Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden låses automatisk den 21:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke dette voldsomme behovet for å skylde på foreldrene her, MM og HM. Marius er da en voksen mann, og som man reder ligger man. Å slå hånden av han vil ikke bedre noe, som en over her skrev. Antakelig ville det bare forverre situasjonen. Marius er voksen nå. Han må stable sitt eget liv på beina og komme på rett kjøl. Det er enklest å få til om man tross alt har noen rundt seg som ønsker å hjelpe deg. Vi vet ingenting om hva MM og HM har stått i her, i årenes løp. Føler med dem i dette. Og føler enda sterkere med ofrene.

(Og for ordens skyld - jeg er ingen monarkitilhenger. Monarki som styreform bør avvikles, det er antikvarisk. Og det har jeg ment i årevis og lenge før Marius-saken.)

• Liker 7
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FraSofan skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke dette voldsomme behovet for å skylde på foreldrene her, MM og HM. Marius er da en voksen mann, og som man reder ligger man. Å slå hånden av han vil ikke bedre noe, som en over her skrev. Antakelig ville det bare forverre situasjonen. Marius er voksen nå. Han må stable sitt eget liv på beina og komme på rett kjøl. Det er enklest å få til om man tross alt har noen rundt seg som ønsker å hjelpe deg. Vi vet ingenting om hva MM og HM har stått i her, i årenes løp. Føler med dem i dette. Og føler enda sterkere med ofrene.

(Og for ordens skyld - jeg er ingen monarkitilhenger. Monarki som styreform bør avvikles, det er antikvarisk. Og det har jeg ment i årevis og lenge før Marius-saken.)

Når de legger til retter økonomisk og praktisk at en voksen mann uten særlig utdanning/ jobb kan ha en høytflyvende playboy livsstil med snø i nesa og damene (noe ufrivillig) i senga ER DE MEDANSVARLIGE!

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 23
Skrevet
~ Ada ~ skrev (2 minutter siden):

De bodde vel på hotellet og så på ski i baren der.

Det er mange sider ved kronprinsparets gjøren og laden som settes spørsmålstegn ved uten at jeg skal spesifisere disse. 
Dømmekraften er åpenbart ett av dem gitt det faktum av at Marius BH er voksen. 
https://www.nettavisen.no/kjendis/kronprins-haakon-og-marius-hoiby-avbildet-timer-for-angivelig-voldtekt-kongehusekspert-sjokkert/s/5-95-2576686  Mange spør seg om hvorfor kronprinsen velger å sette seg i en slik posisjon. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
FraSofan skrev (5 minutter siden):

Fordi de er vår fremtidige konge og dronning.

Og at i en sånn sak som dette er makt og omdømme relevant for både det at han fikk disse damene og at det de har opplevd ble forsøkt skjult. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Glufseguri skrev (1 minutt siden):

Når de legger til retter økonomisk og praktisk at en voksen mann uten særlig utdanning/ jobb kan ha en høytflyvende playboy livsstil med snø i nesa og damene (noe ufrivillig) i senga ER DE MEDANSVARLIGE!

nettopp! Det virker som om de som forsvarer MM og HM med nebb og klør ikke får med seg at det er det som er poenget, og ikke at de er guilty by association for handlingene til en voksen mann.

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
M.H85 skrev (30 minutter siden):

Svimlende å lese... Hun slipper fordi hun er kongelig. Det kunne det stått istedenfor.  Hun kan bare feige unna alt. Den vanlige mor og far i gaten hadde vært innkalt etter PLIKT til rettsalen. Fy søren så kvalmende. 

Det er feil. Når statsadvokaten uttaler at familiemedlemmer ikke kan bidra med noe i bevisførselen er det ikke noen grunn til å mistro det. Mht tiltalen i seg selv er det jo ikke noe som tyder på at det tas spesielle hensyn her til tross for at Borg Høiby er medlem av kongefamilien, eller at han på noen måte slipper lettere unna, slik mange i denne debatten hele tiden har hevdet og spådd.

Dessuten: Foreldre er unntatt fra vitneplikt, noe som har blitt diskutert gjentatte ganger i forbindelse med denne saken. Det har å gjøre med å være nærstående, ikke kongelig.

https://jusinfo.no/straffeprosess/vitner-og-vitneplikt/familiemedlemmers-unntak-fra-vitneplikt/

Sitat

Etter straffeprosessloven § 122 er siktedes ektefelle, slektninger i rett opp- eller nedstigende linje, søsken og like nær besvogrede er fritatt for vitneplikt. [...]

Formålet med denne bestemmelsen er å hindre at nære pårørende skal slippe den belastning det vil innebære å bidra til en domfellelse av nære slektninger. Fritaket fra vitneplikten innebærer at man slipper å møte i rettssalen, og slipper å innta vitneboksen.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 time siden):

Det vet jeg ikke noe om. "Følt med", var tidligere ord, ikke synes synd på. 

Ok, jeg hang meg opp i det du siterte, men nok om det.

• Nyttig 1
Skrevet

En voksen mann som blir fødd på av foreldrene… det er lavmål. Det eneste som bør forventes av foreldrene er at de hjelper han å pakke og flytte ut. Evnt spandere ett busskort på han slik at han kommer seg ned på nav, slik andre i hans stilling må gjøre. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (På 18.8.2025 den 20.31):

Jeg gjentar meg selv: Hvorfor i huleste har denne mannen fortsatt førerkort?? 

Dèt og, skulle vært tatt samtidig som de tok fra han diplomatpasset (Joda, jeg vet Slottet besluttet å innsnevre hvem som skulle fortsette å ha diplomatpass strategisk nok en stund før saksomfanget triplet seg). Det er mange som blir fratatt førerkortet ved mistanke om kjøring under ruspåvirket tilstand. Hvordan kan HAN beholde det? En rusmisbruker som selv innrømmer at han har hatt og har problemer med rus i lang tid. 

34 tiltaler! Måtte han sitte inne lenge!! MM får sette de "sorte" øynene som hun vil i journalistene, det bryr de nok seg ikke særlig mye om nå. For en statsadvokat!! Takk!!

Har han fått førerkortet tilbake? 

Skrevet
Kvittre skrev (Akkurat nå):

Han kjørte motorsykkel etter pressekonferansen i går, skjønner ikke hvordan han har lappen. Kanskje han må ta pisseprøver.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Kvittre skrev (1 minutt siden):

Ja, han har visst det. Forstå det den som kan.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Tubaluba skrev (38 minutter siden):

Noen innspill:

MBH er en godt voksen mann. Er det naturlig at andre enn han selv stilles til ansvar for hans handlinger? (Altså MM og HM, evt faren til MBH). 

Alle sammen har ansvar for sine egne handlinger. Det er den eneste måten å forholde seg til det på.

MBH har ansvar for det han har gjort, og får forhåpentligvis straff for det.

MM og HM har kun ansvar for hvordan de har forholdt seg til MBH. Jeg kan godt legge til grunn at de har hatt de beste intensjoner med måten de har håndtert han på, resultatet er uansett ikke bra. Og da må det være lov til å mene noe om det for resten av oss ettersom dette er personer vi betaler for å representere oss utad og vi gir større privilegier enn noen andre i landet.

Faren til MBH er irrelevant ettersom han ikke har tatt på seg noen offentlig rolle.

Forventes det at de skal slå hånden av han

Jeg hadde satt pris på at kronprinsparet ikke drar med seg en voldtektsmann på offentlige steder, ja. Hva de gjør bak husets fire vegger er deres sak.

tror noen her inne at det isåfall vil gi en bedring i hans adferd?

Aner ikke. Men vi slipper at hele kongehuset (og dermed oss) dras ned i søla ved at de ikke omgås han offentlig.

Hva vet vi om hvordan MM og HM har jobbet for å få MBH på rett kjøl?

Vi vet at de har strekt seg lenger enn langt og latt mye annet seile sin egen sjø. Til absolutt ingen nytte. Hadde de hørt på profesjonelle aktører tror jeg de hadde forstått dette tidligere og spart seg selv, de yngre barna og landet for mye tull.

Er det helt utenkelig at de har brukt ufattelig mye tid og krefter på dette, og likevel sitter som skyldnere idag?

Skyldnere? De har sikkert finansene i orden. Men sine egne handlinger må de ta ansvar for som alle andre voksne mennesker.

Endret av Nymerïa
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
FraSofan skrev (20 minutter siden):

Så du tror han hadde hatt samme mulighet til å leve et luksusliv med tilgang på fester, reiser og rus, med alt det medfører, om han hadde fått beskjed om å klare seg selv? Du tror det hadde vært like enkelt å i årevis skade, voldta, rasere, grisekjøre, skaffe seg rus osv dersom han hadde bodd bodd i en blokkleilighet uten mammas beskyttelse og tilskudd?

Gud bedre, så naive enkelte er.

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Glufseguri skrev (18 minutter siden):

Nei. Han og han alene er ansvarlig for alle tiltalepunktene/egne handlinger. Å sy puter under armene (som flere her følger som gitt premiss), kan kritiseres som lite hensiktsmessig både ift.han og institusjonsrollen, men gjør deg ikke medansvarlig for hans handlinger. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
FraSofan skrev (23 minutter siden):

De har oppdratt en avviker.

De har alle mulige ressurser og kunne skaffet han hjelp før det gikk helt galt! Istedenfor har de gitt han gratis bolig, penger ++++ så han bare kunne leve som en kriminell slask. 

Foreldres oppgave er å oppdra barn som klarer seg selv og er gode samfunnsborgere. Det har de ikke klart. 
Når du finansierer livet til en voksen mann er man så klart medskyldig i at det har gått galt hen. Han har aldri hatt ansvar eller jobb (over tid) som normale mennesker. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (39 minutter siden):

Ja, forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker. Det har han visst fått. Forstå det den som kan. Andre mister det for lang tid og får i tillegg utsettelse, men ikke han..

Edit: Dersom innehaveren av førerretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn krever det. #skikkethetssvurdering/vurderingssak 

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
~ Ada ~ skrev (8 minutter siden):

men gjør deg ikke medansvarlig for hans handlinger

Ikke lovmessig på papiret men moralsk definitivt.

Gir fri cashflow som brukes på dop: moralsk medansvarlig 

Endret av Glufseguri
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (3 minutter siden):

Ja, forskjell på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker. Det har han visst fått. Forstå det den som kan. Til tross for at han også har blitt tatt i å kjøre uten førerkort i tiden de hadde inndratt det, sies det. Andre mister det for lang tid og får i tillegg utsettelse, men ikke han.  

Å da blir han bare verre. De lærer han at det ikke finns konsekvenser.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Selv om etterforskningen er ferdig, kan det dukke opp mer? At tiltalen kan bli enda større? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Jadaomatte skrev (5 minutter siden):

Selv om etterforskningen er ferdig, kan det dukke opp mer? At tiltalen kan bli enda større? 

Muligens. Det første som slår meg er at noen av de uidentifiserte kvinnene kan fatte mistanke og kontakte Politiet.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...