Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hekken skrev (1 minutt siden):

Vel, da sier vi det sånn ; MM og Morten Borg kan ikke avhøres , men det kan vel HM….?

Han har vel ikke adoptert drittsekken?

Nei, steforeldre er også omfattet av fritaket. Naturlig nok.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hekken skrev (8 minutter siden):

Vel, da sier vi det sånn ; MM og Morten Borg kan ikke avhøres , men det kan vel HM….?

HM er vel foresatt/stefar. Vil tro de samme reglene gjelder for ham som for MM og far. Og ikke minst, han er kronprins. Han svarer vel kun til kongen, om det skulle stå på det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hekken skrev (2 timer siden):

Nei, han er også nær omsorgsperson. I tillegg  ville han aldri blitt innkalt som vitne basert alene på at han er kronprins også

Endret av Krokenguri
Skrevet
Krokenguri skrev (4 minutter siden):

Nei, han er også nær omsorgsperson. I tillegg  ville han aldri blitt innkalt som vitne basert alene på at han er kronprins også

Ein får håpe saka står sterkt på eigene bevis. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
oss-to skrev (23 minutter siden):

Ein får håpe saka står sterkt på eigene bevis. 

Det tviler jeg egentlig  ikke på.  Skal vel godt gjøres  å tro at alle disse tilfellene  er frivillig.  I utgangspunktet  kun en som har sagt det var ok. 

Skrevet

Jeg tipper det er helt andre vitner enn foreldrene som har mye bedre oversikt over ulovlige handlinger 

• Liker 11
Skrevet
pøbelsara skrev (3 timer siden):

Jeg tipper det er helt andre vitner enn foreldrene som har mye bedre oversikt over ulovlige handlinger 

Ja tror nok ikke det er foreldrene som har visst  mest her, de har nok visst mest iht det han vil de skal vite.

• Liker 2
Skrevet
Nettrollet skrev (På 23.6.2025 den 10.37):

Jeg er spent på hvordan MBH og forsvarerne hans forklarer handlingene. Så lenge de er filmet er det ikke så lett å ro unna. Kan han komme til å si at de alle frivillig tok GHB el lign men hadde sagt seg villig til å delta på film mens han drev med hva enn man kaller sex-handlingene sine?

Samtykkeloven sier at alt annet enn et direkte ja er nei og man kan heller ikke gi samtykke på kvelden og så gjelder det fortsatt neste morgen eller om en uke. Et ja gjelder kun her og nå. For å kunne gi samtykke må man være samtykkekompetent, dvs ved sine fulle fem. Ikke ruset, dopet eller sovende. 

Så nei, det forsvaret funker ikke. De må finne på noe bedre. Virker som nåværende strategi er å trenere saken lengst mulig gjennom å ikke stille opp i avhør osv og håpe at den "forsvinner"...

• Liker 6
  • Hjerte 1
Gjest Sur sitron
Skrevet
JessicaL skrev (11 timer siden):

Samtykkeloven sier at alt annet enn et direkte ja er nei og man kan heller ikke gi samtykke på kvelden og så gjelder det fortsatt neste morgen eller om en uke. Et ja gjelder kun her og nå. For å kunne gi samtykke må man være samtykkekompetent, dvs ved sine fulle fem. Ikke ruset, dopet eller sovende. 

Så nei, det forsvaret funker ikke. De må finne på noe bedre. Virker som nåværende strategi er å trenere saken lengst mulig gjennom å ikke stille opp i avhør osv og håpe at den "forsvinner"...

Ja, det virker dessverre som det er strategien som er valgt her. 

Skrevet (endret)

Nå har han forklart seg om Linni-saken

"- Dette kom som et sjokk for meg. Men det viser seg at Marius faktisk har vært i avhør og gitt sin forklaring i forhold til hva som skjedde med meg den kvelden. Det tok meg så på sengen, fordi jeg hadde aldri trodd at han kom til å gjøre det, sier hun ærlig"

Skjønner godt hun ikke trodde han kom til å gjøre det. Han har jo allerede brutt tilliten hennes på det groveste. 

Det står nederst at han ikke er siktet for forholdet mot Linni Meister. Hvorfor var han i avhørt i forbindelse med det da? Eller misforstår jeg noe her?

"Marius Borg Høiby er ikke siktet for forholdet mot Linni Meister. Han er imidlertid siktet for vold i nære relasjoner mot tre eks-kjærester, vold, skadeverk, trusler og voldtekt uten samleie."

Endret av PusheenPusheen
Avsnitt
  • Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

"- Dette kom som et sjokk for meg. Men det viser seg at Marius faktisk har vært i avhør og gitt sin forklaring i forhold til hva som skjedde med meg den kvelden. Det tok meg så på sengen, fordi jeg hadde aldri trodd at han kom til å gjøre det, sier hun ærlig"

Skjønner godt hun ikke trodde han kom til å gjøre det. Han har jo allerede brutt tilliten hennes på det groveste. 

Det står nederst at han ikke er siktet for forholdet mot Linni Meister. Hvorfor var han i avhørt i forbindelse med det da? Eller misforstår jeg noe her?

"Marius Borg Høiby er ikke siktet for forholdet mot Linni Meister. Han er imidlertid siktet for vold i nære relasjoner mot tre eks-kjærester, vold, skadeverk, trusler og voldtekt uten samleie."

Det er vanlig med avhør når man har status som mistenkt.

• Liker 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig med avhør når man har status som mistenkt.

Åja, sånn, selvsagt. Trodde helt ærlig han allerede var siktet i den saken, da. 

• Liker 2
Gjest pop up bruker
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Jeg skjønner jo at etterforskningne trekker ut når det tar så lang tid å få han avhørt. De har sikkert mye annet materiale de skal igjennom også, men tipper det ikke hjelper at han, og kompisene hans etter hva som er kommet frem, er så vanskleig å få avhørt. Avhørene er så klart viktig for saken så skjønner også at politiet strekker seg langt for å få det til. 

Skrevet
pop up bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner jo at etterforskningne trekker ut når det tar så lang tid å få han avhørt. De har sikkert mye annet materiale de skal igjennom også, men tipper det ikke hjelper at han, og kompisene hans etter hva som er kommet frem, er så vanskleig å få avhørt. Avhørene er så klart viktig for saken så skjønner også at politiet strekker seg langt for å få det til. 

Ja, setter pris på at de er nøye, men skjønner godt at de fornærmede bare vil bli ferdig med prosessen. Lurer også på hva Marius tenker. Han blir nødt å la seg avhøre for å få fortgang i dette, og jeg skjønner ikke hva han tenker han tjener på at det drøyer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Avispapir
Skrevet

Jeg begynte å tenke på noe, vet ikke om det er tatt opp her tidligere. 

Kan man bli dømt til forvaring i en slik dsak dersom det er stor fare for gjentakelse? Ville tro det kunne vært aktuelt siden han fortsetter å gjøre dissr tingene når han er under etterforskning? 

(Dette er et felt jeg kan lite om og "tenker bare høyt" her). Så beklager på forhånd hvis jeg er helt på bærtur.

Skrevet
Avispapir skrev (6 minutter siden):

Kan man bli dømt til forvaring i en slik dsak dersom det er stor fare for gjentakelse? Ville tro det kunne vært aktuelt siden han fortsetter å gjøre dissr tingene når han er under etterforskning? 

(Dette er et felt jeg kan lite om og "tenker bare høyt" her). Så beklager på forhånd hvis jeg er helt på bærtur.

Julio Kopseng ble jo dømt til 21 års forvaring, men han ble jo prøveløslatt (kanskje før forvaringsdommen) og dro rett ut og forgrep seg på nytt. Virker som det skal mye til før det blir forvaring hvis man ser på den saken, hvert fall.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
Avispapir skrev (1 time siden):

Det skal være veldig alvorlig krimalitet til, og stor fare for gjentakelse før man blir dømt til forvarig, og Marius sine handlinger kvalifiserer nok ikke til det. 

Du kan lese litt her: https://snl.no/forvaring

Ellers tenker jeg du ikke skal måtte beklage deg for å stille et spørsmål! 🙏 

Skrevet
Avispapir skrev (10 timer siden):

Nei forvaring  er det fanske strenge kriterier  for å få. Merkelig  nok fikk ikke bakmannen i jonas saken forvaringsdom feks. Noe mange stusser over. Tydeligvis en mann med mye makt, og problemer med sjalusi etc. Som han hevder  selv.

Det er ikke slik at alle som voldtar flere får forvaringsdom. Kopseng er vel den som er strengest straffet iht det. Men det kom pga en helhets vurdering, ikke bare av gjernigene i seg selv.

Så i utgangspunktet  som jeg kan se ut fra vanlig  strafferamme, så ligger marius sine handlinger  iht det som er offentlig kjent på mellom 3 og 6 år.

Men det er mye hvis og dersom iht så kan feks få 6 år forvaring, da vil de kunne holde på han til han er regabilitert, og det kan være deraljer her ukjent for offentligheten evnt komme på mer som øker dommen til pluss minus 10 år.

I værste fall og med riktige formuleringer ender det opp med en bot og max ett år. Men det antar jeg som særdeles usannsynlig.  Og på ingen måte positivt for noen. 

Mest sannsynlig havner det på intil 6år, og håper på forvaring i tillegg  evnt. Er mye av handlingene  knyttet til rus, så er nok forvaring ikke sannsynlig. Menner det knyttet til person og diagnoser  eller tilstander/personlighet,  så kan jo forvaring bli et spørsmål. 

Man vet jo ingenting om dette  før de begjærer strafferammer, og før dommen faller.  

• Liker 2
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (1 time siden):

Nei forvaring  er det fanske strenge kriterier  for å få. Merkelig  nok fikk ikke bakmannen i jonas saken forvaringsdom feks. Noe mange stusser over. Tydeligvis en mann med mye makt, og problemer med sjalusi etc. Som han hevder  selv.

Det er ikke slik at alle som voldtar flere får forvaringsdom. Kopseng er vel den som er strengest straffet iht det. Men det kom pga en helhets vurdering, ikke bare av gjernigene i seg selv.

Så i utgangspunktet  som jeg kan se ut fra vanlig  strafferamme, så ligger marius sine handlinger  iht det som er offentlig kjent på mellom 3 og 6 år.

Men det er mye hvis og dersom iht så kan feks få 6 år forvaring, da vil de kunne holde på han til han er regabilitert, og det kan være deraljer her ukjent for offentligheten evnt komme på mer som øker dommen til pluss minus 10 år.

I værste fall og med riktige formuleringer ender det opp med en bot og max ett år. Men det antar jeg som særdeles usannsynlig.  Og på ingen måte positivt for noen. 

Mest sannsynlig havner det på intil 6år, og håper på forvaring i tillegg  evnt. Er mye av handlingene  knyttet til rus, så er nok forvaring ikke sannsynlig. Menner det knyttet til person og diagnoser  eller tilstander/personlighet,  så kan jo forvaring bli et spørsmål. 

Man vet jo ingenting om dette  før de begjærer strafferammer, og før dommen faller.  

I utgangspunktet stemmer ikke dette.

Her er det snakk om volum. Serie-forbrytelser. 

Om man bare hadde sett på vold i nære relasjoner - kanskje. Nå som man tillegger et seriemoment med voldtekt ser man nok heller på en lengre straff, spesielt om alle siktelser tas til følge.

En ting som er sikkert, er at folk med samme type voldshistorikk som Marius sitter i varetekt mens man etterforsker. Det sitter bla. a. en mann som er siktet for 3 voldtekter i varetekt på andre året i Oslo nå, nettopp fordi han har sabortert, utført nye lovbrudd og ikke vil samarbeide. 

Hadde Marius navn vært Ole, og hadde Marius bostedsadresse vært Stovner, ville han sittet i varetekt. Han er siktet for serievoldtekt med videobevis og den groveste formen for vold i nære relasjoner ganger 3, brudd på besøksforbud i hopetall og nye brudd under etterforskningen.  

Endret av Ellie42
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...