Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man kan ikke redde noen som ikke vil reddes, og det må være mer galt med denne mannen enn kun rusmisbruk. De fleste narkomane er ikke serieovergripere. 

Jeg syns det blir helt feil å kritisere de pårørende for hva en voksen mann bedriver, jeg er ganske sikker på at de har gjort alt i sin makt for å gjøre det beste for sønnen sin. Det må være den ultimate sorg å se sitt barn gå til grunne på denne måten. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hallepalle2 skrev (30 minutter siden):

Man kan ikke redde noen som ikke vil reddes, og det må være mer galt med denne mannen enn kun rusmisbruk. De fleste narkomane er ikke serieovergripere. 

Jeg syns det blir helt feil å kritisere de pårørende for hva en voksen mann bedriver, jeg er ganske sikker på at de har gjort alt i sin makt for å gjøre det beste for sønnen sin. Det må være den ultimate sorg å se sitt barn gå til grunne på denne måten. 

Helt enig i alt dette. :jepp: 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Hallepalle2 skrev (2 timer siden):

At de har gjort det de tror er best - helt sikkert.

At han har utnyttet det - også helt sikkert. 

Derfor har jeg argumentert for at det hadde vært greit å la ham ta litt ansvar selv, og ikke forsøke å fikse ting for han. Siden det åpenbart er helt feil strategi. Tror det kun gir motivasjon til å fortsette i samme uansvarlige spor. Han trenger liksom ikke å bli reddet hvis han ikke trenger det. Han har sikkert hatt det ganske behagelig på flere områder, inntil nylig hvert fall.

Endret av -Pusheen-
  • Nyttig 3
Skrevet
Hallepalle2 skrev (2 timer siden):

Om 'alt i sin makt' er å la ting man vet om fortsette (råkjøring hvor man skryter av å nesten kjøre på garden, støtte med penger selv om ex'er sier han kjøper narkotika for pengene og husly selv om man vet at fyren har voldtatt på eiendommen) har du vel rett i det.

Personlig tenker jeg både PST og HM har noen lange dager med evaluering forran seg. Man lar Norges verste narkomiljøer ha foten i døra på det som skal være ett av norges sikreste steder. Man vet om MBHs nettverk, men lar likevel vanviddet fortsette.

Når man sier man skal komme tilbake til ofre for sin stesønns vold og ikke gjør det, er det ikke akuratt 'alt i sin makt' for meg. Det er ghosting, feigt og stygt. Like feigt som å ta med MBH på ferie 2 uker før tiltalebeslutningen når man vet hvilken sosial påvirkningsmakt man har.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Det er vel neppe "Norges verste natkomiljø" han er inne i. Sikkert nok ikke  Unge Høyre eller indremisjonen, men en skal ikke gjøre dette verre enn det er.

Inntrykket er vel også at han aldri har hatt narkogjeld eller vært involvert i voldsoppgjør.

Har han nått bunnen? Kanskje med hensyn til den bakgrunnen han tross alt har. Marius trenger et miljøskifte, rehabilitering på et sted fjernt fra Oslo og en framtid hvor rusen ikke lenger kontrollerer ham.  

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (8 minutter siden):

Det er vel neppe "Norges verste natkomiljø" han er inne i. Sikkert nok ikke  Unge Høyre eller indremisjonen, men en skal ikke gjøre dette verre enn det er.

Inntrykket er vel også at han aldri har hatt narkogjeld eller vært involvert i voldsoppgjør.

Har han nått bunnen? Kanskje med hensyn til den bakgrunnen han tross alt har. Marius trenger et miljøskifte, rehabilitering på et sted fjernt fra Oslo og en framtid hvor rusen ikke lenger kontrollerer ham.  

Om du mener Foxtrot og Kinahan ikke er de verste, deg om det.

Mord-statistikken sier noe annet. Legg Hell's Angels og koblinger til Bhatti oppå der, så har du et firkløver med organisasjoner som er de verste miljøene i Norge på sine kanter.

Marius trenger definitivt et miljøskifte, fjern han fra dus, sus og luksus og sett han bak noen store murer med piggtrå på så han får betalt den moralske gjelden han har til samfunnet for vold, voldtekt og alt det andre han har gjort.

Endret av Ellie42
  • Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 14
Skrevet
Ellie42 skrev (11 minutter siden):

Om du mener Foxtrot og Kinahan ikke er de verste, deg om det.

Mord-statistikken sier noe annet. Legg Hell's Angels og koblinger til Bhatti oppå der, så har du et firkløver med organisasjoner som er de verste miljøene i Norge på sine kanter.

Marius trenger definitivt et miljøskifte, fjern han fra dus, sus og luksus og sett han bak noen store murer med piggtrå på så han får betalt den moralske gjelden han har til samfunnet for vold, voldtekt og alt det andre han har gjort.

Tja, det er sikkert mulig han kjenner til noen av disse grupperingene du snakker om, men det er nok lite sannsynlig at han noensinne var tungt involvert. Grupperinger på det planet ville aldri hatt en så kjent og høyt profilert person i sitt nettverk.

Marius har nok vært på "kjøret", som en sier, men en skal vel ikke gjøre dette noe verre enn det er.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (44 minutter siden):

Tja, det er sikkert mulig han kjenner til noen av disse grupperingene du snakker om, men det er nok lite sannsynlig at han noensinne var tungt involvert. Grupperinger på det planet ville aldri hatt en så kjent og høyt profilert person i sitt nettverk.

Marius har nok vært på "kjøret", som en sier, men en skal vel ikke gjøre dette noe verre enn det er.

Foreslår at du leser boken om nettverkene det er snakk om.

Det er ikke bare 'kjenner til', han er nær venn med flere sentrale skikkelser i de verste narkotikasakene i Norge de siste årene, og det er før vi snakker om hvitevaskingen og alt det andre hans bekjente driver med.

Jeg tror ikke du forstår hvordan disse grupperingene opptrer, når de har noen kjente i sine kretser skaper de gjeld til slike personer, å ha en kommende dronningsønn på listen over folk som skylder en tjenester er noe både Foxtrot og Kinahan helt klart setter høyt. Det er også en slags PR-hvitevask av miljøene det er snakk om når HM og MM ikke tar tak i dette på en ordentlig måte. Altså vinn vinn for norges verste narkotikakriminelle miljøer.

Endret av Ellie42
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
Ellie42 skrev (4 minutter siden):

Foreslår at du leser boken om nettverkene det er snakk om.

Det er ikke bare 'kjenner til', han er nær venn med flere sentrale skikkelser i de verste narkotikasaskene i Norge de siste årene, og det er før vi snakker om hvitevaskingen og alt det andre hans bekjente driver med.

Jeg tror ikke du forstår hvordan disse grupperingene opptrer, når de har noen kjente i sine kretser skaper de gjeld til slike personer, å ha en kommende dronningsønn på listen over folk som skylder en tjenester er noe både Foxtrot og Kinahan helt klart setter høyt. Det er også en slags PR-hvitevask av miljøene det er snakk om når HM og MM ikke tar tak i dette på en ordentlig måte. Altså vinn vinn for norges verste narkotikakriminelle miljøer.

En trenger ikke "lese" om kriminelle nettverk spesifikt i denne sammenheng.

Situasjonen er nok (mest sannsynlig) at han "kjenner noen som kjenner noen" og med dette sikkerhetsapparatuset kongehuset har samt utvidede etteretning er det nok lite sannsynlig han er veldig tett oppe til disse.

Narkokriminelke nettverk opererer ikke etter lest fra hva som er kutyme i se&hor eller hva noen "eksperter" i Akersgata skriver.  Marius' betydning der er nok også temmelig liten i det store og hele. De har mye større omfang av sitt nettverk med folk som opererer fjernt ifra medieverdenen. 

En "bok" skrevet om kriminelle miljøer blir så mangt. Realiteten er nok heller den at Marius er ikke noen figur de ønsker å ha for tett oppimot seg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (5 minutter siden):

Situasjonen er nok (mest sannsynlig) at han "kjenner noen som kjenner noen" og med dette sikkerhetsapparatuset kongehuset har samt utvidede etteretning er det nok lite sannsynlig han er veldig tett oppe til disse.

Narkokriminelke nettverk opererer ikke etter lest fra hva som er kutyme i se&hor eller hva noen "eksperter" i Akersgata skriver.  Marius' betydning der er nok også temmelig liten i det store og hele. De har mye større omfang av sitt nettverk med folk som opererer fjernt ifra medieverdenen. 

En "bok" skrevet om kriminelle miljøer blir så mangt. Realiteten er nok heller den at Marius er ikke noen figur de ønsker å ha for tett oppimot seg.

Da foreslår jeg at du hører på politiets samtale med MBH, hvor de sier han er for nære folk de anser som kriminelle.

Politiet er uenig med deg.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
Ellie42 skrev (9 minutter siden):

Da foreslår jeg at du hører på politiets samtale med MBH, hvor de sier han er for nære folk de anser som kriminelle.

Politiet er uenig med deg.

"Politiet" snakker jo selvsagt utifra deres perspektiv, hvor enhver som har sett en hasjplate er verre enn Chapo.

Likedan er det klart de vil holde i gang uro i disse miljøene. Deres forståelse her betyr nok lite i praksis, bortsett fra det de kan få på ham.

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

"Politiet" snakker jo selvsagt utifra deres perspektiv, hvor enhver som har sett en hasjplate er verre enn Chapo.

Likedan er det klart de vil holde i gang uro i disse miljøene. Deres forståelse her betyr nok lite i praksis, bortsett fra det de kan få på ham.

Ok, så nå har jeg kommet med referanser på faktiske ting mens du spekulerer og konspirerer.

Jeg tror vi avslutter der. MBH har nære venner langt opp i Foxtrot, HA, nær Bhatti og i Kinahan. Det er ikke oppspinn og godt fundamentert. Han var på ferie med en av dem i fjor.

Politiet gjorde dette som en tjeneste for noen 'høyt opp', ikke for å skape uro. Det er blitt holdt en hånd over MBH lenge før denne saken sprakk.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
Ellie42 skrev (23 minutter siden):

Ok, så nå har jeg kommet med referanser på faktiske ting mens du spekulerer og konspirerer.

Jeg tror vi avslutter der. MBH har nære venner langt opp i Foxtrot, HA, nær Bhatti og i Kinahan. Det er ikke oppspinn og godt fundamentert. Han var på ferie med en av dem i fjor.

Politiet gjorde dette som en tjeneste for noen 'høyt opp', ikke for å skape uro. Det er blitt holdt en hånd over MBH lenge før denne saken sprakk.

Det er vel ingen som har betvilt at Marius kjenner folk der, men "nære venner" blir jo bare spekulativt og er sannsynligvis en overdrivelse. Likedan at han er "nær venn" med Bhatto har jeg aldri hørt fra noen steder. 

Marius er ikke Norges Kingpin, men vel en hvitsnipp-rusmisbruker som kjenner noen. Lik de fleste rusmisbrukere gjør. Det er altfor risikabelt for tunge miljøer å være FOR nær ham.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (58 minutter siden):

Jeg tar boka med en klype salt, men 

AdonisFFM skrev (43 minutter siden):

Marius bekrefter jo at det er venner av han. Han sier at han selv ikke selger dop, men at disse politiet spaner på er gode venner av han og har vært det i mange år. 
hasjplate? 

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (13 minutter siden):

Jeg tar boka med en klype salt, men 

Marius bekrefter jo at det er venner av han. Han sier at han selv ikke selger dop, men at disse politiet spaner på er gode venner av han og har vært det i mange år. 
hasjplate? 

Jada, det er ikke noen som bestrider at han har kjente i slike miljøer, men det er jo mange det. Folk som ikke er utpreget kriminelle heller.

Det er jo mange "småbrukere" som kjøper ei hasplate som de har til eget bruk og selger en femmer her og der for å dekke dette. Imellom det kriminelle miljøer og mange folk er det ikke vanntette skott. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Jada, det er ikke noen som bestrider at han har kjente i slike miljøer, men det er jo mange det. Folk som ikke er utpreget kriminelle heller.

Det er jo mange "småbrukere" som kjøper ei hasplate som de har til eget bruk og selger en femmer her og der for å dekke dette. Imellom det kriminelle miljøer og mange folk er det ikke vanntette skott. 

Hvorfor maser du om has/ hasjplate? Småbrukere? 

neida, man trenger ikke være kriminell for og ha venner i slike miljøer. Det vi diskuterte var vel om han har venner i slike miljøer? Jeg er ikke overbevist om at Marius dealer selv heller. Han er kriminell, men ikke nødvendigvis dealer. 

• Liker 1
Skrevet

Kan jo bare lese kronikken Jan Bøhler skrev i Nettavisen samt lese de to siste bøkene så har man et rimelig godt innblikk i hvilke folk han har omgitt seg med. Det er ikke for ingenting at spanere har hatt bekymringssamtaler med M, og det før saken sprakk.

Vennene hans er 10 år + eldre enn Marius selv og disse har han hatt siden 16-17 års alderen. Tenk litt på det. Det er ikke lett å bytte miljø eller plutselig få seg nye venner når man nærmer seg de 30, men det er strengt tatt nødvendig. 

Han må bryte all kontakt med gamle, kriminelle venner. Det er ikke bare narkoen, men også kulturen mange av de han henger med, hvilket kvinnesyn de har, moral og respekt for andre mennesker. Jeg klarer nesten ikke å begripe at stefar og mor på Skaugum har latt det gå så langt som det har gjort, en må nesten være både blind og døv for å ikke se hvilken vei det gikk.   

"Spørsmålet er om Høiby vil klare å bryte ut av det kriminelle nettverket, og det avhenger av hvor dypt involvert han er." :

"Hvem er de tunge kriminelle vennene til Høiby? Særlig Dagbladet og Se og Hør har gjort en stor jobb med å belyse nettverket. Det er ikke uberettiget mediekjør.

Som noen av de nærmeste trekker de fram en de kaller «38-åringen» og en annen de kaller «Follo-mannen» (36 år). Disse har kontakter til albansk mafia, svenske Foxtrot, irske Kinahan-kartellet, Hells Angels og flere kjente gjengmedlemmer. De har et nettverk med sjelden stor bredde."

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/bekymret-for-konsekvensene-for-hoiby/o/5-95-2155677

"Han lever i en verden hvor han kommuniserer med kriminelle miljøer i lukkede chattegrupper. Det er tilbakemeldingene fra dem som teller. Der gir vold, kriminalitet og konflikt med politiet høy status.

I en sånn gruppe vitser Høiby med overgrepene han er siktet for, og de andre slenger meldinger tilbake. «Jeg sa jo for 2–3 måneder siden at det er snakk om 4–5 sovevoldtekter som mulig kommer. Nå er det vel oppi 2 i hvert fall», skriver en kjent kriminell i Oslos underverden"

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (10 minutter siden):

Hvorfor maser du om has/ hasjplate? Småbrukere? 

neida, man trenger ikke være kriminell for og ha venner i slike miljøer. Det vi diskuterte var vel om han har venner i slike miljøer? Jeg er ikke overbevist om at Marius dealer selv heller. Han er kriminell, men ikke nødvendigvis dealer. 

Jeg nevnte hasjplate for å illustrere at det er mange folk som kan ha lett kontakt med utvidet kriminelt nettverk uten at det betyr for mye. Har en noen titusener, er det lett å finansiere egen bruk og kanskje ha en liten klatt til. Ikke noe storbruk, men en liten "attåtnæring", spesielt om en er student. I samme kategori blir vel kvinner (som oftest) som tilbyr intimitet av og til. Det kan jo fort bli litt uten at en sliter seg ut i forhold til helgejobber  som tar hele fritida si.  En slipper ofte unna studielån også, spesielt om en er kyndig med pengene.

Igjen, hva er grunnen til å nevne dette? Nettopp at å ha jevnlig kontakt med det som ofte defineres som "kriminelle" har et glidende spektrum av eksponering hvor alt ikke er svart-hvitt.

Nei, dealer er han vel neppe. Han har sikkert spandert/skaffet en dose av noe her og der, men det er iallfall ikke noen tiltale om dette.

Er det noen i disse miljøene som synes det er litt "novelty" å ha kontakt med Kongelige? Sikkert, men jeg tror nok de fleste er like var for eksponeringen. 

Endret av AdonisFFM
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (8 minutter siden):

Jeg nevnte hasjplate for å illustrere at det er mange folk som kan ha lett kontakt med utvidet kriminelt nettverk uten at det betyr for mye.

Nei, deler er han vel neppe. Han har sikkert spandert/skaffet en dose av noe her og der, men det er iallfall ikke noen tiltale om dette.

Hasj er ganske utbredt, så du har rett i at mange vanlige borgere har kontakt med utvidet kriminelt nettverk fordi de kjøper av en som kjøper av en som kjøper av.. 

marius er venn med de store politiet har spanere på. I følge han selv. De har vært gode venner av han i mange år. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Hasj er ganske utbredt, så du har rett i at mange vanlige borgere har kontakt med utvidet kriminelt nettverk fordi de kjøper av en som kjøper av en som kjøper av.. 

marius er venn med de store politiet har spanere på. I følge han selv. De har vært gode venner av han i mange år. 

Kanskje han er litt sånn "star struck" over å vite om disse gutta.  Han omgir seg jo ellers med flotte damer, slik at for ham er nok dette lett å smøre på ja.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...