Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Aricia skrev (3 timer siden):

Enig i at det ikke er noe positivt å skrive om saken. Men det er vel heller ikke noe premiss for oppslaget. 

Trygve Aas Olsen ved Institutt for journalistikk uttaler følgende om dekningen av saken: https://www.bt.no/politikk/i/8qyg2G/marius-borg-hoeiby-omtalt-i-medier-over-100-land

Det dreier seg (selvfølgelig) altså ikke om å vinkle saken positivt (når kan/bør man det i kriminaljournalistikken?), men om hva slags nivå som er hensiktsmessig og som kan forsvares for at media skal oppfylle samfunnsoppdraget sitt.

Når Aas Olsen uttaler at det har vært publisert "veldig mye mer" enn det som har vært nødvendig for å opplyse saken kan man utlede at mediene har melket og profitert på skandalepotensialet den har, dvs brukt den for å høste mest mulig klikk og salg, og latt det være styrende for antall oppslag, og for lav (eller i i blant manglende) nyhetsterskel. Se og Hør-redaktøren har vært åpen om at de har hatt svært høye lesertall på oppslagene sine om saken - blant annet i Debatten-programmet som tematiserte dekningen.

Hvis dette er riktig, altså at pressen har melket denne saken maksimalt for klikk, så er det etisk problematisk. Først og fremst med tanke på de fornærmede kvinnene i saken, som får medietrykket og alle lekkasjene som en ekstrabelastning på toppen av det de har vært utsatt for.

Dette er jo ikke unikt for MBH saken, det er jo dessverre en ganske vanlig slagside med (moderne) media. Nyhetssaker har blitt «sensasjonalisert» siden tidenes morgen så grenseoppgangen mellom det å formidle nyheter for opplysning versus underholdning har for lengst blitt en uthvisket linje. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1600 skrev (6 timer siden):

Når folk som man anser som 'eliten' gjør ting de absolutt ikke skal blir det furore.

Det ble ikke skrevet så veldig mange færre artikler om Sindre Finnnes, og i forhold er hans lovbrudd\tillitsbrudd laaaaangt under 23 siktelser hvor flere er grove brudd på seksual og voldslovgivning. 

Det første: Javel, furore til hvilken pris for de fornærmede i saken?

La meg bare trekke fram ett eksempel: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/GyrEyJ/marius-borg-hoeiby-saken-ser-uvanlige-ting-i-pressedekningen

Sitat

Medietrykket og lekkasjer til pressen har nesten vært mer belastende enn noe annet, sier bistandsadvokat Mette Yvonne Larsen og trekker frem bildepubliseringen av klientens hjem.

– Fornærmede synes disse bildene er det største sviket. Det er lekket av noen hun stolte på. Og er det slik at redaksjonene betaler for å motta dokumentasjon som hører hjemme i en etterforskning? Det er i så fall overraskende for meg og min klient.

Det andre, ang. Sindre Finnes: Du får ta det med Trygve Aas Olsen ved Institutt ved journalistikk, som er den som argumenterer for og dokumenterer medietrykket i Borg Høiby-saken.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Aricia skrev (19 minutter siden):

Det første: Javel, furore til hvilken pris for de fornærmede i saken?

La meg bare trekke fram ett eksempel: https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/GyrEyJ/marius-borg-hoeiby-saken-ser-uvanlige-ting-i-pressedekningen

Det andre, ang. Sindre Finnes: Du får ta det med Trygve Aas Olsen ved Institutt ved journalistikk, som er den som argumenterer for og dokumenterer medietrykket i Borg Høiby-saken.

Tenker at ofrene har det best å kunne se og lese minst mulig om han en stund. Så akkurat hvor han er til enhver  tid er ikke akkurat  av de nyttige sakene heller

Beste rådet er jo oftest å lukke alle some kanaler etc for å komme over noe. Men å slå av media  er ikke akkurat  like  enkelt 

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (56 minutter siden):

Tenker at ofrene har det best å kunne se og lese minst mulig om han en stund. Så akkurat hvor han er til enhver  tid er ikke akkurat  av de nyttige sakene heller

Beste rådet er jo oftest å lukke alle some kanaler etc for å komme over noe. Men å slå av media  er ikke akkurat  like  enkelt 

For å være ærlig hadde jeg klikket høylytt og utagerende om jeg var et av ofrene hans nå og fikk "guttetur i Portugal" i fleisen. Den informasjonen slik den er vinklet er helt unødvendig informasjon, og jeg kan ikke tenke meg at det bidrar positivt for en allerede sårbar psyke. Var det meg, ville jeg fyrt avgårde et par mindre hyggelige kommentarer til hele sulamitten uten etternavn, og også til redaksjonen.

Det er virkelig mange artikler pressen kunne ha holdt seg for gode til å publisere for klikk og salg.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Rev. Revenge skrev (26 minutter siden):

For å være ærlig hadde jeg klikket høylytt og utagerende om jeg var et av ofrene hans nå og fikk "guttetur i Portugal" i fleisen. Den informasjonen slik den er vinklet er helt unødvendig informasjon, og jeg kan ikke tenke meg at det bidrar positivt for en allerede sårbar psyke. Var det meg, ville jeg fyrt avgårde et par mindre hyggelige kommentarer til hele sulamitten uten etternavn, og også til redaksjonen.

Det er virkelig mange artikler pressen kunne ha holdt seg for gode til å publisere for klikk og salg.

Men de må nok bare  venne seg til dette. For han kommer nok altid til å bli  overskrifter,  så lenge de tjener på dette og interessen for han er så stor også.

Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (54 minutter siden):

Mediene er mediene, mens kronsprinsparet er kronprinsparet. Hvem forventer du redelig oppførsel fra, Se&Hør eller Norges neste konge og dronning?

Det HM gjør er intet mindre enn et hån mot MBHs ofre, han bør vite så veldig mye bedre. For noen typer.

Endret av Ellie42
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Ellie42 skrev (11 minutter siden):

Mediene er mediene, mens kronsprinsparet er kronprinsparet. Hvem forventer du redelig oppførsel fra, Se&Hør eller Norges neste konge og dronning?

Det HM gjør er intet mindre enn et hån mot MBHs ofre, han bør vite så veldig mye bedre. For noen typer.

Enig. Jeg forstår ikke hvem som kan rådgi dem til å holde på som dette. Det viser rett og slett forakt. De har enormt med private ferieboliger i det ganske land hvor Marius kunne 'slappet av', men man må altså ta han med på luksus i hist og pist.

Enten høres ikke folkene de har ansatt til rådgivning på, ellers så tør ikke disse folkene å si ifra. Det er til å få vondt av på ofrenes vegne. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg skjønner de er en familie og blablabla, men det er utrolig smakløst av HM å ta med Marius på ferietur. Jada, han er uskyldig til han er dømt, men eier de ikke skam? De lever i sus og dus og luksus, som de deler med denne t*sken som på ingen måte har fortjent det. Ofrene hans har mest sannsynlig større sjanse for å bli sykmeldte, falle utenfor arbeidslivet og oppleve lønnstap. Mens han får (antar jeg) påspandert ferie. 

Hadde de hatt litt skam så ville de sørget for å ikke bli oppdaget av paparazier. 

Forøvrig synes jeg det er svært problematisk med "uslyldig til man er dømt" i denne saken, for jeg har ikke noe tro på at han blir dømt. Skal det være en vanlig rettsak hvor MM kommer inn hver dag og støtter sin sønn, men PST på slep? Skal en dommer eller tre (?) sitte der uke etter uke med MM (og kanskje HM) foran seg og vite at selveste kongemakten er i salen, at de skal dømme sønnen/stesønnen til det kommende kongeparet? 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet (endret)
Avispapir skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner de er en familie og blablabla, men det er utrolig smakløst av HM å ta med Marius på ferietur. Jada, han er uskyldig til han er dømt, men eier de ikke skam? De lever i sus og dus og luksus, som de deler med denne t*sken som på ingen måte har fortjent det. Ofrene hans har mest sannsynlig større sjanse for å bli sykmeldte, falle utenfor arbeidslivet og oppleve lønnstap. Mens han får (antar jeg) påspandert ferie. 

Hadde de hatt litt skam så ville de sørget for å ikke bli oppdaget av paparazier. 

Forøvrig synes jeg det er svært problematisk med "uslyldig til man er dømt" i denne saken, for jeg har ikke noe tro på at han blir dømt. Skal det være en vanlig rettsak hvor MM kommer inn hver dag og støtter sin sønn, men PST på slep? Skal en dommer eller tre (?) sitte der uke etter uke med MM (og kanskje HM) foran seg og vite at selveste kongemakten er i salen, at de skal dømme sønnen/stesønnen til det kommende kongeparet? 

Han har jo også selv innrømmet vold og skade på siste ex sin leilighet, han er per definisjon kriminell.

Det er noe ufattelig umusikalsk over hele situasjonen. Marius MÅ tydeligvis på ferie både hit og dit med stefar og mamma, det er til å bli kvalm av.

Men det er visst mediene som gjør at vitner trekker seg, ikke denne sosiale makten som vår kommende konge og dronning med fullt overlegg svinger om seg som et våpen. Om man er alene som offer i denne saken, blir man ikke akkurat modig av å se vår kommende konge gi full beng i hvordan dette ser ut.

Endret av 1600
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
1600 skrev (6 minutter siden):

Han har jo også selv innrømmet vold og skade på siste ex sin leilighet, han er per definisjon kriminell.

Det er noe ufattelig umusikalsk over hele situasjonen. Marius MÅ tydeligvis på ferie både hit og dit med stefar og mamma, det er til å bli kvalm av.

Det er sjelden jeg har sett noen reise SÅ MYE på ferie! 

Endret av Avispapir
Ble sånn
  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (11 timer siden):

Jeg så det der. Ferie i kjent stil når det stormer som verst. Må ha avbrekk.

Se&Hør

"Den eldste sønnen til kronprinsesse Mette-Marit (51), Marius Borg Høiby (28), står i sitt livs krise. Alvorlige siktelser henger over ham etter at Oslo-politiet på en pressekonferanse i slutten av juni kunne opplyse at de var ferdig med etterforskningen."

Det sitatet landet ikke godt hos meg. Sitt livs krise, og alvorlige siktelser... Uansett hvor nøytralt det skulle være sånn rent informativ å skrive det, kjenner jeg at jeg har vansker med å finne frem så mye sympati.

Og senere: 

"28-åringen har uansett krav på å bli behandlet som uskyldig inntil en eventuell dom har falt."

Selv om jeg prinsipielt er enig i det, har han jo både innrømmet noe, samtidig vært så gjev og dokumentert mange andre lovbrudd. Så, uskyldig? Ikke akkurat.

Morgan Le Fay skrev (11 timer siden):

Nå på flott ferie i Portugal med kronprinsen og Sverre Magnus. Jeg fatter virkelig ikke kronprinsparets vurderinger i denne saken.

Isild skrev (11 timer siden):

Enig. De burde holde en svært lav profil ift å omgås siktede nå. Mine tanker går til ofrene i saken(e) - det må føles vanskelig å se at Norges statsoverhoder tar med overgriperen på ferie mens han venter på evt tiltale. 

Man kan jo få alvorlig angst av mindre. 

Selvfølgelig bør familien til en som er siktet for alvorlige forhold, få dem med på sunne og positive aktiviteter som dette. 

Jeg lurer på om dere som kritiserer kronprinsens engasjement her, mener at Marius bør få en kald skulder og bli kastet ned i rennesteinen, heller enn å bli invitert med på oppbyggelige aktiviteter som dette?

Jeg regner dessuten med at både stefar og bror kommer til å ha en fin påvirkning i denne ferien, gjennom å skape litt normalitet og legge til rette for gode samtaler og "reality check".

Jeg har barn som har skikket seg bra, men hvis noen av dem hadde gjort forferdelige ting, kunne jeg ikke drømme om å slå hånden av dem. Jeg hadde heller prøvd å få best mulig kontakt og støttet dem som person, samtidig som jeg hadde hatt alvorlige samtaler om det de hadde gjort.

Jeg synes kronprinsen fremstår som et forbilde og som en grunnleggende helstøpt person her.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Lafamiglia skrev (3 minutter siden):

Selvfølgelig bør familien til en som er siktet for alvorlige forhold, få dem med på sunne og positive aktiviteter som dette. 

Jeg lurer på om dere som kritiserer kronprinsens engasjement her, mener at Marius bør få en kald skulder og bli kastet ned i rennesteinen, heller enn å bli invitert med på oppbyggelige aktiviteter som dette?

Jeg regner dessuten med at både stefar og bror kommer til å ha en fin påvirkning i denne ferien, gjennom å skape litt normalitet og legge til rette for gode samtaler og "reality check".

Jeg har barn som har skikket seg bra, men hvis noen av dem hadde gjort forferdelige ting, kunne jeg ikke drømme om å slå hånden av dem. Jeg hadde heller prøvd å få best mulig kontakt og støttet dem som person, samtidig som jeg hadde hatt alvorlige samtaler om det de hadde gjort.

Jeg synes kronprinsen fremstår som et forbilde og som en grunnleggende helstøpt person her.

Hørt om en mellomting? Det er uendelig mange alternativer mellom rennesteinen og luksusferier.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Hørt om en mellomting? Det er uendelig mange alternativer mellom rennesteinen og luksusferier.

Det er jeg enig i.

Samtidig er jeg ikke nødvendigvis enig i at dette er en "luksusferie", men kanskje heller en tur hvor de mannlige medlemmene av kongefamilien (minus, av åpenbare grunner, Harald) gjør bra ting sammen.

Man kan veldig gjerne kritisere at Marius var på en (tilsynelatende) fylle- og festetur til Italia, og på luksusferie i Sør-Frankrike sammen med tvilsomme venner av faren hans. 

Dette ser jeg imidlertid på som det stikk motsatte: En tur med sunne aktiviteter sammen med folk som er bra for ham.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Lafamiglia skrev (7 minutter siden):

Ja, for realitetssjekken funket så bra på hotell i Nord-Norge, på ‘rehab’ i London medfølgende brudd av plikter og på ‘avslapning’ på rivieraen og i Italia.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg fikk grøsninger når jeg leste at kronprinsen har tatt med seg sin bonussønn på luksusferie i Portugal. Bonussønnen er tiltalt for blant annet voldtekt, seksuelt krenkende atferd og vold i nære relasjoner mot kvinner. Da er det selvsagt en strålende ide å ta med denne mest sannsynlige svært kriminelle bonussønnen på luksusferie i Portugal. Uff, er er det mulig å være så ignorant og vise så dårlig dømmekraft når du skal bli konge snart? Har mistet all respekt for kongehuset med den atferden som fremvises der i forbindelse med denne saken. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
Lafamiglia skrev (18 minutter siden):

Det er jeg enig i.

Samtidig er jeg ikke nødvendigvis enig i at dette er en "luksusferie", men kanskje heller en tur hvor de mannlige medlemmene av kongefamilien (minus, av åpenbare grunner, Harald) gjør bra ting sammen.

Man kan veldig gjerne kritisere at Marius var på en (tilsynelatende) fylle- og festetur til Italia, og på luksusferie i Sør-Frankrike sammen med tvilsomme venner av faren hans. 

Dette ser jeg imidlertid på som det stikk motsatte: En tur med sunne aktiviteter sammen med folk som er bra for ham.

Jo da, og jeg mener selvfølgelig ikke at de skal slå hånden av ham, det er tross alt familie som er glade i hverandre uansett. Men jeg synes likevel de burde legge lista lavere for hva som er "bra nok" når det kommer til denne typen sammenkomster nå for tiden. De burde tatt mer hensyn til ofrene og skjønne at enkelte kan ta denne typen ferier som et tegn på at de gir faen. Mulig de gjør det, i så fall er det jo greit at de gjør som de gjør.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 timer siden):

Herregud ja, jeg hadde klikka jeg også! Sjukt provoserende, både det faktum at han reiser til Portugal, men også selve vinklingen i artikkelen. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Herregud ja, jeg hadde klikka jeg også! Sjukt provoserende, både det faktum at han reiser til Portugal, men også selve vinklingen i artikkelen. 

Har reagert på alle reisene han har vært på som er blitt publisert, unntatt den til Malangen. De har gitt rom for hinsides mange spekulasjoner og synsing. For ikke å snakke om hva de fornærmede må kjenne på gjennom et år med venting på et utfall med konsekvenser.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Lafamiglia skrev (39 minutter siden):

Da ser du unyansert på dette, hvis det liksom skal være enten eller. Og tilegner folk meninger de ikke har. Ingen har nevnt at de skal gi ham en kald skulder, hvert fall ikke før du kom med det. Å mene at en ferie er taktløst å både skrive om av S&H, og å faktisk dra på, er en helt legit mening, uten at det innebærer det andre du skriver om at vi mener.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (2 minutter siden):

Har reagert på alle reisene han har vært på som er blitt publisert, unntatt den til Malangen. De har gitt rom for hinsides mange spekulasjoner og synsing. For ikke å snakke om hva de fornærmede må kjenne på gjennom et år med venting på et utfall med konsekvenser.

Helt enig. Hadde fått fullstendig angst av å lese om at han bare koser seg på ferie midt mellom andre publiseringer om nye forhold, nye beviser og nekting av straffskyld. 

• Liker 7
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...