt fra media sin side her om en rekke av sakene hans.

Bare en god del av sakene (omtrent halvparten (10/25)) omhandler jo brudd på veitrafikklov og brudd på kontaktforbud hvor en kan se for sag at  mange ting er teknisk ganske enkle. Hvis det da innrømmes tilståelse fra Marius sin side i en rekke av disse vil vi jo spare retten for hovedforhandling. Dette kan være til fordel for både rett og tiltalte og spare samfunnet for ressurser. 

Det er vel heller ikke slik at en tilståelse AUTOMATISK fører til mildere straff da andre faktorer kan spille inn. 

En kan vel likedan ut ifra informasjon tilgjengelig se for seg at Marius vil tilstå andre av sakene. 

Alt dette er nok ting påtalemyndigheten vil ta hensyn til før vi får evt hovedrettsak en eller annen gang på høsten. 

• Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (2 minutter siden):

Alt dette er nok ting påtalemyndigheten vil ta hensyn til før vi får evt hovedrettsak en eller annen gang på høsten.

Håper og tror at de vil gjøre sitt beste for at det ikke skal åpnes en diskusjon om at han får bedre behandling fordi han er sønn av den kommende Dronningen.

Utover det blir det interessant å se hva dommen blir. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
evahanshans skrev (17 minutter siden):

Håper og tror at de vil gjøre sitt beste for at det ikke skal åpnes en diskusjon om at han får bedre behandling fordi han er sønn av den kommende Dronningen.

Utover det blir det interessant å se hva dommen blir. 

Marius Borg-Høiby-saken sier noe veldig ubehagelig om dagens Norge, skriver Ingeborg Misje Bergem – Morgenbladet

Et redaksjonsinnlegg fra Morgenbladet (dessverre bak en betalingsmur) virker å belyse dette bedre. 

Her er utdraget som IKKE er bak en mur. Jeg skal aktivere denne for å lese innlegget senere, hvis ikke andre har tanker om det og har tilgang til MBl:

Det kan virkelig skade oppslutningen om monarkiet hvis det oppstår en forestilling om Marius Borg Høiby som en privilegert, nyrik overklassegutt som har begått flere voldsgjerninger med et kongelig system til å beskytte seg i ryggen, skriver Ingeborg Misje Bergem (Redaktør for ideer og debatt). 

Dette er jeg enig i og i bunn og grunn er det også en av grunnene til at jeg er opptatt av at hele denne prosessen oppfattes så ryddig og ordentlig fra alle parter sin side. Hva mener jeg med "prosess"? Når jeg bruker det begrepet her så snakker jeg om hele stadiet fra de første hendelsene (August 8. 2024, men også evt forspill til dette) og til en evt rettsgyldig dom og etterfølgende konsekvenser av dette. 

Perspektivet med overklassegutt/monarkiet er derimot bare en av tingene en må ta hensyn til her. LIke vitig er det jo at den individuelle rettsikkerhet ivaretas. Hvis en forføyer prosessen den ene eller andre veien vil jo det i seg selv rokke troen på rettsstaten og i bunn og grunn være LIKE alvorlig som om monarkiet får en skrape. 

Men det du sier her:  "Håper og tror at de vil gjøre sitt beste for at det ikke skal åpnes en diskusjon om at han får bedre behandling fordi han er sønn av den kommende Dronningen:.  er nok en hovedgrunn til at de som håndterer sakens legale del har en mye mer krevende oppgave enn å ivareta "blind justice" selv om det selvsagt er essensen i hele greia og likedan BØR være det. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

Men det du sier her:  "Håper og tror at de vil gjøre sitt beste for at det ikke skal åpnes en diskusjon om at han får bedre behandling fordi han er sønn av den kommende Dronningen:.  er nok en hovedgrunn til at de som håndterer den har en mye mer krevende oppgave enn å ivareta "blind justice" selv om det selvsagt er essensen i hele greia og likedan BØR være det. 

Akkurat det betyr ikke mer enn at jeg forventer at siktelser blir tatt ut og rettssaken går sin gang. Du trenger ikke komplisere ting mer enn det.

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Skrevet
evahanshans skrev (1 minutt siden):

Akkurat det betyr ikke mer enn at jeg forventer at siktelser blir tatt ut og rettssaken går sin gang. Du trenger ikke komplisere ting mer enn det.

Hvis de som håndterer loven her mener det er grunn til å ta ut siktelser vil jeg selvsagt forvente at det skjer. Likedan, hvis det blir frafall av siktelser grunnet deres vurderinger vil jeg også forvente det samme. 

Uansett ens egne meninger må vi kunne respektere at hverken mer eller mindre skal bli totalsummen. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

ETA: Endrer litt på svaret mitt til deg da mye av forutgående diskusjon nå er fjernet. Kontekst og alt det der.

Endret av evahanshans

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...