Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Dette bl.a. Jeg forstår selvsagt at man er usikker om håndtering, men å varsle om en pågripelse er uansett helt idiotisk i mine øyne. Rart at det er så vanskelig å forstå at folk synes det.

Er helt enig med deg i det. Synes det er latterlig. En hver annen mor måtte ha forberedt seg på en del stress og håpet om at dette skal gå bra. Kronprinsessen må bekymre seg for offentlighetens reaksjoner, ja, men det var vel hun som både oppdro gutten og som valgte å bli en del av kongefamilien.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Møkkalei skrev (4 minutter siden):

Klart det er skjevfordeling! Ingrid Alexandra får jo betalt studiene sine av norske skattebetalere, for å leve i sus og dus i Australia. Det er jo sånn det er å ha kongefamilie. Prisen de betaler er jo kameralinser i hvert hjørne, misunner dem ikke. Trives de egentlig? Ingrid A har ikke valgt dette, ikke Marius heller, eller Sverre. Ungene til Martha er jo linselus så det holder, men det er ikke sikkert de tre som ble tvunget til å være i offentlighetens søkelys egentlig trives med det. 

Nei misunner ingen. Men når vi snakker om å betale for utdanning og det å ikke være rammet av samme strafferettslige prosess som alle andre i hele landet blir det noe annet. Ganske grove forbrytelser også. Hadde han stjålet en sykkel på vei hjem fra fest skulle jeg klødd meg i hodet jeg og, men dette er alvorlige beskyldninger jeg og du hadde fått flere år i fengsel for. Uten varsel. Det er sånne ting ''du bare skal vite'' at du ikke gjør.

• Liker 4
Gjest pop up bruker
Skrevet
pøbelsara skrev (49 minutter siden):

Hvis han hadde vært tatt på fersk gjerning i mishandlingen og politiet hadde gitt ham en halvtime før de tok affære, er jeg enig i at det ville vært ille.

Men dette var et halvt døgn etterpå. Han ble anholdt for å ha mishandlet kjæresten. Han møtte opp, og ble transportert til politiet for avhør. Han motsatte seg ikke verken å møte frem, eller å bli transportert til arrest og avhør.  Jeg skjønner ikke hva som er naivt med det? 

Det var ikke fare for liv og helse. Anmeldelsen kom først dagen etterpå, når hele voldsepisoden var over. 

At vi i ettertid har fått vite at han hadde adskillig flere svin på skogen, er en ting. Men han ble anhltd og innbragt for en voldsepisode natten før.  OG ingenting av det vi i ettertid har fått vite at han er mistenkt/siktet for, ble utført i perioden mellom volden mot kjæresten på Frogner om natten og pågripelsen på Jansløkka.

Det naive med dette er muligheten et varsel gir for å slette og ødelegge bevis eller påvirke vitner. Samtidig vet vi at mange som er anklaget for voldtekt ikke avhøres før det har gått et halvt år etter, så sånn sett er jo ikke lista så veldig høy eller hva man skal si. 

Skrevet
Møkkalei skrev (20 minutter siden):

Det er vel ikke hver dag at politiet må forholde seg til at sønnen til Norges fremtidige dronning må hentes inn pga vold i nære relasjoner. Jeg antar at dette var en situasjon som kom som et sjokk for dem og ingen hadde den ringeste anelse om hvordan det burde håndteres! 

Spør du meg er det å undervurdere politiet og deres kompetanse. De har anholdt terrorister, drapsmenn og voldtekstmenn. Marius Borg Høiby er ikke et slags under som bør vanskelig å håndtere. Livssituasjonen hans er særdeles spesiell, men i et ''demokrati'' skal han behandles etter loven. Hva som ligger bak den avgjørelsen vet vi ikke enda.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
carbos skrev (14 minutter siden):

Se der ja. Får vel ikke lov til å si hva jeg egentlig tenker om denne gutten men kan si at jeg forstår godt at folk får en bismak i kjeften jeg.

Hvis vi hadde gjort noe av det samme hadde vi ikke fått en sånn tlf. fra politiet, det kan dere være sikre på.

Det blir litt tydeligere hva som faktisk fremkommer når man får det skriftlig ja. Nå er jeg ikke sikker på rekkefølgen, men blir uansett en mer ryddig fremstilling når det er skriftlig syns jeg.  

Skrevet
Møkkalei skrev (22 minutter siden):

Det er vel ikke hver dag at politiet må forholde seg til at sønnen til Norges fremtidige dronning må hentes inn pga vold i nære relasjoner. Jeg antar at dette var en situasjon som kom som et sjokk for dem og ingen hadde den ringeste anelse om hvordan det burde håndteres! 

Akkurat. De hadde ingen prosedyrer på hvordan dette skulle håndteres. Derfor gikk det litt over stokk og stein.

• Liker 1
Skrevet
carbos skrev (26 minutter siden):

Nei det er vel nettopp dette da? Oss dødelige får ikke den muligheten om forholdene hadde vært det samme. Det er nok denne skjevfordelingen som gjør at folk reagerer og at det blir noe som opptar dem. Det er i allefall det jeg klarer å tenke meg fram til selv.

I en vanlig dødelig familie ville en slik pågripelse ikke engang resultere i en notis i lokalavisen.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

I en vanlig dødelig familie ville en slik pågripelse ikke engang resultere i en notis i lokalavisen.

Du spør hva det er som gjør at folk reagerer, mitt svar til deg er at det er nok et resultat av skjevfordelingen. Verre var det ikke. Du og jeg er vel underlagt samme lover (så lenge du bor og oppholder deg i Norge), så de fleste hadde sikkert forventet at det samme gjaldt en skikkelse som tydeligvis er svært sentral i landet vårt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
carbos skrev (Akkurat nå):

Du spør hva det er som gjør at folk reagerer, mitt svar til deg er at det er nok et resultat av skjevfordelingen. Verre var det ikke. Du og jeg er vel underlagt samme lover (så lenge du bor og oppholder deg i Norge), så de fleste hadde sikkert forventet at det samme gjaldt en skikkelse som tydeligvis er svært sentral i landet vårt.

Poenget mitt er at han ble pågrepet for en hendelse som hadde skjedd natten før. De kom ikke  for hindre en pågående hendelse - det var for å avhøre ham om en voldshendelse som hadde skjedd to mil unna natten før. Så varslingen til politiet utsatte ikke offeret for noe fare. Så jeg  skjønner ikke det voldsomme opprøret. 

• Liker 8
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Poenget mitt er at han ble pågrepet for en hendelse som hadde skjedd natten før. De kom ikke  for hindre en pågående hendelse - det var for å avhøre ham om en voldshendelse som hadde skjedd to mil unna natten før. Så varslingen til politiet utsatte ikke offeret for noe fare. Så jeg  skjønner ikke det voldsomme opprøret. 

Og det er ikke sikkert du noen gang kommer til å forstå det, la oss håpe at du slipper!

Poenget mitt er at politiet aldri ringer for å gi beskjed om en pågripelse, uansett når den skjedde. Du blir ikke oppringt av en tjenestemann for å høre hvordan det går og for å få høre at det er så fint at du har et apparat rundt deg når du har det så vanskelig.

Håper også at alle tjenestemenn og kvinner har samme innstilling, men poenget er at det er veldig spesielt og ikke noe noen andre i samme posisjon hadde fått. Jeg gidder ikke å spekulere i bevis og ødelegging osv. - for meg er det prinsippet.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest pop up bruker
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Ved å varsle pågripelsen gir man den mistenkte muligheten til å fjerne bevis og påvirke vitner, og her ble mobilen og sim-koret ødelagt så det er vel denne muligheten som er gitt til å gjøre akkurat det som det reageres på. 

Skrevet
pop up bruker skrev (1 minutt siden):

Ved å varsle pågripelsen gir man den mistenkte muligheten til å fjerne bevis og påvirke vitner, og her ble mobilen og sim-koret ødelagt så det er vel denne muligheten som er gitt til å gjøre akkurat det som det reageres på. 

Ville vært forsiktig med å kaste rundt påstander som ikke er bekreftet enda. Du ender opp med å bli straffet for noe ''de ikke forstår''. Om det kommer av at de ikke vil forstå vet jeg ikke. For meg er det ganske åpenbart at alle bør behandles likt i Norge. 

Gjest pop up bruker
Skrevet (endret)
carbos skrev (1 minutt siden):

Ville vært forsiktig med å kaste rundt påstander som ikke er bekreftet enda. Du ender opp med å bli straffet for noe ''de ikke forstår''. Om det kommer av at de ikke vil forstå vet jeg ikke. For meg er det ganske åpenbart at alle bør behandles likt i Norge. 

Det er bekreftet at mobil og uten sim-kort ble levert til politiet https://www.vg.no/rampelys/i/VzGK8r/opplysninger-til-vg-marius-borg-hoeiby-leverte-knust-mobil-uten-sim-kort-til-politiet 

Endret av pop up bruker
Skrevet
pop up bruker skrev (20 minutter siden):

Det naive med dette er muligheten et varsel gir for å slette og ødelegge bevis eller påvirke vitner. Samtidig vet vi at mange som er anklaget for voldtekt ikke avhøres før det har gått et halvt år etter, så sånn sett er jo ikke lista så veldig høy eller hva man skal si. 

Her visste både politi og kronprinsesse at Marius drev med narkotika og at han hadde kontakt med kriminelle. Så at hun ble kontaktet på forhånd og deretter informerte Marius før hun hastet ned og panikk-ryddet er under enhver kritikk. Selvfølgelig fryktet hun en razzia, hvor naiv kan man være?

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
K_mb skrev (17 minutter siden):

Her visste både politi og kronprinsesse at Marius drev med narkotika og at han hadde kontakt med kriminelle. Så at hun ble kontaktet på forhånd og deretter informerte Marius før hun hastet ned og panikk-ryddet er under enhver kritikk. Selvfølgelig fryktet hun en razzia, hvor naiv kan man være?

Får ikke gjort noe med det, gitt. Enig i at det ser skikkelig idiotisk ut.

Hvis noen ikke forstår hadde det vært interessant å se hva som hadde skjedd om dere havnet i samme situasjon som MBH. Da snakker jeg selvfølgelig om det som er sentralt her: det han er beskyldt for og håndteringen av det.

Dere kan hilse til politiet når de ringer dere i forkant av pågripelsen. Kanskje rekker dere å poste en oppdatering her inne også..

• Liker 4
Skrevet
carbos skrev (5 minutter siden):

Dere kan hilse til politiet når de ringer dere i forkant av pågripelsen. Kanskje rekker dere å poste en oppdatering her inne også..

Den skjønte jeg ikke? 

• Liker 2
Skrevet
K_mb skrev (Akkurat nå):

Den skjønte jeg ikke? 

Spøken er at de selvsagt ikke hadde ringt deg i forkant av en pågripelse, slik det ble gjort med MBH.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
carbos skrev (1 time siden):

Spøken er at de selvsagt ikke hadde ringt deg i forkant av en pågripelse, slik det ble gjort med MBH.

Ah takk 😅 Nei, de hadde selvsagt ikke informert meg om pågripelse av min voksne sønn hvis det hadde vært aktuelt. 

Endret av K_mb
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (1 time siden):

Nå er det vel kjent at Marius er glad i å dokumentere overgrep på mobiltelefonen sin. En slik varsling gjorde han i stand til å slette masse bevis. For alt vi vet har han gjort det, og det kan finnes mange uvitende ofre som aldri vil få vite sannheten siden varslingen ga ham mulighet til å slette bevis. 

Men det ser du ikke problemet ved?

Endret av trønder
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...