Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Déjà vu skrev (15 minutter siden):

Det var jo en del som kritiserte publiseringen i går. Med argumentet at det kunne være retraumatiserende for ofrene. Vel, i dag fikk vi svaret fra bistandsadvokatene om det, oppfattet det slik at publiseringen var ok for de fornærmede.

Skjønner  veldig godt det argumentet, men tror det heller vil tale for deres fordel: hvis noen har tvilt på dem bør all tvil være over. Også greit for allmennheten å se hvordan person det her faktisk er, for det her er virkelig skremmende atferd. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (24 minutter siden):

Rettsapparatet tar ikke tak i ting før det er en sak. 

Hadde rettsapparatet tatt tak i ting, hadde ikke dette vært noe problem i det hele tatt. Og her er vi ved kjernen. På tross av gjentatte varslinger har alvorlige hendelser blitt dekket over og skjult. Hvis MBH hadde blitt tatt tak i av rettsapparatet for ti år siden, kunne kanskje mange kvinner blitt skånet fra vold og overgrep. 

Endret av TigerK
  • Liker 16
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (4 minutter siden):

Media har vel visst en del, både om at han  tidligere har blitt bøtelagt og om nettverket han er en del av, og de har fått en del tips de siste årene, men valgt å ikke skrive om det. Står litt her: 

https://www.journalisten.no/det-mediene-ikke-skrev-om-marius-borg-hoiby/620285

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/sjokk-bilder-av-marius-borg-hoiby-har-norsk-presse-vart-for-snille/o/5-95-1980952

Mye av det som kommer frem, slik som bilder og videoer, er publisert og delt med flere. Da er det logisk at også mange vet, og da at også noen vil tipse media.

Så jeg tror nok heller media har vært veldig forsiktige. Rusproblemer syns jeg personlig er en privatsak, men når han har vært en del av et kriminelt miljø syns jeg det er en sak med offentlig interesse, siden han har de knytningene til Kongehuset han har. https://www.dagbladet.no/nyheter/fant-224-doser-kokain/81468370?articleToken=fb137fedf099ff618455752675bd2d8a827c79200cfac301373978bbaaf170e8

Dette er jeg enig i. Jeg tror det har vært vanskelig for pressen å få dette bekreftet. Men man vet jo at mange har visst. Veldig mange har nok vist noe, og noen har sikkert visst nesten alt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (Akkurat nå):

Hadde rettsapparatet tatt tak i ting, hadde ikke dette vært noe problem i det hele tatt. Og herved vi ved kjernen. På tross av gjentatte varslinger har alvorlige hendelser blitt dekket over og skjult. Hvis MBH hadde blitt tatt tak i av rettsapparatet for ti år siden, kunne kanskje mange kvinner blitt skånet fra vold og overgrep. 

Etterpåklokskap er jo lett. Men hvem visste for ti år siden at han skulle banke kjærestene sine? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (På 24.11.2024 den 12.16):

Det har ikke vært tatt ut tiltaler mot ham før nå. Det vet du like godt som alle andre. Når ballongen sprakk,  ar det mange - ikke bare Se og hør, som skrev om det. 

Jeg mener det er riktig at han blir tatt, og riktig at han blir skrevet om, og riktig at vi får vite. 

jeg synes likevel mediepresset har vært helt hinsides, ingen andre konebankere, junkies eller narkodealere blir skrevet om på tilnærmet samme vis. Jeg tenker vi er et godt stykke forbi samfunnsopplysninø, og ganske langt inne i sensasjonslyst. det er bare å følge med i denne tråden og se hva folk får seg til å skrive om alle rundt, for å få det bekreftet.

Mediepresset har vært altfor mildt! Hadde ikke noen få medier holdt presset oppe, så hadde saken blitt skyflet under teppet, igjen! Han publiserer et bilde av seg selv hvor han viser finger til et medieoppslag om saken, han viser hånlig forakt for ofrene ved den siste videoen som er offentliggjort. Hadde min datter blitt utsatt for overgrep, og jeg hadde fått vite at dette er kjent atferd i over ti år, og politi, rettsvesen, familie og landets øverste maktelite hadde sett en annen vei, og latt det skje… da hadde jeg klikka i vinkel!

Endret av TigerK
  • Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (8 minutter siden):

Etterpåklokskap er jo lett. Men hvem visste for ti år siden at han skulle banke kjærestene sine? 

Julianne Snekkestad

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TigerK skrev (1 minutt siden):

Hadde rettsapparatet tatt tak i ting, hadde ikke dette vært noe problem i det hele tatt. Og her er vi ved kjernen. På tross av gjentatte varslinger har alvorlige hendelser blitt dekket over og skjult. Hvis MBH hadde blitt tatt tak i av rettsapparatet for ti år siden, kunne kanskje mange kvinner blitt skånet fra vold og overgrep. 

Rettsapparatet tar ikke i ting før de enter tar noen på fersken eller at noen melder inn straffbare hendelser. Om de tar tak i ting, er det ikke altid det blir straff heller,  iht lover og regler man må forholde seg til.  

Om noen  kaller deg feks idiot,  løper du ikke til politiet å anmelder for psykisk vold. Du ville neppe  kommet videre med det heller.

De som har vært utsatt  for psykisk og fysisk vold, er det oftest over  en tid, før de skjønner at det er det som egentlig foregår. 

Slik som marius har holdt   på er det litt her og der. Ting blur da skjult for de rundt. Feks voldtekten i påsken, er da med en nedruset jente/dame som ikke engang  visste om det. 

Pga saken 4 august, er det blitt rom for å granske hans tlf etc. Og slik som Nora bla hat funnet ut at hun ikke er en eneste utsatt for fysisk og psykisk  vold. 

Uten  den hendelsen, ville  ikke kjedereaksjonen av alle saker kommet nå. Og han kunne ha fortsatt i det skjulte en god stund til.  

Helt vanlig at de som holder på sånn over tid ikke blir tatt før det blir større  hendelser. I feks kopseng saken,  de4 var det mange som også anmeldte,  men ikke ble hørt. Når de ble mange nok, ble de hørt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voice skrev (28 minutter siden):

Vet vi at S&H har betalt for denne/disse videoene? Og vet vi at andre medier ikke gjør det? “Som hovedregel” åpner vel for unntak?

Det vet vi ikke, derfor skrev jeg generelt om det og at det er et problem dersom det gjøres f.eks. i slike omfang som beskrevet om Høiby. Lekkasjer fra miljøet til MBH skjer neppe av altruistiske årsaker, for å si det forsiktig. 
https://www.journalisten.no/sven-o-hoiby-pa-se-og-hors-lonningsliste/237016

Endret av Kollontaj
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (14 minutter siden):

Dette er jeg enig i. Jeg tror det har vært vanskelig for pressen å få dette bekreftet. Men man vet jo at mange har visst. Veldig mange har nok vist noe, og noen har sikkert visst nesten alt. 

De skriver i den ene artikkelen at de har fått en rekke tips og bilder, men at de har valgt å ikke publisere av hensynet til privatlivets fred, så ut fra det er det vel det som har blitt vektlagt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (22 timer siden):

Han har vært en voksen mann i snart 10 år, og både Kronprinsen og Nora sier at de har jobbet for at han skal komme seg i behandling. Men han er en voksen mann og tvangsparagrafen sitter langt inne å bruke, og som Nora sier så kan du ikke tvinge en voksen mann som ikke vil…

Nei, men man kaster han ut fra Skaugum og kutter pengestrømmen. Man tilrettelegger ikke for at misbruket kan fortsette. Så sier man at når han er klar til å legges inn i behandling skal han få all støtte han trenger. Inntil det er det ingenting å hente hjemmefra. 

• Liker 18
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (1 minutt siden):

De skriver i den ene artikkelen at de har fått en rekke tips og bilder, men at de har valgt å ikke publisere av hensynet til privatlivets fred, så ut fra det er det vel det som har blitt vektlagt. 

Jeg tenker at så lenge det ikke ble tatt ut tiltaler, ville det uansett være spekulasjoner. Jeg sier ikke at det er riktig at det ikke er gjort før, jeg sier bare at pressen ikke kan spekulerer i rykter. Heldigvis.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (2 timer siden):

Det foregår mye i de tusen hjem også som blir totalt overskygget av dette. (Og jeg sier ikke at det er greit det han gjør!)  Hva med å helle passe på de rundt oss , se til at de har det greit ? 

Istede for å mene i over 20.000 inlegg u en sak som omhandler personer en har lest om,  men ikke kjenner ?

Det er litt rart. 

Hva med å gjøre begge deler?

Folk i de tusen hjem får det neppe verre, snarere bedre av at partnervold blir etterforsket og straffet i alle miljøer. Viktig å debattere denne saken, det er mange som har problemer med at kongefamilien omtales annet enn utelukkende positivt. Når vi nå har fått så mange aparte og kriminelle individer tilknyttet disse så må diskusjonen få gå fritt.

• Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Voice skrev (30 minutter siden):

Vet vi at S&H har betalt for denne/disse videoene? Og vet vi at andre medier ikke gjør det? “Som hovedregel” åpner vel for unntak?

Se og hør betaler for bilder slik jeg har forstått det, og dette er vel et bilde så da har de vel fått betalt ;)

Tror ikke de andre store meidiene slik som vg, dagbladet og Aftrnposten betaler kildene sine slik se og hør gjør, for de kritiserer se og hør så voldsomt for det. Vg hadde flere artikler om det i sommer knyttet til Durek og Martha.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

keops skrev (På 24.11.2024 den 12.54):

Hva med å gjøre begge deler?

Folk i de tusen hjem får det neppe verre, snarere bedre av at partnervold blir etterforsket og straffet i alle miljøer. Viktig å debattere denne saken, det er mange som har problemer med at kongefamilien omtales annet enn utelukkende positivt. Når vi nå har fått så mange aparte og kriminelle individer tilknyttet disse så må diskusjonen få gå fritt.

En greie i denne debatten i denne tråden, er at alle som er skeptiske til feks at rykteflommen skal publiseres uten presseetiske hensyn, til shamingen av foreldrene og mengden presseoppslag, tas til inntekt for at man mener at vold i nære relasjoner ikke er et samfunnsproblem, eller er ukritiske tilhengere av kongehuset.

Det er ikke tilfelle. både jeg og mange andre som prøver å nyansere, har gjentatt dette gang på gang, vær litt mer redelig i debatten, takk. 

Man kan være både for fokus på  presseetikk og mot partnervold, faktisk. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (1 time siden):

Rettsapparatet tar ikke i ting før de enter tar noen på fersken eller at noen melder inn straffbare hendelser. 

MBH: 

Tatt med kokain på festival i 2017 - ingen reaksjon (rettelse: bot vedtatt og betalt, kontant, på stedet)

Anmeldt for råkjøring i oktober 2023 - henlagt

Varsel fra JS til kronprinspar om vold i januar 2023 - ingen reaksjon 

«Forebyggende samtale» fra politi i september 2023 - og så…?

Utagerende festing med kjente kriminelle på strengt bevoktet eiendom, inkludert tyveri av sølvtøy m.m. (Også kjent som Skaugum-festivalen) over flere år - ingen reaksjon

Han har ikke blitt stoppet fordi han er en del av en maktelite som har fått sette agendaen, og kunne oppført seg grenseløst uten konsekvenser. Når vi som samfunn ikke har visst dette før, er du ikke bare lite grann urolig for hva annet vi ikke vet?

Det er jeg!

Endret av TigerK
  • Liker 23
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pøbelsara skrev (12 minutter siden):

Det er ikke ti år siden.

Huff, vi er der?

Endret av TigerK
  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isild skrev (1 time siden):

👏

Jeg har ikke like mye tillit til at politi og rettsvesen gjør en så 100% riktig jobb som andre i tråden. Så jeg tenker det er superviktig med fokus på nettopp hvordan denne saken håndteres i rettsapparatet videre - og på politiets arbeid frem til nå. 

Jeg vil ha eventuell særbehandling FREM. 

Nei, tilliten til polit og rettsvesen mista jeg personlig for mange år siden. Her håper jeg at Gatas Parlament vet å kjenne sin besøkelsestid.

Særbehandling har M allerede fått.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker at så lenge det ikke ble tatt ut tiltaler, ville det uansett være spekulasjoner. Jeg sier ikke at det er riktig at det ikke er gjort før, jeg sier bare at pressen ikke kan spekulerer i rykter. Heldigvis.

Det er vel ikke helt riktig, hverken her eller i andre saker?

Mange saker media skriver om tas det aldri ut noe tiltale for, men det betyr ikke at det kun er rykter. Feks meeto sakene var det mange anklager og varseler som ble skrevet om, og også i denne saken så er det vel ikke tatt ut tiltale om at han mange venner i svært kriminelle nettverk, eller at HA har festet på Skaugum, men det betyr ikke at det er rykter. Mange saker lar seg bevise uten at man må til retten med dem. 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (13 minutter siden):

MBH: 

Tatt med kokain på festival i 2017 - ingen reaksjon

Anmeldt for råkjøring i oktober 2023 - henlagt

Varsel fra JS til kronprinspar om vold i januar 2023 - ingen reaksjon 

«Forebyggende samtale» fra politi i september 2023 - og så…?

Utagerende festing med kjente kriminelle på strengt bevoktet eiendom, inkludert tyveri av sølvtøy m.m. (Også kjent som Skaugum-festivalen) over flere år - ingen reaksjon

Han har ikke blitt stoppet fordi han er en del av en maktelite som har fått sette agendaen, og kunne oppført seg grenseløst uten konsekvenser. Når vi som samfunn ikke har visst dette før, er du ikke bare lite grann urolig for hva annet vi ikke vet?

Det er jeg!

Han fikk kokain bot. Så ingen reaksjon er løgn.

Henlagt råkjøring er jeg 100 % enig at var en tåpelig avgjlrelse, som gir dårlige signaler, både til han og andre . Dette går på politiet sin kappe.  De er de som gir straff/konsekvenser for sånt

Varsel fra JS innholdet er ukjent. Hun anmeldte ikke dette selv. Dette er en politi sak evnt. Kronprinsparet er ikke politi. Men fint hun sa  fra, det ga dem nok mer innsikt og verktøy til å hjelpe Marius på rett vei. Uten hell

Forebyggende samtaler, er helt vanlig. En far i klassen til ene barnet mitt, har jobbet med slik Forebyggende arbeid i mange år. Til og med egen stilling på det fast. To fast ansatte på det. 

Utagerende festing  er noe marius velger selv. Og ingen  kan stoppe en voksen mann i  å gjøre. Marius sitt ansvar, ingen andres.  Akkurat det samme som iht alt annet han gjør. HANS ANSVAR. Han er fortsatt  27 år og myndig. Fest i seg selv er heller ikke ulovlig 

For det første vet du  ikke hvilke konsekvenser han har fått. Bryr han seg om  dem? Jeg påstår, sannsynligvis ikke. Han fikk konsekvens ved å miste fører retten og kjører alikevel.  Han fikk besøk og kontakt forbud mot en kvinne, han fortsetter  å kontakte.  Så ser jo ikke akkurat ut til at han bryr seg bevneverdig om konsekvenser iallefall.  Noe han driter  i helt av seg selv 

Edit.  I lydopptaket sier også marius at kronprinsoaret vet om de kriminelle venne. Men de kan ikke gjøre noe med det.  Så jeg tolker  det til at de har prøvd å gjøre noe med det

Endret av Krokenguri
Skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...