Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Gjest Sur sitron
Skrevet
TrineTrollet skrev (1 time siden):

Dersom(høyst sannsynlig), så vil nok staten utbetale erstatning til de fornærmede. Deretter vil staten gjeninnkreve pengene fra Høiby gjennom statens innkrevingssentral. Dette gjennom en såkalt utleggsforretning hvor han enten trekkes i lønn(🤣) eller annen aktiva eller fast eiendom(😂🤣) Det vil ta seg serdeles dårlig ut om kronprinsparet bidrar i denne sammenheng. De har jo allerede brukt betydelige summer av våre skattepenger på ham. 

Ja, trekk i lønn er han forskånet fra så lenge utbetalingene hans er fra mor og far. Ikke ser det ut til å være skattepliktig heller. 

Så dersom ofrene får penger fra det offentlige så er det du og jeg - skattebetalerne som må ta den regningen, er jeg redd. 

Videoannonse
Annonse
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Hvilken lov er det dere snakker om nå egentlig?

Det er et uttrykk for at det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Ikke betaler han skatt - ganske enkelt fordi "lønnen" hans er fra mor og far. Ikke kan staten gå inn og trekke fra "lønnen" - for det er ikke noen ordentlig lønn. 
Vanligvis så må lovbrytere betale tilbake til staten penger som utbetales til ofre i straffesaker. Dersom ofrene i Høiby-saken blir tilkjent erstatning så kan ikke staten gå inn og trekke i lønn som de gjør fra vanlige dødelige. 

Endret av Sur sitron
skrivefeil
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Det er et uttrykk for at det er forskjell på Kong Salomo og Jørgen Hattemaker. Ikke betaler han skatt - ganske enkelt fordi "lønnen" hans er fra mor og far. Ikke kan staten gå inn og trekke fra "lønnen" - for det er ikke noen ordentlig lønn. 
Vanligvis så må lovbrytere betale tilbake til staten penger som utbetales til ofre i straffesaker. Dersom ofrene i Høiby-saken blir tilkjent erstatning så kan ikke staten gå inn og trekke i løss som de gjør fra vanlige dødelige. 

Ah, så du forutsetter at den voldelige Jørgen Hattemaker vanligvis er i arbeid?

Uansett - det er jo ikke dette vi mener med likhet for loven. Han vil selvfølgelig bli behandlet likt med alle andre som står i en lignende situasjon, dvs mangler inntekt.

• Liker 5
Gjest TrineTrollet
Skrevet
MissLucy skrev (11 minutter siden):

Hvilken lov er det dere snakker om nå egentlig?

Tvangsfullbyrdelsesloven. 

Gjest Sur sitron
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Ah, så du forutsetter at den voldelige Jørgen Hattemaker vanligvis er i arbeid?

Uansett - det er jo ikke dette vi mener med likhet for loven. Han vil selvfølgelig bli behandlet likt med alle andre som står i en lignende situasjon, dvs mangler inntekt.

Nei, men jeg forutsetter at den voldelige Jørgen Hattemaker neppe er lønnet av foreldrene sine. Det går an å trekke i trygd og. 

Gjest TrineTrollet
Skrevet (endret)
Sur sitron skrev (15 minutter siden):

Ja, trekk i lønn er han forskånet fra så lenge utbetalingene hans er fra mor og far. Ikke ser det ut til å være skattepliktig heller. 

Så dersom ofrene får penger fra det offentlige så er det du og jeg - skattebetalerne som må ta den regningen, er jeg redd. 

Staten legger ut for så å kreve pengene inn ved bruk av tvangsfullbyrdelsesloven. Da kan man jo f.eks. starte med bil og Rolex. 

Endret av TrineTrollet
Gjest Sur sitron
Skrevet
TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Staten legger ut for så å kreve pengene inn ved bruk av tvangsfullbyrdelsesloven. Da kan jo f.eks. starte med bil og Rolex. 

Det kan de - dersom ikke verdiene skifter eier før den tid. 

Skrevet
TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/kw1xpj/vil-gjoere-det-enklere-aa-ta-verdier-fra-kriminelle
Staten kan ta pant i løsøre og fast eiendom for å å sikre verdier til kreditor. 

Men det du viser til der handler jo om inndra gevinster fra vinningskriminalitet.

Det har jo ingenting med tvangsfullbyrdelse av regresskrav for voldsoffererstatning å gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Jeg tenker  at før rettssaken er ferdig, vet vi ingenting om hvilken erstatning ofrene får og hvem som i så fall skal betale den. 
Når mbh soner, vil han uansett ikke ha inntekt. 
jeg tenker det er på sin plass å avvente indignerte innlegg om at han ikke kommer til å gjøre opp for seg, til det foreligger en dom. 

Erstatningen kommer antakelig til å komme fra statskassa uansett, det gjør den for de aller fleste voldsofre. 

https://www.voldsoffererstatning.no/om-voldserstatningsordningen.6674159-613943.html#:~:text=Utgangspunktet er at den som,for vold (den voldsutsatte).

Endret av pøbelsara
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Det er to helt forskjellige ting. Det du snakker om er tvangsinndrivning. Det er mange strenge regler om hva man kreve dekning i, og hvordan, og hvor mye.

Den artikkelen @Trinetrollet lenket til handlet om å senke beviskravene for å inndra gevinst fra vinningskriminalitet, for å hindre at kriminalitet lønner seg. Det er ikke det samme.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker  at før rettssaken er ferdig, vet vi ingenting om hvilken erstatning ofrene får og hvem som i så fall skal betale den. 
Når mbh soner, vil han uansett ikke ha inntekt. 
jeg tenker det er på sin plass å avvente indignerte innlegg om at han ikke kommer til å gjøre opp for seg, til det foreligger en dom. 

Erstatningen kommer antakelig til å komme fra statskassa uansett, det gjør den for de aller fleste voldsofre. 

Ja, det er en god regel å vente med kritikken til etter at det kritikkverdige forholdet rent faktisk har inntrådt.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet
MissLucy skrev (3 minutter siden):

Ja, det er en god regel å vente med kritikken til etter at det kritikkverdige forholdet rent faktisk har inntrådt.

Her ser du hvilke forbrytelser som gir rett til voldsoffererstatning:

https://www.voldsoffererstatning.no/vilkaar.612974.no.html

Så gjenstår det å se om politiet har gode nok bevis - og det virker det jo som de har.

Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Her ser du hvilke forbrytelser som gir rett til voldsoffererstatning:

https://www.voldsoffererstatning.no/vilkaar.612974.no.html

Så gjenstår det å se om politiet har gode nok bevis - og det virker det jo som de har.

Jeg lurte ikke på om de forholdene han er siktet for er dekket.

Min kommentar gjaldt forhåndsindignasjonen over at han rent hypotetisk kanskje ikke kommer til å gjøre opp for seg.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Sur sitron
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (7 minutter siden):

Jeg lurte ikke på om de forholdene han er siktet for er dekket.

Min kommentar gjaldt forhåndsindignasjonen over at han rent hypotetisk kanskje ikke kommer til å gjøre opp for seg.

Ja, den som lever får se. Jeg har mine tanker om akkurat det og det må jo være en grunn til at han lever på foreldrene. 

Endret av Sur sitron
Skrevet

Når det er såpass mange fornærmede, vil ikke erstatningen potensielt bli helt vanvittig høy? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Ser ikke ut som det var veldig voldsomt nei... Trodde ærlig talt det var snakk om mye mer...

De kan søke om erstatning fra voldsutøveren også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...